Lagbygget 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Lagbygget 21/22

Inläggav Diabolics » 16 februari 2022, 10:53

Quila skrev:Ser inte detta som kostnader utan investeringar för framtiden.

En av de bästa investeringar man kan göra i detta läge. Jag är glad att det agerades.

Morgonluft!
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav mrnorrland » 16 februari 2022, 12:16

Nästa år har vi inte fallskärmen, sponsorer lär tappas då vi misslyckas igen, fansen sviktar om vi misslyckas. Att vi går med brakförlust är ju väntat, men misslyckas vi nu kommer vi bli tvungna att dra in spelarbudgeten rätt bra. Går vi upp i SHL kommer vi mycket lättare kunna hämta hem mer inkomster. Inte hela förlusten men man är i SHL igen och fans kommer tillbaka då de som inte är inbitna fans blir sugna o se hockey igen.
Helt rätt att satsa. För om vi ska bli toppklubb igen om 5-10 år måste vi gå upp nu. Nästa år blir att försöka undvika kval igen och därefter kan vi börja bygga. Vi måste hitta en ny väg för ta oss tillbaka till toppen och det kommer ta tid. Visst får vi hem andre, Almqvist o tedenby har vi chans att boosta lite men inget att förvänta sig.
mrnorrland

Inläggav lejacques » 16 februari 2022, 12:27

CaptainF8 skrev:Mrmadhawk:
” För att sätta saker i lite perspektiv på denna dagen.
Tyler Kelleher och Oliver Bohm kostar lika mycket för 2.5 månad som det hade kostat HV71 att anställda en scout och en analytiker på 12 månader per person.”

Lite märklig jämförelse av Madhawk. Ja, det stämmer säkert. Men på vilket sätt hade det hjälpt HV att ha scout och analytiker här och nu. Dessutom i allsvenskan. Och hade man tagit in de tidigare kanske man inte haft råd med att ta in spelarna ifråga... Fönstret stänger och de kommande månaderna handlar bara om att gå upp. Bättre att lägga de resurserna på spelare, om man nu som HV har pengarna.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 16 februari 2022, 12:40

Det han menade var kanske att HV hade kunnat jobba mer långsiktigt från början med det kapital man har och därigenom hade kunnat förstärka med det som behövts och släppa det som inte levererat efter hand, istället för att panikvärva sista dagarna. En mer på längre sikt hållbar lösning, så att säga.

Men skitsamma nu är vi där vi är. Jag hoppas att spelarna som kommit in har de avgörande förmågorna som gör att HV går upp igen. Jag ska ärligt erkänna att jag har dålig koll på dem.

Hur som helst är jag ändå glad att HV lättade på lädret i grevens tid. Visar att man fortfarande faktiskt menar allvar och inte bara snackar.

Netterberg, Kokkonen, Wennlund, Wikström, Törngren, Norbe, Bertov och kanske även Sjöholm kan nog räkna med tynande istid om de nya ökar konkurrensen på det sätt vi alla hoppas.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Diabolics » 16 februari 2022, 12:52

shitkicker skrev:Netterberg, Kokkonen, Wennlund, Wikström, Törngren, Norbe, Bertov och kanske även Sjöholm kan nog räkna med tynande istid om de nya ökar konkurrensen på det sätt vi alla hoppas.

Jag hoppas att någon där steppar upp och tar kampen, speciellt Sjöholm, Wikström och Norbe. De tror jag har kapaciteten. Men det blir spännande att se vilka spelare vi går in i slutspelet med, i de fyra kedjorna och de tre backparen. Vilka kommer vi få sätta hoppet till?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav mrbluebulls1 » 16 februari 2022, 12:55

Lägg även med Önerud i uppställningen.
Han är nog tillbaka i slutet av nästa vecka.
Han är redo redan nu men läkaren vill ej släppa på han för tidigt.

lejacques skrev:Billins-Bohm
Andrae-Sjöholm
Torp-Söderberg
Ytterell

Shinkaruk-Powel-Forsberg
Huhtala-Vesel-Kelleher
Lindbäck-Ullström-Matson
Davidsson-Davidsson-Wennlund
Törngren

Taxi squad (som Zico säger) Netterberg, Wikström, Kokkonen, Bertov, Norbe, Önerud (ren bonus om han spelar)

Visst. Det kan bli dyrt, men tycker nog vi kan behålla gänget som är utanför. Skador kommer det ju att bli.
mrbluebulls1

Inläggav Pg79an » 16 februari 2022, 13:19

Diabolics skrev:
shitkicker skrev:Netterberg, Kokkonen, Wennlund, Wikström, Törngren, Norbe, Bertov och kanske även Sjöholm kan nog räkna med tynande istid om de nya ökar konkurrensen på det sätt vi alla hoppas.

