Tråden om: HV71!

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om: HV71!

Inläggav JohanB » 30 januari 2015, 22:57

Resultaten i matcherna ikväll gick ju inte våran väg direkt. Vid fel resultat imorrn och torsk mot SAIK så kan vi vara nere på 5e-plats och play-in är helt plötsligt inte långt bort.

Tycker det är jobbigt att vi har en hängmatch, känns som det blir mer press då också. Dock har vi ju back-to-back med Frölunda snart så det löser sig.
Alltid saknad, aldrig glömd ! #1
Användarvisningsbild
JohanB

Inläggav Jompii » 1 februari 2015, 13:26

Jag är lite tveksam till Hult/Davidsson/AJ's val av "sillyvärvningar".
Visst Malte kommer säkert inte göra bort sig men är det verkligen det bästa alternativet/vad vi behöver?
Malte kommer ju troligen enbart vara en utfyllningsspelare/vara avlastning för övriga. Dessutom en temporär lösning då han efter säsongen kommer återvända till Luleå som han har kontrakt med även nästa säsong. Varför inte då istället satsa på någon av våra juniorspelare?
Det är inte så att vi saknar alternativ. Vi har ju exempelvis Filip Ahl, Kevin Stenlund och Erik Berggren som alla tre troligen skulle göra ett ypperligt jobb i en fjärdekedja. Dessutom så har vi även Erik Andersson och Johan Johnsson, även om dessa två är utlånade.
Känner man dock så att man verkligen måste få in någon med lite SHL-rutin som kan bredda, varför inte då vända sig till HC Dalen som har t.ex Johan Lindström. Liket hade varit ett mycket bättre alternativ. Inget illa menat mot Malte men det finns bättre alternativ.

Jag tycker även att prio ett inte var/är att värva in någon utfyllningsspelare utan att stärka upp centersidan. Som många skriver så har vi en riktigt start forwardssidan. Detta gäller dock ytterforwards. Kollar vi på våran centeruppställning så är den väldigt tunn. Framförallt nu när Riley blivit lite av en slagpåse.
Vi saknar en riktigt bra renodlad andra center bakom Christensen. Det är där jag tycker att Hult skulle lagt in stöten.
Passion oavsett division
Användarvisningsbild
Jompii

Inläggav silver » 1 februari 2015, 13:29

Varför kommer det inget officiellt uttalande angående Strömwall? Vad är det de väntar på?
Användarvisningsbild
silver

Inläggav sussan » 1 februari 2015, 15:24

Håller med Silver. Nu är klockan 14.20 och inte ett ljud från HV. Jag är faktist väldigt besviken på Hult och gänget.
Hur ska det kännas för vår nya spelare? Det är faktiskt människor det handlar om. I detta fallet dessutom en väldigt ung människa.

Gör en grej av det! Vi har valt Strömwall, framför en massa stjärnor, för att vi tror att han kan tillföra mycket till vår trupp!
HV i mitt hjärta.
Användarvisningsbild
sussan

Inläggav Calle2 » 1 februari 2015, 16:27

Till att börja med inget ont om Malte som är en intressant spelare men vad då "vi tror mycket på honom". Han har ju kontrakt med Luleå över nästa säsong. Dessutom säger man att vi måste ha en spelare som "passar in i gruppen" och då väljer man en spelare som alla i omklädningsrummet vet kommer att tillhöra Luleå igen nästa säsong istället för egna utlånade spelare. Nej, det här lukar förhastat beslut eller i värsta fall lite panik tycker jag.

Den sportsliga ledningen tycker jag får underkänt när man går in i slutspel med en sämre trupp än den man haft tillgång till under större delen av grundserien. Jag tror inte det var avgörande men bidragande att AJ matchade Fiala i fjärde kedjan vilket Nashville knappast gillade. Ok att bänka honom av diciplinära skäl men när han spelade skulle han spelat mycket och i första eller andra formationen. Sedan skickar man iväg en frisk Nilsson men behåller Melin med höft- och ljumsk-problem som brukar vara jobbiga skador.

När de andra lagen gradvis blivit starkare har HV gradvis blivit svagare. Jag tror SAIK, Lakers, LHC och FHC kommer att göra upp om det i år.

Det enda positiva jag kan se just nu är att HV dels har haft en så mycket bättre grundserie än förra året och dels att även om de åker i kvarten kanske inte behöver förlora pengar i år igen.
Calle2

Inläggav Robert.76 » 1 februari 2015, 16:41

Finns mkt du säger Calle som jag är helt enig i. Det är inte ofta som jag brukar hålla med Aftonbladets så kallade hockeyexperter, men de tyckte att HV var en av förlorarna när det gällde gårdagen, de trodde att HV skulle plocka in en center för att på allvar utmana om guldet något jag själv trodde och hoppades på.
Skellefteå låg 1a,plockade in Pesonen och det är väl inte många lag som kan hota dem,skulle gissa på Fbk isf,som alltid är bäst när det drar ihop sig.
Jag är inte besviken på Malte,givetvis vill han spela,och tar väl de chanser han får, men om värvningen av Strömvall var det bästa Davidsson/Hult kunde trolla fram,så ger jag dem ett stort minus.
Robert.76
Moderator

Inläggav sussan » 1 februari 2015, 20:14

Jag vill i alla fall hoppas på att man har en tanke bakom lånet. Visst jag kanske är både blond och blåögd, men har man nu hävdat i sten att man bara ska värva med eftertanke så har man gjort det....
HV i mitt hjärta.
Användarvisningsbild
sussan

Inläggav nocharity » 10 februari 2015, 11:55

Natten är över och man har fått tänka lite på vad som hände igår, står dock fortfarande som ett frågetecken.
Har verkligen alla lag lärt sig hur man möter laget med SHLs "bästa offensiv"? Har vi blivit så jäkla uppenbara? Efter halva serien så fick vi en formdipp/skadeproblem, då började vi inrikta oss på en säkrare/tätare defensiv ist och det lyckades stundtals väldigt bra, men nu när vi måste hitta tillbaka till den Offensiva glädjen så är den som bortblåst. Stjärnspelare som Laine och Teden blir allt mer osynliga, tappar puck och slarvar med passen och vi måste förlita oss allt mer på en 4lina som om den egentligen vore våran 1a lina.. Dom största förändringarna är ju egentligen bara Fiala och Nilson och jag vill inte säga att dom var SÅ avgörande för HVs offensiv...

Nej, AJ måste hitta tillbaka till grunderna som han tog med sig till HV71 från starten av säsongen.
nocharity

Inläggav FirstSwitch » 10 februari 2015, 13:07

Ja tyvärr saknas offensiven och kreativitet, en stor skillnad är hur vårt aggressiva spel över hela banan är som bortblåst, dock är jag nog mest besviken i hur oorganiserat och totalt ofarliga vi är i PP, matchen igår mot Frölunda hade vi 3 power play och fick igenom 0 skott på mål men däremot ett mål i baken.
Och så här har det sett ut ett bra tag nu i PP de senaste 10 matcherna och känns ju lite märkligt att vi är 4a i PP statistiken med 20,13% på 44 matcher. Men sanningen är ju att under de matcherna vi spelat efter nyår så har vi en PP procent på ynka 5%. :|
FirstSwitch

Inläggav nocharity » 10 februari 2015, 15:22

Jag instämmer, Jag tror att rotationerna i kedjorna inte alls har varit positivt. Vi måste få fasta rutiner och kedjor.
Med tanke på dom skador och sjukdomar som varit den senaste tiden så måste man ju såklart vaska runt i kedjorna men nu måste vi gå tillbaka till grunderna. Jag tyckte att Frölunda spelade som vi gjorde i början av serien. Jagade livet ur oss, pressade enormt högt, forwards jobbade tillbaka bra och hjälpte i defensiven. Sen har ju både Wesslan och Ersberg släppt en hel del "simpla" puckar och kan ju också spela in på att det defensiva jobbet gnislar allt mer, när defensiven gnislar så blir ju offensiven väldigt lidande..

Som kommentatorerna sa igår: "HV71 kommer i princip alltid bara 1-2 forwards med upp i anfalls zon pga att Frölunda alltid har så långa anfall att HVs backarna måste byta så fort vi får kontroll på pucken"
nocharity

Inläggav hammare7 » 10 februari 2015, 17:35

De stora problemet är att vi saknar speluppbyggande spelare. Vi har en drös brunkrare men ingen som kan ställa upp ett spel. Christensen är en men sen? Sen saknar vi naturliga centrar och spela Holzapfel som vinge är nog inget bra drag. Visst tycker man kan testa Holzapfel i PP som brunkrare framför mål då jag tror han kan göra ett bra jobb och han har ett bra skott.
Och sen nu de senaste matcherna ser de ut som HV spelarna har haft för mycket respekt för motståndarna och vågar inte göra nånting förrutom sarg ut och stanna hemma för att skydda målet. Vi måste börja våga igen, ja vi kommer göra försvarsmissar men om vi bara spelar i egen zon så kommer vi inte vinna mmånga matcher frammöver
hammare7

Inläggav nocharity » 11 februari 2015, 12:17

En bra lösning för våra domarproblem, Ta bort 4domar systemet.. Ta bort alla domare från isen och låt dom utdela Alla straffen efteråt ist.............................

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a ... 0299087.ab
nocharity

Inläggav Fylke74 » 11 februari 2015, 16:23

O andra sidan är det väl bra att de tar tag i regelvidriga saker i efterhand? Det optimala hade naturligtvis varit om de agerat direkt men man kan inte kräva att de skall se allt.
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav silver » 11 februari 2015, 18:26

Hoppas att man till nästa säsong gör sig av med överbetalda spelar som sitter och njuter över deras lön istället för att bry sig som Mattias Karlsson, Tedenby, Laine m.fl, samt Jämtin och Melin. Att man dessutom gav Karalahti ett tvåårskontrakt är helt ofattbart enligt mig, tror man skulle kunna få en bättre, yngre spelare, för de pengarna.

Kanske skulle ta en titt på Henrik Eriksson och ge honom ett tryout kontrakt (om han nu vill återvända till HV) och försöka plocka någon from HA till nästa säsong.

Det jag tycker är det stora felet med HV's lagbygge i år är att den största delen av laget består av brunkare. Jag sa det för längesen och säger det igen, en renodlad målskytt skulle nog kunna lyfta laget rejält, och jag tycker att det är synd att man inte valde att plocka in någon när spelskickliga spelare som Fiala och Nilson lämnade (ekonomiska barriärer? vad vet jag). Visst är det bra att ha ett utspridet målskytte, men tänker mest någon som kan avgöra matcher helt på egen hand, som Toni Rajala gjorde ifjol, och som också kan fungera bra tillsammans med Christensen i första kedjan/PP.

Men vem vet, det kanske händer nåt mirakulöst nu i slutet som att våra tänkta toppspelare (Tedenby, Laine osv) börjar spela någorlunda hyfsat iallafall. Hoppas kan man ju iallafall...
Användarvisningsbild
silver

Inläggav Calle2 » 11 februari 2015, 18:49

Det som händer är märkligt tycker jag. HV hade under en period sex raka förluster men även under den perioden spelade man faktiskt stabilt och på en ganska hög nivå. Innan uppehållet hade man fyra raka segrar plus poäng borta mot SAIK vilket är godkänt med det lag man hade till förfogande. Man var väldigt täta bakåt under de här fem matcherna och AJ säger också att det kändes bra att man satt defensiven.

Sedan ändrar man efter speluppehållet i princip laget på samtliga formationer, producerar nio skott på en hel match och faller ihop mentalt sista 7-8 minuterna. Och igår tar till och med Tedenby 2+2 i utsatt läge och Christensen verkar speara en motståndare. Campoli har ett byte i andra tror jag där han kommer in och är helt ur balans och smäller på utan eftertanke. Han hade med all sannolikhet blivit utvisad något senare om inte domaren först hittat en Frölunda-utvisning. Runt 20 tvåminuters-utvisningar på två matcher när man varit ganska kyliga tidigare under säsongen. De har uppenbart svårt att hitta kreativt spel i anfallszon.

Jag var övertygad om att HV skulle sluta topp sex under uppehållet De har sju poäng ner till FBK på sjunde plats och tio matcher kvar. Det känns väldigt osäkert nu.

Från en relativt stabil situation till nära nog härdsmälta- vad hände under speluppehållet ?
Calle2

Inläggav Tanke » 11 februari 2015, 23:13

Kan det helt enkelt inte vara så att sjukdom i truppen och skador bidragit till temporär formdipp och tvingat fram nya inte helt lyckade kedjekonstellationer. Detta i kombination med att Frölunda växlat upp formmässigt och spelar sin bästa hockey. Inte så konstigt med två plattmatcher när de ligger inom 24 h från varandra.

Jag räknar med att när ett lag kan matcha något liknande nedanstående kedjor igen så kommer det vara annat ljud i skällan.
Brithén, Christensen, Ridderwall
Teden, Holzapfel, PC
Melin, Jämtin, Laine
Bengtsson, Sandberg, Strömvall
Tanke

Inläggav Norrlandssupporter » 12 februari 2015, 09:17

Producerande killar får inte tappa huvudet alltså. Då är det godnatt, denna säsong.

Jag tror inte vi slutar top6 tyvärr. Färjestad är ett bättre och mer harmoniskt lag för tillfället, även lagen tätt bakom och framför.
Användarvisningsbild
Norrlandssupporter

Inläggav shitkicker » 12 februari 2015, 20:49

Jag undrar om HV ska kunna ta sig tillbaka till toppen av Svensk Hockey igen. Och då menar jag inte bara denna säsongen, utan någonsin. Ingenting tyder ju på det.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Junior » 12 februari 2015, 22:27

Känner ju spontant att det är sjukt åt helvete dåligt med all hockey just nu. Men helt ärligt talat! Förra säsongen var ju knappast något som hände över en säsong, det hat byggts upp under tid. Det kommer ju inte byggas om till ett guld lag på en säsong heller, även om jag själv bitvis hoppats på det. Det kommer ta tid att bli topp igen, jag tycker att mycket har gått i rätt riktning och jag tror AJ & co kommer fortsätta leda det rätt. Sen är det ju löjligt att ens jämföra med förra säsongen, ärligt talat!
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Henning » 12 februari 2015, 23:01

Nu har jag fått nog. Ser inte ledningen hur jävla usla varenda toppavlönad spelare i HV är eller?
Dom här förlusterna var några som skulle komma förr eller senare, för vi har varit utan 1a och 2a kedja i 15-tal matcher nu.
Innan Törngrens skada så var det 4e kedjan som på egen hand höll HV flytande. Inte en enda spelare från toppformationerna har setts till på 15 omgångar nu, mer än möjligtvis Tedenby som verkar försöka åtminstone.

Två spelare som förtjänar en extra känga:
    Teemu Laine - Började säsongens första match fantastiskt mot Frölunda med lika många tacklingar som hela Frölunda. 40 omgångar senare så har jag fortfarande inte sett till honom. Han har ändå skrapat ihop en poäng här och där men prestationen på isen matchar inte poängen. Onödiga utvisningar är han däremot kung på. Hur länge ska man få spela så jäkla värdelöst utan att något händer?

Chris Campoli - Avlöser den ena usla insatsen efter den andra just nu. Tappar huvudet fullständigt match efter match och verkar mest vara ute efter att bråka stundtals. Kunde man bänka Fiala för sitt agerande på isen så borde man slängt upp Campoli på läktaren för länge sen. Varför händer inget? Ut med honom så han får tänka efter vad han håller på med egentligen.

Innan transferfönstret stängde så hade man som sagt ett 10-tal matcher där precis ingen i första formationerna levererade. Varför i helvete släpper man Nilson utan att ha en plan på ersättare? Sen tappar man Fiala och sitter lugnt i båten, för varför skulle vi vilja ersätta några så duktiga spelare för? Till sist tappar vi Törngren och därmed bryter vi den enda formationen som faktiskt fortfarande vet vad hockey handlar om, åka skridskor och vara en jobbig jävel för motståndaren och som inte ut som att dom mest längtar hem till fredagsmyset efter en period.

