Tråden om: HV71!

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om: HV71!

Inläggav Henke67 » 21 november 2022, 07:24

Idag känner väl alla till HVs problem med att ta sig ur egen zon. Det ger väl lite extra mod åt motståndare som kämpar i sitt presspel.
Nu vände man matchen senast med hjälp av två riktigt bra spelvändningar.
Och det var väl även därför pressen inte blev lika tung efter det.
Några liknande mål till de närmaste matcherna så blir det nog mer än ett lag som undermedvetet släpper lite på pressen för att säkra…
Att det blir tufft tvivlar jag inte på. Men hoppet om att undvika kval finns.
Men jag är fortsatt tveksam till om det egentligen är bäst strategi.
Kanske vore det bättre att ladda för kval…
Henke67

Inläggav DocSeverinsen » 21 november 2022, 09:53

Frö att undvika kval krävs att ha två lag efter sig. Två lag som är sämre än oss. Vi behöver alltså inte vara värdsmästare och vinna varje match för att klara oss från kval. Är detta realistist? Ja, absolut.
Finns lag med tunnare trupper än HV:s och som ju längre säsongen lider drabbas hårdare av skador etc. HV har månda dugliga spelare (ej toppspelare) på sin roster, och det kav bli vår räddning.
DocSeverinsen

Inläggav tibia » 21 november 2022, 10:07

DocSeverinsen skrev:Frö att undvika kval krävs att ha två lag efter sig. Två lag som är sämre än oss. Vi behöver alltså inte vara värdsmästare och vinna varje match för att klara oss från kval. Är detta realistist? Ja, absolut.
Finns lag med tunnare trupper än HV:s och som ju längre säsongen lider drabbas hårdare av skador etc. HV har månda dugliga spelare (ej toppspelare) på sin roster, och det kav bli vår räddning.

Ponera att IKO tappar Suomela och Karlkvist t.ex.. Det känns även som att det kommer bli strid in i det sista, det är otroligt jämnt i tabellen i år. Och lördagens match gick nästan allt till vår fördel i tabellen, de lagen ovanför torskade samtidigt som vi tog 3p. Jag tror och hoppas att vi lyckas vända skutan, det finns skills i laget men vi får inte ut det på max. Kan vi fortsätta som i lördags med att spelet kan se skit ut delar av matchen men ändå ta poäng då kommer det nog släppa lite press på spelarna och de kan vara mer avslappnade och få till ett bättre spel. Men jag tror det blir tight in i det sista.
tibia

Inläggav DocSeverinsen » 21 november 2022, 10:14

Förväntar mig inget annat än strid in på mållinjen.
Allt annat än kval är en seger, och det bör vara målsättningen för resten av säsongen.
Skulle man nu t.ex. vinna tio raka kanske man t.o.m. vågar drömma om slutspel, men det är inget man ska ha i beräkningen som läget ser ut nu.
DocSeverinsen

Inläggav Weirdo » 21 november 2022, 10:55

Vi har Oskarshamn borta i omgång 52, kan bli en skräckis
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav piscean33 » 21 november 2022, 11:19

Nu är det en jäkla massa matcher ivar, varför förbereda sig inför kval? Låt de gå 10 matcher till innan man sätter ödestämpel. Jag tror det vänder och att vi inom 6-7 matcher är på en bra plats i tabellen. Otroligt negativ nivå i denna tråden, vissa av er kallar er realister, men i mina ögon är ni negativa, vilket sprider kass energi i denna tråden.
piscean33

Inläggav Diabolics » 21 november 2022, 11:54

piscean33 skrev:Nu är det en jäkla massa matcher ivar, varför förbereda sig inför kval? Låt de gå 10 matcher till innan man sätter ödestämpel. Jag tror det vänder och att vi inom 6-7 matcher är på en bra plats i tabellen. Otroligt negativ nivå i denna tråden, vissa av er kallar er realister, men i mina ögon är ni negativa, vilket sprider kass energi i denna tråden.

