Silly season 22/23: Spelardrömmar

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly season 22/23: Spelardrömmar

Inläggav jordfelsbrytare » 3 oktober 2022, 20:46

https://hockeysverige.se/2022/10/03/kev ... pa-waivers
Stenlund uppsatt på Waivers.
Drömma kan man ju alltid göra.
jordfelsbrytare

Inläggav Diabolics » 3 oktober 2022, 20:51

Som jag förstår det så är HV i kontakt med Kevin, på något sätt, i någon tidshorisont? Eller fattade jag fel där Quila? Du hintade väl om det någonstans i trådarna?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Danken » 4 oktober 2022, 06:27

Diabolics skrev:Som jag förstår det så är HV i kontakt med Kevin, på något sätt, i någon tidshorisont? Eller fattade jag fel där Quila? Du hintade väl om det någonstans i trådarna?

Känns som ett långskott då Kevin vill kämpa sig till en plats i laget till skillnad från HV spelarna.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav Nutarviguld » 4 oktober 2022, 11:21

Danken skrev:
Diabolics skrev:Som jag förstår det så är HV i kontakt med Kevin, på något sätt, i någon tidshorisont? Eller fattade jag fel där Quila? Du hintade väl om det någonstans i trådarna?

Känns som ett långskott då Kevin vill kämpa sig till en plats i laget till skillnad från HV spelarna.

Läser jag av Quila rätt så skriver han "mellan raderna" att Kevin troligen är klar för nästa säsong men troligen inte nu, men det är bara det jag tror han försöker förmedla men kan inte säga det rakt ut
Nutarviguld

Inläggav Henke67 » 4 oktober 2022, 13:36

Nutarviguld skrev:
Danken skrev:

Läser jag av Quila rätt så skriver han "mellan raderna" att Kevin troligen är klar för nästa säsong men troligen inte nu, men det är bara det jag tror han försöker förmedla men kan inte säga det rakt ut

Även om jag inte tror på att han är klar så ligger din tolkning väldigt nära min. Men det innebär också att man bör titta på hur stor chans han har att kunna slå sig in. Det är inte en normal säsong där borta heller. Flera spelare i nedre halvan av flera lag som normalt hade försvunnit till KHL. Jag är inte helt optimistisk för hans chanser och om inte winnipegs ledning är mer optimistisk kan de mycket väl vilja bli av med honom. (I AHL lär han ju ta rejält med speltid för yngre prospekt)
Jag tror stenhårt på att han om han kommer hem nu skulle kunna bli en stötttespelare att bygga kring på ett pr års sikt. Men det är lite elakt om man förväntar sig att han i så fall skulle vara en frälsare i år.
Henke67

Inläggav Legogubbe » 4 oktober 2022, 14:32

Jag är väldigt skeptisk till dom flesta hemvändare. Alla eller väldigt många i HV kretsar tror att hemvändare ska komma hem och dominera och vända på allt som inte är bra. Varför skulle Kevin göra det som dom flesta, åtminstone majoriteten av dom aldrig lyckas göra, nämligen rosa marknaden.
Legogubbe

Inläggav Henke67 » 4 oktober 2022, 15:30

Legogubbe skrev:Jag är väldigt skeptisk till dom flesta hemvändare. Alla eller väldigt många i HV kretsar tror att hemvändare ska komma hem och dominera och vända på allt som inte är bra. Varför skulle Kevin göra det som dom flesta, åtminstone majoriteten av dom aldrig lyckas göra, nämligen rosa marknaden.

Skepsis är bra. Samtidigt kan man väl säga att vårt senaste guld inte var helt utan förtjänst från tex Thörna & Simon...
Davidsson och Petrasek hade väl också några hyffsade säsonger som återvändare?
Lunkan i Frölunda och Jönsson i FBK har väl inte heller varit helt misslyckade?
Så det finns ju även exempel på när det blivit lyckat. Det gäller enligt mig att ha rimliga förväntningar och respektera att det tar tid att bygga även en hemvändare.
När jag först nämnde Stenlund (I seriösa rykten tråden med motiveringen att jag inte hittade oseriösa rykten tråden)
så skrev jag att Stenlund inte riktigt platsade som önskedröm i år men att jag såg honom som en mljlig kugge att bygga kring på sikt.
Och bara man inte ser det som ett misslyckande för att han inte riktigt når samma suveränitet som Davidsson så står jag fast vid detta.
Men att vara skeptisk till honom som frälsare i nuläget är sunnt. Men det hindrar inte att jag ändå vill ha hem honom.
Henke67

Inläggav frippe-borås » 4 oktober 2022, 19:14

Hade verkligen inte sagt nej till Olli Juolevi! Är precis det vi saknar i försvaret.
https://www.eliteprospects.com/player/1 ... li-juolevi
Möjligtvis talar åldern emot att han kommer vända hem men det är exakt det han skulle behöva för att väcka upp för att få chansen i NHL igen. Växa och mogna men har man tur så blir han inte såpass bra så NHL lagen nappar igen utan perfekt bra för just HV71 så det blir några år på nacken likt Pasi Puistola!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav wk2431 » 4 oktober 2022, 21:21

Legogubbe skrev:Jag är väldigt skeptisk till dom flesta hemvändare. Alla eller väldigt många i HV kretsar tror att hemvändare ska komma hem och dominera och vända på allt som inte är bra. Varför skulle Kevin göra det som dom flesta, åtminstone majoriteten av dom aldrig lyckas göra, nämligen rosa marknaden.

Många hemvändare de senare åren har inte rosat marknaden, det stämmer. Men historiskt är det annorlunda. Flera av de vars nummer hänger i taket, och andra kultspelare, har varit i HV71 under två eller flera lyckade sejourer.

Stenlund är betydligt yngre än flera andra hemvändare, åtminstone de som kommit hem i närtid. Han är i typ samma ålder som Johan Davidsson var när han kom tillbaka till HV71. Till skillnad från många andra som varit 30, eller ett antal år över.

Med det sagt tror jag, mot bakgrund av just åldern på Stenlund, inte att han kommer komma tillbaka på ett tag ännu. Kan han ta en plats i AHL den här säsongen finns fortfarande chansen för honom där borta. Och jag tror inte att HV71 i dagsläget kan erbjuda något man vill slänga den chansen åt sidan för.
Sparka Kent Norberg!
"My time with HV71 was the happiest days of my career"
– Erik Christensen
Användarvisningsbild
wk2431

Inläggav Blue Vision » 5 oktober 2022, 10:58

Brendan Gaunce uppsatt på waivers. Ett riktigt starkt namn som redan gjort det mkt bra i SHL dessutom. Stor, stark, grittig och stark poängspelare.
Blue Vision

Inläggav Nutarviguld » 5 oktober 2022, 11:06

Blue Vision skrev:Brendan Gaunce uppsatt på waivers. Ett riktigt starkt namn som redan gjort det mkt bra i SHL dessutom. Stor, stark, grittig och stark poängspelare.

Ja tack!
Nutarviguld

Inläggav 327 Karlsson » 5 oktober 2022, 11:07

Blue Vision skrev:Brendan Gaunce uppsatt på waivers. Ett riktigt starkt namn som redan gjort det mkt bra i SHL dessutom. Stor, stark, grittig och stark poängspelare.

Växjö söker också forwards, så kommer han till SHL lär han går dit.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Blue Vision » 5 oktober 2022, 11:25

327 Karlsson skrev:

Växjö söker också forwards, så kommer han till SHL lär han går dit.

Möjligt. Men han spelade en halv säsong där (under annan tränare) så det är knappast hugget i sten iaf.
Blue Vision

Inläggav jordfelsbrytare » 5 oktober 2022, 11:51

https://hockeynews.se/articles/25859/
Nubben uttalar sig om spelarjakten.
Kikade själv och konstaterar via en snabb googling att det finns mycket intressant på marknaden nu som dykt upp under veckan.
jordfelsbrytare

Inläggav Zico » 5 oktober 2022, 12:14

jordfelsbrytare skrev:https://hockeynews.se/articles/25859/
Nubben uttalar sig om spelarjakten.
Kikade själv och konstaterar via en snabb googling att det finns mycket intressant på marknaden nu som dykt upp under veckan.

Frågan är väl om inte den transatlantiska lösningen av spelare är stängd pga dollarkursen. Och inte att förglömma. Vi har redan spelare på "dollarkontrakt" som löpande lär bli dyrare när kursen ändras!?

Prekärt läge. Kanske är Loui Eriksson gott nog i detta läget.
Zico

Inläggav mrnorrland » 5 oktober 2022, 12:32

Alltså ge Loui ett provkontrakt och testa why not? Han kan ju knappast vara sämre offensiv än bröderna Davidsson
mrnorrland

Inläggav CaptainF8 » 5 oktober 2022, 12:35

Frågan är om Loui är spelaren vi behöver just nu, en kille som förmodligen har en startstrecka på någon månad innan han är i form, dessutom sett direkt svag ut i dom NHL-matcher jag såg förra säsongen. Å andra sidan kanske det inte finns så mycket annat att välja på om marknaden är svag.
CaptainF8

Inläggav Dovahkiin » 5 oktober 2022, 12:37

mrnorrland skrev:Alltså ge Loui ett provkontrakt och testa why not? Han kan ju knappast vara sämre offensiv än bröderna Davidsson

Håller med ge han 8 veckor se hur de går.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Legogubbe » 5 oktober 2022, 13:12

Tedenbys form var ju inte vidare ögon bedårande heller, tror han är lättare att ersätta än dom backarna vi saknar. Har vi tur kanske han är på topp i januari. Sen verkar acklimatiseringstiden vara superlång för vissa vilket jag har väldigt svårt att förstå. Många av dom har varit på is i månader. HV71 är väl knappast det enda laget med nya spelare i laget. LE ska dom självklart testa, stämmer det att han hållit igång borde han borde fått chansen för längesen.
Legogubbe

Inläggav Danken » 5 oktober 2022, 13:20

Loui Eriksson låter sådär. Hoppas på nånting annat.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav DocSeverinsen » 5 oktober 2022, 14:22

Kan nog tänka mig ett korttidskontrakt med Loui med möjlighet till förlängning om det funkar bra.
Men det bör finnas andra alternativ tillgängliga utan dollarproblematiken.
DocSeverinsen

Inläggav Kallesgranne » 5 oktober 2022, 14:35

Plockar vi in Loui så hoppas jag det blir det sista Nubben gör!
#vijävlabarakör
Kallesgranne

Inläggav magnus b » 5 oktober 2022, 15:10

Mikael Ruohomaa har tydligen bett Björn Hellqvist att dra åt helvette. En riktigt fin spelare som avgjorde VM finalen för något år sedan. Hoppas de bryter kontraktet med honom, det vore lite av en drömspelare i detta läge. Bra energi och mycket grit.

Loui Eriksson vore också intressant, inte en chans att han skulle göra bort sig på SHL nivå. Visst han har inte varit kanon senaste säsongerna i NHL men är ändå en väldigt fin spelare.
magnus b

Inläggav Diabolics » 5 oktober 2022, 15:15

magnus b skrev:Mikael Ruohomaa har tydligen bett Björn Hellqvist att dra åt helvette. ........ Bra energi och mycket grit.

:lol:
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav magnus b » 5 oktober 2022, 15:16

Diabolics skrev:
magnus b skrev:Mikael Ruohomaa har tydligen bett Björn Hellqvist att dra åt helvette. ........ Bra energi och mycket grit.

:lol:

Han är inte känd för att vara en bråkstake, tvärtom egentligen. Inte en aning vad som kan ha gått fel. Kanske petad från PP för att Elvenäs hade en PP plats inskriven i kontraktet. hahaha
magnus b

Inläggav Diabolics » 5 oktober 2022, 16:35

magnus b skrev:Kanske petad från PP för att Elvenäs hade en PP plats inskriven i kontraktet. hahaha

Inget förvånar mig längre. Holmström till landslaget!!!!!
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Crille » 5 oktober 2022, 16:53

Victor Rask är kontraktslös och känns ju oändligt mycket mer spännande än den ”mjuka” föredettingen Loui Eriksson.

https://www.eliteprospects.com/player/15747/victor-rask
Crille

Inläggav Dovahkiin » 5 oktober 2022, 16:59

Crille skrev:Victor Rask är kontraktslös och känns ju oändligt mycket mer spännande än den ”mjuka” föredettingen Loui Eriksson.

https://www.eliteprospects.com/player/15747/victor-rask

Där snackar vi! Hade varit mumma!
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Quila » 5 oktober 2022, 23:04

Rykten gör gällande att ett korttidskontrakt till Loui kan vara i görningen. En viktig faktor som spelar in är den fysiska statusen, men vad jag hört tidigare så ska han vara väl förberedd på hockeysäsongen. Är det någon form av kontrakt i Loui-gate, så är det väl just ett korttids i så fall. Problemet om han presterar bra och vi skulle vilja ha kvar honom är att vi inte lär vara ensamma spekulanter då, så antar någon form av klausul byggs in isf. Ser ingen bättre lämpad som ersättare tills Teden är tillbaka om ett par månader i detta läget i varje fall. Som ersättare till Elvenes är det något högklassigt som kommer.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav mrnorrland » 6 oktober 2022, 09:33

Malte strömwall bortgallrad. Men frågan är om det är en sådan speltyper vi behöver?
mrnorrland

FöregåendeNästa

Återgå till HV71