Silly Season 14/15 - Seriösa Rykten

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Silly Season 14/15 - Seriösa Rykten

Inläggav karl120 » 24 mars 2014, 11:03

Målvakter:
1. Erik Ersberg, 2015/2016
2. Gustaf Wesslau, 2014/2015
3. Viktor Kokman, 2014/2015

Backar:
1. Chris Campoli, 2015/2016
2. Lawrence Pilut 2015/2016
3. David Petrasek, 2014/2015
4. Jesper Williamsson, 2014/2015
5. Mattias Karlsson, 2015/2016
6. Axel Eidstedt, 2014/2015
7. Simon Karlsson, 2015/2016
8. Kristofer Berglund, 2015/2016
9.

Forwards:
1. Anton Bengtsson, 2014/2015
2. Patrik Carlsson, 2014/2015
3. Johan Johnsson, 2014/2015
4. Andreas Jämtin, 2014/2015
5. Ted Brithén, 2014/2015
6. Kevin Fiala, 2014/2015
7. Erik Christensen, 2015/2016
8. Riley Holzapfel, 2014/2015
9. Erik Andersson, 2015/2016
10. Marcus Nilson, 2014/2015
11. Christoffer Thörngren, 2015/2016
12. Filip Sandberg, 2015/2016
13. Sebastian Strandberg, 2014/2015
14. Björn Melin, 2015/2016
15. Calle Ridderwall, 2015/2016
16. Mattias Tedenby, 2015/2016

Nyförvärv:
Andreas Johansson
Simon Karlsson
Erik Ersberg
Björn Melin
Kristofer Berglund
Calle Ridderwall
Mattias Tedenby

Förluster:
William Karlsson Källa
Torgny Bendelin Källa
Ola Thorwalls Källa
Jason Krog Källa
Johan Lindström Källa
Oscar Fantenberg Källa
Jonas Gunnarsson Källa
Elias Fälth Källa
Johan Lindström Källa
Johan Davidsson Källa
Stefan Johansson Källa
Thomas Ljungberg Källa
Toni Rajala Källa

Rykten in/Rykten Förlängningar:

Rykten ut:
Anssi Salmela Källa

Intervjuer med nyförvärv etc.
Presentation av ny sportslig ledning
Truppläget
Intervju med nyförvärvet Erik Ersberg
Hv71:s nya coach Andreas Johansson
Nyförvärvet Björn Melin
Backförvärvet Simon Karlsson
Senast redigerad av karl120 14 augusti 2014, 15:50, redigerad totalt 43 gånger.
Användarvisningsbild
karl120

Re: Silly Season 14/15 - Seriösa Rykten

Inläggav Razz » 24 mars 2014, 11:07

Följande spelare är klar enligt MrMadhawk.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=22501
dumpNchange.blogspot.com
Användarvisningsbild
Razz

Inläggav dekman » 24 mars 2014, 11:46

Den här tråden är 30 min gammal och jag har redan tagit bort inlägg som inte har med SERIÖSA RYKTEN att göra. Vi har redan en drömmartråd och en om hur truppen ska se ut. Därför kommer det vara nolltolerans mot OT här.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav lejacques » 24 mars 2014, 11:48

Bra tråd! Har länge velat se en ordentlig sammanställning.

Vad gäller rykten ut får väl Fälth räknas som ett sådant.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8544288.ab

Edit. Och så en fråga till trådstartaren/modsen. Finns det möjlighet att ha översta inlägget som överst, oavsett vilken sida man klickar in sig på i tråden? Och är det möjligt att trådskaparen länkar källa till varje rykte? Vore guld :)
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav karl120 » 24 mars 2014, 12:00

lejacques skrev:Bra tråd! Har länge velat se en ordentlig sammanställning.

Vad gäller rykten ut får väl Fälth räknas som ett sådant.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8544288.ab

Edit. Och så en fråga till trådstartaren/modsen. Finns det möjlighet att ha översta inlägget som överst, oavsett vilken sida man klickar in sig på i tråden? Och är det möjligt att trådskaparen länkar källa till varje rykte? Vore guld :)
Jag ska fixa länkar till källorna! :)
Användarvisningsbild
karl120

Inläggav frippe-borås » 24 mars 2014, 12:43

Björn Melin har det ryktats om i media att Hv jagat!
Hittar inte artikeln om det men alla har väl läst det!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Junior » 24 mars 2014, 13:08

lejacques skrev:

Ja detta vore löjligt smidigt.

Spännande med Simon Karlsson hoppas han kan bli en stabil defensiv pjäs.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Jompii » 24 mars 2014, 13:17

frippe-borås skrev:Björn Melin har det ryktats om i media att Hv jagat!
Hittar inte artikeln om det men alla har väl läst det!

Antar att du syftar till denna artikeln
http://www.jnytt.se/uppgifter-hv71-vill ... jorn-melin
Passion oavsett division
Användarvisningsbild
Jompii

Inläggav mille » 24 mars 2014, 17:31

Jag vet inte hurvida ryktet är seriöst eller inte eftersom det kommer från Aftonbladet. Men dem påstår ju att Mackan Nilsson redan kritat på nytt? Kan någon som har kontakter bekräfta eller dementera detta? I min värld känns det helt ofattbart. Även om han är en stor röst i omklädningsrummet? mentor för de yngre? och vart en väldigt bra hockeyspelare helt klart. Men vilka signaler sänder det ut att förlänga med honom?
mille

Inläggav Simon » 24 mars 2014, 18:16

När det gäller MN så avvaktar jag att säga något då man främst tänker hur AJ har tänkt att använda honom i laget.
ENligt Mrmadhawks inlägg igår så är AJ prio 1 center och 1 ytterforward av högsta klass prioritet och det bådar ju gott att höra så här långt :)
Jag glömmer dig aldrig Stefan - 1. Liv
Användarvisningsbild
Simon

Inläggav JohanB » 25 mars 2014, 02:04

Färjestads målvaktstränare Erik Grankvist följer med Andreas Johansson till HV71. Härliga nyheter! Verkar bli assisterande till AJ med fokus på försvarsspelet, men ändå ett stöd till William Rahm som verkar bli kvar. Allt detta enligt Sportbladet.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8601567.ab
Alltid saknad, aldrig glömd ! #1
Användarvisningsbild
JohanB

Inläggav Mike » 25 mars 2014, 02:37

Hmm, ja det kan säkert bli bra.
Betyder detta att ljungberg äntligen försvinner då tros?
För ohlsson MÅSTE ju vara kvar, han känner och kan detta med juniorer bra.
Om ohlsson försvinner(går tillbaka till j20?) tror jag det blir svårare att faktiskt genomföra en generationsväxling.

Eller?
Mike

Inläggav ateisten » 25 mars 2014, 04:01

JohanB skrev:Färjestads målvaktstränare Erik Grankvist följer med Andreas Johansson till HV71. Härliga nyheter! Verkar bli assisterande till AJ med fokus på försvarsspelet, men ändå ett stöd till William Rahm som verkar bli kvar. Allt detta enligt Sportbladet.

Om det nu stämmer så tar jag emot Granqvist med öppna armar.
Hans meriter som målvaktstränare har nog ingen gått förbi. klockrent val till tränarstaben!

FBK:are verkar iaf inte va så glada, klipp ifrån deras forum:

-"Kul, den enskilt viktigaste personen i organisationen jämte Loob, går till HV av alla lag"

-"Hej största käftsmäll på lääänge"

-"Jaja, pissa på Färjestad, gör det"
...15.48 LINDBOOOM AVGÖR!!! :D
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav mille » 25 mars 2014, 07:54

JohanB skrev:Färjestads målvaktstränare Erik Grankvist följer med Andreas Johansson till HV71. Härliga nyheter! Verkar bli assisterande till AJ med fokus på försvarsspelet, men ändå ett stöd till William Rahm som verkar bli kvar. Allt detta enligt Sportbladet.
Vaknade till denna nyhet. Om det stämmer så är det ju bara att lyfta på hatten. Granqvist där kan vi snacka en riktig klassvärvning.
mille

Inläggav karl120 » 25 mars 2014, 08:38

Tänkte på Granqvist till hv för några dagar sedan, men kom sedan på att det inte var så troligt och att han ville till nån stor klubb utomlands. En dröm att ha i tränarstaben, frågan är vad vår kära Anders Olsson ska göra.
Användarvisningsbild
karl120

Inläggav CarlTheMan » 25 mars 2014, 09:55

Saxat från Jnytt: "Erik Granqvist uppges få ett stort ansvar för det defensiva spelet och kommer enligt tidningen även att stötta upp William Rahm, som har varit målvaktstränare de två senaste säsongerna."

Olsson som HC, Johansson tar hand om forwards och Granqvist backar + målvakt tillsammans med Rahm?
CarlTheMan

Inläggav Henning » 25 mars 2014, 10:05

CarlTheMan skrev:Saxat från Jnytt: "Erik Granqvist uppges få ett stort ansvar för det defensiva spelet och kommer enligt tidningen även att stötta upp William Rahm, som har varit målvaktstränare de två senaste säsongerna."

Olsson som HC, Johansson tar hand om forwards och Granqvist backar + målvakt tillsammans med Rahm?

Något sånt, fast tror Johansson tar HC och Olsson Forwards. Johansson har mycket mer erfarenhet på den här nivån än Olsson.
Henning

Inläggav chinobar » 25 mars 2014, 11:04

CarlTheMan skrev:Olsson som HC, Johansson tar hand om forwards och Granqvist backar + målvakt tillsammans med Rahm?

En sådan kombo, då kan jag faktiskt förlåta Stillman för att han tar hit AJ.
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav Razz » 25 mars 2014, 11:24

Andreas Johansson kommer att vara headcoach. Ingen mening med att spekulera i annat. Jag antar att Ljungberg/Granqvist/Rahm blir hans assisterande och att Anders Olsson flyttar tillbaka till J20.
dumpNchange.blogspot.com
Användarvisningsbild
Razz

Inläggav Cyruz » 25 mars 2014, 11:38

Razz skrev:Andreas Johansson kommer att vara headcoach. Ingen mening med att spekulera i annat. Jag antar att Ljungberg/Granqvist/Rahm blir hans assisterande och att Anders Olsson flyttar tillbaka till J20.

Två mer eller mindre dumma frågor:

- Finns det inte någon möjlighet att HV utökar tränarkonstellationen till fem personer och behåller Olsson i A-laget? Kollar man på t.ex fotbollens toppligor har de bästa lagen bra många fler tränare än fyra stycken. Hur funkar det inom ishockeyn?

- Har du hört något om Granqvist ryktet?
Cyruz

Inläggav chinobar » 25 mars 2014, 11:40

Razz skrev:Andreas Johansson kommer att vara headcoach. Ingen mening med att spekulera i annat. Jag antar att Ljungberg/Granqvist/Rahm blir hans assisterande och att Anders Olsson flyttar tillbaka till J20.

Meh :(
Ut med Ljungan och in med Olsson säger jag! Men det är nog för mycket begärt att sparka honom, kanske Ljungberg kan ta Forsbergs plats i J20 tills hans kontrakt går ut? :geek:
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav Razz » 25 mars 2014, 12:03

Cyruz skrev:

Två mer eller mindre dumma frågor:

- Finns det inte någon möjlighet att HV utökar tränarkonstellationen till fem personer och behåller Olsson i A-laget? Kollar man på t.ex fotbollens toppligor har de bästa lagen bra många fler tränare än fyra stycken. Hur funkar det inom ishockeyn?

- Har du hört något om Granqvist ryktet?

1. Tror inte att det finns ekonomi för att anställa fler tränare. Räkna in fystränare och heltidsanställda J-tränare (Forsberg tex) så blir det rätt så många. Även om jag personligen tror att man tjänar på att spara in 100k/mån i spelarbudgeten och lägger den summan på en tränare som fokuserar på spelarutveckling. Jämför med tex IFK Göteborg (borde vara en rättvis jämförelse) så har man 3 tränare i A-laget plus fystränare samt 3 tränare i U-laget. Ungefär samma som vi har.

