Tråden om Tommy Samuelsson

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Tråden om Tommy Samuelsson

Inläggav Andersson711 » 30 april 2021, 10:48

Välkommen till föreningen Tommy!
Att ta på sig detta ansvaret just nu visar prov på ryggrad och mod!
Lycka till och snälla, ta oss direkt tillbaka till SHL!
Andersson711
Moderator

Re: Tråden om Tommy Samuelsson

Inläggav Robert.76 » 30 april 2021, 10:50

Välkommen Tommy, detta kommer bli bra!
Robert.76
Moderator

Inläggav karl120 » 30 april 2021, 10:57

En erfaren tränare ala Tommy Samuelsson är precis vad vi behöver.
Användarvisningsbild
karl120

Inläggav mondrian » 30 april 2021, 11:03

Tack Hult, Agne och styrelsen! Det har ni gjort väldigt bra! Och välkommen Tommy! Nu ser vi framåt!
mondrian

Inläggav Diabolics » 30 april 2021, 11:10

Tommy Samuelsson skrev:Jag känner en enorm stolthet över att få komma till HV71. Jag har varit här många gånger som motståndare och alltid mottagits väl och med respekt. Vi har ett stort jobb framför oss med en utmaning jag ser fram emot.

Gött å se. Nu behöver vi fylla skutan med sjödugligt folk, sen kapar vi ankartrossen och seglar mot finare platser. Detta skall bli intressant att följa.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Macce » 30 april 2021, 11:13

Hoppas det blir bra. Välkommen Tommy!
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav Windom Earle » 30 april 2021, 11:17

Tummen upp!
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Dovahkiin » 30 april 2021, 16:59

Svårt se nån tränare jag skulle vilja ha mkt mer än Tommy. Fantastiskt kul han kommer till HV.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav mrbeach » 30 april 2021, 21:41

Kanon. Välkommen till Smålands finaste förening.
PS Rahm ryktas gå till lakejernna DS.
Man kan ta en Smålänning från Småland.
Men inte Småland från Smålänning!
"Exilsmålänning nu i Skåne"
Användarvisningsbild
mrbeach

Inläggav Sir Ward » 1 maj 2021, 22:26

Perfekt!
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav frippe-borås » 10 maj 2021, 16:21

På något sätt blir jag trygg när jag hör intervjun med Tommy.
Talar tydligt språk och just de bitar jag tycker Hv71 har frångått helt trots att man sagt sen Lindboms tid att man ska spela Hv hockey.

Hjärta, Hv DNA och att samtliga spelare är lika viktiga oavsett roll.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Dovahkiin » 10 maj 2021, 16:28

frippe-borås skrev:På något sätt blir jag trygg när jag hör intervjun med Tommy.
Talar tydligt språk och just de bitar jag tycker Hv71 har frångått helt trots att man sagt sen Lindboms tid att man ska spela Hv hockey.

Hjärta, Hv DNA och att samtliga spelare är lika viktiga oavsett roll.

Var exakt så Pär Mårts resonerade och jag gillar det jag hör. Har verkligen inga tvivel på Tommy, tror han kommer göra detta galant. Första gången på vääääldigt många år jag känner så. Lindbom, Rahm, Dahlén, Johansson inte gillat någon av dessa herrar som tränare faktiskt. De var oerfarna och känndes inte rätt bara.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav HV-supportern » 12 oktober 2021, 14:11

Era tankar om Tommy Samuelsson så här långt? För mig känns han som en trygg tränare som litar på spelarna vilket tycks uppskattas. Tillbaka till grunderna och krångla inte till det verkar vara hans filosofi. Precis vad vi behöver just nu.
HV-supportern

Inläggav Junior » 12 oktober 2021, 15:22

HV-supportern skrev:Era tankar om Tommy Samuelsson så här långt? För mig känns han som en trygg tränare som litar på spelarna vilket tycks uppskattas. Tillbaka till grunderna och krångla inte till det verkar vara hans filosofi. Precis vad vi behöver just nu.

