Silly season 19/20: Spelardrömmar

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly season 19/20: Spelardrömmar

Inläggav veni verdi vici » 6 oktober 2019, 18:00

Tar Bergström alla dagar i veckan istället för ulla, om man inte kan få ulla billigt och på ett år. I mina ögon en medgångspelare med en attityd som måste vara hemsk i ett omklädningsrum när det går tungt.
veni verdi vici

Inläggav Weirdo » 6 oktober 2019, 18:26

veni verdi vici skrev:Tar Bergström alla dagar i veckan istället för ulla, om man inte kan få ulla billigt och på ett år. I mina ögon en medgångspelare med en attityd som måste vara hemsk i ett omklädningsrum när det går tungt.

??????. Men visst det är väl logiskt att man ger en spelare ett ''A'' när han är en ''medgångsspelare med hemsk attityd''. Asså snälla, vad baserar du detta på?
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav mrnorrland » 6 oktober 2019, 18:59

ullström lär väl ryka på skattesmäll om han värvas till HV?
mrnorrland

Inläggav RJ--92 » 6 oktober 2019, 19:26

mrnorrland skrev:ullström lär väl ryka på skattesmäll om han värvas till HV?

Kan ej svara till 100% men de har ju varit så tidigare åtminstone.
RJ--92

Inläggav Dovahkiin » 6 oktober 2019, 19:33

Vet nån ca vad en duktig svensk spelare får i lön ca i khl?
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav JoakimA » 6 oktober 2019, 19:38

Dovahkiin skrev:Vet nån ca vad en duktig svensk spelare får i lön ca i khl?

De bättre svenskarna ligger runt 5-10M per säsong. Finns några svenska spelare som dragit iväg upp mot 20M (Tony Mårtensson exempelvis när han var som bäst).
Notera att lönerna skiljer sig väldigt mycket åt där flera av lagen i östeuropa (Riga, Minsk, Prag, Bratislava) har svårt att mäta sig med CSKA, Bars, SKA etc.
JoakimA

Inläggav Henke67 » 7 oktober 2019, 10:41

Troligt men inte helt säkert.
Lettland/Sverige har ett dubbelbeskattningsavtel som skiljer sig ifrån Sverige Ryssland. Så det finns eventuellt en möjlighet för honom att hävda att han skall betala Lettisk skatt för det han tjänat där och Svensk skatt för det han tjänar här. (Och Amerikansk för det han tjänade i AHL) Nu är väl risken att han i något av kontrakten utnyttjat någon slags "Artist skatt klausul" och i så fall har jag ingen aning om hur läget är. Men ett två-tre månaderskontrakt i något skadadrabbat lag i Tyskland/Schweiz skulle i så fall lösa det problemet...
Henke67

Inläggav JoakimA » 7 oktober 2019, 12:12

Henke67 skrev:

Troligt men inte helt säkert.
Lettland/Sverige har ett dubbelbeskattningsavtel som skiljer sig ifrån Sverige Ryssland. Så det finns eventuellt en möjlighet för honom att hävda att han skall betala Lettisk skatt för det han tjänat där och Svensk skatt för det han tjänar här. (Och Amerikansk för det han tjänade i AHL) Nu är väl risken att han i något av kontrakten utnyttjat någon slags "Artist skatt klausul" och i så fall har jag ingen aning om hur läget är. Men ett två-tre månaderskontrakt i något skadadrabbat lag i Tyskland/Schweiz skulle i så fall lösa det problemet...

Ja. Ullström sitter i en annan situation än exempelvis Videll och Bergström. De 2 sistnämnda har tjänat bra med miljoner som dom helst inte vill skatta bort, detta gör att dom gör ett mellanår någonstans.
Ullström har inte spelat många månader i khl och i ahl utan 1-vägskontrakt så sitter man normalt sett på sämre lön än i shl. Med andra ord, inte så mycket att skatta bort.
JoakimA

Inläggav Killer#41 » 8 oktober 2019, 00:22

Skulle nu DG ansluta till Hv ja då ser det helt plötsligt bra ut även framåt med en grym bredd,två etablerade killar hamnar utanför laget plus Johnsson,då skulle man kunna ställa upp så här.

Önerud DG Bergström

F.Sandberg Fröberg Sandin

Ikonen Andersson Thörngren

Camara Holmström Sundh

Thörnberg måste lyfta anser jag för att helt enkelt platsa och Holmström,Ikonen gäller desamma,angenäma problem för Lillis ev framöver.

Lägg därtill C.Sandberg som är en härförare av rang,detta utskällda lag bygge börjar röra på sig och enligt Sanny bör vara ett lag för toppen nu!!!
Killer#41

Inläggav Nutarviguld » 8 oktober 2019, 09:00

Killer#41 skrev:Skulle nu DG ansluta till Hv ja då ser det helt plötsligt bra ut även framåt med en grym bredd,två etablerade killar hamnar utanför laget plus Johnsson,då skulle man kunna ställa upp så här.

Önerud DG Bergström

Camara Holmström Sundh

Thörnberg måste lyfta anser jag för att helt enkelt platsa och Holmström,Ikonen gäller desamma,angenäma problem för Lillis ev framöver.

Lägg därtill C.Sandberg som är en härförare av rang,detta utskällda lag bygge börjar röra på sig och enligt Sanny bör vara ett lag för toppen nu!!!

Jag älskar Önerud men han har varit otroligt blek denna säsongen hittills, tycker han spelar helt uppgivet. Åker ofta in i offensiv zon och väljer att försöka åka igenom 3 motståndare och tappar puck
Nutarviguld

Inläggav mrnorrland » 8 oktober 2019, 10:21

Nutarviguld skrev:
Killer#41 skrev:Skulle nu DG ansluta till Hv ja då ser det helt plötsligt bra ut även framåt med en grym bredd,två etablerade killar hamnar utanför laget plus Johnsson,då skulle man kunna ställa upp så här.

Önerud DG Bergström

Camara Holmström Sundh

Jag älskar Önerud men han har varit otroligt blek denna säsongen hittills, tycker han spelar helt uppgivet. Åker ofta in i offensiv zon och väljer att försöka åka igenom 3 motståndare och tappar puck

Önerud måste spela enklare, han är Ingen puckstark spelare. Han skall gröta och använda sin fysik. Skjuta mycket och vara runt mål, känns som han försöker bygga spelet men han är inte rätt person för det.
mrnorrland

Inläggav FirstSwitch » 8 oktober 2019, 13:13

Dinamo Riga har nu brutit David Ullströms kontrakt khl-news
Kan man hoppas på en återkomst till HV.
FirstSwitch

Inläggav jordfelsbrytare » 8 oktober 2019, 13:25

FirstSwitch skrev:Dinamo Riga har nu brutit David Ullströms kontrakt khl-news

All in på Ullström och förhoppningsvis en återkomst för D.G.
Dessa pusselbitar in vi har allt som vi behöver för att kunna utmana om guldet!
jordfelsbrytare

Inläggav Robert.76 » 8 oktober 2019, 13:29

jordfelsbrytare skrev:

Jag har varit lite negativ med lagbygget denna säsong, men om vi skulle få tillbaka David G och Ullström, då är vi med i racet. Skulle göra ont att se Ullström i en annan klubb, skulle inte vara förvånad om Växjö gör ett försök efter deras skrala inledning.
Robert.76
Moderator

Inläggav jordfelsbrytare » 8 oktober 2019, 13:38

Robert.76 skrev:
jordfelsbrytare skrev:

Jag har varit lite negativ med lagbygget denna säsong, men om vi skulle få tillbaka David G och Ullström, då är vi med i racet. Skulle göra ont att se Ullström i en annan klubb, skulle inte vara förvånad om Växjö gör ett försök efter deras skrala inledning.

Med all rätt C/FW sidan var/är fortfarande lite för trubbig och för mycket "OM" och "Men" från start.
Ikonen fortfarande helt vilsen drar ned hela sin kedja.
Holmström otränad vid ankomst kanske lossnade sist? Nu börjar han visa upp spelsinne och fina handleder. Dock saknas farten till viss del.
Bergström kommer betyda mycket tror jag! Han är bra på att hålla pucken och har näsa för målet.
Får vi tillbaka DG och landar Ullström då har vi alla ingredienser som behövs för en lång vår.
Eventuellt misslyckande kan då inte skyllas på Hult.
jordfelsbrytare

Inläggav lejacques » 8 oktober 2019, 15:30

Ja, herregud. Om Ullström kommer hem kan man inte klaga på forwardssidan. Då skulle jag se det som att man äntligen ersatt Ljungh och Tedenby, samtidigt som man tagit in Fröberg och Ikonen som bra bredd..

Tycker det är en no brainer. Kan man se Bergström som en spelare att bygga kring de tre närmsta åren, ja då är det bara att slänga fram ett långtidskontrakt till Ulla också.

Som jag skrivit tidigare. Vi kommer nog inte få en bättre center de kommande åren.

Tyvärr tror jag att vi inte kommer få se Ulla i HV det här året.

Gissar att skattetekniska skäl kommer sätta stopp.

Och om han nu skulle vilja hem till Sverige har jag en obehaglig känsla av att Hult inte kommer ligga på. HV visade väl, till skillnad från andra SHL-lag, inget intresse för Ulla inför säsongen. Tror därför Växjö är ett alternativ förutsatt han kommer hem redan nu.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Fylke74 » 8 oktober 2019, 15:53

Vill inte verka negativ men har vi verkligen plats till både Ullström och DG?
Det är naturligtvis positivt att det är konkurrens om platserna men det blir kanske lite väl många som tvingas stå utanför?
Kanske kan isf utlåning vara en lösning.
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav PapaEmeritus » 8 oktober 2019, 16:01

DG är inte tillbaka än och vi vet inte när det blir. Sen ska han iväg och spela JVM och blir då borta ytterligare en månad. Nästa säsong kommer väl Jets plocka över honom på riktigt.

Satsa på Ulla och bygg ett mer långsiktigt lag kring honom redan nu.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav lejacques » 8 oktober 2019, 16:02

Fylke74: Klart som tusan vi har :D

Som du själv säger. Utlåning av ex. Johnsson till att börja med.

Sen kan ju faktiskt en sportchef (läs Evertsson m.fl.) bryta med spelare mitt under säsongen istället för efter (läs: Hult).

Lagbygget är för de flesta sportchefer en ständigt pågående process. Många hade utan att tveka en sekund sett till att hitta en plats om en hemvändare i toppklass ville hem.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Weirdo » 8 oktober 2019, 16:14

Jag är riktigt jävla nöjd med värvningen av Bergström, de tre åren går att diskutera men jag är positiv.
Sen tror jag nästan det blir för mycket med Ullström, pga många olika orsaker. Vi får nog se han i HV-tröjan först nästa år.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Junior » 8 oktober 2019, 16:19

Weirdo skrev:Jag är riktigt jävla nöjd med värvningen av Bergström, de tre åren går att diskutera men jag är positiv.
Sen tror jag nästan det blir för mycket med Ullström, pga många olika orsaker. Vi får nog se han i HV-tröjan först nästa år.

Jag tror också att det blir först nästa år. Men tycker också att HV definitivt ska vara med och erbjuda bästa lösning för honom nu, sen är det upp till honom om han vill bli omtyckt i Jönköping någonsin igen.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav håvesjuttioett » 8 oktober 2019, 16:30

Nån som vet var Holmström spelade i SAIK? Kan han kliva ut på en vinge skulle det kunna göra plats för Ullström (måtte han inte gå till typ Växjö).
håvesjuttioett

Inläggav Killer#41 » 8 oktober 2019, 17:02

Det är inte det lättaste att bygga ett lag kring Ullström,han verka vara en orolig själ och känslan är att han inte prioriterar Hv särskilt högt.
Killer#41

Inläggav Tanke » 8 oktober 2019, 18:59

Finns det ens ekonomiskt utrymme att signa Ullström eller är det en utopi med tanke på att Bergström just värvades?
Tanke

Inläggav Quila » 8 oktober 2019, 19:49

Jag tror att Ullström mycket väl kan söka sig hemåt. Det har varit en flängig tid för honom sedan han lämnade oss och med tanke på familj osv så borde det vara skönt på alla vis att avsluta utlandsäventyret och satsa på ett längre kontrakt hemma. Tror det ska mycket till att vi ”släpper” honom till en konkurrent, likväl att han själv väljer annan klubb före oss.

Ekonomiskt utrymme finns alltid för ”egna” hemvändare av Ullströms kaliber och även om det skulle bli lite väl tajt om platserna, så tror jag man ser en mer långsiktig lösning.

Tror Schweiz också kan vara ett alternativ (skatteskäl osv), men slitsamt med ännu en flytt osv, så det skulle inte förvåna mig om vi kan ha signat honom inom kort.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav mrnorrland » 8 oktober 2019, 20:04

Quila skrev:Jag tror att Ullström mycket väl söker sig hemåt. Det har varit en flängig tid för honom sedan han lämnade oss och med tanke på familj osv så borde det vara skönt på alla vis att avsluta utlandsäventyret och satsa på ett längre kontrakt hemma. Tror det ska mycket till att vi ”släpper” honom till en konkurrent, likväl att han själv väljer annan klubb före oss.

Ekonomiskt utrymme finns alltid för ”egna” hemvändare av Ullströms kaliber och även om det skulle bli lite väl tajt om platserna, så tror jag man ser en mer långsiktig lösning.

Tror Schweiz också kan vara ett alternativ, men slitsamt med ännu en flytt osv, så tror vi mycket väl kan ha signat honom inom kort.

hoppas hoppas på ullström också

Bergström - Ullström - Sandin
Önerud - Fröberg - F.Sandberg
Holmström - Gustafsson - Camara
Törngren - Andersson - Ikonen
4 C. Sandberg/Thörnberg/Sundh
mrnorrland

Inläggav håvesjuttioett » 8 oktober 2019, 20:06

Tanke skrev:Finns det ens ekonomiskt utrymme att signa Ullström eller är det en utopi med tanke på att Bergström just värvades?

Går ju bara att gissa, tänker också att man gör utrymme om han finns på marknaden och vill komma hem. Man får inte glömma att vi är en utav de rikaste klubbarna i SHL. Höken gjorde ju en kvalificerad gissning om lönebudget, där låg vi minst topp-4 har jag för mig. Med Bergström har vi säkert klättrat nån placering. Tar vi in Ullström också gissar jag att vi hade haft en utav de högsta, om inte den högsta, lönebudgeten i ligan och bör prestera därefter (vilket jag tror vi hade gjort).

Oavsett så har Ullström själv sagt att han kommer vänta fram tills 31 oktober innan han gör något, så vi kan få vänta ett tag innan något ev. blir klart.
håvesjuttioett

Inläggav Tanke » 9 oktober 2019, 14:50

Hult verkar uttala sig om Ullström bl a i JP. Någon med access som kan sammanfatta vad han säger?
Tanke

Inläggav sussan » 9 oktober 2019, 15:02

Tanke skrev:Hult verkar uttala sig om Ullström bl a i JP. Någon med access som kan sammanfatta vad han säger?

Vi har alltid koll på "våra" killar men HV ligger lågt just nu då man har 14 forwards och kanske även David Gustavsson.
HV i mitt hjärta.
Användarvisningsbild
sussan

Inläggav Tanke » 9 oktober 2019, 15:07

sussan skrev:
Tanke skrev:Hult verkar uttala sig om Ullström bl a i JP. Någon med access som kan sammanfatta vad han säger?

Vi har alltid koll på "våra" killar men HV ligger lågt just nu då man har 14 forwards och kanske även David Gustavsson.

OK. Ganska klara besked att Ulla inte är på tapeten då antar jag.
Tanke

FöregåendeNästa

Återgå till HV71