2. Har hört en hel del om Granqvist. Dels det som står i Aftonbladet samt att han inte alls kommer att vara en del av våran tränarstab utan kommer att starta upp eget och agera konsult. Jag förstår inte varför att han ska lämna FBK för HV då det är mer eller mindre samma sak för honom rent karriärsmässigt. Speciellt med tanke på att han så sent som förra sommaren var väldigt nära Pittsburgh. Men å andra sidan har han sagt i interbjuer att han vill göra något nytt.

Det är svårt att få en bild av vad HV har tänkt sig på tränarsidan. AJ kommer som sagt att vara headcoach men sen? Jag har fortfarande förhoppningar om att Olausson kanske kan ingå i den nya tränartrion.
dumpNchange.blogspot.com
Användarvisningsbild
Razz

Inläggav dekman » 25 mars 2014, 12:07

mille skrev:Jag vet inte hurvida ryktet är seriöst eller inte eftersom det kommer från Aftonbladet. Men dem påstår ju att Mackan Nilsson redan kritat på nytt? Kan någon som har kontakter bekräfta eller dementera detta? I min värld känns det helt ofattbart. Även om han är en stor röst i omklädningsrummet? mentor för de yngre? och vart en väldigt bra hockeyspelare helt klart. Men vilka signaler sänder det ut att förlänga med honom?

Det sänder ut EXAKT de signalerna du själv nämner, att han är en stor röst och en mentor. En ledartyp helt enkelt.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav mille » 25 mars 2014, 12:19

dekman skrev:
mille skrev:Jag vet inte hurvida ryktet är seriöst eller inte eftersom det kommer från Aftonbladet. Men dem påstår ju att Mackan Nilsson redan kritat på nytt? Kan någon som har kontakter bekräfta eller dementera detta? I min värld känns det helt ofattbart. Även om han är en stor röst i omklädningsrummet? mentor för de yngre? och vart en väldigt bra hockeyspelare helt klart. Men vilka signaler sänder det ut att förlänga med honom?

Det sänder ut EXAKT de signalerna du själv nämner, att han är en stor röst och en mentor. En ledartyp helt enkelt.
Jo absolut och alla dessa egenskaper är viktiga. Men jag tänkte mera emot fansen och sponsorer. Han har inte direkt rosat marknaden i år. Har en hög lön samt en relativt hög ålder. Självklart finns det ju en tanke med en eventuell förlängning från hv:s sida. Men det rimmar på något sätt illa efter året som vart föryngringen förväntningar på stora värvningar m.m. Melin kontra Nilsson? Fast å andra sidan det är Silly tider så svårt att egentligen tro på något fören det faktiskt står på hemsidan.
mille

Inläggav Tedenby » 25 mars 2014, 13:46

Ang. Mackan. Man ska inte underskatta vikten av erfarenhet och kontinuitet. Hur många spelare har vi kvar i truppen sedan säsongen 11/12 till exempel? Davidsson, Pettan, Williamsson och Liket, inga fler. Byter man ut en hel spelartrupp säsong för säsong, så är det klart att man aldrig får till det helt och hållet. Med det sagt ska ingen få förlängt bara för man att man har hjärta eller är en go gubbe, men jag tycker att Nilson gav riktigt fina indikationer, speciellt i slutet av säsongen. En himla attityd och kämpaglöd, samtidigt som att han när han får utrymme kan producera poäng.
Användarvisningsbild
Tedenby

Inläggav Diabolics » 25 mars 2014, 13:59

Tedenby skrev:Man ska inte underskatta vikten av erfarenhet och kontinuitet.

Precis.
Kan någon som har tid räkna ut något mått på spelaromsättning och jämföra SAIK nu, med HV då vi tokdominerade från 2004-2010?

SAIK har kontinuitet på de viktiga positionerna och kan laborera med de andra positionerna tills de blir rätt. HV har inte någon stabil grund, vi laborerar på SAMTLIGA positioner.... åså blir det därefter.

