Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics
DocSeverinsen skrev:Frö att undvika kval krävs att ha två lag efter sig. Två lag som är sämre än oss. Vi behöver alltså inte vara värdsmästare och vinna varje match för att klara oss från kval. Är detta realistist? Ja, absolut.
Finns lag med tunnare trupper än HV:s och som ju längre säsongen lider drabbas hårdare av skador etc. HV har månda dugliga spelare (ej toppspelare) på sin roster, och det kav bli vår räddning.
piscean33 skrev:Nu är det en jäkla massa matcher ivar, varför förbereda sig inför kval? Låt de gå 10 matcher till innan man sätter ödestämpel. Jag tror det vänder och att vi inom 6-7 matcher är på en bra plats i tabellen. Otroligt negativ nivå i denna tråden, vissa av er kallar er realister, men i mina ögon är ni negativa, vilket sprider kass energi i denna tråden.
Diabolics skrev:piscean33 skrev:Nu är det en jäkla massa matcher ivar, varför förbereda sig inför kval? Låt de gå 10 matcher till innan man sätter ödestämpel. Jag tror det vänder och att vi inom 6-7 matcher är på en bra plats i tabellen. Otroligt negativ nivå i denna tråden, vissa av er kallar er realister, men i mina ögon är ni negativa, vilket sprider kass energi i denna tråden.
Kass energi? Vi ligger sist i SHL och väldigt få lag som ligger där vid denna tidpunkt har någonsin undvikit kval och du tror att lite "kumbayaa" skall rädda detta?
Du har verkligen guldfiskminne. Dessutom verkar du helt immun mot både historik och basala kunskaper i statistik/sannolikhetslära.
Klart du kallar oss negativa när du inte är kapabel att tolka verkligheten. Lite ödmjukhet vore passande.
Nu vill jag egentligen inte klanka ner på en ny skribent som kommer in med glad min och förhoppningar, men, snälla, stick inte huvudet i sanden för den verklighet vi lever i och påstå att vi sprider kass energi. Vi letar med ljus och lykta efter alla tänkbara möjligheter till förbättrad tabellposition, dag ut och dag in, i de olika trådarna. Vi vänder och vrider på allt från lagbygge till spelsystem, kedjeformationer, målvaktstränare, mental coach, potentiella nyförvärv och färgen på Johan Freijds kalsonger.
Visa gärna var vi haft fel än så länge. Kollektivt. För kollektivet har tidigare pekat på de problem som just nu är uppenbara. Som har bekräftats av föreningen genom uttalanden av Wilander, Lindbom och Tommy.
piscean33 skrev:Diabolics skrev:piscean33 skrev:Nu är det en jäkla massa matcher ivar, varför förbereda sig inför kval? Låt de gå 10 matcher till innan man sätter ödestämpel. Jag tror det vänder och att vi inom 6-7 matcher är på en bra plats i tabellen. Otroligt negativ nivå i denna tråden, vissa av er kallar er realister, men i mina ögon är ni negativa, vilket sprider kass energi i denna tråden.
Kass energi? Vi ligger sist i SHL och väldigt få lag som ligger där vid denna tidpunkt har någonsin undvikit kval och du tror att lite "kumbayaa" skall rädda detta?
Du har verkligen guldfiskminne. Dessutom verkar du helt immun mot både historik och basala kunskaper i statistik/sannolikhetslära.
Klart du kallar oss negativa när du inte är kapabel att tolka verkligheten. Lite ödmjukhet vore passande.
Nu vill jag egentligen inte klanka ner på en ny skribent som kommer in med glad min och förhoppningar, men, snälla, stick inte huvudet i sanden för den verklighet vi lever i och påstå att vi sprider kass energi. Vi letar med ljus och lykta efter alla tänkbara möjligheter till förbättrad tabellposition, dag ut och dag in, i de olika trådarna. Vi vänder och vrider på allt från lagbygge till spelsystem, kedjeformationer, målvaktstränare, mental coach, potentiella nyförvärv och färgen på Johan Freijds kalsonger.
Visa gärna var vi haft fel än så länge. Kollektivt. För kollektivet har tidigare pekat på de problem som just nu är uppenbara. Som har bekräftats av föreningen genom uttalanden av Wilander, Lindbom och Tommy.
Guldfisk minne? Immun mot fakta och statistik? Ödmjukhet? Den som borde visa ödmjukhet är du som tror du sitter på höga hästar.
Historia och statistik hjälper inte grotta ned sig i. Positivt tänkande är vad som tar en framår.
Och du känner inte mig, så spara på dina påhopp, jag kommer in med en glad min för att sprida positiv energi och påtalar er negativa inställning. Saker och ting kan vända snabbt, och jag respekterar era analyser, men sluta klanka ned på positiva människor bara för att ni är surk*kar och fatnat i det förgågna och i er statistik och domedagstänkande
piscean33 skrev:Den som borde visa ödmjukhet är du som tror du sitter på höga hästar.
Historia och statistik hjälper inte grotta ned sig i. Positivt tänkande är vad som tar en framår.
Och du känner inte mig, så spara på dina påhopp, jag kommer in med en glad min för att sprida positiv energi och påtalar er negativa inställning. Saker och ting kan vända snabbt, och jag respekterar era analyser, men sluta klanka ned på positiva människor bara för att ni är surk*kar och fatnat i det förgågna och i er statistik och domedagstänkande
Wildzide skrev:Under Hult och Nubben har vi alltså tappat Törngren, Sandberg, Bengtsson och Brännström. spelare som gör 20 poäng i en fjärdekedja / Säsong
In har vi istället Taylor Matsson, Hansson. Lindbäck och bröderna Davidsson. Där förlorade vi en viktig del av en bra stomme!
lejacques skrev:Och ovan är anledningen till varför jag är en surk*k, trots seger i lördags. Finns ingen anledning att hoppa jämfota av glädje. Än.