Håller helt med. En tränare för att skapa gruppdynamik och arbeta med spelarna som personer, skapa rätta attityder. Helt rätt tränare för HV i detta läge. Däremot inte den tränaren i Sverige jag håller som högst taktiskt, han är inte riktigt Hallam som under en periodpaus kan ändra laget så att de helt stänger ner motståndet efter att ha haft stora problem i perioden innan.

Jag ser mer än gärna Tommy i HV för flera år framöver. Men när vi går upp i SHL bör staben kompletteras med ytterligare taktisk spetskompetens.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Sir Ward » 30 november 2021, 17:05

HV71:s huvudtränare Tommy Samuelsson är Månadens(november) Jönköpingsbo. Under tisdagen överraskades han av JP/Jnytt på isen i Husqvarna Garden.

– Man blir rörd och stolt av en så utmärkelse. Tack killar, ni är en stor del av det här, säger Tommy Samuelsson, märkbart rörd när han överraskas med priset.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Diabolics » 28 december 2021, 10:30

Jag tycker det är hög tid att rikta strålkastarljuset även på våra tränare och inte minst HC.

Det är inte Hults fel att vi viker ner oss i tredje perioden mot Västervik. Det är inte Hults fel att vi dumpar puck och nästan aldrig för in pucken kontrollerat i zon.

Jag hade stor tilltro till Tommy och Fredrik innan säsongen. Jag trodde i min enfald att de skulle kunna vända skutan oavsett hur usel Hult är. Jag är inte så säker på detta längre.

Kan någon som är bättre på hockey än mig försöka sig på en analys om vad vi har för spelide? Vad vill Tommy? Vad har han gjort tidigare i FBK och i Schweiz? (det jävla landet får fan ta och ändra sitt jävla namn eller stavning... mitt förslag är "sväjjs eller "rövhål" :evil: )

Notera att jag inte är ute efter att sparka en tränare eller liknande, förutom möjligen den nye killen som jag inte fattar varför man tog in förutom att man bara kopierar lökars för att man inte fattar bättre....
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Zico » 28 december 2021, 11:07

Väldigt intressant det du tar upp Diabolics: Hult ska givetvis ha mycket kritik, men det sägs ju att både Samuelsson och Stillman varit delaktiga i spelarvärvningarna. Och på isen är dett dessa två, kanske främst Samuelsson som formar spel och spelidé. Jag ser heller inte vad det är man vill. Man har inget spel. Tycker de flesta bara åker med pucken tills de tappar den.

De flesta lag vi mött på slutet, Västervik, Almtuna, Mora, Kristianstad m fl spelar ett mycket bättre, mer vägvinnande och kraftfullt spel än HV. De har förvisso inte samma skicklighet som HV även om HVs skicklighet har kommit allt mer i skymundan eftersom man saknar ett EGET SPEL. Känns som det är rätt lätt att utmanövrera oss!?
Zico

Inläggav lejacques » 28 december 2021, 11:22

Jag är inte heller särskilt imponerad av tränaren. Tror Junior varit inne på det tidigare. Men Samuelsson känns väl kanske inte som den som kommer göra HV till ett topplag i SHL. Han är passé. På så sätt påminner situationen lite om när Särkijärvi tog över DIF i allsvenskan. En etablerad tränare med ett enda uppdrag. När de väl gick upp var det tydligt att han passerat bäst före datum.

Med det sagt. Går inte längre att skylla på tränaren.

Andreas Johansson - sparkad
Johan Lindbom - sparkad
Nicklas Rahm - sparkad
Lillis Lundh - åkte ur med HV

När tre av fyra tränare får sparken, och en fjärde åker ur, ska han som ansvarar för lagbygget ifrågasättas i första hand. Alltid.