Det som gjorde att HV föll av tronen var inte en tränare eller att vi tog in några felaktiga transatlanter. Det är enkelt att skylla på det, men det som gjorde att Janne K tog sm-guld var att truppen hade en gedigen grund med spelare. Detta är fan inte nån hemlighet. Men någonstans där började tappet av kompetent folk bli så stor att man gick över den "kritiska massan". Man fick laborera på för många positioner och det klarar ingen klubb av.

Jag är en ivrig förespråkare av kontinuitet och jag har ännu inte sett ett enda lagbygge som motbevisar tesen att kontinuitet är det allra viktigaste. Man kan komma ganska långt med, för stunden, mediokert material, bara det drillas och har potential för utveckling.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Cyruz » 25 mars 2014, 15:41

Razz:

Låter mer troligt att Granqvist skulle agera konsult i HV, såsom han faktiskt har sagt att han vill göra efter säsongen. Visst kan det locka med att få en mer komplex yrkesroll samt få arbeta med en uppskattad kollega. Men det kan han fortfarande göra som konsult.

Håller fullständigt med dig, ser hellre att man förflyttar 100k från spelarbudgeten till tränarsidan.
Cyruz

Inläggav Cyruz » 25 mars 2014, 15:49

Det sänder signalen (inom organisationen) att man uppskattar spelare som visar stor respekt för fansen, även om spelaren inte gör några som helst ansträngningar för att detta ska synas utåt.
En kille som agerar på ett föredömligt sätt just för att han anser att det är korrekt. Inte för att få ett fjäskande blogginlägg på HV71:s svenskafans-sida, men i andra sammanhang klaga på hur jobbigt det är att delta på supporterevents.

Förutsatt att han får en lönesänkning hoppas jag innerligt att Mackan blir kvar i HV.
Cyruz

Inläggav bogani » 25 mars 2014, 17:24

Diabolics skrev:
Tedenby skrev:Man ska inte underskatta vikten av erfarenhet och kontinuitet.

Precis.
Kan någon som har tid räkna ut något mått på spelaromsättning och jämföra SAIK nu, med HV då vi tokdominerade från 2004-2010?

SAIK har kontinuitet på de viktiga positionerna och kan laborera med de andra positionerna tills de blir rätt. HV har inte någon stabil grund, vi laborerar på SAMTLIGA positioner.... åså blir det därefter.

Det som gjorde att HV föll av tronen var inte en tränare eller att vi tog in några felaktiga transatlanter. Det är enkelt att skylla på det, men det som gjorde att Janne K tog sm-guld var att truppen hade en gedigen grund med spelare. Detta är fan inte nån hemlighet. Men någonstans där började tappet av kompetent folk bli så stor att man gick över den "kritiska massan". Man fick laborera på för många positioner och det klarar ingen klubb av.

Jag är en ivrig förespråkare av kontinuitet och jag har ännu inte sett ett enda lagbygge som motbevisar tesen att kontinuitet är det allra viktigaste. Man kan komma ganska långt med, för stunden, mediokert material, bara det drillas och har potential för utveckling.

Mycket bra skrivet.
Vissa här på forumet kunde ju inte riktigt acceptera att HV's storhetstid skulle dala när den generationsväxlingen började ta vid. Folk fortsatte hävda att HV skulle vinna ALLA matcher om man bara "ville".
Fram till 2010 hade man en intakt stomme i en jävla massa år utan någon större spelaromsättning. Dåvarande Elitseriens bästa förstakedja och PP. Lägg där till en stomme med lokal anknytning.

Att bara plocka ihop ett lag genom värvning är liksom "hit or miss". Då spelar ingen budget i världen någon större roll. Det är inte lätt att vara Stillman när folk förväntar sig att man ska dominera som man gjorde 2004-2010.
bogani

Inläggav Nick » 25 mars 2014, 17:33

Ska vi ta o hålla oss till ämnet i denna tråd nu kanske?
Nick

Nästa

Återgå till HV71