Då det inte finns någon tråd för U16 så väljer jag att kapa denna. Hoppas det är okej.
Jag har under säsongen sett ett tiotal matcher med HV71 U16 och det råder ingen tvekan om att det finns ett par riktiga diamanter i laget. Man spelar just nu kvartsfinal som är upplagt med två grupper, fyra lag i varje där de två bästa går vidare till semifinal.
HV71 bildar tillsammans med Djurgårdens IF, Frölunda HC och Södertälje SK grupp F/2. Samtliga matcher spelas i Kinnarps Arena i helgen. Tidigare idag inledde HV71 med att piska till Djurgården IF med hela 11-2 (!).
Frölunda vann även de sin första match med 4-1 mot SSK. Vi ca 160 personer på läktaren bjöds på en jävla underbar match, sett med HV-ögon. Det är främst HV71's två första femmor som är riktigt heta.
Kändes som att Victor Wakerius (tränare för U16) enbart matchade första och andra femman de ca tio första minuterna av matchen.
För er som inte har någon större koll på laget så skulle jag vilja lyfta fram fyra väldigt heta framtidshopp.
Vi börjar med lagets stora stjärna och ledare, Theodor Curmark.
Theodor CurmarkKommentar: Theodor är en OERHÖRT stor talang som HV71 verkligen måste hålla hårt i. En väldigt komplett spelare som behärskar spelet i alla tre zoner. Spelar i alla spelformer och producerar något oerhört. Kapten för årets upplaga och visade i dagens match direkt vägen genom att göra två vackra mål under de fem första minuterna. Bra storlek (183cm/77 kg) för sin ålder.
Theodor är väldigt intensiv spelare som inte tvekar att gå in i närkamper och göra "skitjobbet". Väldigt vass avslutare som hittills denna säsongen gjort 33 mål, totalt 64 poäng på 31 matcher. Påminner väldigt mycket om Lias Andersson. Theodor kommer säkerligen få testa på både J20 och landslagsspel nästa säsong. Komplett.
Eliteprospects: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=345023David GustafssonKommentar: Talangfull center som blandat spel i U16 och J18. Även fått testa på landslagsspel tidigare i år.
Precis som Theodor så har David bra storlek (184cm/81kg) och en näsa för att göra mål. David har denna säsongen spelat 21 matcher för U16 och gjort 27 mål, något som talar för sig själv. Anslöt från J18 inför slutspelet och har producerat 14 (6+8) poäng på 5 matcher.
David är inte lika intensiv och aggressiv som Theodor men tvekar även han inte att gå in i närkamper. Väldigt vass!
Eliteprospects: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=293796William FranssonKommentar: William är en relativt liten (172cm/64 kg) back som har stora offensiva kvalitéer. Blandat spel i både U16 och J18. Har till och med fått testa på J20 och landslagsspel. Dominerar inte direkt det defensiva och fysiska spelet utan det är i offensiven som William briljerar.
Har en väldigt fin blick för spelet och bjuder ofta på väldigt goa passningar. Har även ett bra skott som han gärna använder i PP.
Eliteprospects: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=293794Sebastian EhrenfloodKommentar: En riktigt stor (191cm/78kg) back som är en riktig härförare ute på isen. Sebastian spelar väldigt rejält och tufft,på ett schyst sätt. Det är ingen spelare som åker runt och delar ut huvudlösa tacklingar och drar på sig onödiga utvisningar utan Sebastian är väldigt mogen i sitt spel. Stark i det fysiska spelet, framförallt i sarghörnen och framför eget mål, och placeringssäker.
Har en överraskande (med tanke på hans storlek) bra rörlighet och ett riktigt tungt skott. Står i PP på blålinjen och avlossar bomber.
Jag är oerhört positiv till Sebastian och ser framemot att få följa hans utveckling. Kommer förhoppningsvis lägga på sig ytterligare lite muskler och bli ännu bättre. Skulle inte förvåna mig om han får testa på ett par matcher i J20 redan nästa säsong.
Producerat 26 poäng på 27 matcher. Stark både i det defensiva och offensiva. En riktig "darkhorse".
Eliteprospects: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=345024Det finns även, utöver dessa fyra, ett par andra riktigt heta spelare. Jag tänker främst på forwardstrion Anton Heikkinen, Martin Nilsen och halvkanadensaren Travis Treloar. Nej det ska bli riktigt spännande att följa slutspruten av årets säsong där SM-guld absolut inte är orealistiskt. HV71 bör vinna mot Södertälje imorgon och säkra semifinalplatsen. Jag kommer vara på plats, kommer du?