aimstar skrev:Fylke74 skrev:Era tankar ang de spelare med HV-koppling som valde att spela klart i Ryssland trots invasionen?
Om uppgifterna stämmer så kostade det Wallmark och Nordström 13 miljoner att bryta sina kontrakt. Hur gärna man än vill sitta på sin moraliska höga häst och predika, så förstår jag de som spelade vidare. Det är ju inte så att invasionen hänger ihop med huruvida Tedenby bröt sitt kontrakt eller inte. Med det sagt, all respekt till de som faktiskt bröt sina kontrakt.
Fast där var det även kontrakt över nästa säsong som skulle brytas, inte bara för resterande säsongen.
Sedan är det väl lite som så, rent krasst, att om man valt att spela i t.ex. Belarus, med tanke på vad de sysslat med under en ganska lång tid, så är det väl varken bu eller bä att Ryssland invaderar Ukraina (visserligen via Belarus)..
Helt ärligt: jag tycker det är förkastligt att man valde att spela kvar. Men jag tycker också det är förkastligt att man valt att signa med t.ex. Dynamo Minsk i förstaläget. Men det är jävligt lätt för mig att sitta här och skriva det. Hade jag varit lika säker om någon viftade med x antal miljoner varje år? Jag hoppas det, men det kan jag omöjligt säga med full säkerhet.
Med det sagt skulle jag välkomna samtliga HV-killar tillbaka till Jönköping utan att tveka.
-edit-
För att förtydliga, jag valde Belarus som exempel då det var där Almqvist och Tedenby var och jag ser dem som allierade till Ryssland i kriget mot Ukraina med tanke på deras agerande. Samma resonemang kan även föras mot t.ex. Pilut och Petersson som spelade i ryska klubbar.