Seriösa rykten 20/21: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 20/21: Diskussioner

Inläggav Herkie82 » 1 februari 2021, 13:55

lejacques skrev:Precis som var och varannan svensk spelare kan benämnas som landslagsspelare så gäller det även finska spelare. Han har lirat 4 matcher för Finland, utspridda på två säsonger.

Lite som att benämna Mats Trygg som OS-spelare, eller Linus Fröberg som Tre kronor-stjärna.

Min konspiratoriska sida säger mig att det här är ett sätt för HV att polera en tämligen anonym värvning, med tanke på den höga svansföring man haft de senaste månaderna. Man har siktat mot stjärnorna, men landar till sist spelare från ett bottenlag i Finland.

Missförstå mig rätt. Jag är inte kritisk mot spelaren i fråga. All förändring är bra förändring. Som Diabolics varit inne på. Ta in 20 spelare så kanske vi träffar rätt på 5.

Däremot är jag kritisk mot Hult som i vanlig ordning säger en sak och trollar fram någonting annat. Var det här spelarna vi till slut kunde landa? Ja, då borde det ha skett betydligt tidigare, och inte vänta med dem fram tills det återstår 15 matcher kvar av grundserien.

Gillar att jag lyckades pricka in att JYP nog är mest benägna att släppa spelare. Det kan betyda flera saker, att vi verkligen ville ha den här killen eller att det är ett panikköp och JYP släppte gärna för att slippa löneposten.

Jag står fast vid min åsikt att det inte finns jättemycket intressant i JYP, dock var detta riktat mot spets, Dvs någon som går direkt in i de två första kedjorna minst. Bredd kan det givetvis finnas bra i JYP men att vi skulle värva något sådant har aldrig varit på tal från Hult.

Dock tänker jag ta Hult i försvar på en punkt och det är att nu gör han nått. Han höjer vår lägsta nivå så vi kan putta bort en spelare som inte presterar. Bra gjort. Dock är detta väldigt mycket för sent och jag känner också att detta var väldigt polerat att han är en finsk landslagsforward.

Detta är en bra värvning för vår lägsta nivå höjs men jag skulle säga att det inte är vad ledningen har hävdat att vi ska värva. Är det mer på G in så är jag lugn. Är det denna finne och Donovan som ska rädda skinnet på oss så kommer jag snart börja gubbstöna igen.
Herkie82

Inläggav Mgsson » 1 februari 2021, 13:59

Siikonen är en start. Nu är det två veckor kvar och det måste till mer, särskilt nu när Kinnvall har spelat färdigt. Jag tar för givet att man inte är färdiga här och jag hoppas att det faller väl ut för Siikonen. Att stirra sig blind på hans poäng är nog inte helt rättvist då JYP är, precis som HV, ett bottenlag i sin liga. Utan att veta allt för mycket om Siikonen så hoppas jag det är en Joensuu-typ, det är något HV verkligen behöver, tillsammans med mycket annat.

Minst en back och en FW till (spets & fart) är vad som behövs för att vi ska ha en chans i ett kvalspel.
Sluta särskriv HV71, tack.
Mgsson

Inläggav Diabolics » 1 februari 2021, 14:09

Herkie82 skrev:[ så kommer jag snart börja gubbstöna igen.

Fy fan, gubbstöna är det enda man kan göra som hv-supporter nuförtiden. I övrigt tycker jag att alla som kommenterat hittills har en sund inställning till vad detta innebär och inte innebär. Man kan ju alltid hoppas på en "åkermansk" utveckling.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav håvesjuttioett » 1 februari 2021, 14:12

frippe-borås skrev:
håvesjuttioett skrev:
lejacques skrev:Precis som var och varannan svensk spelare kan benämnas som landslagsspelare så gäller det även finska spelare. Han har lirat 4 matcher för Finland, utspridda på två säsonger.

Lite som att benämna Mats Trygg som OS-spelare, eller Linus Fröberg som Tre kronor-stjärna.

Min konspiratoriska sida säger mig att det här är ett sätt för HV att polera en tämligen anonym värvning, med tanke på den höga svansföring man haft de senaste månaderna. Man har siktat mot stjärnorna, men landar till sist spelare från ett bottenlag i Finland.

Missförstå mig rätt. Jag är inte kritisk mot spelaren i fråga. All förändring är bra förändring. Som Diabolics varit inne på. Ta in 20 spelare så kanske vi träffar rätt på 5.

Däremot är jag kritisk mot Hult som i vanlig ordning säger en sak och trollar fram någonting annat. Var det här spelarna vi till slut kunde landa? Ja, då borde det ha skett betydligt tidigare, och inte vänta med dem fram tills det återstår 15 matcher kvar av grundserien.