Kass energi? Vi ligger sist i SHL och väldigt få lag som ligger där vid denna tidpunkt har någonsin undvikit kval och du tror att lite "kumbayaa" skall rädda detta?
Du har verkligen guldfiskminne. Dessutom verkar du helt immun mot både historik och basala kunskaper i statistik/sannolikhetslära.
Klart du kallar oss negativa när du inte är kapabel att tolka verkligheten. Lite ödmjukhet vore passande.

Nu vill jag egentligen inte klanka ner på en ny skribent som kommer in med glad min och förhoppningar, men, snälla, stick inte huvudet i sanden för den verklighet vi lever i och påstå att vi sprider kass energi. Vi letar med ljus och lykta efter alla tänkbara möjligheter till förbättrad tabellposition, dag ut och dag in, i de olika trådarna. Vi vänder och vrider på allt från lagbygge till spelsystem, kedjeformationer, målvaktstränare, mental coach, potentiella nyförvärv och färgen på Johan Freijds kalsonger.

Visa gärna var vi haft fel än så länge. Kollektivt. För kollektivet har tidigare pekat på de problem som just nu är uppenbara. Som har bekräftats av föreningen genom uttalanden av Wilander, Lindbom och Tommy.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 21 november 2022, 12:42

Och ovan är anledningen till varför jag är en surk*k, trots seger i lördags. Finns ingen anledning att hoppa jämfota av glädje. Än.

Uppenbart att vissa inte förstått hur allvarligt läget är och hur mycket den svaga starten kostat oss. HV ska inte bara börja ta en massa segrar. De har inte heller råd att hamna i en ny formsvacka, vilket är lättare sagt än gjort med så många omgångar kvar.

Visst, det finns en chans att vi undviker kval. Men just nu talar mer för att det är där vi kommer hamna. Så jag börjar drömma, hoppas och tro först den dag HV radat upp en 4-5 segrar i rad. Fram tills dess kommer jag fortsätta vara en pessimist och surk*k. Kort summerat; en realist.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav magnus b » 21 november 2022, 13:55

Morgondagens match lär nästan vara säsongsavgörande. Kan man ta en andra raka samtidigt som Leksand slår Malmö, då får man ordentligt med häng på Malmö, OIK och även LHC som har 2 matcher mer just nu. Det är de lagen man ska ha bakom sig när säsongen summeras. Play-in ska man inte änns fundera på. Då kommer det att smyga sig in en desperation i truppen som kommer att dränera dem vid första förlust. Bättre att ha realistiska mål och arbeta metodiskt. Att se varje match som game-seven kommer inte funka i längden.
magnus b

Inläggav piscean33 » 21 november 2022, 14:08

Diabolics skrev:
piscean33 skrev:Nu är det en jäkla massa matcher ivar, varför förbereda sig inför kval? Låt de gå 10 matcher till innan man sätter ödestämpel. Jag tror det vänder och att vi inom 6-7 matcher är på en bra plats i tabellen. Otroligt negativ nivå i denna tråden, vissa av er kallar er realister, men i mina ögon är ni negativa, vilket sprider kass energi i denna tråden.

Kass energi? Vi ligger sist i SHL och väldigt få lag som ligger där vid denna tidpunkt har någonsin undvikit kval och du tror att lite "kumbayaa" skall rädda detta?
Du har verkligen guldfiskminne. Dessutom verkar du helt immun mot både historik och basala kunskaper i statistik/sannolikhetslära.
Klart du kallar oss negativa när du inte är kapabel att tolka verkligheten. Lite ödmjukhet vore passande.

Nu vill jag egentligen inte klanka ner på en ny skribent som kommer in med glad min och förhoppningar, men, snälla, stick inte huvudet i sanden för den verklighet vi lever i och påstå att vi sprider kass energi. Vi letar med ljus och lykta efter alla tänkbara möjligheter till förbättrad tabellposition, dag ut och dag in, i de olika trådarna. Vi vänder och vrider på allt från lagbygge till spelsystem, kedjeformationer, målvaktstränare, mental coach, potentiella nyförvärv och färgen på Johan Freijds kalsonger.