Men en sak som Tommy verkligen ska och bör kritiseras för är att han tackade ja till HV för att sen gå in och försvara/hylla Hult. Tommy borde självklart ha insett vart HV var på väg och krävt att han skulle ha en ny sportchef om han nu skulle ta sig an uppdraget. Detsamma gäller Stillman. Att acceptera Hult som sportchef tyder på extremt taskigt omdöme av både Tommy och Stille. Som jag skrev i matchtråden. Det de tackat ja till nu kan bäst liknas med ett kamikazeuppdrag.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Jacob96 » 28 december 2021, 11:29

Skulle inte förvåna mig en jävla sekund om Samuelsson blir kvar om vi mot förmodan går upp till Shl . Precis som Hult . Men han blir väl kvar oavsett vilket.

Ser heller ingen spelidé för 5 öre och vi kommer möta ett hårt och intensivt spel mot våra backar i play off .

Kommer vi verkligen lösa det ? Ytterst tveksamt .

Vi hade behövt ha in 1-2 riktigt skickliga backar som kan slå ett första pass samt en riktig general där bak som spelar riktigt hårt och gör det obekvämt.
Ser inte alls något behov av fler forwards . Lägg hellre pengarna på backaidan nu .

En toppmålvakt borde vara Prio 1 men det känns så orealistiskt att Hult skulle vidgå att Gunnarsson är för dålig och ersätta honom.
Gunnar är trots allt en HV-kille. Gulligull. Kravställning LÅG.

Nej fyfan.
Senast redigerad av Jacob96 28 december 2021, 12:20, redigerad totalt 2 gånger.
Jacob96

Inläggav lejacques » 28 december 2021, 11:33

En annan grej angående det Zico skriver om att vissa säger att S&S varit involverade i spelarrekryteringarna. Ja, det var ju också ett problem som togs upp inför säsongen. Det går inte att ha en sportchef vars roll undermineras. Det skapar obalans, och det var naturligtvis ännu ett skäl till att Hult borde fått sparken direkt.

För om nu S&S varit involverade är det inte helt oväntat om de är nöjda med lagbygget. Och i en sådan situation HV befinner sig i måste man ha en sportchef med en tydlig roll, och som kan gå in och styra upp. En sportchef som kan leverera och peka på det som tränarna kanske inte ser. Och det funkar ju naturligtvis inte om sportchefens roll är underordnad tränarnas.Tydlighet och tydliga roller är vad som behövs. Och det verkar det inte ha varit i HV sedan Hult tog över.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Jacob96 » 28 december 2021, 12:18

Zico skrev:Väldigt intressant det du tar upp Diabolics: Hult ska givetvis ha mycket kritik, men det sägs ju att både Samuelsson och Stillman varit delaktiga i spelarvärvningarna. Och på isen är dett dessa två, kanske främst Samuelsson som formar spel och spelidé. Jag ser heller inte vad det är man vill. Man har inget spel. Tycker de flesta bara åker med pucken tills de tappar den.

De flesta lag vi mött på slutet, Västervik, Almtuna, Mora, Kristianstad m fl spelar ett mycket bättre, mer vägvinnande och kraftfullt spel än HV. De har förvisso inte samma skicklighet som HV även om HVs skicklighet har kommit allt mer i skymundan eftersom man saknar ett EGET SPEL. Känns som det är rätt lätt att utmanövrera oss!?

Dessa lagen du nämner Zico spelar enligt mig också betydligt mer kraftfullt och med en tydlig spelidé vilket HV saknar.
Först ska vi klara av ett sådant lag i en kvartsfinal för att sedan lyckas med MoDo/Björklöven längre fram.

Tycker MoDo har varit bättre än oss i bägge mötena , men vi lyckats vinna på något mirakulöst vis.
MoDo spelade väldigt hårt på våra backar och väldigt fysiskt överlag senaste matchen HG..

Och med en målvakt som Gunnarsson som jag utgår ifrån blir vår förstakeeper ( han är ju Rahms favorit) så kommer detta inte hålla.

