Omgång 22: HV71 - Växjö Lakers HC

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 22: HV71 - Växjö Lakers HC

Inläggav Sir Ward » 1 december 2018, 21:47

Tedenby i intervju efter matchen.
- Fan, är det Arlbrandt i studion :lol:
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav shitkicker » 1 december 2018, 21:48

En jättebra insats av HV idag! Jag tvekade om jag skulle gå på matchen, men grabben ville så jag gick. Och det ångrar jag INTE! En riktigt underhållande och spännande match. En av säsongens klart bästa, med bra spel och en hel del misstag från båda lagen. Hade inte tabelläget varit som det är så hade man kunnat njuta lite mer under själva matchen, men nu med 3p kan man njuta desto mer.

Hoppas verkligen att detta är vändningen. Några saker kan faktiskt tyda på det eftersom vissa saker görs annorlunda.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav mrbeach » 1 december 2018, 21:52

Mike skrev:Typiskt att jag endast såg delar av 2a och 3e när vi vinner mot lillebror.
Men jag såg Hallby mosa Torslanda med min dotter :-)

Efter det åkte jag på hushållsysslor och julstök :-(

Underbart med vinst, gött att både Johnsson och Bengtsson fick näta.

Hoppas detta fortsätter nu, revanch mot Mora nästa va?

Klaga inte jag såg inget.
Var firade min 70 års dag på restaurang :D
Man kan ta en Smålänning från Småland.
Men inte Småland från Smålänning!
"Exilsmålänning nu i Skåne"
Användarvisningsbild
mrbeach

Inläggav FirstSwitch » 1 december 2018, 21:59

6 poäng på två matcher, ingen klättring i tabellen och avståndet upp till 6e plats har bara gått från 9 till 8p under denna tid.
Kommer ta lång tid att nå topp6 om vi nu gör det?? och krävas många tre poängare. Men bra att det går åt rätt håll iallefall. liten lillis effekt :geek:
FirstSwitch

Inläggav tommy1985a » 1 december 2018, 22:07

Märkligt hur folk kan ha så olika ögon :) jag tycker vi gör en okej match, vi är ungefär lika bra eller dåliga som växjö, jämn match och vi vinner, med en go känsla, sättet som Bengan stänger matchen på med sitt FÖRSTA mål för säsongen säger nånting om att det har vänt nu, men ingen vet varför förutom dem som ville sparka Lindbom? vad såg ni?

Spelmässigt så tyckte jag att under Lindbom så spelade vi riktigt bra, vi skapade fler riktigt farliga målchanser där man känner att nu blir det mål, men det blev aldrig det av nån anledning, vi hade harmoni i spelet i många av matcherna, och trots att det studsade emot oss, så fortsatte vi spela fina passningar, tog oss genom mittzon med ett bra passningsspel och hade en hel del puck i anfallszon och skott ur bra position.

Men av nån märklig anledning så börjar vi helt plötsligt vinna matcher fast vi spelar sämre hockey? Handlar det inte längre om kreativitet i svensk hockey kan man börja undra? är det bara gå rakt på mål och skjuta så mycket som man bara kan som gäller nu?
Det verkar så, tränare hit eller dit spelar ju såldes ingen roll längre så det kanske var rätt beslut att sparka Lindbom som var för kreativ spelmässigt när det krävdes en enkel lösning. RAKT PÅ MÅL BARA GUBBAR SÅ VINNER VI!

Hockey är en märklig sport ibland.
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav eisbjern » 1 december 2018, 22:14

tommy1985a skrev:Märkligt hur folk kan ha så olika ögon :) jag tycker vi gör en okej match, vi är ungefär lika bra eller dåliga som växjö, jämn match och vi vinner, med en go känsla, sättet som Bengan stänger matchen på med sitt FÖRSTA mål för säsongen säger nånting om att det har vänt nu, men ingen vet varför förutom dem som ville sparka Lindbom? vad såg ni?

Spelmässigt så tyckte jag att under Lindbom så spelade vi riktigt bra, vi skapade fler riktigt farliga målchanser där man känner att nu blir det mål, men det blev aldrig det av nån anledning, vi hade harmoni i spelet i många av matcherna, och trots att det studsade emot oss, så fortsatte vi spela fina passningar, tog oss genom mittzon med ett bra passningsspel och hade en hel del puck i anfallszon och skott ur bra position.

Men av nån märklig anledning så börjar vi helt plötsligt vinna matcher fast vi spelar sämre hockey? Handlar det inte längre om kreativitet i svensk hockey kan man börja undra? är det bara gå rakt på mål och skjuta så mycket som man bara kan som gäller nu?
Det verkar så, tränare hit eller dit spelar ju såldes ingen roll längre så det kanske var rätt beslut att sparka Lindbom som var för kreativ spelmässigt när det krävdes en enkel lösning. RAKT PÅ MÅL BARA GUBBAR SÅ VINNER VI!