Uppenbart att vissa inte förstått hur allvarligt läget är och hur mycket den svaga starten kostat oss. HV ska inte bara börja ta en massa segrar. De har inte heller råd att hamna i en ny formsvacka, vilket är lättare sagt än gjort med så många omgångar kvar.
Visst, det finns en chans att vi undviker kval. Men just nu talar mer för att det är där vi kommer hamna. Så jag börjar drömma, hoppas och tro först den dag HV radat upp en 4-5 segrar i rad. Fram tills dess kommer jag fortsätta vara en pessimist och surk*k. Kort summerat; en realist.
Henke67 skrev:Lejaques
Jag vågar hoppas men ser det samtidigt som ett utslag av min optimistiska natur...
Men om du kikar på mina senaste inlägg här så ser du att jag funderar på om det inte är bättre att börja planera för kval.
(OBS fundera om det nu är några andra optimister som vill se mig som surk-k pga frågeställningen)
Det vore intressant om du som brukar kännas tämligen insatt, (fjäsk fjäsk, Diabolics, Quila, Magnus B mfl får gärna också pitcha in) kunde resonera lite om vad det skulle betyda för planeringen/ rekryteringen framöver.
Hur lägger man upp träningscykler utifrån de två scenariorna? En fromtopp från nu fram tills serien är slut medför nog att formtoppen efter att serien är slut inte blir så hög... Skall man vara nertränad eller toppad sista matchen mot Oskarshamn? (Behöver man i och för sig inte besluta idag)
Jag hoppas någonstans att jag har fel. Men min tolkning av att man inte signat en förstacenter nu är att man tror sig hitta bättre längre fram och att det då skall räcka för att vinna ev kval.
Jag kanske är för tidigt ute med det här resonemanget. Kanske är det långt efter Jul man skall fundera på om man skall träna ner sig eller "släppa upp". Jag vet verkligen inte och det är därför jag tycker det vore intressant att få höra en mer detaljerad vy från er med större insikt...
magnus b skrev:Var det i denna tråden som jag hånade den där positiva snubben.
Rätt ska ha rätt. Hoppades du satsade huset på två raka. Då skulle du ha sju hus nu
Ibland är det gött att ha fel...
lejacques skrev:Så är det Det tråkiga är ju att torsk mot Skellefteå och Brynäs borta (inte alls omöjligt) innebär att vi är tillbaka på ruta ett.
Som påtalat här tidigare och som även lyftes i CMores hockeylabbet. HV har inga marginaler kvar att spela med, det finns inga krockkuddar. Man måste överprestera resten av säsongen. Sannolikt? Nej. Men inte omöjligt, vilket de två senaste matcherna visat.
Diabolics skrev:Inte helt omöjligt att vi bannade honom i ren å skär förvåning![]()
Nejdå, men jag påpekade samma sak i matchtråden. Det slog in och ingen är gladare än HV-fansen.
Det är ju det så med sport och sannolikheter, när väl en väldigt osannolik händelse slår in, och någon har "känt" detta innan, så betyder det ju inte att den personen är ett geni eller klärvoajant. Det är bara ett av de saker som, rent sannolikhetmässigt måste hända lite då och då. Inte helt ovanligt att den "klärvoajante" får vattenskalle i det läget och tycker hen har rätt i den positiva tolkningen av verkligheten. Inget kan vara mer fel. På samma sätt som om HV nu skulle gå rent i serien och sluta etta. Det betyder inte att alla "säsongen är kort"-fans hade rätt i sin analys av läget, bara att de hade tur, statistiskt sett.
Jag hoppas på tre fyra vinster till nu. Men jag räknar med torsk, rent statisktiskt. Man måste kunna skilja på önskan och verklighet. Just nu finns det inte jättemycket som talar för flera vinster i rad, men visst, det ser bättre ut än det gjort på länge, även statistiskt. Hammer in, som grädde på snömoset. Det finns nu fog för lite mer ljust tänkande, både med hjärta och hjärna.
Fyboda skrev:Hej,
Är en ny skribent och är ju också en positiv själ som brinner för det psykologiska.
Tycker det är bra att vi har flera perspektiv på läget, både de som är mindre bra och bra då (Tycker att diabolics är datadriven och duktig att formulera sig), även om jag försöker se allt positivt
Jag skulle vilja slänga in några reflektioner,
- Är det så att man har löst lite mentala knutar som jag var inne på innan? Tänker mig framförallt Martinsson hur han gjorde de bra igår, kan ha gynnats utav Samuelssons lugn och rutin.
- När man gör en omstart, vad pratar man om då i omklädningsrummet?
- Hur jobbar ledarstaben med individuell feedback? Tyckte jag hörde Martinsson säga att han kollar på alla sina matcher under uppehållet.
- Har något annat lag lyft sig från botten i liknande situationer tidigare enbart med att jobba med ledarskap och gruppen?
De senaste matcherna så ser man ju att vi inte är ett bottenlag, vi förtjänar inte att ligga där vi ligger, och jag tror faktiskt att det vänder nu!
Kaffet smakade bra idag med highlights från igår!
Kalle skrev:
Fast där det brister Diabolics, är att denne person aldrig utgett sig för att förutspå någon framtid, han kallade sig inte klärvoajant eller gjorde anspråk på att kunna berätta vad som kommer att hända.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst