Tråden Om Lagbygget 18/19

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden Om Lagbygget 18/19

Inläggav Diabolics » 30 april 2018, 10:16

Markus Lauridsen, hmm, ni som kan detta, hur passar han in?

Tittar man ytligt så är det en back som inte direkt kan beskrivas som offensiv eller "spätz". Är han bra på BP, tacklingar, eller annat viktigt för att säkra upp en defensiv?

Nån som vet?

Jag ringde en Leksandsfanat: "vi möts i kvalet" var hans omdöme om denna värvning :D
Men vad vet en leksing om något egentligen?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Herkie82 » 30 april 2018, 10:32

Nu blir jag helt ärligt lite irriterad faktiskt. Inget illa om Lauridsen men vi har ju redan mycket på den positionen.... om karriären är över för Berglund så fine, då köper jag denna värvningen men är den inte det så är värvningen av Lauridsen helt ologisk. Då kunde vi likaväl behålla Zanetti som trots bristande talang ändå rev och slet i varje byte och lätt hade offrat huvudet för en teknik i neutral zon....

Vi har nu en stomme av allsvenska backar och idag saknar vi helt offensiv kompetens på backsidan. Ytterell har en offensiv uppsida fine men jag anser inte han vara en top 5 offensiv back i SHL.

Backlinjen vi har idag kräver att både Fehervary och Strömberg blommar ut i SHL vilket inte alltid är garanterat och just Ytterell är ett exempel på detta då han gjorde riktigt bra ifrån sig i allsvenskan men inte riktigt kunnat ta med det en nivå upp.
Herkie82

Inläggav tom_flaska » 30 april 2018, 10:35

Mina danska kollegor och vænner tycker det ær en duktigt back som ær bra i det defensiva arbetet.

Framåt gør han alltid ett par poæng.

Jag gillar danska spelare, de brukar vara vældigt oømma och kan ta och ge stryk. Med en bra førsæsong tror jag han kommer bli en riktigt viktig pjæs.

Nu har vi behov før de offensiva och spelskickliga backarna.
Någon som kan dundra in skott från blå kommer bli livsviktigt.
Kallesgranne: Fy fan för domarna! Ni är alltid sämst! Varenda jävla match, varenda säsong!

April april, PERCY!

SM - GULD 1995 * 2004 * 2008 * 2010 * 2017
Användarvisningsbild
tom_flaska

Inläggav Junior » 30 april 2018, 10:49

"Han ger oss trygghet", det är väl precis det vi har typ Persson och Berglund till. Luktar inte ens mellanmjölk, men ska ärligt talat säga att jag har noll koll på killen. Är han saker på pass och kan åka bra skridskor är jag nöjd ändå.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Herkie82 » 30 april 2018, 11:15

Bara lite som en funderare till folk nu. Om vi räknar bort Pilut vilket jag gör iallafall så ser våran backlinje just nu ut enligt följande.

2 backar som var med och skickade ner Leksand i allsvenskan.
2 backar som gör sin första säsong i SHL
2 backar som är beprövade defensiva pjäser men inget mer än så.

Låt den sjunka in lite granna.....
Herkie82

Inläggav hammare7 » 30 april 2018, 11:22

Ser ut som vi får ett väldigt hårt arbetande lag med defensiv styrka. Tycker vi saknar offensivkraft och potential men vi får se. Känns som han har samma plats som Berglund och strömberg och Persson. 2 offensiva backar sen är backsidan helt okej.
hammare7

Inläggav Räkan » 30 april 2018, 12:02

Konstig värvning som kom som en blixt. Men samtidigt så hade HV stora problem med defensiven denna säsongen om någon minns?

Men räknar bort Pilut och tänker att 2 offensiva toppbackar kommer in. Långt kvar att värva, så jag säger inte så mycket än om lagbygget. Sen om rykten stämmer om Önerud och Petersson börjar det se bra ut.
Användarvisningsbild
Räkan

Inläggav PapaEmeritus » 30 april 2018, 12:32

Vi hade problem defensivt, till största del med defensiva backar som satta under press inte kunde spela ur pucken ur defensiv zon.
Vi behöver inte fler defensiva backar. Vi behöver puckskickliga tvåvägsbackar och en poängstark PP-back.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav lejacques » 30 april 2018, 12:35

Första gången jag ifrågasätter Hult. Den här säsongen.

