Sir Ward skrev:Saxar in JPs Carl Ljungquist
HV71 föll mot Smålandsrivalen • Ljungquist: ”HV har hittat ny kraft – men det räcker inte”
”Lillis-magin” är bruten. Segersviten stannade på två matcher och HV71 är nu åter ett förlorande lag.
Men jag tycker, trots 2–4-förlusten mot Växjö, att det går att se vissa tecken på att HV71 har hittat ny kraft efter tränarrockaden, då Stephan ”Lillis” Lundh tog över som huvudtränare.
Det är klart att de två bortasegrarna, som visserligen kom mot ett kraftigt stukat Linköping och ett brandskattat Djurgården, gav lite extra råg i ryggen – men HV ser inte riktigt lika ängsligt ut nu. Inte om man jämför med tidigare under säsongen i alla fall. Lite mer beslutsamhet och vilja att gå framåt.
Underläge 2–3 inför den tredje perioden mot ett av SHL:s klart bästa lag, maskinen Växjö, och ändå lyckades bottengänget HV gå ut och göra ett ärligt försök i den tredje perioden.
Men det räcker inte med vilja om det inte ger någon utdelning och det räckte inte till någon poäng den här gången. Och med tanke på det läge HV befinner sig i för tillfället är det ju faktiskt fullständigt oväsentligt att laget försökte trycka på framåt under matchens sista 20 minuter. Det är absolut bara segrar och poäng som räknas för HV nu. Hur det ser ut spelar så klart mindre roll. Segrarna behöver staplas på hög, annars kommer den här säsongen att sluta riktigt, riktigt illa.
HV71 har varit ett sylvasst lag i powerplay den här säsongen – men mot Växjö bommade laget två gyllene lägen i den numerärt överläge. Först i den första perioden, där laget inte lyckades öka på till 2–0 i ett läge där Ilari Melart hade fått matchstraff efter en ful smäll mot Filip Sandberg. Men något 2–0-mål kom inte under det fem minuter långa ”PP-spelet”.
I det usla läge HV71 har försatt sig i den här säsongen och med tanke på hur stort poängbehovet är så har man helt enkelt inte råd att bomma en sådan möjlighet. Gör man det kan det gå snabbt åt andra hållet. Framför allt om motståndet heter Växjö och är ett av SHL:s hetaste lag för tillfället.
Inte heller i slutskedet av den tredje perioden där HV jagade ett 3–3-mål blev det utdelning i powerplay. HV tog inte vara på sina chanser och ett effektivt och tungt Växjö tog hem alla poäng.
Förlusten sved förmodligen något enormt för ett poängtörstande HV. Men det finns ingen tid för det här laget att gräva ner sig. Det finns inget annat val än att glömma och gå vidare. En positiv HV-sak under torsdagskvällen var i alla fall att det purfärska nyförvärvet Matt Donovan såg pigg ut. Han blev målskytt och visade direkt att han är rörlig, spelskicklig och rutinerad. Det känns absolut som om han kan bli en viktig kugge för ett HV-försvar som har haft det tufft den här säsongen.
Framåt behövs nog ytterligare slagstyrka, inte minst med tanke på att Ryan Stoa fortsatt har stora problem med tempot och inte alls hittat rätt sedan han anslöt till HV71 i december. Dessutom har HV valt att skeppa iväg stortalangen Oskar Olausson till Södertälje. Sportchefen Johan Hult har varit öppen med att det söks efter en ersättare till Linus Sandin, som lämnade för några veckor sedan för spel i Nordamerika. Den ersättaren bör så klart komma in illa kvickt.
Han tar i lite från tårna i rubriken. Det har ju inte funnits tid för att se någon Lillis-magi. Och den är inte bruten. Vad vi däremot ser är ett HV71 som vi känner igen, som ger järnet på isen, som täcker skott och stärker varandra. Så såg det inte ut för två veckor sedan. Jag kanske är konspiratoriskt lagd, men den förändring avseende det gör att jag undrar om inte spelargruppen har kört ett chicken-race med Johan och Johan. Så länge Rahm skriker på oss, ställer vi in skridskorna på isen. Nu när Rahm är borta ser det helt annorlunda ut över hela gruppen!? Resonemanget i artikeln äger helt klart sin riktighet, det gäller att hitta det mest effektiva sättet för HV att vinna matcher. Men jag tror inte att det är äckligt disciplinerad grishockey utan man behöver få spelarna att spela den hockey de är bra på, och i HV:s fall tror jag att det är attackhockey. Så motståndaren får fokusera på Wedin, Bergström, F Sandberg, Törngren (jag saknar verkligen honom), Önerud, Wennlund och även Kokkonen kommande för full ångmaskin. Kanske kan Holmström börja lysa i ett sådant spel. Med fullt ställ på dessa herrar kan det uppstå bra situationer för Forsberg och (tro´t eller ej) Stoa att peta in puckar i sina favoritpositioner. Med det spelet som visats de tre senaste matcherna är jag ganska trygg med att vi reder ut det här. Synd bara att vi inne i ett rätt tufft spelschema.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!