Vi blandade och gav väldigt mycket under Lindbom, det kunde glänsa till absolut, men ofta såg det ganska tafatt och oinspirerat ut där det hårda arbetet framför mål sällan utfördes. Ser inte att högstanivån har höjts, däremot kankmske lägstanivån? I vilket fall är det antagligen för tidigt att säga, bara två matcher har spelats. Men i dem tycker jag mig se tendenser till en annan arbetsinsats och noggrannhet som har saknats innan...
Spola nubben!
Användarvisningsbild
eisbjern

Inläggav Hover » 1 december 2018, 22:15

Robert.76 skrev:
Jompii skrev:A-laget vinner, damerna vinner, J20 vinner och U16 vinner (bonus även att HC Dalen vinner). En bra lördag helt enkelt!

Gunnar är stabil som vanligt och vår kapten kliver tillsammans med våran slovakiska speedkula fram och gör en mycket bra match.

Vill även flika in att jag vann 3 av 4 innebandymatcher idag 8-)

Det var för att jag inte var med !!!! Eller hur var det nu
Hover

Inläggav silver » 1 december 2018, 22:33

Nån som hittat någon bra bild när Bengan gör målet i öppen kasse? 8-)
Användarvisningsbild
silver

Inläggav Jompii » 1 december 2018, 22:33

Hover skrev:
Robert.76 skrev:Vill även flika in att jag vann 3 av 4 innebandymatcher idag 8-)

Hahaha notera även att han skrev "JAG vann..." och inte "laget vann". Stabilt självförtroende på kära Robert :lol:
Passion oavsett division
Användarvisningsbild
Jompii

Inläggav Back in Blue » 1 december 2018, 22:38

tommy1985a skrev:Märkligt hur folk kan ha så olika ögon :) jag tycker vi gör en okej match, vi är ungefär lika bra eller dåliga som växjö, jämn match och vi vinner, med en go känsla, sättet som Bengan stänger matchen på med sitt FÖRSTA mål för säsongen säger nånting om att det har vänt nu, men ingen vet varför förutom dem som ville sparka Lindbom? vad såg ni?

Håller med att det är märkligt hur man tycker så annorlunda. Jag tycker HV är klart bättre än Växjö idag, visst vi släpper till några lägen, men överlag har vi mer av spelet, energin och chanserna. Sen om vi hade bytt tex figren mot shinnimin hade det nog blivit 5-1, klasskillnad på avsluten.
Det vi dock gör bättre nu är skymningen framför mål, se hur Andersson agerar vid 3-1, helt perfekt! Så nej, inte bara skjuta så mycket som möjligt, utan skjuta i rätt lägen och inte rakt i magen på målvakten.
Back in Blue

Inläggav bag » 1 december 2018, 23:20

Sjukt skön seger. Kul att vara på ståplats ikväll. :D
Vad gör Wallinheimos morsa?! HON BAKAR DÅLIGA BULLAR, DÅLIGA BULLAR, DÅLIGA BULLAR
Användarvisningsbild
bag

Inläggav lejacques » 1 december 2018, 23:37

FirstSwitch skrev:6 poäng på två matcher, ingen klättring i tabellen och avståndet upp till 6e plats har bara gått från 9 till 8p under denna tid.
Kommer ta lång tid att nå topp6 om vi nu gör det?? och krävas många tre poängare. Men bra att det går åt rätt håll iallefall. liten lillis effekt :geek:

Samtidigt har HV ökat avståndet ner till kval - från två till sju poäng.

För mig innebär tränarbytet i första hand att HV ska undvika negativt kval. Topp 6 får ses som en ren bonus.

Nu säger jag inte att du gör det, men många som påstår att det inte blir någon positiv effekt av att sparka tränaren stirrar sig ofta blinda på poängsnitt etc.

Ja, vill man gå från bottenlag till att vinna guld kanske det inte ger det resultat man önskar. Men i mina ögon handlar beslutet mer om en långsiktig effekt.

Med Dahlén låg vi exempelvis, om jag minns rätt, ett poäng från negativt kval när han sparkades.
Även om poängsnittet bara ökade marginellt med Bendelin så hade vi väl tio poäng ner till AIK när säsongen summerades. Dessutom nådde vi kvartsfinal, vilket vi kanske inte alls gjort under Dahlén med tanke på den negativa spiral vi befann oss i.