Luktar flopp big time.

Backsidan består i stort sett bara av den här spelartypen. Ytterell är just nu vår go to guy i PP...

Nej. Det här kändes bara... Onödigt. Vi hade ju enorma problem med uppspelen i år. Det sa ju Hult själv. Oavsett om HV tar in två toppbackar har jag svårt att se hur det ska bli bättre med den saken.

På pappret en svag värvning. Eller är det så att Berglunds skada är värre än vad vi befarat?

Edit. Och vad gäller Reese hoppas jag inte att han överhuvudtaget är aktuell längre. Breddspelare, absolut. Men nu har vi fyllt backsidan till bristningsgränsen med dem.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 30 april 2018, 12:53

Jag är oxå ytterst tveksam, mest för att jag starkt ogillar danskar.....
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Nutarviguld » 30 april 2018, 13:04

Konstig värvning, kanske ersättare till Zanetti som bredd back typ?
Nutarviguld

Inläggav jordfelsbrytare » 30 april 2018, 13:05

Innan man har all fakta på bordet så känns detta som en otroligt märklig värvning. Visst var väl helt okej i AIK sådär på Shl nivå i Leksand.
Känslan är jätte plopp och att man är totalt oförstående. Hoppas jag har totalt fel.
Men nuvarande trupp i skrivandes stund skrämmer ingen.
jordfelsbrytare

Inläggav Zico » 30 april 2018, 13:12

Diabolics skrev:Markus Lauridsen, hmm, ni som kan detta, hur passar han in?

Tittar man ytligt så är det en back som inte direkt kan beskrivas som offensiv eller "spätz". Är han bra på BP, tacklingar, eller annat viktigt för att säkra upp en defensiv?

Nån som vet?

Jag ringde en Leksandsfanat: "vi möts i kvalet" var hans omdöme om denna värvning :D
Men vad vet en leksing om något egentligen?

Precis, vad vet en leksing om framför allt ishockey? Och en än viktigare fråga är väl: vem fasen blir bra ishockeyspelare genom att spela i Leksand? Inte ens hemmasonen och storspelaren Mattias Ritola är bra i Leksand för att inte tala om tyska stjärnspelare och transatlantiska stjärnor som man tar in i slutet på säsongen för att ta steget upp i SHL. När dom kommer till Leksand blir dom bara kass.
Zico

Inläggav Zico » 30 april 2018, 13:28

lejacques skrev:Första gången jag ifrågasätter Hult. Den här säsongen.

Luktar flopp big time.

Backsidan består i stort sett bara av den här spelartypen. Ytterell är just nu vår go to guy i PP...

Nej. Det här kändes bara... Onödigt. Vi hade ju enorma problem med uppspelen i år. Det sa ju Hult själv. Oavsett om HV tar in två toppbackar har jag svårt att se hur det ska bli bättre med den saken.

På pappret en svag värvning. Eller är det så att Berglunds skada är värre än vad vi befarat?

Edit. Och vad gäller Reese hoppas jag inte att han överhuvudtaget är aktuell längre. Breddspelare, absolut. Men nu har vi fyllt backsidan till bristningsgränsen med dem.

Jag är inte säker på att detta är en flopp. Som du skriver var uppspelen förra säsongen det helt avgörande problemet, som jag ser det. Och just uppspelen är väl den stora uppsidan på både Fehevary och Strömberg. Även Lauridsen var väldigt bra på just snabba uppspel som jag minns det från AIK-tiden.

Sen förstår jag inte vad du menar när du skriver att situationen inte blir bättre av att ta in två toppbackar???? För nog blir det avsevärt mycket bättre med två toppbackar på det här!?

Sen finns det nog anledning att vara orolig för Berglund. Så vitt jag vet, rehabar han fortfarande och det är väl väldigt tveksamt om han är tillbaka i spel till seriestarten. I värsta fall.....
Zico

Inläggav Robert.76 » 30 april 2018, 14:16

När man tror att det är omöjligt att "toppa" värvningen av Styrman, så överraskar Hult oss ännu en gång och landar Lauridsen....Vi har starka defensiva pjäser redan, vad ska denna person in någonstans? Har Hult tänkt ha 10 backar i år eller vad är det frågan om? Nä, jag är besviken, och negativt överraskad.
Robert.76
Moderator

Inläggav RJ--92 » 30 april 2018, 14:55

Nutarviguld skrev:Konstig värvning, kanske ersättare till Zanetti som bredd back typ?