Man pratar om att man inte ville värva för att inte förstöra stämningen och dynamiken i truppen. Vilken stämning undrar jag? Laget var redan halvt trasigt innan uppehållet med spelare som bara åker runt och glider på isen.

Jag är så jäkla trött på hur den här klubben sköts nu och HV förtjänar inte en så fin publik som man har längre, som match efter match troget kommer och hejar på trots att man 3 säsonger i rad spelat fullständigt uruselt stora delar av säsongen.

Något måste hända, och det fort.
Henning

Inläggav Robert.76 » 13 februari 2015, 00:21

Robert.76
Moderator

Inläggav bogani » 13 februari 2015, 09:18

HV71 uppträder inte som ett lag längre. Alla drar åt olika håll. Ingen träder fram och tar tag i det. Vad är det som har hänt? När började raset? När Fiala och Mackan lämnade? Frågorna är många.

Spelet i boxplay har totalt havererat. Det finns inte någon kedja som har kemi. AJ försöker hatta runt med olika formationer utan att hitta rätt.

Laine drar nog kvickt som fan efter säsongen, han verkar inte tycka det är speciellt kul att spela hockey i Jönköping längre.

Tedenby spelar ungefär som jag befarade inför säsongen. Individuellt fina prestationer tillsammans med slarviga passningar och tappade puckar i farliga lägen, men precis som innan han stack så trampar han mest vatten. Tror NHL-drömmen är bortblåst helt efter denna säsong för herr Tedenby.
bogani

Inläggav frippe-borås » 13 februari 2015, 09:55

Hv har saknat en leading line sen 10-76-39 splittrades!
Finns ingen sådan som gör poäng och drar igång dom andra, där har vi det största problemet!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav bogani » 13 februari 2015, 09:57

Calle2 skrev:Det som händer är märkligt tycker jag. HV hade under en period sex raka förluster men även under den perioden spelade man faktiskt stabilt och på en ganska hög nivå. Innan uppehållet hade man fyra raka segrar plus poäng borta mot SAIK vilket är godkänt med det lag man hade till förfogande. Man var väldigt täta bakåt under de här fem matcherna och AJ säger också att det kändes bra att man satt defensiven.

Sedan ändrar man efter speluppehållet i princip laget på samtliga formationer, producerar nio skott på en hel match och faller ihop mentalt sista 7-8 minuterna. Och igår tar till och med Tedenby 2+2 i utsatt läge och Christensen verkar speara en motståndare. Campoli har ett byte i andra tror jag där han kommer in och är helt ur balans och smäller på utan eftertanke. Han hade med all sannolikhet blivit utvisad något senare om inte domaren först hittat en Frölunda-utvisning. Runt 20 tvåminuters-utvisningar på två matcher när man varit ganska kyliga tidigare under säsongen. De har uppenbart svårt att hitta kreativt spel i anfallszon.

Jag var övertygad om att HV skulle sluta topp sex under uppehållet De har sju poäng ner till FBK på sjunde plats och tio matcher kvar. Det känns väldigt osäkert nu.

Från en relativt stabil situation till nära nog härdsmälta- vad hände under speluppehållet ?

Haha ja när Campoli kommer in och är inblandad i tre utvisningssituationer på 20 sekunder, domaren står och tittar på och hittar en Frölunda-utvisning för en lätt knuff i ryggen istället. Det påvisar själva kärnan i den svenska domarproblematiken.
bogani

Inläggav hammare7 » 13 februari 2015, 10:14

I början levde vi på ett fruktansvärt bra PP och BP men när de havererade så har vi spelat som ett bottenlag, i princip sen jul. Vi var bortsskämda i början o trodde krisen var över o HV är ett topplag igen. Men ack så fel vi hade. Nu ser de ut som HV visar upp de rätta jaget och i början var det bara flyt? När HV tappade spelare och inte tog in nytt och spelande kände att föreningen inte trodde på något guld utan bara var säker i stolen o inte gå alltför mycke minus i bokslutet som HV kommer visa upp me kanske bara 1 playin hemma match som sämst?
HV har råkat ut för total haveri som Brynäs för 2 säsonger sedan och nu ser de ingen ljusning i tillvaron. HV började helt ok igår o visade att de ville försöka men sen kom målen.

