Omgång 13: HV71 - Leksand

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Omgång 13: HV71 - Leksand

Inläggav Macce » 20 oktober 2014, 16:34

HV71 - Leksands IF
Bild
Bild
HV71 vill fortsätta sin supersvit hemma
Publicerad: 2014-10-20 15:30 http://www.shl.se/shl-arena/38930/pregame/

Sex spelade hemmamatcher, maximala 18 poäng och en målskillnad på imponerande 28-11. Där har ni HV71:s facit i Kinnarps Arena så här långt in på säsongen och det är siffror som borde inge respekt hos varje motståndare.

– Vi spelar med fem backar nästan hela matchen och gör sex mål på Växjö vilket är riktigt bra. Jag är stolt över grabbarna, det finns massvis av karaktär i det här laget, sa tränaren Andreas Johansson till C More efter matchen.

På tisdagskvällen heter motståndaren Leksand och dalalaget lär få det hett om öronen. Det är emellertid ett stärkt Leksand som kommer på besök efter att i lördags ha slagit tillbaka Örebro på bortaplan med 5-3.

– Vi har spelat många matcher på slutet där jag tycker att vi förtjänat poäng, och det var riktigt skönt att vi äntligen fick poängen med oss, sammanfattade en av målskyttarna Daniel Josefsson matchen på klubbens hemsida.

Hemmasuverän mot bortakung
Fler glädjeämnen för Leksand var att även Mattias Ritola, ett annat nyförvärv, gjorde sitt första mål för sin nya klubb. Annars är det idel finländskt i topp i lagets interna poängliga där Tomi Sallinen är allra bäst med sju gjorda poäng.

Noterbart är att Sallinen gjort alla sina poäng på bortaplan vilket visar att han blir att se upp med för HV71:s backar. Med den noteringen är han tredje bäst i SHL i poängligan på bortaplan.

Bild
Erik Christensen plockar mkt poäng på hemmais

Erik Christensen är den spelare, både i HV71 och i hela SHL, som varit mest framgångsrik i offensiven på hemmaplan så här långt. Han har svarat för 13 poäng totalt varav elva har tillkommit på hemmaplan.

Kommer HV71 att bibehålla sin imponerande hemmasvit eller är Leksand laget som kommer bli först med att bryta den? Svaret får vi på tisdagskvällen när ett kokande Kinnarps Arena ska göra sitt för att skapa en härlig inramning.

KROSSA MASARNA!!
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Re: Omgång 13: HV71 - Leksand

Inläggav FirstSwitch » 20 oktober 2014, 22:26

Tror på en seger men blir nog en lurig match, Leksand har fått lite luft under vingarna nu i och med förändringarna i laget, de vann som sagt senast borta och var även nära att knipa poäng mot Frölunda i matchen innan den.

Campoli skadad men Petrasek tillbaka vilket betyder att vi kan mönstra 6 st backar igen, antar dock att våra yngre backar får spela relativt mycket ändå då Petrasek inte riktigt är i matchform.
FirstSwitch

Inläggav frippe-borås » 21 oktober 2014, 09:21

Full fart framåt med ödmjukhet för uppgiften så blir detta kanon!

Men börjar vi glida runt på en grilla i första bytena så kommer Leksand in i det.

Fart, fysik och trafik framför mål åt båda hållen så grejjar vi detta!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Kungkeno » 21 oktober 2014, 14:02

Dålig magkänsla. Första hemmaförlusten kommer mot jumbon.
Användarvisningsbild
Kungkeno

Inläggav CarlTheMan » 21 oktober 2014, 14:42

Jakob Cederholm med i truppen enligt person på twitter
CarlTheMan

Inläggav aimstar » 21 oktober 2014, 15:06

Vinst om HV gör det dom ska och inte Alsenfelt plocka fram en av säsongens riktiga sensationsmatcher.
aimstar

Inläggav Upp » 21 oktober 2014, 15:38

Känns lite osäkert inför matchen, har haft mycket medstuds senaste tiden och skulle ju vara typiskt om hemmasviten sprack mot jumbon. Dock chans att gå upp i serieledning denna omgång, var ett tag sen :D

Inläggav FirstSwitch » 21 oktober 2014, 16:37

CarlTheMan skrev:Jakob Cederholm med i truppen enligt person på twitter

Riktigt kul, 16 år och en spännande back talang, Antar att han blir 7:e back.
FirstSwitch

Inläggav Herkie82 » 21 oktober 2014, 16:40

Jag tycker också det är en rätt lurig match. Leksands formkurva pekar uppåt och HVs njaoo lite sådär ljummet kanske. Vi har ju haft en bländande effektivitet och vunnit två matcher som vi verkligen skulle kammat noll i men sånt spel håller inte i evigheter och det skulle kännas snöpligt om första hemmaförlusten kom nu.

Eller så kan vi vända på det, är det nått lag som ska tvåla till oss så må det vara leksand som troligtvis inte kommer bli något större hot i långa loppet *ta i trä*

svårt att tippa men jag gissar 3-2 till HV i övertid och vi får vårat första poängtapp hemma men första riktiga förlusten får vänta ett litet tag till :)
Herkie82

Inläggav Macce » 21 oktober 2014, 19:33

Fiala är underbar att se i pp.... :)
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav FirstSwitch » 21 oktober 2014, 19:38

Vi förde spelet bra i första, tyckte dock vi ändå inte skapade några riktiga farligheter, lite turligt mål i PP men gött ändå.

Inte mycket liv här, Forumet är knasigt igen:(
FirstSwitch

Inläggav Macce » 21 oktober 2014, 19:40

FirstSwitch skrev:Inte mycket liv här, Forumet är knasigt igen:(

Nej Forumet är inte som det ska tyvärr :(
Stefan Liv #1

vinna enkelt i tre raka.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav mrbeach » 21 oktober 2014, 20:02

Väldigt svårt att få igenom kommentarer :!:
inte undra på att det ser "Dött" ut här har försökt sen målet utan att komma in får se om detta går in
Man kan ta en Smålänning från Småland.
Men inte Småland från Smålänning!
"Exilsmålänning nu i Skåne"
Användarvisningsbild
mrbeach

Inläggav Lakun » 21 oktober 2014, 20:13

Åh gud vilken sömnig match. Hv borde förvaltat alla pp. Kan straffa sig. Snälla hv vinn!
Lakun

Inläggav FirstSwitch » 21 oktober 2014, 20:37

Verkar svårare att sätta våra chanser idag, onödigt att bjuda in Leksand som vi gjorde i andra, riktigt dumt gjort av Nilson att snacka till sig en extra 2:a. Bra att vi ändå lyckades reda ut den.
FirstSwitch

Inläggav mrbeach » 21 oktober 2014, 20:54

Seeeeeeeeeeeeeegggggggggggggggttttttttttttt
Man kan ta en Smålänning från Småland.
Men inte Småland från Smålänning!
"Exilsmålänning nu i Skåne"
Användarvisningsbild
mrbeach

Inläggav FirstSwitch » 21 oktober 2014, 21:49

Vinst och 3 poäng :)

+Wesslua: Svår match för hans del men håller nollan, riktigt bra.
+Fiala: J*kla bra tempoväxling på killen, kunde gjort fler än 1 mål idag, borde spela med lite vassare lekkamrater i mitt tycke.
+Brithen: Kaptenen gör mål igen! Bra över hela banan.

-Petrasek: Långsam med pucken, försvårade för sig själv och tappade bort sin markering vid två tillfällen. Inte i matchform förstås.
-Nilson: Snackade till sig en extra 2:a i et läge där matchen kunde tagit en rejäl svängning, inte smart.
FirstSwitch

Inläggav Sir Ward » 21 oktober 2014, 22:22

FirstSwitch skrev:Vinst och 3 poäng :)

+Wesslua: Svår match för hans del men håller nollan, riktigt bra.
+Fiala: J*kla bra tempoväxling på killen, kunde gjort fler än 1 mål idag, borde spela med lite vassare lekkamrater i mitt tycke.
+Brithen: Kaptenen gör mål igen! Bra över hela banan.

-Petrasek: Långsam med pucken, försvårade för sig själv och tappade bort sin markering vid två tillfällen. Inte i matchform förstås.
-Nilson: Snackade till sig en extra 2:a i et läge där matchen kunde tagit en rejäl svängning, inte smart.

Bra inlägg och håller med. Troligtvis kör även JP på samma och frågan är vilka övriga två blir.