Att ersätta inlånade spelare känns bara knas, de hade nog Martin F fixat galant är jag säker på. Indirekt hoppas jag att denna dansk är ersättare åt Berglund om nu hans skada är värre än befarad och så men föredrar såklart frisk Berglund. I min värld är inte denna Lauridsen spetsback som Hult påstod sig jaga dock.
RJ--92

Inläggav shitkicker » 30 april 2018, 15:16

Jag ser ingen anledning till att folk som tar HVs lagbygge i försvar hela tiden ska börja vackla nu? Värvningen av Lauridsen är väl precis i linje med vad man kan utläsa är HVs ”röda tråd”?

Själv ser jag fortfarande inte någonting som ska lyfta HV från en i bästa fall cementerad play in-plats de kommande åren, än mindre bli ett stabilt topp 4-lag. Om man menar allvar med att nuvarande trupp (jag vet, bara april, fortfarande utrymme i vakanser att fylla osv.) ska utmana VLHC, SAIK, DIF, FHC m.fl. så ser jag ingen anledning till pulsrusning i positiv bemärkelse. Hittills tycker jag att laget känns lika felbyggt som inför den gångna säsongen.

Men allt detta kanske ändrar sig imorgon eller kommande vecka då spelare från KHL blir fria att meddela sina nya klubbadresser. Jag hoppas verkligen det. Vad jag tror är dock en annan sak......

Men faktum kvarstår - även om det fortfarande finns tomma platser att fylla och att kanske ytterligare en och annan spelare kommer lämna truppen och således skapa mer utrymme, så minskar antalet platser att ta in etablerade toppspelare med varje plats som fylls med bredd- och utvecklingsspelare.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Andersson711 » 30 april 2018, 16:34

Fehérváry-Lauridsen
Strömberg-Ytterell
Persson-Berglund

Ärligt talat. OM det nu kommer in fler, vilka ska petas? Är väl knappast ngn av de herrarna som är värvade för att lånas ut?

Mot guldet!!!!
Andersson711
Moderator

Inläggav Diabolics » 30 april 2018, 16:52

shitkicker skrev:Jag ser ingen anledning till att folk som tar HVs lagbygge i försvar hela tiden ska börja vackla nu? Värvningen av Lauridsen är väl precis i linje med vad man kan utläsa är HVs ”röda tråd”?

Här tycker jag du ser det lite fel. Linjen/röd tråd har väl varit följande tre bitar:
- Egna produkter från j20/18
- Hemvändare
- Oslipade (unga) diamanter från allsvenskan.

Till detta kommer tyvärr en kategori till, som jag dock tror kommer från desperation/tillfällig sinnesförvirring:
-panikvärvningar

Den sistnämnda kategorin tror jag dock inte ligger i linjen/röda tråden.

Är det en felaktig beskrivning?

Därav kan jag mycket väl försvara den linje/röda tråd jag tror mig se, men den är inte nödvändigtvis den tråd du ser, det har jag respekt för. Och i detta så platsar inte Lauridsen eftersom det hamnar i den fjärde kategorin enligt mig, den utanför den tunna röda linjen.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav shitkicker » 30 april 2018, 17:18

Diabolics skrev:
shitkicker skrev:Jag ser ingen anledning till att folk som tar HVs lagbygge i försvar hela tiden ska börja vackla nu? Värvningen av Lauridsen är väl precis i linje med vad man kan utläsa är HVs ”röda tråd”?

Här tycker jag du ser det lite fel. Linjen/röd tråd har väl varit följande tre bitar:
- Hemvändare

Till detta kommer tyvärr en kategori till, som jag dock tror kommer från desperation/tillfällig sinnesförvirring:
-panikvärvningar

Den sistnämnda kategorin tror jag dock inte ligger i linjen/röda tråden.

Är det en felaktig beskrivning?

Därav kan jag mycket väl försvara den linje/röda tråd jag tror mig se, men den är inte nödvändigtvis den tråd du ser, det har jag respekt för. Och i detta så platsar inte Lauridsen eftersom det hamnar i den fjärde kategorin enligt mig, den utanför den tunna röda linjen.

Är inte Lauridsen inom ramen för vad du kallar en ”oslipad diamant” då? Och f ö så ser jag inte riktigt samma röda tråd som du.

Edit: Eller jo, jag ser till viss del den tråden, men samtidigt ser jag inte hur Sweatt, Figren, Zanetti osv. passar in i den. Samt att jag tycker inte att den röda tråden du beskriver har fallit jätteväl ut. Iaf inte om man, som man själva säger, ska vara ett stabilt topp4-lag.
Jag tycker att de flesta värvningarna de senaste åren har andats förhoppning mer än något annat. Ibland har det fungerat, men ofta inte.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav flax » 30 april 2018, 17:41

En annan aspekt med detta oklara lagbygge är de signaler Hult skickar till konkurrenterna i ligan, oss fans, sponsorer och framförallt sina spelare. Någonstans måste spelarna själva tro på laget och lagbygget och eftersom det är så många fans som inte gör det kan man bara anta att det måste finnas spelare som också ifrågasätter vad som händer?

Vill man som sponsor lägga ner både pengar och tid på ett väldigt oattraktivt HV71 där halva laget är från Allsvenskan? Hur ska man sälja produkten utan ett riktigt stjärnnamn? Nu är ju förvisso inte silly season över och HV kommer säkert att landa något starkt namn. Men jämför till exempel Växjö och HV71:

Växjö överlägsna i serien och landar i seriens slutskede(februari) Dennis Rasmussen - Då visar man genom sin handlingskraft för både supportrar, sponsorer och lagen i serien att man är att räkna med på allvar.

HV71 säger att man vill ha in en toppback och allt ska kännas rätt - man värvar Fredrik Styrman. Då säger man indirekt att man ger upp.

Jag säger inte att ett lag ska bestå av enbart stjärnor med höga löner utan det måste finnas en fin balansgång men när man gång på gång värvar breddspelare som dessutom redan finns i våra juniorlag känns inte bra för mig personligen. Jag ser gärna att man får in minst två backar och ytterligare 3 forwards.

En annan fundering jag har är ryktet kring Max Wärn, tycker det är bra att man vill bryta kontraktet men borde inte samma procedur gälla för Alexander Ytterell? De matcher han spelade var han väldigt medioker och rentav dålig faktiskt. Just nu är han den enda på pappret som är en offensiv back. :|

Jag tror personligen att denna säsongen är Hults sista om man inte tar sig till minst semifinal.
flax

Inläggav Diabolics » 30 april 2018, 17:42

shitkicker skrev:Är inte Lauridsen inom ramen för vad du kallar en ”oslipad diamant” då? Och f ö så ser jag inte riktigt samma röda tråd som du.

Edit: Eller jo, jag ser till viss del den tråden, men samtidigt ser jag inte hur Sweatt, Figren, Zanetti osv. passar in i den. Samt att jag tycker inte att den röda tråden du beskriver har fallit jätteväl ut. Iaf inte om man, som man själva säger, ska vara ett stabilt topp4-lag.
Jag tycker att de flesta värvningarna de senaste åren har andats förhoppning mer än något annat. Ibland har det fungerat, men ofta inte.

Jag kan för lite om Lauridsen för att se om det finns lite shajning innanför den grå ytan. Han är inte purung direkt och har inte imponerat tidigare som jag förstår det.

Jag håller med om "förhoppningskategorin", den kan nog med belägg läggas till junisar, hemvändare och oslipade diamanter. Sweatt, Figren ligger definitivt däri, Zanetti sätter jag i panik-lådan. Så:
- Hemvändare
- Förhoppningsanda

Detta speglar HV ganska väl imho. De tre första gör HV bra, den sistnämnda.... errhmm... mindre bra.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Kallesgranne » 30 april 2018, 17:46

Andersson711 skrev:Fehérváry-Lauridsen
Strömberg-Ytterell
Persson-Berglund

Ärligt talat. OM det nu kommer in fler, vilka ska petas? Är väl knappast ngn av de herrarna som är värvade för att lånas ut?

Mot guldet!!!!

Såhär startade vi den sjunde finalen...

Almquist – Berglund
Borgman – Pilut
Persson – Lehtonen
Reese

Just nu är vi jävligt långt ifrån den kvaliten. Jag är enormt bekymrad och fundersam på lagbygget hittills. Tycker vi slänger bort alldeles för mycket pengar på spelare långt bak i laget. Dessutom på spelartyper vi redan har. Nej detta känns sådär minst sagt.
#vijävlabarakör
Kallesgranne

Inläggav Andersson711 » 30 april 2018, 18:00

Kallesgranne skrev:
Strömberg-Ytterell
Persson-Berglund

Mot guldet!!!!

Almquist – Berglund
Borgman – Pilut
Persson – Lehtonen
Reese

Just nu är vi jävligt långt ifrån den kvaliten. Jag är enormt bekymrad och fundersam på lagbygget hittills. Tycker vi slänger bort alldeles för mycket pengar på spelare långt bak i laget. Dessutom på spelartyper vi redan har. Nej detta känns sådär minst sagt.

Dom uppställningarna är väl i princip jämnbördiga?
Andersson711
Moderator

Inläggav OlofMattsson » 30 april 2018, 18:05

Andersson711 skrev:
Kallesgranne skrev:
Strömberg-Ytterell
Persson-Berglund

Mot guldet!!!!

Almquist – Berglund
Borgman – Pilut
Persson – Lehtonen
Reese

Dom uppställningarna är väl i princip jämnbördiga?

För mig ser det ut som en backuppsättning som håller toppklass i SHL kontra en Play in backsida i bästa fall.
Det handlar ju inte om att hacka på Hult utan vem som helst kan ju se att detta är på väg åt.......helvete.

Kallesgrannes analys är klockren: vi slänger iväg pengar på breddspelare som vi inte är i direkt behov utav.
Lägg hellre dom pengarna på kreativa backar och målskyttar nu!!!

Kallesgranne: finns ju rykten om att en spelare ska presenteras imorgon. Har du hört ngt? Vem?
OlofMattsson

Inläggav Nutarviguld » 30 april 2018, 19:13

Kallesgranne skrev:
Strömberg-Ytterell
Persson-Berglund

Mot guldet!!!!

Almquist – Berglund
Borgman – Pilut
Persson – Lehtonen
Reese

Spot on
Nutarviguld

Inläggav OlofMattsson » 30 april 2018, 19:15

Nutarviguld skrev:
Kallesgranne skrev:
Strömberg-Ytterell
Persson-Berglund

Mot guldet!!!!

Almquist – Berglund
Borgman – Pilut
Persson – Lehtonen
Reese

Spot on

Den backbesättningen som vi avslutade guldsäsongen med är ju faktsikt helt sjuk. Sanslöst spelskicklig och komplett.
När får vi ihop en sådan nästa gång?
OlofMattsson

Inläggav frippe-borås » 30 april 2018, 20:06

Vart är vår kreativa backar?
Eller är det tänkt att man ska lyfta ut puckar och låta forwards köra något mittzons krig?

Jag är bekymrad trots att det bara är sista april!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Dovahkiin » 30 april 2018, 20:30

Även jag blir bekymrad. Hv71 vill spela en snabb hockey med bla snabba vändningar och ha mkt kontroll på puck mm. Ska man spela så krävs det vassa backar med fina handleder som skickar ett första pass av klass snabbt och som vågar hålla i pucken mm. Det Hv71 har nu på backsidan är ett gäng defensiva bufflar.

Även om Hv71 skulle hitta en toppback tror jag inte de kommer göra så mkt skillnad. Här måste det in två riktigt bra kreativa offensiva backar bla. Yterell har jag alltid sätt som för dålig för Hv71. Han tror jag inte mkt på.

Har ju i princip bara varit breddspelare och defensiva backar Hv71 värvat... hujedamig.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav OlofMattsson » 30 april 2018, 20:43

Ja nästa back in MÅSTE nog vara en offensivt begåvad sådan. Men en sådan räcker nog inte.
Behövs två backar kapabla till 25-30 poäng och som kan styra ett PP.
OlofMattsson

FöregåendeNästa

Återgå till HV71