Nu har HV tagit full pott efter att Lillis tagit över. Vi kommer självklart inte fortsätta snitta tre poäng per match resten av säsongen. Men, som jag tidigare varit inne på, förhoppningsvis får vi rätsida på det som varit snett under Lindbom.

Plötsligt "toppas" laget. De bästa spelar med de bästa, samtidigt som brunkares istid gått ned.

Idag snittade Bengan och Sundh runt 13 minuter. Under Lindbom låg Bengan runt 18 minuter.
Se också vilken effekt de fått på killarna nu när de fått sina rätta roller. 1+1 för Bengan på de två senaste, 0+2 för Sundh. Samtidigt har de kunnat fokusera på att göra ett kanonjobb i egen zon.

Det bådar gott inför framtiden, oavsett om HV slutar 6:a eller 10:a.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Robert.76 » 1 december 2018, 23:49

Jompii skrev:
Hover skrev:
Robert.76 skrev:Vill även flika in att jag vann 3 av 4 innebandymatcher idag 8-)

Hahaha notera även att han skrev "JAG vann..." och inte "laget vann". Stabilt självförtroende på kära Robert :lol:

Avgjorde ju 2 av 3 matcher, gammal är äldst :lol:
Robert.76
Moderator

Inläggav Surfcruiser » 1 december 2018, 23:58

En riktig lagseger! Jag vågar nog påstå att i princip varje spelare gjorde sin hittills bästa insats för säsongen!
Några små iakttagelser - man spelar enklare ur zon och gärna via sarg, man börjar komma in på mål och vara jobbig, man börjar se lite mer känslor i båset, hoppas det inte var en tillfällighet!
Tycker backarna skall berömmas lite extra förutom Gunnar i målet som står för några paradräddningar. Härligt för Bengtsson att få trycka in den, lyfter förhoppningsvis självförtroende och fler baljor framöver...
Användarvisningsbild
Surfcruiser

Inläggav Diabolics » 2 december 2018, 00:21

Tjena.

Jag var i Nässjö på cup idag med massa kids och satt faktiskt på Max vid Ekhagsrondellen och panikåt pommes under matchens sista 10 minuter.... när bängan grävde in 4-2 skrek jag så pommesen sprutade över hela Ekhagen. Vad underbart detta måste varit på plats.... å jag var så nära men ändå så långt borta.

Onwards and Upwards.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 2 december 2018, 00:25

Back in Blue skrev:Anfallet med långt pass från back (såg ej vem) upp på teden i fart i mittcirkeln som tar in den, väntar in Wännström i slottet som tar direktskott rättvänd. Klassiskt HV-anfall, underbart! Kunde varit 3–0 där.

årets mest onödiga tillägg ;)
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav shitkicker » 2 december 2018, 00:44

Det jag såg var att:
1) man hade satt upp två mer offensivare kedjor och 2 defensivare kedjor.
2) man inte spelade med brunkare i PP. Bäst spelade mest.
3) man inte hade jämnt fördelad speltid
4) man tog en Time Out när det såg förjävligt ut och det var tillräckligt långt kvar av matchen att faktiskt göra något åt matchbilden.
5) man kämpade som ETT LAG i en hel match.
6) Bengan kämpade in ett riktigt ”jag-skiter-i-om-tänderna-ryker-för-nu-ska-puckjäveln-in”-mål. Som f ö var matchavgörande.

Men det var bara vad jag såg. Det fanns säkert fler saker. ;)
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Nick » 2 december 2018, 17:33

Herregud vilken skön seger.
Kedjan med teden-ljungh-Wännström var ju grym.
Wännström gav verkligen svar på tal.
Hoppas bu dom får fortsätta tillsammans.
Nick

Inläggav Macce » 2 december 2018, 19:31

JP femman
5+ Mikko Lehtonen(0+1)
4+ Robin Figren(0+1)
3+ Simon Önerud(1+0)
2+ Jonas Gunnarsson(-)
1+ Mattias Tedenby(0+1)

Matchfakta:
HV71–Växjö Lakers 4–2 (2–0, 1–1, 1–1)
Målen: 1–0 (6.26) Johan Johnsson (Oscar Sundh), 2–0 (6.39) Markus Ljungh (Mattias Tedenby), 2–1 (31.09) Brendan Shinnimin, 3–1 (36.55) Simon Önerud (Robin Figren, Joakim Andersson), 3–2 (41.28) Julius Junttila (Linus Fröberg, Arvid Lundberg), 4–2 (59:22) Anton Bengtsson (Andreas Thuresson, Mikko Lehtonen).

Publik Kinnarps Arena: 7000/7000
Presskonferensen: https://www.hv71.se/gamecenter/qUv-ZE0B ... icles/post
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna