En annan aspekt med detta oklara lagbygge är de signaler Hult skickar till konkurrenterna i ligan, oss fans, sponsorer och framförallt sina spelare. Någonstans måste spelarna själva tro på laget och lagbygget och eftersom det är så många fans som inte gör det kan man bara anta att det måste finnas spelare som också ifrågasätter vad som händer?
Vill man som sponsor lägga ner både pengar och tid på ett väldigt oattraktivt HV71 där halva laget är från Allsvenskan? Hur ska man sälja produkten utan ett riktigt stjärnnamn? Nu är ju förvisso inte silly season över och HV kommer säkert att landa något starkt namn. Men jämför till exempel Växjö och HV71:
Växjö överlägsna i serien och landar i seriens slutskede(februari) Dennis Rasmussen - Då visar man genom sin handlingskraft för både supportrar, sponsorer och lagen i serien att man är att räkna med på allvar.
HV71 säger att man vill ha in en toppback och allt ska kännas rätt - man värvar Fredrik Styrman. Då säger man indirekt att man ger upp.
Jag säger inte att ett lag ska bestå av enbart stjärnor med höga löner utan det måste finnas en fin balansgång men när man gång på gång värvar breddspelare som dessutom redan finns i våra juniorlag känns inte bra för mig personligen. Jag ser gärna att man får in minst två backar och ytterligare 3 forwards.
En annan fundering jag har är ryktet kring Max Wärn, tycker det är bra att man vill bryta kontraktet men borde inte samma procedur gälla för Alexander Ytterell? De matcher han spelade var han väldigt medioker och rentav dålig faktiskt. Just nu är han den enda på pappret som är en offensiv back.
Jag tror personligen att denna säsongen är Hults sista om man inte tar sig till minst semifinal.