Visa gärna var vi haft fel än så länge. Kollektivt. För kollektivet har tidigare pekat på de problem som just nu är uppenbara. Som har bekräftats av föreningen genom uttalanden av Wilander, Lindbom och Tommy.

Guldfisk minne? Immun mot fakta och statistik? Ödmjukhet? Den som borde visa ödmjukhet är du som tror du sitter på höga hästar.
Historia och statistik hjälper inte grotta ned sig i. Positivt tänkande är vad som tar en framår.
Och du känner inte mig, så spara på dina påhopp, jag kommer in med en glad min för att sprida positiv energi och påtalar er negativa inställning. Saker och ting kan vända snabbt, och jag respekterar era analyser, men sluta klanka ned på positiva människor bara för att ni är surk*kar och fatnat i det förgågna och i er statistik och domedagstänkande
piscean33

Inläggav lejacques » 21 november 2022, 14:11

piscean33 skrev:
Diabolics skrev:

Guldfisk minne? Immun mot fakta och statistik? Ödmjukhet? Den som borde visa ödmjukhet är du som tror du sitter på höga hästar.
Historia och statistik hjälper inte grotta ned sig i. Positivt tänkande är vad som tar en framår.
Och du känner inte mig, så spara på dina påhopp, jag kommer in med en glad min för att sprida positiv energi och påtalar er negativa inställning. Saker och ting kan vända snabbt, och jag respekterar era analyser, men sluta klanka ned på positiva människor bara för att ni är surk*kar och fatnat i det förgågna och i er statistik och domedagstänkande

Sällan jag blir mållös. Men nu blev jag det.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Henke67 » 21 november 2022, 14:41

Lejaques
Jag vågar hoppas men ser det samtidigt som ett utslag av min optimistiska natur...
Men om du kikar på mina senaste inlägg här så ser du att jag funderar på om det inte är bättre att börja planera för kval.
(OBS fundera om det nu är några andra optimister som vill se mig som surk-k pga frågeställningen)

Det vore intressant om du som brukar kännas tämligen insatt, (fjäsk fjäsk, Diabolics, Quila, Magnus B mfl får gärna också pitcha in) kunde resonera lite om vad det skulle betyda för planeringen/ rekryteringen framöver.
Hur lägger man upp träningscykler utifrån de två scenariorna? En fromtopp från nu fram tills serien är slut medför nog att formtoppen efter att serien är slut inte blir så hög... Skall man vara nertränad eller toppad sista matchen mot Oskarshamn? (Behöver man i och för sig inte besluta idag)
Jag hoppas någonstans att jag har fel. Men min tolkning av att man inte signat en förstacenter nu är att man tror sig hitta bättre längre fram och att det då skall räcka för att vinna ev kval.

Jag kanske är för tidigt ute med det här resonemanget. Kanske är det långt efter Jul man skall fundera på om man skall träna ner sig eller "släppa upp". Jag vet verkligen inte och det är därför jag tycker det vore intressant att få höra en mer detaljerad vy från er med större insikt...
Henke67

Inläggav Diabolics » 21 november 2022, 15:10

piscean33 skrev:Den som borde visa ödmjukhet är du som tror du sitter på höga hästar.

Jag avundas din positivism. Jag känner inte dig. Jag respekterar dig och din positivism, men kom inte hit och anklaga oss för att sprida negativ kritik och flumma om "positivt tänkande". Minns du "vi blir farliga i slutspelet"-Fröberg? Det är vad du ger uttryck för just nu. Jag klankade inte ner på dig som person eller skribent, men jag hade stora invändningar mot de åsikter du förde fram. Lär dig skillnaden på "person" och "sak".

Du väljer att bortse från fakta, dvs historisk statistik och nuläget, och tror att positivism vänder detta? Och så tänker du kanske att du är rationell realist?

Låt mig höra: vad säger de "experter och tyckare" runt om i hockeysverige om läget för HV mfl som ligger i botten, enligt dig? Backar de din positivism?

I det jag tar in så beskriver deras "objektiva" analyser samma sak som vi ger uttryck för här vad gäller det prekära läge lagen där nere är i, speciellt HV. Kanske hörde du Svensson idag i podden uttrycka tveksamhet inför HVs möjligheter pga tunn trupp? Precis vad vi säger här. .realism.

Men du synar det. Och höjer insatsen med vad? Positivt tänkande? Det är en bluff.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 21 november 2022, 15:49

Henke67: Spelsystem och träningsupplägg lämnar jag till andra. Där är jag alldeles för dåligt insatt :D

Men min önskan är att ledningen (alltså styrelsen, Wilander och Lindbom) till skillnad från sina föregångare utgår från det läge vi befinner oss i och agerar därefter. Både på kort och lång sikt.

Har vi en plan b till tränare? Har vi en plan b till sportchef? Hur ska vi lyfta till nästa säsong? Varenda tänkbart scenario ska vara glasklart. För i ärlighetens namn. Är HV på kvalplats efter 52 omgångar tror jag varken spelsystem eller träningsupplägg kommer göra någon väsentlig skillnad om samma ansvariga personer som inlett säsongen är kvar...

Och skulle vi nu hålla oss kvar, oavsett om det sker via kval eller att vi lyckas ta oss över strecket, så ser jag inga tendenser på att det ska lyfta med Nubben och Samuelsson.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Wildzide » 21 november 2022, 17:26

Under Hult och Nubben har vi alltså tappat Törngren, Sandberg, Bengtsson och Brännström. spelare som gör 20 poäng i en fjärdekedja / Säsong
In har vi istället Taylor Matsson, Hansson. Lindbäck och bröderna Davidsson. Där förlorade vi en viktig del av en bra stomme!
Wildzide

Inläggav Diabolics » 21 november 2022, 19:32

Detta hade inte varit det minsta kul eller svårt i Malmös organisation.

Hintar det om en flytt för Torpet till danska ligan månne?

Minns var ni hörde det först ;)
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Erdball » 21 november 2022, 19:44

Wildzide skrev:Under Hult och Nubben har vi alltså tappat Törngren, Sandberg, Bengtsson och Brännström. spelare som gör 20 poäng i en fjärdekedja / Säsong
In har vi istället Taylor Matsson, Hansson. Lindbäck och bröderna Davidsson. Där förlorade vi en viktig del av en bra stomme!

Ingen av dessa spelare har gjort 20p i en fjärde kedja i HV och den ända som i dagsläget skulle acceptera en sån roll hade varit Törngren. Och jag tror inte vi blir bättre av att ta in honom.
Erdball

Inläggav Quila » 21 november 2022, 23:00

lejacques skrev:Och ovan är anledningen till varför jag är en surk*k, trots seger i lördags. Finns ingen anledning att hoppa jämfota av glädje. Än.

Uppenbart att vissa inte förstått hur allvarligt läget är och hur mycket den svaga starten kostat oss. HV ska inte bara börja ta en massa segrar. De har inte heller råd att hamna i en ny formsvacka, vilket är lättare sagt än gjort med så många omgångar kvar.

Visst, det finns en chans att vi undviker kval. Men just nu talar mer för att det är där vi kommer hamna. Så jag börjar drömma, hoppas och tro först den dag HV radat upp en 4-5 segrar i rad. Fram tills dess kommer jag fortsätta vara en pessimist och surk*k. Kort summerat; en realist.

Håller med dig. Det måste radas upp segrar och vi har inte råd med formsvackor. Det är sanningen. Stör mig till om med på att vissa spelare och ledare ser så nöjda ut efter en vinst mot Malmö. Förstå mig rätt, det klart man får visa känslor, men hoppas leendena snabbt byta ut mot fokus, för nästa match är än viktigare och då har vi inte råd med leenden. Taggtråd och pondus nu!
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Quila » 21 november 2022, 23:18

Henke67 skrev:Lejaques
Jag vågar hoppas men ser det samtidigt som ett utslag av min optimistiska natur...
Men om du kikar på mina senaste inlägg här så ser du att jag funderar på om det inte är bättre att börja planera för kval.
(OBS fundera om det nu är några andra optimister som vill se mig som surk-k pga frågeställningen)

Det vore intressant om du som brukar kännas tämligen insatt, (fjäsk fjäsk, Diabolics, Quila, Magnus B mfl får gärna också pitcha in) kunde resonera lite om vad det skulle betyda för planeringen/ rekryteringen framöver.
Hur lägger man upp träningscykler utifrån de två scenariorna? En fromtopp från nu fram tills serien är slut medför nog att formtoppen efter att serien är slut inte blir så hög... Skall man vara nertränad eller toppad sista matchen mot Oskarshamn? (Behöver man i och för sig inte besluta idag)
Jag hoppas någonstans att jag har fel. Men min tolkning av att man inte signat en förstacenter nu är att man tror sig hitta bättre längre fram och att det då skall räcka för att vinna ev kval.

Jag kanske är för tidigt ute med det här resonemanget. Kanske är det långt efter Jul man skall fundera på om man skall träna ner sig eller "släppa upp". Jag vet verkligen inte och det är därför jag tycker det vore intressant att få höra en mer detaljerad vy från er med större insikt...

Till att börja vill jag bara påpeka att du har några mycket intressanta punkter du belyser och tar upp. I ett tidigare inlägg som jag trodde jag svarade på, men missade posta så skrev du om pressen motståndarna sätter på HV:s backar i uppspelen och att det är tydligt scoutat. Snyggt synat och visst är det så. Precis som du skriver så är det just genom två sådana mål som HV gör (snabba omställningar) som gör Malmö mer tveksamma i sin gameplan just för att HV klarar spela sig ur deras press och i detta fall renderar detta i farliga lägen och mål. Riktigt viktigt för HV att anta utmaningen och att kraftfullt reagera på deras gameplan. Detta ger eko för nästa motståndare som lär ha synat det du just gjort. OIK kommer ta upp just pressen på HV:s backar som en nyckelfaktor, men de kommer också gå igenom Malmös misstag och redan där kan en omedveten försiktighet hos OIK spridas om just checking och presspelet. Vinner vi även denna match och lyckas med några fina uppspel, eller spelvändningar från back har vi än bättre chanser i nästkommande match att starta närmare status quo. Lägg därtill in Hammer. Gillar ditt hockeyöga där och blir glad in i själen :D

Nästa intressanta punkt du tar upp ovan är just hur den situation vi nu satt oss i påverkar framtiden såsom upplägg, träningsmängd, formtoppning o.s.v. mitt svar: massor!
Man har garanterat rivit allt det man utgått från ifrån början och behövt lägga om. De skadebekymmer vi haft har gjort att vi redan där behövt minska mängd och belastning för att inte träna ner oss. Tabellplaceringen har gjort att vi inte kan tänka långsiktigt på samma sätt. Detta i sin tur ger oss sämre chanser att kunna formtoppa och hålla en långsiktig stabilitet. Nu blir tyvärr fokus på kortsiktiga lösningar, där varje match betyder väldigt mycket och det kommer påfresta både fysiskt och psykiskt enormt mycket mer än vad vi från början hade räknat med. Detta är tunga parametrar och en svår sits att jobba ifrån. Kan också vara därför man inte släppt några spelare än, då det lär behövas rotation på spelare för att orka detta.
Quila
Moderator

Inläggav Henke67 » 22 november 2022, 07:32

Lejaques och Quila
Tack för era kommentarer.
Henke67

Inläggav magnus b » 23 november 2022, 03:28

Var det i denna tråden som jag hånade den där positiva snubben.

Rätt ska ha rätt. Hoppades du satsade huset på två raka. Då skulle du ha sju hus nu :)

Ibland är det gött att ha fel...
magnus b

Inläggav Diabolics » 23 november 2022, 08:55

magnus b skrev:Var det i denna tråden som jag hånade den där positiva snubben.

Rätt ska ha rätt. Hoppades du satsade huset på två raka. Då skulle du ha sju hus nu :)

Ibland är det gött att ha fel...

Inte helt omöjligt att vi bannade honom i ren å skär förvåning :D

Nejdå, men jag påpekade samma sak i matchtråden. Det slog in och ingen är gladare än HV-fansen.

Det är ju det så med sport och sannolikheter, när väl en väldigt osannolik händelse slår in, och någon har "känt" detta innan, så betyder det ju inte att den personen är ett geni eller klärvoajant. Det är bara ett av de saker som, rent sannolikhetmässigt måste hända lite då och då. Inte helt ovanligt att den "klärvoajante" får vattenskalle i det läget och tycker hen har rätt i den positiva tolkningen av verkligheten. Inget kan vara mer fel. På samma sätt som om HV nu skulle gå rent i serien och sluta etta. Det betyder inte att alla "säsongen är kort"-fans hade rätt i sin analys av läget, bara att de hade tur, statistiskt sett.

Jag hoppas på tre fyra vinster till nu. Men jag räknar med torsk, rent statisktiskt. Man måste kunna skilja på önskan och verklighet. Just nu finns det inte jättemycket som talar för flera vinster i rad, men visst, det ser bättre ut än det gjort på länge, även statistiskt. Hammer in, som grädde på snömoset. Det finns nu fog för lite mer ljust tänkande, både med hjärta och hjärna.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 23 november 2022, 09:14

Så är det Det tråkiga är ju att torsk mot Skellefteå och Brynäs borta (inte alls omöjligt) innebär att vi är tillbaka på ruta ett.

Som påtalat här tidigare och som även lyftes i CMores hockeylabbet. HV har inga marginaler kvar att spela med, det finns inga krockkuddar. Man måste överprestera resten av säsongen. Sannolikt? Nej. Men inte omöjligt, vilket de två senaste matcherna visat.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Fyboda » 23 november 2022, 09:59

Hej,

Är en ny skribent och är ju också en positiv själ som brinner för det psykologiska.
Tycker det är bra att vi har flera perspektiv på läget, både de som är mindre bra och bra då (Tycker att diabolics är datadriven och duktig att formulera sig), även om jag försöker se allt positivt

Jag skulle vilja slänga in några reflektioner,

- Är det så att man har löst lite mentala knutar som jag var inne på innan? Tänker mig framförallt Martinsson hur han gjorde de bra igår, kan ha gynnats utav Samuelssons lugn och rutin.
- När man gör en omstart, vad pratar man om då i omklädningsrummet?
- Hur jobbar ledarstaben med individuell feedback? Tyckte jag hörde Martinsson säga att han kollar på alla sina matcher under uppehållet.
- Har något annat lag lyft sig från botten i liknande situationer tidigare enbart med att jobba med ledarskap och gruppen?

De senaste matcherna så ser man ju att vi inte är ett bottenlag, vi förtjänar inte att ligga där vi ligger, och jag tror faktiskt att det vänder nu!

Kaffet smakade bra idag med highlights från igår!
Fyboda

Inläggav Quila » 23 november 2022, 10:12

lejacques skrev:Så är det Det tråkiga är ju att torsk mot Skellefteå och Brynäs borta (inte alls omöjligt) innebär att vi är tillbaka på ruta ett.

Som påtalat här tidigare och som även lyftes i CMores hockeylabbet. HV har inga marginaler kvar att spela med, det finns inga krockkuddar. Man måste överprestera resten av säsongen. Sannolikt? Nej. Men inte omöjligt, vilket de två senaste matcherna visat.

Helt enig. Finns ingen tid för att roa sig, eller känna sig nöjda över två vinster. De betyder krasst sett inget om vi inte ser till att fortsätta på spåret…
Quila
Moderator

Inläggav Kalle » 23 november 2022, 10:13

Diabolics skrev:Inte helt omöjligt att vi bannade honom i ren å skär förvåning :D

Nejdå, men jag påpekade samma sak i matchtråden. Det slog in och ingen är gladare än HV-fansen.

Det är ju det så med sport och sannolikheter, när väl en väldigt osannolik händelse slår in, och någon har "känt" detta innan, så betyder det ju inte att den personen är ett geni eller klärvoajant. Det är bara ett av de saker som, rent sannolikhetmässigt måste hända lite då och då. Inte helt ovanligt att den "klärvoajante" får vattenskalle i det läget och tycker hen har rätt i den positiva tolkningen av verkligheten. Inget kan vara mer fel. På samma sätt som om HV nu skulle gå rent i serien och sluta etta. Det betyder inte att alla "säsongen är kort"-fans hade rätt i sin analys av läget, bara att de hade tur, statistiskt sett.

Jag hoppas på tre fyra vinster till nu. Men jag räknar med torsk, rent statisktiskt. Man måste kunna skilja på önskan och verklighet. Just nu finns det inte jättemycket som talar för flera vinster i rad, men visst, det ser bättre ut än det gjort på länge, även statistiskt. Hammer in, som grädde på snömoset. Det finns nu fog för lite mer ljust tänkande, både med hjärta och hjärna.

Fast där det brister Diabolics, är att denne person aldrig utgett sig för att förutspå någon framtid, han kallade sig inte klärvoajant eller gjorde anspråk på att kunna berätta vad som kommer att hända. Han förhöll sig bara positiv och försökte se ljuspunkter och hoppades (ett inte alls irrelevant ord när det kommer till fans). Däremot (innan nu lejaques kommer och skäller ut mig för att jag utstrålar någon slags "brist på ödmjukhet", som verkar vara något av en favoritgrej att slänga sig med) tror jag inte att någon (!) här anser att hopp och positiv inställning är något som en klubbledning ska hålla på med, när de tar sportsliga och ekonomiska beslut - tvärt om, där är ju all denna "forskning" som ni bedriver på forumet relevant, och givetvis ska dessa beslut vara understödda av så mycket fakta och statistik det bara går - men i detta forum, av fans med fans, måste det lämnas utrymme för hopp och lite jädra naivitet, och olika åsikter.
Personligen tycker jag att det är fantastiskt att HV har påbörjat upphämtningen nu! Vet jag att de har gjort det? Givetvis inte. Kommer det att göra mig mer bedrövad om jag skulle bli felbevisad efter matcherna mot SAIK och BIF? Nej - jag kommer att vara bedrövad oavsett. Jag (liksom ni) kan inte förutspå framtiden, men jag hoppas att det har vänt nu och i sann supporteranda (jag hade också begynnande magsår veckorna innan landslagsuppehållet) så väljer jag - måhända naivt - att tänka att framtiden är ljus. Det känns bra så för mig.

Obs återigen att jag INTE vill att det här forumet ska vara utan er statistik, beräkningar och analyser - men jag tycker att det även finns utrymme för lite naivitet, utan att bli dumförklarad eller beskylld för att inte vara ödmjuk. Förhoppningsvis är alla läsare duktiga nog att själva avgöra var man ska lägga sin energi och sitt engagemang.
Kalle

Inläggav Quila » 23 november 2022, 10:21

Fyboda skrev:Hej,

Är en ny skribent och är ju också en positiv själ som brinner för det psykologiska.
Tycker det är bra att vi har flera perspektiv på läget, både de som är mindre bra och bra då (Tycker att diabolics är datadriven och duktig att formulera sig), även om jag försöker se allt positivt

Jag skulle vilja slänga in några reflektioner,

- Är det så att man har löst lite mentala knutar som jag var inne på innan? Tänker mig framförallt Martinsson hur han gjorde de bra igår, kan ha gynnats utav Samuelssons lugn och rutin.
- När man gör en omstart, vad pratar man om då i omklädningsrummet?
- Hur jobbar ledarstaben med individuell feedback? Tyckte jag hörde Martinsson säga att han kollar på alla sina matcher under uppehållet.
- Har något annat lag lyft sig från botten i liknande situationer tidigare enbart med att jobba med ledarskap och gruppen?

De senaste matcherna så ser man ju att vi inte är ett bottenlag, vi förtjänar inte att ligga där vi ligger, och jag tror faktiskt att det vänder nu!

Kaffet smakade bra idag med highlights från igår!

Varmt välkommen till forumet! Precis som du skriver och som ju är forumets syfte är diskussionerna som uppstår mellan oliktänkande oftast de mest intressanta. Annars blir det inte mycket till diskussioner. Bra med olika infallsvinklar, synsätt, kunskaper och insikter. Vår forum håller världsklass och det finns otroligt mycket kunskap här vilket är fantastiskt att få vara en del av!

Jag tror definitivt att uppehållet kom väldigt välbehövligt. Man fick lite andrum, tid för djupare analyser och möjlighet att jobba på de värsta bristerna. Man släcker bränder. PK känns tydligt att man jobbat med, men också drivet på mål offensivt. Tycker även ingångarna ser bättre ut. Dock får vi bättre värdemätare kommande matcher nu.
Martinsson har extremt höga krav på sig själv och har verkligen fått dra ett tungt (för tungt sett till kapacitet är uppenbart) och han har man enligt vad jag hört varit en av de som man mest jobbat mentalt med. Han behöver spela enklare och med större marginaler samt utnyttja sina styrkor. Kanske vi ser en vändning i detta nu :) Tommys lugn är en av hans absoluta styrkor, det är erkänt. I lägen som dessa är det kanske just det som behövs, men då förutsätter det ju att vändningen nu kommit för vi har inte mer tid än så att spela på.
Quila
Moderator

Inläggav Diabolics » 23 november 2022, 11:05

Kalle skrev:
Fast där det brister Diabolics, är att denne person aldrig utgett sig för att förutspå någon framtid, han kallade sig inte klärvoajant eller gjorde anspråk på att kunna berätta vad som kommer att hända.

Och om du läser mitt inlägg igen så ser du kanske att jag ingalunda utpekade den specifike skribenten som sådan. Min beskrivning var mer en generell analys av människans oförmåga att tyda omvärlden, och starka vilja att "läsa i tebladen" och hitta stöd för sin egen förträfflighet.

I övrigt håller jag helt med om allt du skriver. Man måste få vara obotlig optimist, och man har rätt att få vara skeptiker. Så länge man respekterar varandras åsikter så får man gärna käbbla om vem som har mest fog för sin ståndpunkt.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 23 november 2022, 11:48

Kalle: Eftersom du pekar ut mig får jag väl lov att kommentera ditt inlägg.

Ingenting att anmärka på. Ett väldigt nyanserat och balanserat inlägg.

Som Diabolics påpekar. Poängen handlar inte om huruvida man är negativ eller positiv. Poängen handlar om hur man bygger sina argument och inlägg.
 Som du säkert märkt får sig även de kritiker som inte har underbyggda argument sin släng av sleven.

Ser framemot flera bra inspel från dig.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Littleshrimp » 23 november 2022, 12:18

Två väldigt viktiga vinster, detta ger en stor kick av självförtroende i spelartruppen och ett lugn för tillfället. Om man hade förlorat mot Malmö och Oskarshamn hade det verkligen blivit panik i bygget.

Men inget är avklarat, detta är bara att bygga vidare på och försöka bli ännu bättre, förhoppningsvis ytterligare ett steg i och med Hjalmarssons intåg.

Nu är det två svåra bortamatcher och en av dem måste resultera i vinst.

Sen måste jag påpeka två stycken spelare som verkligen fyller mig med harmoni i ett mörker. Hansson och Mølgaard ska ha stort beröm för sitt driv!
Littleshrimp

FöregåendeNästa

Återgå till HV71