Silly Season 14/15 - Seriösa Rykten

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly Season 14/15 - Seriösa Rykten

Inläggav Izon » 3 mars 2015, 14:59

hammare7 skrev:
nocharity skrev:Vet inte i vilken tråd detta passar så redigera gärna.

HV71 är ett bland ett handfull lag som jagar Målvakten Johan Gustafsson.
Detta utesluter alltså, med all förmodan, en förlängning med Gustaf Wesslau.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/s ... portlive2/

Tror fortfarande Wesslau är första handsvalet men man kollar nog marknaden och Johan är en ung o utvecklingsbar målvakt.
Om sammanbetet med Granqvist fortsätter kan de vara en lockande orsak. Konkuransen är tuff

Nu är det dock inte "Monstret Gustafsson" detta gäller.
Den du tänker på Hammare är nog Jonas Gustafsson i FBK som Granqvist tränade. Detta är Johan Gustafsson som var i Luleå senast.
"Det var getingar ta mig fan över hela Sverige"
Användarvisningsbild
Izon

Inläggav hammare7 » 3 mars 2015, 15:04

Izon skrev:
hammare7 skrev:
nocharity skrev:Vet inte i vilken tråd detta passar så redigera gärna.

HV71 är ett bland ett handfull lag som jagar Målvakten Johan Gustafsson.
Detta utesluter alltså, med all förmodan, en förlängning med Gustaf Wesslau.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/s ... portlive2/

Tror fortfarande Wesslau är första handsvalet men man kollar nog marknaden och Johan är en ung o utvecklingsbar målvakt.
Om sammanbetet med Granqvist fortsätter kan de vara en lockande orsak. Konkuransen är tuff

Nu är det dock inte "Monstret Gustafsson" detta gäller.
Den du tänker på Hammare är nog Jonas Gustafsson i FBK som Granqvist tränade. Detta är Johan Gustafsson som var i Luleå senast.

Jag är fullt medveten om att det INTE är monstret utan de är Johan Gustavsson som var i Luleå (BTW så har Johan spelat i färjestad o kanske haft granqvist också http://www.eliteprospects.com/player.php?player=10306). De jag menade att granqvist kan locka då han är känd i Sverige som en bra målvaktstränare och kan locka målvakter att utvecklas här me honom som kan ge tips (jag vet han inte är offecielt målvaktstränare i HV utan kommer in som "konsult" o vet ej ifall sammanbetet fortsätter nästa säsong men utgår från de).
hammare7

Inläggav Izon » 3 mars 2015, 15:12

Då är jag med på det hela. Dock tror jag inte Granqvist hann ha Johan. Men det är bara spekulation.
Självklart kan man hoppas, dock tror jag att Rönnberg och Co. Har större dragningskraft iom JVM än HV. Men störst chans bör väl Luleå ha, med sina nya miljarder :)
"Det var getingar ta mig fan över hela Sverige"
Användarvisningsbild
Izon

Inläggav hammare7 » 3 mars 2015, 15:17

Izon skrev:Då är jag med på det hela. Dock tror jag inte Granqvist hann ha Johan. Men det är bara spekulation.
Självklart kan man hoppas, dock tror jag att Rönnberg och Co. Har större dragningskraft iom JVM än HV. Men störst chans bör väl Luleå ha, med sina nya miljarder :)

Luleå kan få många målvakter nästa år om man skall tro alla rykten, Lassinanti, Nilsson o Gustafsson....
hammare7

Inläggav Keskinen » 3 mars 2015, 16:16

Gustafsson/Ersberg vore ett utmärkt målvaktspar, krydda det med mer rutin på William Rahm och en konsultande Erik Granqvist så känns MV-positionen otroligt spetsig. Ersbergs NHL-rutin borde kunna locka Johan till HV då han med största säkerhet vill ta sig dit i framtiden.
Keskinen

Inläggav Farzan » 3 mars 2015, 20:06

Keskinen skrev:Gustafsson/Ersberg vore ett utmärkt målvaktspar, krydda det med mer rutin på William Rahm och en konsultande Erik Granqvist så känns MV-positionen otroligt spetsig. Ersbergs NHL-rutin borde kunna locka Johan till HV då han med största säkerhet vill ta sig dit i framtiden.

Tyvärr är inte Ersberg den målvakt HV hoppades. Han är ganska ojämn och dessutom väldigt skadebenägen.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Keskinen » 3 mars 2015, 20:46

Farzan skrev:
Keskinen skrev:Gustafsson/Ersberg vore ett utmärkt målvaktspar, krydda det med mer rutin på William Rahm och en konsultande Erik Granqvist så känns MV-positionen otroligt spetsig. Ersbergs NHL-rutin borde kunna locka Johan till HV då han med största säkerhet vill ta sig dit i framtiden.

Tyvärr är inte Ersberg den målvakt HV hoppades. Han är ganska ojämn och dessutom väldigt skadebenägen.

Skulle HV värva en målvakt av "Johan Gustafsson-kaliber" så skulle ju inte Ersberg vara 1a utan snarare 2a eller delat ansvar och det tror jag han utan tvekan skulle klara. En hel sommarträning på Ersberg kommer göra susen, jag är otroligt glad att Ersa är tillbaka och skulle känna mig ruggigt nöjd med Gustafsson/Ersberg.

Ersberg är dessutom ingen överbetald NHL-återvändare utan han har en skapligt låg lön med tanke på hans CV.
Keskinen

Inläggav hammare7 » 3 mars 2015, 21:35

Farzan skrev:

Man visste att Ersberg hade lite skador o hoppades han skulle få bukt på de men icke, men te nästa tror jag man inte vågar satsa Ersberg som uttalad etta.
hammare7

Inläggav Norrlandssupporter » 8 mars 2015, 12:48

hammare7 skrev:http://www.eliteprospects.com/player.php?player=33719
http://www.hockeysverige.se/2015/03/05/ ... -intresse/

Superkul! Gillar honom skarpt.

Men han lär väl vilja spela i en top9 roll och om inte Bengtsson är tilltänkt andrecenter så vet jag inte hur han ska få plats?
Användarvisningsbild
Norrlandssupporter

Inläggav silver » 8 mars 2015, 18:01

Gjorde precis mål mot VIK. Ser gärna honom i HV nästa säsong.
Användarvisningsbild
silver

Inläggav Rex0z » 8 mars 2015, 20:47

silver skrev:

Gjorde precis mål mot VIK. Ser gärna honom i HV nästa säsong.

Han gjorde hattrick och avgörande målet idag.
Användarvisningsbild
Rex0z

Inläggav Junior » 8 mars 2015, 21:35

Känns lite orimligt att knyta an honom från hans hemklubb och hemstad om KHK går upp.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav scopulus » 8 mars 2015, 21:35

M Thörnberg vänder hem till Jönköping. Tillfälligt eller för en längre period?
http://www.jnytt.se/forre-hv-stjarnan-vander-hem#
Användarvisningsbild
scopulus

Inläggav Keskinen » 8 mars 2015, 22:15

scopulus skrev:M Thörnberg vänder hem till Jönköping. Tillfälligt eller för en längre period?
http://www.jnytt.se/forre-hv-stjarnan-vander-hem#

Hoppas han känner kärleken på läktaren på söndag och får suget att spela, vore en vansinnigt bra kille att få in i laget!
Keskinen

Inläggav Crazy » 9 mars 2015, 08:31

Hoppas han kommer men vi ska inte glömma bort att samma kan gälla för honom som för Laine och Tedenby, han är kanske inte lika bra som när han stack och nu har han inte Kapten, Voutilainen, Puistola och Petrasek i samma femma....Å andra sidan har vi Christenssen :D
Crazy

Inläggav Herkie82 » 9 mars 2015, 18:37

Crazy skrev:Hoppas han kommer men vi ska inte glömma bort att samma kan gälla för honom som för Laine och Tedenby, han är kanske inte lika bra som när han stack och nu har han inte Kapten, Voutilainen, Puistola och Petrasek i samma femma....Å andra sidan har vi Christenssen :D

Håller med. Vi ska nog inte räkna iskallt med att Thörnberg gör 35 mål om man kommer till oss utan acceptera att han har troligtvis sina bästa år bakom sig och att han får göra ett snyggt avslut på en karriär som trots allt innehållit många fler år i HV än vad en spelare av den kvallisorten brukar ha.
Herkie82

Inläggav Judas » 9 mars 2015, 21:30

Jag tycker det är jävligt irriterande när man mitt under brinnande slutspel/slutet av grundserien för diskussioner med andra spelare i Shl.
Exempelvis Frölunda som sägs vara intresserade av P.Carlsson.
vem vet, dom kanske redan har kommit överens. Då skulle det kännas väldigt konstigt om dom möts senare i slutspelet.
Finns det några regler kring detta?
"Allt kan hända, pucken är rund...Eh...och platt!"
Torgny Bendelin
Användarvisningsbild
Judas

Inläggav hammare7 » 10 mars 2015, 12:40

Judas skrev:Jag tycker det är jävligt irriterande när man mitt under brinnande slutspel/slutet av grundserien för diskussioner med andra spelare i Shl.
vem vet, dom kanske redan har kommit överens. Då skulle det kännas väldigt konstigt om dom möts senare i slutspelet.

Nej det finns inga regler om förhandlingar om kommande säsongs kontrakt me andra lags spelare inför kommande säsonger
hammare7

Inläggav Hannes » 10 mars 2015, 13:40

Judas skrev:Jag tycker det är jävligt irriterande när man mitt under brinnande slutspel/slutet av grundserien för diskussioner med andra spelare i Shl.

Jag vet inte om det är så irriterande, inte för min del i alla fall. Att försöka ha laget klart så tidigt som möjligt är så klart att föredra, för att få lite arbetsro. Sen tänker jag kring att det absolut aldrig spelar någon roll om vi möter Frölunda i eventuell semifinal eller final. Vad tjänar Patrik Carlsson på att Frölunda skulle vinna någonting? Det är i år som gäller. Patrik Carlsson vill till 100% ha ett guld och ett silver är verkligen inte att föredra, även om han ska byta till den vinnande klubben. Att Frölunda är mästare säsongen 14/15 spelare ingen roll för HV-spelaren Patrik Carlsson säsongen 15/16. Så professionella är de, att får de chansen en säsong att bli mästare vill de det i den klubb de spelar i, oavsett vad som händer nästa år.

Ungefär samma diskussion (off-topic) skedde under CL-finalen med Mario Götze, som under tiden spelade i Dortmund men var klar för Bayern München säsongen efter. Varför skulle det vara en kollision för Mario personligen? Klart att Mario vill vinna CL i den klubb han spelar i. Att spela i en förening som året INNAN vann CL kan vara prestigefyllt då det blir en snackis, men han hade ingenting med det att göra. Ingen minns en förlorare...

Det är mina två cent i frågan.
Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav Razz » 10 mars 2015, 15:48

Hannes skrev:

Jag vet inte om det är så irriterande, inte för min del i alla fall. Att försöka ha laget klart så tidigt som möjligt är så klart att föredra, för att få lite arbetsro. Sen tänker jag kring att det absolut aldrig spelar någon roll om vi möter Frölunda i eventuell semifinal eller final. Vad tjänar Patrik Carlsson på att Frölunda skulle vinna någonting? Det är i år som gäller. Patrik Carlsson vill till 100% ha ett guld och ett silver är verkligen inte att föredra, även om han ska byta till den vinnande klubben. Att Frölunda är mästare säsongen 14/15 spelare ingen roll för HV-spelaren Patrik Carlsson säsongen 15/16. Så professionella är de, att får de chansen en säsong att bli mästare vill de det i den klubb de spelar i, oavsett vad som händer nästa år.

Ungefär samma diskussion (off-topic) skedde under CL-finalen med Mario Götze, som under tiden spelade i Dortmund men var klar för Bayern München säsongen efter. Varför skulle det vara en kollision för Mario personligen? Klart att Mario vill vinna CL i den klubb han spelar i. Att spela i en förening som året INNAN vann CL kan vara prestigefyllt då det blir en snackis, men han hade ingenting med det att göra. Ingen minns en förlorare...

Enda gången det kan bli konflikt är väl vid negativa kval. Där man kan spela upp/ner motståndaren man ska representera säsongen efter. Men bortsett från det ser jag inget problem i att skriva på tidigt för en annan klubb. Flera av övergångarna som sker inom HA/SHL är ju klara vid den här tidpunkten. Om inte skriftligt så muntligt. Finns en del som är klara men presenteras inte innan säsongen är över.

Om ni tycker detta är konstigt så kolla gärna upp hur det fungerar i Schweiz. Där är det inte ovanligt att man presenteras för sin nya klubb kommande säsong redan under säsongens första månader.
dumpNchange.blogspot.com
Användarvisningsbild
Razz

Inläggav Judas » 10 mars 2015, 16:37

[quo te="Hannes"]

Det är mina två cent i frågan.[/quote]

Så kanske det är för dom flesta. Men jag tror att man är beredd på att göra det där lilla extra som spelare om man vet att klubben tror på en.
Exempelvis Bengtsson som skrev på en förlängning. Jag tror han blir lite bättre genom att han vet att klubben ser en framtid hos honom.
Säg då att HV haft en förhandling med Carlsson som han inte är nöjd med, då tror inte jag att han har samma vilja som tidigare.
"Allt kan hända, pucken är rund...Eh...och platt!"
Torgny Bendelin
Användarvisningsbild
Judas

Inläggav Razz » 10 mars 2015, 18:28

Judas skrev:Så kanske det är för dom flesta. Men jag tror att man är beredd på att göra det där lilla extra som spelare om man vet att klubben tror på en.
Exempelvis Bengtsson som skrev på en förlängning. Jag tror han blir lite bättre genom att han vet att klubben ser en framtid hos honom.
Säg då att HV haft en förhandling med Carlsson som han inte är nöjd med, då tror inte jag att han har samma vilja som tidigare.

Alla spelare med utgående kontrakt spelar för nya kontrakt vare sig det är i HV eller i en annan klubb. Att då inte göra sitt absolut bästa innebär sämre förhandlingsläge. Om man vänder på det, PC kanske vill flytta hem till Göteborg efter denna säsongen men vill avsluta snyggt i HV med ett guld? Finns många olika scenarion men är tveksam till att just det påverkar spelet i stort.
dumpNchange.blogspot.com
Användarvisningsbild
Razz

Inläggav Hannes » 11 mars 2015, 17:50

Razz skrev:
Hannes skrev:

Enda gången det kan bli konflikt är väl vid negativa kval. Där man kan spela upp/ner motståndaren man ska representera säsongen efter. Men bortsett från det ser jag inget problem i att skriva på tidigt för en annan klubb. Flera av övergångarna som sker inom HA/SHL är ju klara vid den här tidpunkten. Om inte skriftligt så muntligt. Finns en del som är klara men presenteras inte innan säsongen är över.

Om ni tycker detta är konstigt så kolla gärna upp hur det fungerar i Schweiz. Där är det inte ovanligt att man presenteras för sin nya klubb kommande säsong redan under säsongens första månader.

Jo, det har du alldeles rätt i. Där kan det spela roll i framtida kontrakt och var spelare/tränare X arbeta. Men i detta caset blir det för långsökt. Att få chansen att vinna guld får inte alla och om Patrik Carlsson får chansen till det i HV (även om han ska spela i Frölunda nästa säsong) kommer han vilja vinna guld i år.
Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav magnus b » 11 mars 2015, 19:38

Det finns till och med forskning som visar att spelare tenderar prestera bättre under sitt sista kontraktsår pga incitament att få förbättrat kontrakt. Det sämsta man kan göra är att skriva riktigt långa kontrakt, det faller nästan aldrig väl ut.
magnus b

Inläggav tommy1985a » 12 mars 2015, 00:31

Nej inte Purre :(:( Hoppas verkligen bara det är et rykte. Purre känns verkligen som en HV-kille som jobbar och sliter. Hoppas verkligen inte han försvinner. Chansen är nog rätt stor tyvärr då han fått mycket mindre roll i år :(
Frölunda kan få Ridderwall istället.
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Las Rayas Azules » 12 mars 2015, 13:42

Hur tror du VF skulle reagera på att Carlsson spelar sämre mot dem om han ska dit? Vill de ha in en spelare som spelar sämre mot vissa lag i slutet av sitt kontrakt?
Las Rayas Azules

Inläggav Herkie82 » 12 mars 2015, 18:07

tommy1985a skrev:Nej inte Purre :(:( Hoppas verkligen bara det är et rykte. Purre känns verkligen som en HV-kille som jobbar och sliter. Hoppas verkligen inte han försvinner. Chansen är nog rätt stor tyvärr då han fått mycket mindre roll i år :(
Frölunda kan få Ridderwall istället.

Nog för att vi alla har våra favoriter i laget men både purre och calle är såna som är tänkte att producera vad jag vet.

Calle

54 17 13 30

Purre

51 8 10 18

I rest my case vem jag väljer om jag måste välja någon....
Herkie82

Inläggav frippe-borås » 12 mars 2015, 18:17

Beror ju helt vad som kommer istället!
Thörnberg vs Carlsson 1-0
Jämtin vs Carlsson 0-1

Carlsson hade ju smakat mumma i en 2:a kedja med Ridderwall - Brithén - Carlsson
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Lux » 17 mars 2015, 15:05

http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... ta-sasong/

Wesslau ut. Hoppas han avslutar med ett guld hos oss!
Användarvisningsbild
Lux

FöregåendeNästa

Återgå till HV71