Jag hoppas att någon där steppar upp och tar kampen, speciellt Sjöholm, Wikström och Norbe. De tror jag har kapaciteten. Men det blir spännande att se vilka spelare vi går in i slutspelet med, i de fyra kedjorna och de tre backparen. Vilka kommer vi få sätta hoppet till?

Tycker att Sjöholm borde ha en given plats i nuvarande backbesättning. Gått från klarhet till klarhet och visar att han ska gå före Bertov, Ytterell och Norbe
Pg79an

Inläggav shitkicker » 16 februari 2022, 13:27

Håller med om att Sjöholm borde vara ordinarie, men när det blir konkurrens brukar tyvärr senioritet gå före prestation. Vilket är illa.
shitkicker
Moderator

Inläggav Windom Earle » 16 februari 2022, 13:49

Intressant att HV71 tidigare haft få intryck av nordamerikanska spelare (med undantag för Christensen), och det nu helt plötsligt känns som att det är transatlanter som ska ta oss tillbaka till finrummet. Som jag kommer ihåg det från förr är Kanadensare och Amerikaner alltid över 190 cm, hårda som granit men med begränsade handleder. Nu har vi istället Vesel, Powell, Kelleher och Billins som står för det kreativa finliret och finess. Och två av det mer klassiska snittet. Riktigt kul! Ingen av dem lär vika sig när det blir avgörande matcher.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Kamy » 16 februari 2022, 14:25

mrbluebulls1 skrev:Lägg även med Önerud i uppställningen.

Vart har du läst/hört detta?
Kamy

Inläggav mrbluebulls1 » 16 februari 2022, 15:15

Kamy skrev:

Säkra källor. Jag vet att ni ej gillar nykomlingar som kommer med påståenden likt detta.
Men i det här fallet är det säkert. Hade ej skrivit annars.
En jäkla konkurrens om platserna blir det iaf... Härligt!
Räknar med en total utskåpning ikväll då alla lär/bör visa upp sitt bästa jag innan nyförvärven ska in.

Fridens!
mrbluebulls1

Inläggav Macce » 16 februari 2022, 15:30

mrbluebulls1 skrev:
Kamy skrev:

Säkra källor. Jag vet att ni ej gillar nykomlingar som kommer med påståenden likt detta.
Räknar med en total utskåpning ikväll då alla lär/bör visa upp sitt bästa jag innan nyförvärven ska in.

Fridens!

Om detta stämmer så kanoners :)
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav Diabolics » 16 februari 2022, 15:56

mrbluebulls1 skrev:
Kamy skrev:

Fridens!

Vi litar på dig (tillfälligt ;) ) och hoppas att det stämmer vilket vi snart får se. Denna typ av rykten är inte så känsliga, ty det är positivt och skadar ingen, även om det är fel. Förutom om vi nu får upp hoppet för mycket..
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav shitkicker » 16 februari 2022, 16:06

Önerud har själv i intervju sagt att det gått fortare än man trott men att läget inledningsvis var svårbedömt. Han bedömde själv ca 2v till comeback och det korrelerar ju med vad vårt nyförvärv säger.
shitkicker
Moderator

Inläggav jordfelsbrytare » 16 februari 2022, 17:33

Wilander backade upp sitt snack. Snyggt!
Hult har gjort 3 på förhand riktigt bra värvningar sista dygnet. Snyggt!
Vi har nu en ännu starkare trupp och förstärkte bäst av alla lag i allsvenskan.
Bra jobbat alla inblandade!

Nu är det upp till laget att leverera.