Äh, va lite positiv. Här och nu är glaset halvfullt och äntligen gör vi något för att förändra. Nån månad försent och vet inget om den gode Miska, men sisu är sisu och landslag är landslag. Blev dock inte uttagen till den lejontrupp som presenterades idag (det blev Tony Sund (b) som diskuterats tidigare och kanske finns tillgänglig). Hult säger att han kan användas som C/W, så kan vara en Stoa- eller Sandin-ersättare. Men mer måste in.

KHL börjar närma sig slutspel, med <10 matcher kvar av seriespelet. Innan deadline kommer det spelas ett gäng matcher och förhoppningsvis, för vår del, kan ytterligare lag bli matematiskt klara för slutspel. De lag som redan är ute ur racet om slutspel har diskuterats, men de "MestUtsattaMenÄnnuInteKlaraFörIcke-slutspel"-lagen just nu är bl.a. Vityaz Podolsk. Där finns som säkert bekant Hultström, Tedenby samt Justin Danforth. Hultström har kontrakt 21/22, men Tedenby och Danforth sitter på utgående. Kan inte skattereglerna helt - tror dock att de sätter stopp - men Danforth hade efter en omfattande och djuptgående EP-analys suttit fint. Och Teden är Teden. Vityaz har tre matcher att spela innan 15/2. För deras del hoppas jag på vinst, för vår på total genomklappning.

Hur var det med Lassinanti eller hur han stavas. Han var ju tvungen att vara borta x antal dagar till innan han kunde ansluta till Sverige.
Kan det möjligtvis vara liknande med Tedenby? Kan ju hoppas för Teden hade ju ensam kunnat väcka trögheten i laget.

Kan som sagt inte reglerna helt, men finns väl något som säger skattebefriad i Sverige om jobbat utomlands >180 dagar? Lassinantti gjorde väl sin första match nyligen för Luleå och blev klar för sitt KHL-lag i somras, men ryktades vara tillgänglig i nov om jag minns rätt. Teden gör ju sin andra säsong bortom Sveriges gränser... Men är ju mycket som ska klaffa, bortsett från ev. skattestrul, om han ens ska vara aktuell. Drömma kan vi dock. Nu har vi Siikonen och förhoppningsvis faller det väl ut.
Senast redigerad av håvesjuttioett 1 februari 2021, 14:19, redigerad totalt 1 gång.
håvesjuttioett

Inläggav Herkie82 » 1 februari 2021, 14:16

Diabolics skrev:
Herkie82 skrev:[ så kommer jag snart börja gubbstöna igen.

Fy fan, gubbstöna är det enda man kan göra som hv-supporter nuförtiden. I övrigt tycker jag att alla som kommenterat hittills har en sund inställning till vad detta innebär och inte innebär. Man kan ju alltid hoppas på en "åkermansk" utveckling.

Jodå men man bör nog inte luta föreningens framtid på ett sånt hopp :D

Äh jag tror killen blir bra. Bortsett från säsongen i Tappara innan han kom till HV så var inte Laine en poängspruta heller direkt men vi vet ju vad de flesta tycker om honom nu.

Dock står jag fast vid att detta inte är klockren spets. Det är inte den här typen av spelare jag gått och hoppats på sen december (!). Detta är väldigt polerat med att en finländsk landslagsstjärna kommer hit.

Men nu gör Hult nått och likväl som att man hädar han när han rullar tummarna så kan man berömma han när han agerar. Bra gjort Hult men ge oss vår spets nu tack.
Herkie82

Inläggav Zico » 1 februari 2021, 14:17

Spelare från Finland lär väl bli spelklar direkt antar jag utan en massa pappersstrul med Migrationsverket?
Zico

Inläggav mrnorrland » 1 februari 2021, 14:48

Zico skrev:Spelare från Finland lär väl bli spelklar direkt antar jag utan en massa pappersstrul med Migrationsverket?

Jo så brukar de vara.
mrnorrland

Inläggav Tropåt » 1 februari 2021, 22:23

3 mycket bra spelare som hult lyckats knyta till sig! Hoppas innerligt att spelarna i truppen känner att nu är det nog dags att steppa upp för att få speltid... Hoppas dock inte dom rör om bland powerplay uppställningarna för mycket...
Tropåt

Inläggav Quila » 2 februari 2021, 00:37

Tyvärr verkar ju detta betyda att vi inte får se någon Wellman. Tror det är färdigvärvat nu. Fick höra sent igår att en nordamerikan och en finne var klara, så var bergis på Wellman, så ibland är det bra att inte skriva för mycket här. Illomäki blev klar sent och detta var såväl hans som HV:s önskan om att få över honom direkt då man i ett tidigare skede signat honom för nästa säsong.

Illomäki - jätteduktig center, stark i alla zoner, bra driv och kommer höja nivån i laget. Hoppas själv få ut mer poäng/match.
Siikonen - En pådrivare med bra tyngd. Hög moral o en jävel på att pusha andra till att ge max. Mycket omtyckt och respekterad i Finland.
Murray - Hög tävlingsnivå i den killen. Viker inte ner sig och följer gärna med upp. Lite Borgman men med lite offensivare skills.

Intressant.

Lägg därtill att Törngren är åter. En spelare med fart och troligen vår absolut bäste forecheckare och BP-Fw. Förövrigt den ende i laget som har + i +/- med sina +2 på sina 23 matcher. Att jämföra med Holmströms -15 på 27 matcher exempelvis.

Med detta ska alltså några svaga länkar petas och det kommer ju inte bara höja högstanivån i laget, utan givetvis också lägstanivån och konkurrenssituationen.
Hoppas innerligt inte det är Wennlund, Wikström o Zion som får flytta på sig nu, då de alla bidrar med energi. Hoppas snarare på Holmström och givetvis Stoa (kickas).

Vi ska också tacka Lillis. Han satte rejäl press i förra veckan på Johan x2 att få in nyförvärv inom kort. Han har sedan varit tydlig offentligt och gjort flera systemets, såsom att Stoa inte kan spela sig i form och att de bästa kommer få spela. Han sätter presss på spelarna att leverera och det gillar man :)
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Mikko_ » 2 februari 2021, 06:53

Nu jäklar börjar det lossna för Hult o co. Det va några som vad på Euro jackpot i Jönköping va?
Tre väldigt spännande spelare! Frågan jag ställer mig är varför Luleå valde att släppa Ilomäki.
Mikko_

Inläggav DocSeverinsen » 2 februari 2021, 08:05

Mikko_ skrev:Nu jäklar börjar det lossna för Hult o co. Det va några som vad på Euro jackpot i Jönköping va?
Tre väldigt spännande spelare! Frågan jag ställer mig är varför Luleå valde att släppa Ilomäki.

Ja, Ilomäki känns knappast som en spelare de ville bli av med. Men Ilomäki hade väl signat för nästa säsong i HV och han kanske inte var helt nöjd i Luleå vilket ledde till att man släppte honom redan nu. Sedan har väl Luleå inte värdens bästa ekonomi, så man kanske såg en möjlighet att bli av med en lönepost.
DocSeverinsen

Inläggav mrnorrland » 2 februari 2021, 08:37

DocSeverinsen skrev:
Mikko_ skrev:Nu jäklar börjar det lossna för Hult o co. Det va några som vad på Euro jackpot i Jönköping va?

Ja, Ilomäki känns knappast som en spelare de ville bli av med. Men Ilomäki hade väl signat för nästa säsong i HV och han kanske inte var helt nöjd i Luleå vilket ledde till att man släppte honom redan nu. Sedan har väl Luleå inte värdens bästa ekonomi, så man kanske såg en möjlighet att bli av med en lönepost.

Lät som mrmadhawk att Luleå fick en bra ekonomisk deal från hv, så de också ev kan förstärka laget
mrnorrland

Inläggav Mikko_ » 2 februari 2021, 10:19

Enligt luleås hemsida är han bara utlånad till Hv resten av säsongen
Mikko_

Inläggav mrnorrland » 2 februari 2021, 11:05

Mikko_ skrev:Enligt luleås hemsida är han bara utlånad till Hv resten av säsongen

Hans kontrakt går ut med Luleå efter säsongen. Sen har hv redan gjort klart med han om nästa år
mrnorrland

Inläggav jordfelsbrytare » 2 februari 2021, 14:27

https://twitter.com/MrMadhawk/status/13 ... 8722782211

Nu steg blodtrycket..
Ska Zion Nybeck lånas ut...?

Vart en av de bättre i laget sedan Lillis tog över.
Detta känns inte bra i magen.

Edit: Dementeras nu av Agenten.
jordfelsbrytare

Inläggav lejacques » 2 februari 2021, 15:04

Dubbelreggad, enligt Freijd på Twitter.

Så kan alltså åka fram och tillbaka mellan Uppsala och Jönköping under resterande säsong. Eller kanske tanken är att Zion ska avsluta säsongen i Almtuna om det inte blir något slutspel för HV?

Lätt att låna ut killar. Svårare att bryta kontrakt. Men varför skickar man inte bara Stoa och C.Sandberg? I det senare fallet borde ju AIK kunna vara intresserade.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav jordfelsbrytare » 2 februari 2021, 15:22

lejacques skrev:Dubbelreggad, enligt Freijd på Twitter.

Så kan alltså åka fram och tillbaka mellan Uppsala och Jönköping under resterande säsong. Eller kanske tanken är att Zion ska avsluta säsongen i Almtuna om det inte blir något slutspel för HV?