Visst dessa 3 matcher kan vara en tillfälllighet men känslan är inte det hos mig, jag försöker se positivt men min realist sida säger hela tiden att med dessa skadepprobllem HV allltid får (Brithen och Holzapfel borta 2-3 veckor, resten va grundserien?) Christensen skada o nu avstängd och det tar allltid 3-5 efter hans return att börja komma igång igen och då äär grundserien i princip slut. Till nästa säsong vill jag att man hittar en ny första center o låter Christensen vara 2:a då han är allt för ojämn för att vara den ledande spelaren. Han är som Krog, bra i medgång men kass i motgång då han spelar bara när han är på bra humör och kan inte gå i bräschen. Kanske dags och rensa i truppen o starta om igen som bottenlag och arbeta sig lånssamt uppåt igen istället me den taktik vi nu håller på med.
hammare7

Inläggav Lindblad » 13 februari 2015, 10:36

Sen omgång 9 har det vekligen gått i perioder, segrarna och förlusterna kommer hela tiden i sviter om minst tre matcher. Märkligt mönster. Så här har det sett ut sen omgång 9, V = vinst, F = förlust:

VVVVVVVV FFFFFF VVVV FFF VVVVV FFFF VVVV FFFF
Lindblad

Inläggav Mike » 13 februari 2015, 11:20

Nästa match blir det också storpisk.
Växjö borta kommer bli liknande siffror som igår.

Tycker faktiskt inte vi spelade bra innan uppehållet heller, vi hade flyt som vann faktiskt.

Nåja, jag slipper se det fortsatta raset, tror/hoppas vi tar oss till playin.
Top 6 klarar vi inte.

Nu drar jag till mexico några veckor, hoppas formen innfinner sig tills jag kommer hem...
Mike

Inläggav Jompii » 13 februari 2015, 13:51

Vet någon vad som hände med samarbetet med Chicago Blackhawks?
Om inte jag missminner mig så hade Blackhawks en camp i Kinnarps Arena, tränare från Blackhawks besökte HV71, HV71 lånade in Kyle Beach etc.
Passion oavsett division
Användarvisningsbild
Jompii

Inläggav frippe-borås » 13 februari 2015, 14:17

Det var väl tack vare Dahlén! Om ett samarbete hade funnits så känns det ju som att ett lån innan januari fönstret stängdes hade varit på sin plats. Tror som sagt inte finns något samarbete kvar!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Herkie82 » 14 februari 2015, 12:14

När Stefan Liv vart draftad av Detroit så hade vi ju ett samarbete med Red Wings helt plötsligt vill jag minnas. Det kom ju målistränare från Red Wings hit med mera. Vi bör nog inte lägga för stor vikt vid såna här samarbeten för de sker bara med NHL klubbar som har något att vinna på det.

Låt säga att Filip Ahl draftas i andrarundan av exempelvis Minnesota så är det väll inte omöjligt att det helt plötsligt står en tränare från Wilds organisation på en av HVs träningar och då har vi helt plötsligt ett samarbete med dem.

Jag tror såna samarbete inte alls är omöjligt i framtiden för där har NHL klubben något att vinna på det men att vi får låna in AHLspelare vet jag inte dels om det kommer ske och dels om HV faktiskt tjänar på det.

För att HV skall tjäna på ett sånt lån så ska det vara en top 3 spelare i det AHL laget med undantag om det är en rollspelare (ex Lance Ward) och varför skulle ett NHL lag låna ut en top 3 spelare som de själva faktiskt kan behöva om det kommer skador i de egna leden?
Herkie82

FöregåendeNästa

Återgå till HV71