Fiaskot ifjol kommer bli ett ännu större fiasko i år. Vi kommer INTE nå SHL.

SÅ satans frustrerande detta!
Jacob96

Inläggav shitkicker » 28 december 2021, 13:28

Jag har kritiserat S&S ganska länge, men det verkar ha flugit lite under radarn. Hela situationen med S o S o Hult verkar ju ytterst kladdig nu. Vem är egentligen ansvarig för vad? Vem ska egentligen ha mest skit? Svårt att säga, om ni frågar mig.

Däremot kan jag konstatera två saker:
1) Det sättet som Samuelsson vill att HV ska spela ishockey på, ja på det sättet spelar HV inte alls ishockey på….. Och då undrar jag vad Samuelsson gör åt det? Jag har tjatat i flera år om det här - om materialet du besitter inte är skickliga nog att spela grundspelet så måste du ändra grundspelet till nivån materielet klarar av. Verkligen inte raketforskning, ändå verkar detta enkla budskap inte kunna nå fram.

2) Samuelsson gillar att prata värdegrund och vad ”det innebär att spela i HV71” och också ”vilka goda vanor leder till seger” m.m. Detta återkopplas det till över tiden. Spelarna har t o m kort med sig som de kan titta på där det står vad man kommit överens om i dessa frågor. Som ett minnesmantra. Detta verkar ju dock ge noll effekt! Samuelsson verkar dock äntligen ha nått lite självinsikt då han uttrycker i dagens JP att det inte räcker med vackra men tomma ord…. För det är väl så det är just nu - vackra men tomma ord i omklädningsrummet. Alla pratar om vad som krävs m.m. men ingen visar vägen på isen.

Jag tror att HV har en rejäl lagresa framför sig. Man var/är inte alls där man trodde att man var som lag och som grupp. Man blev antagligen höga på framgången och trodde att det skulle gå enklare än det gör och nu prövas hela gruppsammanhållningen och värdegrunden stenhårt. Och resultaten blir inte alls som man ville. Så nu krävs det åtgärder från S&S för att reda ut det här.

För jag kvarstår i min övertygelse att hela föreningen är chockade och oroade över att man inte kommit nånvart med spelet och att gruppen inte har mer i sig än den har. Samma panik som rådde förra året och som fick alla att bli handlingsförlamade börjar förmodligen att leta sig in i folks medvetanden. Kommer de som är i ledningen nu agera i tid? Svar nej - då hade de redan gjort det.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Jacob96 » 28 december 2021, 13:42

shitkicker skrev:Jag har kritiserat S&S ganska länge, men det verkar ha flugit lite under radarn. Hela situationen med S o S o Hult verkar ju ytterst kladdig nu. Vem är egentligen ansvarig för vad? Vem ska egentligen ha mest skit? Svårt att säga, om ni frågar mig.

Däremot kan jag konstatera två saker:
1) Det sättet som Samuelsson vill att HV ska spela ishockey på, ja på det sättet spelar HV inte alls ishockey på….. Och då undrar jag vad Samuelsson gör åt det? Jag har tjatat i flera år om det här - om materialet du besitter inte är skickliga nog att spela grundspelet så måste du ändra grundspelet till nivån materielet klarar av. Verkligen inte raketforskning, ändå verkar detta enkla budskap inte kunna nå fram.

2) Samuelsson gillar att prata värdegrund och vad ”det innebär att spela i HV71” och också ”vilka goda vanor leder till seger” m.m. Detta återkopplas det till över tiden. Spelarna har t o m kort med sig som de kan titta på där det står vad man kommit överens om i dessa frågor. Som ett minnesmantra. Detta verkar ju dock ge noll effekt! Samuelsson verkar dock äntligen ha nått lite självinsikt då han uttrycker i dagens JP att det inte räcker med vackra men tomma ord…. För det är väl så det är just nu - vackra men tomma ord i omklädningsrummet. Alla pratar om vad som krävs m.m. men ingen visar vägen på isen.