Jag är försiktigt positiv.
jordfelsbrytare

Inläggav mrnorrland » 16 februari 2022, 19:23

shitkicker skrev:Önerud har själv i intervju sagt att det gått fortare än man trott men att läget inledningsvis var svårbedömt. Han bedömde själv ca 2v till comeback och det korrelerar ju med vad vårt nyförvärv säger.

kan vara så att han har fått ett skydd för knäet, lite som Ledin gjorde för slutspelet. Nu tror jag inte korsbandet är av som det var för ledda då (om jag minns rätt).
mrnorrland

Inläggav Fylke74 » 16 februari 2022, 19:40

Bara jag som tycker att vi borde släppt Netterberg?
Om man ska lyssna på de som ser träningarna så tillför han inte positiv energi, då kan man ju undra vad han kommer sprida när han med stor sannolikhet inte ens kommer vara ombytt till matcherna.
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav Nutarviguld » 16 februari 2022, 21:08

Fylke74 skrev:Bara jag som tycker att vi borde släppt Netterberg?
Om man ska lyssna på de som ser träningarna så tillför han inte positiv energi, då kan man ju undra vad han kommer sprida när han med stor sannolikhet inte ens kommer vara ombytt till matcherna.

Jag undrar vad han bidrar med ja, men också Thörngren, ser så sjukt ointresserad ut hela tiden
Nutarviguld

Inläggav CROHB » 16 februari 2022, 22:56

Shrinkaruk-Powell-Kelleher

Huhtala-Vesel-Foppa

Önerud-Ullström-Matson

Davidsson-Davidsson-Lindbäck

Kokkonen-Wennlund-Netterberg

Törngren-Wikström-Nybeck

Billins-Bohm

Andrae-Sjöholm

Torp-Söderberg

Bertov-Ytterell

Norbe-Holm

Osannolik forwardsbesättning i ett allsvenskt lag. Kedja 4, 5, 6 hade varit tre toppkedjor i de flesta andra allsvenska lag. Helt klart en SHL budget på våra forwards och inget annat allsvenskt lag som är i närheten. Inte skadekänsligt iaf. Det enda orosmolnet kan jag tycka är att det saknas lite tyngd som kan behövas i ett slutspel men borde inte innebära ett jätteproblem.

I de de fyra toppkedjorna har vi sju högerfattade forwards av tolv, aldrig varit med om detta i HV tidigare. Dessutom Netterberg på det.

Billins känns som vår viktigaste spelare och är väl den som vi skulle ha svårast att ersätta. Backsidan kanske inte lika spetsig som forwardssidan men har bredden iaf. Löven hade ju fyra backar borta i förra säsongens slutspel men då också Covid inblandat. Vi har ju Wennlund också om det kniper.

Får också hoppas att Växjö inte går långt i SHLslutspelet så vi kan ha Åhman som backup och inte behöver oroa oss för skador på någon av målisarna. Tror Växjö ryker i kvarten vilket vore bra för oss.
CROHB

Inläggav lejacques » 16 februari 2022, 23:06

Ang. backsidan. Jag tror vi måste omvärdera Ytterell. Redan när han kom tillbaka efter skadan började försvaret plötsligt se stabilare ut. Och på det har han även börjat producera framåt. 3 ikväll mot SSK och totalt 14 pinnar på 22 matcher.

Ytterell ger nog backsidan den dimension som många menar saknats. Så att gå in i ett slutspel med Andrae, Billins, Ytterell och Torp som ledande backar känns faktiskt mer än bra. Det känns till och med riktigt vasst.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 16 februari 2022, 23:10

lejacques skrev:Ang. backsidan. Jag tror vi måste omvärdera Ytterell. Redan när han kom tillbaka efter skadan började försvaret plötsligt se stabilare ut. Och på det har han även börjat producera framåt. 3 ikväll mot SSK och totalt 14 pinnar på 22 matcher.

Ytterell ger nog backsidan den dimension som många menar saknats. Så att gå in i ett slutspel med Andrae, Billins, Ytterell och Torp som ledande backar känns faktiskt mer än bra. Det känns till och med riktigt vasst.

Jag har samma fundering, faktiskt. Jag o grabben snackade om att Ytterell är viktigare än vi kanske ger honom cred för. Han håller definitivt på den här nivån. Dock tror jag han skulle få det svårt i SHL.
shitkicker
Moderator

Inläggav CROHB » 16 februari 2022, 23:17

Backsidan tycker jag är svår att bedöma. Andrae och Billins är ju givna och troligen också Torp av olika anledningar.
Söderberg och Bohm ligger nog bra till då vi behöver storlek och tuffhet i laget men är ju hugget som stucket emellan Sjöholm, Ytterell, Bertov och Norbe.

Jag tycker det är svårt att säga vem som ska vara utanför laget utan lita på S&S i det fallet då det känns som om vad de än väljer så går det att försvara. Otrolig styrka i vilket fall att ha bredden.

Saknas Billins eller Andrae så får nog Ytterell en nyckelroll annars är han nog på gränsen. Sjöholm inte lätt att peta då han är stabil.
CROHB

Inläggav karl120 » 17 februari 2022, 09:53

CROHB skrev:Backsidan tycker jag är svår att bedöma. Andrae och Billins är ju givna och troligen också Torp av olika anledningar.
Söderberg och Bohm ligger nog bra till då vi behöver storlek och tuffhet i laget men är ju hugget som stucket emellan Sjöholm, Ytterell, Bertov och Norbe.

Jag tycker det är svårt att säga vem som ska vara utanför laget utan lita på S&S i det fallet då det känns som om vad de än väljer så går det att försvara. Otrolig styrka i vilket fall att ha bredden.

Saknas Billins eller Andrae så får nog Ytterell en nyckelroll annars är han nog på gränsen. Sjöholm inte lätt att peta då han är stabil.

Sjöholm är ju också given, en av våra allra bästa backar sista halvan av säsongen.
Användarvisningsbild
karl120

Inläggav Robert.76 » 17 februari 2022, 10:16

När Bohm kommer in så hoppas jag Bertov få stå åt sidan,Andrea Billins Torp och Söderberg känns givna. Och jag hoppas Sjöholm går före Bertov. Ytterell har ju som flera varit inne på börjat varva upp. Norbe känns inte riktigt som att han har tränarnas förtroende. Imorgon kommer ju Kelleher in i laget också, petas Kokkonen eller Netterberg då tros?
Robert.76
Moderator

Inläggav mrnorrland » 17 februari 2022, 10:26

Robert.76 skrev:När Bohm kommer in så hoppas jag Bertov få stå åt sidan,Andrea Billins Torp och Söderberg känns givna. Och jag hoppas Sjöholm går före Bertov. Ytterell har ju som flera varit inne på börjat varva upp. Norbe känns inte riktigt som att han har tränarnas förtroende. Imorgon kommer ju Kelleher in i laget också, petas Kokkonen eller Netterberg då tros?

Jag tror Bohm tar bertov plats. Tycker torp och Söderberg är för bra för att bryta.
Ytterell, billins, andrae kommer inte flyttas på då de har offensiv som de andra inte har. Ytterell har förvånat mig, mycket bättre defensivt än sist, visst vi är i allsvenskan nu men han är mer en komplett back idag. Sen trodde jag vi skulle se mer av hans skott
mrnorrland

Inläggav shitkicker » 17 februari 2022, 11:51

Oavsett vem som spelar och vem som blir bänkad nu, så är den stora utmaningen att få med ALLA på tåget. ALLA i laget måste få vara en självklar del av gruppen och bidra till god laganda. Alla måste acceptera sin roll och bidra med energi och glädje. Alla måste känna sig delaktiga i framgångarna och redo att göra allt för att minimera motgångarna. För de spelande så ska de vara beredda att kliva åt sidan och för de som är bänkade så måste de gnugga på för att vara redo att kliva in/fram när chansen uppstår. Några av de ”gamla” spelarna måste steppa upp rejält för att ta en tröja nu. Och det kanske är under den pressen som vissas prestation ska bedömas. Några syns mindre och mindre, eller gör sämre ifrån sig än innan. De kanske känner på sig att de kommer hamna vid sidan inom nån vecka?…. Hur kommer dessa spelare att reagera när bänken blir ett faktum? Kommer de ge eller ta energi?