Kör citera då nytt inlägg är nästintill omöjligt och vi jobbar med problemet. Ber samtidigt om ursäkt.
Ang tippet så kan ni skicka PM så fixar vi till det. Ingen ska behöva missa sitt tipp pga problem med inlägg.

mvh sir Ward
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Robert.76 » 22 oktober 2014, 10:45

Matchen var ett riktigt sömnpiller, dock vill jag plussa ordentligt för Wesslau, Fiala samt Emil Johansson. Är otroligt imponerad av Emil, tycker han spelar enkelt och klokt över hela banan.

Är dock väldigt besviken på Herr Nilsson, han verkar ha svårt att hålla humöret i styr, domaren dömer, utvisningen var billig, men det är helt oacceptabelt att snacka till sig ytterligare en 2a, matchen tog en vändning efter det och vi kan nog vara otroligt tacksamma till Wesslau att det blev 3 poäng igår.

Vill gärna se att Fiala får gå in med Christenssen och kapten igen, tycker att han är för bra för att spela i en fjärdefemma.
Robert.76
Moderator

Inläggav hammare7 » 22 oktober 2014, 10:48

Matchen igår tyckte jag ändå var ett stäpp frammåt från Växjö matchen. Vi hade längre anfall, bättre försvar. Visst vi mötte ett sämre lag men ändå såg det lite bättre ut, men långt ifrån vad man har kapacitet till. Det tråkiga igår var i slutet när HV försvaret slutade spela och Leksand nästan fick hål på Wesslaus nolla, visst det är akademiskt men en nolla betyder mycket för en målvakt och jag tyckte försvaret skulle stått upp mer, visst man trodde de var klart. Nu klarade han nollan med nån sekund men det var inställningen där jag är lite besvikenn på. Nu nya tag mot Saik på torsdag som kommer bli tufft på bortaplan.
hammare7

Inläggav NightWalker » 22 oktober 2014, 13:37

Man tog 3 välförtjänta poäng enligt mig, sett till hela matchen var man det bättre laget.
Man lät Leksand komma in i det i andra perioden, men man skapade lägen för att göra betydligt mer mål än man gjorde. Alsenfeldt gjorde ett par riktigt bra räddningar.

Plus för Fiala som var pigg, Wesslau spelade väldigt stabilt och Emil Johansson märkte man knappt av. Sedan gillade jag att se Axel Eidstedt gå upp och försöka trycka till Ryno direkt direkt efter att Ryno tjaffsat med en HV-spelare vid tekning. Man verkar ha fått en lagmoral som är att verkligen stå upp för varandra.

Sedan, att Nilson snackar till sig en extra tvåa är idioti att göra. Men kan någon svara varför man börjat ta en tvåa för sådant? Jag vill minnas att man alltid fått en personlig 10a om man tjafsar?
NightWalker

Inläggav hammare7 » 22 oktober 2014, 14:32

NightWalker skrev:Sedan, att Nilson snackar till sig en extra tvåa är idioti att göra. Men kan någon svara varför man börjat ta en tvåa för sådant? Jag vill minnas att man alltid fått en personlig 10a om man tjafsar?

Nya regler för iår, man får en 2 istället för en 10. Och de är nog därför dommarna kommer vara mer hårdare med bedömningarna om tjafs.
hammare7

Inläggav Sir Ward » 22 oktober 2014, 15:35

JP femman

5+ Emil Johansson. Fortsätter att spela stabilt, klokt och efter sina resurser.

4+ Kevin Fiala. Blandar lysande insatser med enkla pucktapp. Men visst är killen en attraktion.

3+ Gustaf Wesslau. Fick en knepig match, fick stå overksam långa stunder, men fortsätter att spela riktigt bra.

2+ Lawrence Pilut. HV:s unga backar fortsätter att göra bra ifrån sig.

1+ Calle Ridderwall. Är alltid nyttig, jobbar hårt både offensivt och defensivt.

Andreas Johansson:En sökande start, en totalt sett helt okej första period. Lite sämre i andra, men sen tycker jag
vi stängde matchen bra i sista perioden.

Andreas Appelgren: HV hade mycket fler vassa chanser även om vi var med bra ännu en bit in i slutperioden.
Men HV vann rättvist.