Jag tror att HV har en rejäl lagresa framför sig. Man var/är inte alls där man trodde att man var som lag och som grupp. Man blev antagligen höga på framgången och trodde att det skulle gå enklare än det gör och nu prövas hela gruppsammanhållningen och värdegrunden stenhårt. Och resultaten blir inte alls som man ville. Så nu krävs det åtgärder från S&S för att reda ut det här.

För jag kvarstår i min övertygelse att hela föreningen är chockade och oroade över att man inte kommit nånvart med spelet och att gruppen inte har mer i sig än den har. Samma panik som rådde förra året och som fick alla att bli handlingsförlamade börjar förmodligen att leta sig in i folks medvetanden. Kommer de som är i ledningen nu agera i tid? Svar nej - då hade de redan gjort det.

Absolut men varför fortsätter vi här inne på forumet bara upprepa oss år efter år ? Vad uppnår vi med diskussionen här inne?
Sätt press på ledande personer om något ska hända, annars kommer det ALDRIG hända något.

Dom ledande verkar ännu inte förstått att utan fans så är dom ingenting. Dom räknar kallt med att vi ska fortsätta stödja dom år efter år utan minsta krav på prestation, det stör mig !
Jacob96

Inläggav Highlander » 2 februari 2022, 08:28

Om man vill veta mer om Tommy som person, hans karriär och filosofi så har expressens pod "Hockeypuls" släppt ett avsnitt i söndags. Finns bland annat på Spotify.

1 timme och 30 minuter. Inte så mycket fokus på nutid och HV, men ändå intressant. Det största sportsliga nederlaget hittills som tränare var Fbk's finalförlust mot HV 2004... :)
Highlander

Inläggav Windom Earle » 2 februari 2022, 08:37

Highlander skrev:Om man vill veta mer om Tommy som person, hans karriär och filosofi så har expressens pod "Hockeypuls" släppt ett avsnitt i söndags. Finns bland annat på Spotify.

1 timme och 30 minuter. Inte så mycket fokus på nutid och HV, men ändå intressant. Det största sportsliga nederlaget hittills som tränare var Fbk's finalförlust mot HV 2004... :)

Det måste ju vara det största sportsliga nederlaget för FBK som förening också. Med tanke på att det var uppdukat för fest i Karlstad inför match 6 och sen spikade Liv igen resten av finalen. Och media tyckte att det var "skönt att slippa åka ner till Jönköping en vända till efter match 5" enligt vad ryktet sa. Och att bli överkört 5-0 i "game seven" måste ju kännas :twisted:.

Ibland när det blir för jobbigt med uppsnack inför matcher mot t ex Hästen så brukar jag veva om guldmatcher på Youtube. Vilken förening HV71 är egentligen. 5 guld, 4 st i OT och 2 i game seven. Och däremellan kvartsfinalförluster mot Cluben, 0-4 mot gnaget efter serieseger och en historiskt tafatt insats med degradering i fjol. Jag tror att mitt liv har förkortats med flera år genom att vara fan av detta lag, men det tar jag gärna :D . Hellre än guld efter 4-1 i en ljummen match fyra eller fem som Lakers håller på med ;).

Nu hoppas vi på att Tommy får skapa sitt bästa hockeyminne. Att som nykomling ta guld 2023 ;)
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav HV-supportern » 5 juni 2022, 12:32

CROHB skrev:Jag måste säga att jag inte känner mig helt tillfreds med Tommy Samuelsson som Head Coach i SHL. Jag blir lite mer imponerad av mer moderna coacher som Filander och Mitell måste jag erkänna. Samuelsson har många bra egenskaper och var helt rätt förra säsongen men min känsla är nu att denna säsong som kommer borde bli hans sista i HV och att Nubben hittar en ny HC till nästa säsong.

Nubben har ju inte haft full frihet att bygga årets lag då han fått ärva mycket, kommit in sent så ska nog inte bedömas förrän efter nästa säsong. Sen även fått mindre bidrag från SHL och haft kostnader för brutna kontrakt. Så kommer att bli svårt att göra en utvärdering fullt ut på honom under denna säsongen.

Skulle ex Westerlund bli en succé så ska han ju ha cred för det mer än exempelvis om Hansson blir det. Dock positiv till lagbygget och ser bra saker och tecken hittills.

I januari månad skrev jag ett inlägg här att oavsett hur säsongen slutar så vill jag inte se Samuelsson i HV nästa säsong. Vi var under en lång tid i en rejäl svacka framförallt spelmässigt men till en viss del även resultatmässigt. Övriga lag listade ut hur man skulle spela mot HV. Sen fick vi en liten boost med spelare som Powell, Kelleher m fl som gjorde att vi kunde ta oss över mållinjen. I och med det förtjänar Samuelsson en ny chans. Men det är en lågoddsare att Samme blir den första tränaren som får sparken kommande SHL-säsong. Det är en stabil tränare att ha i HA, men är långt ifrån en modern nytänkade coach eller någon som kan göra förändringar när spelet hackar. Han är i väldigt mycket i behov av en stark trupp som jag hoppas han kommer få.
HV-supportern

Inläggav Junior » 5 juni 2022, 13:47

Dovahkiin skrev:
Vilka problem tycker du han hade då? När man skriver så får man gärna peka ut EXAKT vad man menar. Annars blir det helt oseriöst.

Tycker det offensiva spelet saknade en plan stundvis, jag hade i alla fall svårt att se hur man ens försökte ställa upp för att spela sig in. Mycket dump och tillförlit till skickliga spelare som var för bra för ligan. Det kan bero på att de andra lagen läste av och började ställa upp köttmur i mittzon och plan b var kanske just att dumpa på grund av det. Kanske blir det lite annorlunda i SHL när man möter mer spelskickliga lag och problemet inte riktigt blir det samma. Men jag är inget fan av taktikern Tommy. Och har väl inte riktigt varit det från hans senaste tider i saik och fbk heller.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav CROHB » 5 juni 2022, 15:08

Tycker också att vi saknade ett bra grundspel förra säsongen och lyckades gå upp med ganska mycket tur faktiskt.
Ett bra PP och ett grymt BP avgjorde samt en het Foppa och en inlånad Växjökeeper. Även Lövens backskador spelade in.

Tycker absolut spelet 5-5 borde sett bättre ut med tanke på resurserna vi satsade på truppen och förutsättningarna vi hade jämfört med övriga lag i allsvenskan. Så är inte imponerad av den delen även om Tommy säger rätt saker och har en bra kravbild.

Har känslan av att vi kommer att behöva en ny modernare HC om vi ska gå för guldet framöver.
CROHB

Inläggav Nick » 6 juni 2022, 11:24

Man undrar vad Hv skall ha för tränare för att folk här inne ska vara nöjda. Tom när vi vinner både serie och slutspel så är tränaren ändå inte riiiktigt så där bra som man skulle vilja.

Skulle gärna vilja att nån förklarar vad för typ av tränare Hv ska satsa på? Och varför?
O komma med en riktigt bra motivering till varför inte Tommy är tillräckligt bra?

Enligt mig är han som gjord för uppdraget. Han verkar kunna få en grupp att jobba åt samma håll. Han ställer krav, men är ändå inte den här tränaren som gapar skriker o sparkar sönder saker. Enligt mig är han en av de bästa tränarna Hv nånsin haft. Topp 4 skulle jag säga.
Pelle
Kenta
Janne
Tommy.
Nick

Inläggav Weirdo » 6 juni 2022, 11:40

Verkar vara väldigt omtyckt av spelartruppen också. Hört det tidigare i år från den befintliga truppen, men Åkerman hyllade ju Tommy i "Blåa Vibbar" podden ocksåå.
Användarvisningsbild
Weirdo

Nästa

Återgå till HV71 - Spelare och tränare