Det är här jag verkligen hoppas att S&S erfarenhet spelar in.
shitkicker
Moderator

Inläggav Guld » 17 februari 2022, 12:25

shitkicker skrev:Oavsett vem som spelar och vem som blir bänkad nu, så är den stora utmaningen att få med ALLA på tåget. ALLA i laget måste få vara en självklar del av gruppen och bidra till god laganda. Alla måste acceptera sin roll och bidra med energi och glädje. Alla måste känna sig delaktiga i framgångarna och redo att göra allt för att minimera motgångarna. För de spelande så ska de vara beredda att kliva åt sidan och för de som är bänkade så måste de gnugga på för att vara redo att kliva in/fram när chansen uppstår. Några av de ”gamla” spelarna måste steppa upp rejält för att ta en tröja nu. Och det kanske är under den pressen som vissas prestation ska bedömas. Några syns mindre och mindre, eller gör sämre ifrån sig än innan. De kanske känner på sig att de kommer hamna vid sidan inom nån vecka?…. Hur kommer dessa spelare att reagera när bänken blir ett faktum? Kommer de ge eller ta energi?

Det är här jag verkligen hoppas att S&S erfarenhet spelar in.

+1
Det känns som om detta är det absolut största hotet mot ett avancemang just nu. Ska blir spännande att se vem som på riktigt har "rätt karaktär" när det ställs på sin spets.

Antar att vi kan få en och annan överraskning gällande detta.
Guld

Inläggav Weirdo » 24 februari 2022, 11:41

Svårt det här med hur laget ska formeras. Tycker både första- o andrakedjan varit rätt osynliga i 5v5 de senaste (PP2 även det dåligt). Sen får man ju givetvis inte experimentera för mycket nu mot slutet, utan låta de spela ihop sig. Tycker dock man ska sätta ihop Forsberg o Vesel nu igen, de visade god kemi i början. Det är så pass viktigt att få igång Vesel igen för då är han riktig spets i den här ligan. Powell är tillräckligt bra för att leda en kedja själv så tror inte det skador honom, han spelar fortsatt PP med Foppa.

Men det känns som man ändrar åsikt angående formationerna hela tiden, men ser ut som en bra balans enligt följande.

Forsberg - Vesel - Huhtala
Kelleher - Powell - Shinkaruk
Davidsson - Davidsson - Lindbäck
Törngren - Wennlund - Matson
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav lejacques » 24 februari 2022, 11:46

Weirdo skrev:Svårt det här med hur laget ska formeras. Tycker både första- o andrakedjan varit rätt osynliga i 5v5 de senaste (PP2 även det dåligt). Sen får man ju givetvis inte experimentera för mycket nu mot slutet, utan låta de spela ihop sig. Tycker dock man ska sätta ihop Forsberg o Vesel nu igen, de visade god kemi i början. Det är så pass viktigt att få igång Vesel igen för då är han riktig spets i den här ligan. Powell är tillräckligt bra för att leda en kedja själv så tror inte det skador honom, han spelar fortsatt PP med Foppa.

Men det känns som man ändrar åsikt angående formationerna hela tiden, men ser ut som en bra balans enligt följande.

Törngren - Wennlund - Matson

Och så håller vi tummarna för att vi får tillbaka Önerud och Ullström.

Önerud - Matson - Ullström
Törngren

Då har vi ett riktigt starkt lag.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Zico » 24 februari 2022, 12:16

lejacques skrev:Och så håller vi tummarna för att vi får tillbaka Önerud och Ullström.

Önerud - Matson - Ullström
Törngren

Då har vi ett riktigt starkt lag.

Här håller jag med fullt ut. Även backkonstellationerna blir viktiga. Som flera andra skrivit, är det förvånande att inte spela Söderberg. Han spelar lugnt, enkelt och säkert, gör inget han inte klarar av. Utgjorde tillsammans med Torp ett oerhört solitt backpar. Det går inte att ha Bertov ihop med Torp eftersom båda eftersträvar att göra saker de inte klarar så det blir bara osäkert. Förmodligen blir Ytterell borta länge så då vill jag se följande backpar även om Bohm har en del att bevisa.

Bohm, Billins
Andrae, Sjöholm
Söderberg, Torp
Norbe/Bertov

HV har ett riktigt bra lag, så jag tror inte vi behöver vara rädda för någon egentligen. Spelar man bara noggrant, och ännu mer noggrant, ger fan i alla jäkla mjuka, mesiga diagonalpassningar och meningslösa skott på täckande spelare så är det inget lag som slår oss över sju matcher. Så, vår värsta motståndare är nog...........vi själva.

Med det sagt, kvartsfinalen kommer att bli en rysare.
Zico

FöregåendeNästa

Återgå till HV71