Vi måste agera och visa vårt missnöje

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Vi måste agera och visa vårt missnöje

Inläggav CROHB » 15 april 2021, 23:25

Antar att det beror på att arbetet med att hitta ersättare pågår för fullt samtidigt som man inte vill störa laget under denna perioden.
Frågan är dock vem som leder detta arbete.... Wilander?
Nu verkar ju ingen i laget bry sig nämnvärt, vissa undantag, så hade nog inte gjort någon större skillnad om man gått ut med det redan.
Flesta av "stjärnorna" verkar ha fokus på nästa säsong i nya klubbar de gjort klart med och fokus på att inte bli skadade.
CROHB

Inläggav justus3 » 15 april 2021, 23:26

lejacques skrev:
justus3 skrev:
lejacques skrev:En sak vi kan göra är att rösta mot Anders Wilander som ny styrelseordförande om han tänker gå in i den nya säsongen med Agne och Hult.

Du kan ju inte rösta emot du måste ju ha ett annat alternativ att rösta på!

Så man kan inte rösta för att bordlägga ärendet? Låter konstigt.

Bordlägga? Ska man skjuta upp frågan till nästa årsmöte?
Om du är missnöjd som medlem med valberednings förslag kan man ju lansera ett annat. Finns det inga motkandidater vilket de i 99% av fallen aldrig gör så blir det ju ingen omröstning heller.
Användarvisningsbild
justus3

Inläggav lejacques » 15 april 2021, 23:32

Jag är helt ärligt rätt dålig på föreningsdemokrati. Men om jag läser stadgarna rätt så kommer ju frågan ställas huruvida medlemmarna väljer x till ny y. Och vad händer då om majoriteten säger nej? Väljer ändå för att det inte finns en motkandidat? Låter som sagt vääääldigt konstigt att man inte kan rösta ner valberedningens förslag. Det är ju valberedningens uppgift att ta fram ett förslag som medlemmarna röstar ja till. Har de inte gjort det går frågan tillbaka till dem.

Edit. Vill ödmjukt stryka under första meningen i mitt inlägg. Min kunskap om föreningsliv grundar sig i ett slappt år som styrelsemedlem i en brf.
Senast redigerad av lejacques 15 april 2021, 23:38, redigerad totalt 1 gång.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Andersson711 » 15 april 2021, 23:37

lejacques skrev:Jag är helt ärligt rätt dålig på föreningsdemokrati. Men om jag läser stadgarna rätt så kommer ju frågan ställas huruvida medlemmarna väljer x till ny y. Och vad händer då om majoriteten säger nej? Väljer ändå för att det inte finns en motkandidat? Låter som sagt vääääldigt konstigt att man inte kan rösta ner valberedningens förslag. Det är ju valberedningens uppgift att ta fram ett förslag som medlemmarna röstar ja till. Har de inte gjort det går frågan tillbaka till dem.

Röstar medlemmarna nej blir det som du säger, frågan går tillbaka till valberedningen.
Känns som vår rättighet att ställa frågan till Wilander. ”Blir Agne/Hult kvar? Vid ja röstar vi nej till dig”.
Andersson711
Moderator

Inläggav Diabolics » 15 april 2021, 23:39

Andersson711 skrev:
lejacques skrev:Jag är helt ärligt rätt dålig på föreningsdemokrati. Men om jag läser stadgarna rätt så kommer ju frågan ställas huruvida medlemmarna väljer x till ny y. Och vad händer då om majoriteten säger nej? Väljer ändå för att det inte finns en motkandidat? Låter som sagt vääääldigt konstigt att man inte kan rösta ner valberedningens förslag. Det är ju valberedningens uppgift att ta fram ett förslag som medlemmarna röstar ja till. Har de inte gjort det går frågan tillbaka till dem.

Röstar medlemmarna nej blir det som du säger, frågan går tillbaka till valberedningen.
Känns som vår rättighet att ställa frågan till Wilander. ”Blir Agne/Hult kvar? Vid ja röstar vi nej till dig”.

jag skall fan ge mig på en komvux-kurs i föreningsdemokrati.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav justus3 » 15 april 2021, 23:57

Diabolics skrev:jag skall fan ge mig på en komvux-kurs i föreningsdemokrati.

Eller så kan du besöka ett årsmöte i en förening som du är medlem i.

De är klart man kan teoretiskt kan skrika nej, men finns det inga alternativ kommer valberedningsförslag att gå igenom. De är ju samma som i Polititiken man kan ju bara rösta för parti X eller Y inte mot parti X
Vill man ha en annan ordförande eller styrelseledmot måste man lansera en annan kandidat och dessutom se till att man har en majoritet med sig, annars lär man ju stå med byxerna nere.
Användarvisningsbild
justus3

Inläggav lejacques » 16 april 2021, 00:04

Jag är med dig. Men ändå inte. Det är stämman som väljer styrelse. Inte valberedningen. Så därav min fundering kring om en styrelse kan väljas även om den inte har majoriteten av rösterna.

Edit. Okej. Lite tankevurpa här. Man kan väl bara säga ja, så en tyst röst räknas väl som passivt bifall. Typ?

Sen fattar jag att det är bra att det finns en motkandidat. Bara hoppas det skramlas fram en sån.

Diabolics. Hojta om du hittar nån bra onlinekurs!
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Herkie82 » 16 april 2021, 00:10

Känns inte som det spelar någon roll, det är ju redan för sent. Kommer spendera resten av kvällen med att gråtrunka och de som vill är välkomna att göra mig sällskap.
Herkie82

Inläggav frippe-borås » 16 april 2021, 01:16

Vi kan kuppa! Namnger ett förslag från forumet och alla rösta på den personen.
Sen kan vi ta in någon härifrån till sportchef också .

Skämt åsido. Vet någon vart den nya ordförande står för och är det en kontakt till den innersta kretsen så är det ju helt fel man.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Föregående

Återgå till HV71