Lätt att låna ut killar. Svårare att bryta kontrakt. Men varför skickar man inte bara Stoa och C.Sandberg? I det senare fallet borde ju AIK kunna vara intresserade.

Jag kan försöka luska då svärfar är god vän med en person inom Almtunas org.

När det gäller AIK så finns ett visst intresse för Sandberg.
Detta intresse ska ha förstärks en del efter att Håkan brutit i samförstånd som det så fint heter.
Jag har dock ingen aning om Sandberg är intresserad.
jordfelsbrytare

Inläggav SEMPER FIDELIS » 2 februari 2021, 15:33

Pratade med en kollega som är inbiten Luleå-supporter om Ilomäki.
"Han är bra! Haft lite oflyt. Förvånad över att de släppte honom. Han lirade i förstakedjan men dock ej som center som han själv vill. Bra spelsinne, tuff i närkamper, går på mål, hårt arbetande!"

Murray och Siikonen har jag noll koll på, men antar att man gjort sin läxa efter Stoa. Så hoppas dom gör sin nytta och räddar kvar oss!

Angående Zion, konstigt om man väljer att låna ut honom, han tillför betydligt mer än Kokkonen och C.Sandberg.
Samtidigt är det väl ett drag att låta Olausson, Zion och Andrae få mer speltid och bygga upp självförtroende i allsvenskan. För att tills nästa säsong kunna axla en större roll.
SEMPER FIDELIS

Inläggav lejacques » 2 februari 2021, 16:26

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ngsfloppen

Stoa påväg till Modo.

Bara släpp honom, Hult. Släpp honom.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Robert.76 » 2 februari 2021, 16:40

lejacques skrev:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/OQEKRO/modo-forsoker-locka-till-sig-varvningsfloppen

Stoa påväg till Modo.

Jaaaaaaaa!
Robert.76
Moderator

Inläggav Nutarviguld » 2 februari 2021, 16:44

lejacques skrev:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/OQEKRO/modo-forsoker-locka-till-sig-varvningsfloppen

Stoa påväg till Modo.

Fan 19 mål förra säsongen, sitter fortfarande och hoppas att han hittar sig själv igen i Hv...
Nutarviguld

Inläggav jordfelsbrytare » 2 februari 2021, 16:53

Stoa påväg till Modo.

Snälla släpp Stoa omgående!
Fantastiska nyheter i detta läge!

Såg att Expressen dessutom anger att ekonomin inte är några problem.

Borde vara en "No Brainer"
jordfelsbrytare

Inläggav Robert.76 » 2 februari 2021, 17:17

Vågar man tro på att HV får loss pengar från Stoa och lägger på en klassback så vi får 2 vassa backpar?
Robert.76
Moderator

Inläggav Quila » 2 februari 2021, 17:32

Stoa kommer lämna när som helst. Trodde det skulle bli officiellt idag.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav DocSeverinsen » 2 februari 2021, 17:34

Synd, hade kunnat bli bra. Blev liksom fel från början
DocSeverinsen

Inläggav jordfelsbrytare » 2 februari 2021, 17:41

Quila skrev:Stoa kommer lämna när som helst. Trodde det skulle bli officiellt idag.

Dagen är inte slut :)
jordfelsbrytare

Inläggav Henke67 » 2 februari 2021, 17:46

Stoa till Modo? Låter nästan för bra...
Henke67

Inläggav Nutarviguld » 2 februari 2021, 19:29

Robert.76 skrev:Vågar man tro på att HV får loss pengar från Stoa och lägger på en klassback så vi får 2 vassa backpar?

Den vore riktigt fin. Dock kan jag fortfarande känna, vem är Sandins ersättare ? Siikonen är ju en bredd spelare och verkar användas som center, Ilomäki är center.
Nutarviguld

Inläggav Nicke » 2 februari 2021, 19:46

Nutarviguld skrev:
Robert.76 skrev:Vågar man tro på att HV får loss pengar från Stoa och lägger på en klassback så vi får 2 vassa backpar?

Den vore riktigt fin. Dock kan jag fortfarande känna, vem är Sandins ersättare ? Siikonen är ju en bredd spelare och verkar användas som center, Ilomäki är center.

Behöver vi ens en ersättare till sandin? Så som han spelade denna sejouren så kan vilken spelare som helst i laget ta hans plats?
Nicke

Inläggav Nutarviguld » 2 februari 2021, 19:58

Nicke skrev:
Nutarviguld skrev:

Behöver vi ens en ersättare till sandin? Så som han spelade denna sejouren så kan vilken spelare som helst i laget ta hans plats?

Tycker Bergström Wedin är helt överlägsna just nu, hade behövts en till på den nivån och det räknade man med att Sandin skulle vara
Nutarviguld

FöregåendeNästa

Återgå till HV71