Kevin Fiala om matchen:
http://www.jonkopingsposten.se/artikel/ ... -hvs-seger
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Lux » 22 oktober 2014, 15:39

hammare7 skrev:
NightWalker skrev:Sedan, att Nilson snackar till sig en extra tvåa är idioti att göra. Men kan någon svara varför man börjat ta en tvåa för sådant? Jag vill minnas att man alltid fått en personlig 10a om man tjafsar?

Nya regler för iår, man får en 2 istället för en 10. Och de är nog därför dommarna kommer vara mer hårdare med bedömningarna om tjafs.

Är det verkligen så? Fick för mig att för "Abuse of officials" får man en 10:a men för "Unsportsmanlike conduct", som Marcus Nilson fick, får man en 2:a.
Ser att de har skrivit "Abuse of officials" i matchrapporten men är ganska säker på att domaren sa "Unsportsmanlike conduct" i mikrofonen.... :roll:

Fiala är grym men håller alldeles för mycket puck, vilket inte är en nyhet direkt. Han måste lära sig passa i rätt tid och ta avslut ibland istället för att dribbla. Inte ofta man ser att en spelare blir förbannad när han inte får en given pass men Laine (tror det var han) visade väldigt tydligt vid en situation att han blev besviken på Fiala genom att dunka hårt i plexit. Ger inga bra signaler och börjar spelare störa sig på Fiala så kommer han få det jobbigt. AJ känns dock som rätt tränare som kan få ordning på kiden.

Får säga vad man vill om Marcus Nilson men när han slänger sig och täcker skott med bröstkorgen i slutet är fan stort!! Respekt!
Användarvisningsbild
Lux

Inläggav Keskinen » 22 oktober 2014, 16:42

Nytt för i år med 2 min för osportsligt, så det ska drabba laget och inte bara spelaren på en 10min.. Nilsons agerande i det läget är huvudlöst men annars gillar jag hur han står upp för lagkamrater denna säsongen, insikten att laget har skickligare spelare än han själv och det är starkt av en så meriterad veteran att skifta roll - karaktär!
Keskinen

Inläggav Crazy » 22 oktober 2014, 18:55

Lux, mycket bra sammanfattning om Fiala, killens teknik är grym och han gör det där extra men det är också det där extra som kan fälla ett lag, jag minns Melin 2008 tror jag det var då vi ledde matchen mot FBK i 7 avgörande på hemmaplan....Melin gjorde en extra dragning och fbk tog pucken och gjorde mål....Vi förlorade... Jag tycker Andreas J verkar dock ha bra koll på läget och det märks att han tycker det hypas för mycket om Fiala i media och jag håller med, killen är bra men han är inte Foppa ännu och han blandar ruggigt bra saker med vissa enkla misstag som tex i 5 mot 3 läget då han tappar pucken helt onödigt.

Wesslan är ju grym just också måste ge han cred då jag skällt på honom innan!
Crazy

Inläggav silver » 22 oktober 2014, 19:05

Crazy skrev:Lux, mycket bra sammanfattning om Fiala, killens teknik är grym och han gör det där extra men det är också det där extra som kan fälla ett lag, jag minns Melin 2008 tror jag det var då vi ledde matchen mot FBK i 7 avgörande på hemmaplan....Melin gjorde en extra dragning och fbk tog pucken och gjorde mål....Vi förlorade... Jag tycker Andreas J verkar dock ha bra koll på läget och det märks att han tycker det hypas för mycket om Fiala i media och jag håller med, killen är bra men han är inte Foppa ännu och han blandar ruggigt bra saker med vissa enkla misstag som tex i 5 mot 3 läget då han tappar pucken helt onödigt.

Wesslan är ju grym just också måste ge han cred då jag skällt på honom innan!

2006 var det, 2008 vann vi ju guld... ;)
Användarvisningsbild
silver

Inläggav Crazy » 22 oktober 2014, 20:17

Just fan, hur kan man glömma då vi slog LHC hehe, det känns som det inte var så länge sedan men det var det ju :D
Crazy

Inläggav NightWalker » 22 oktober 2014, 20:22

hammare7 skrev:Nya regler för iår, man får en 2 istället för en 10. Och de är nog därför dommarna kommer vara mer hårdare med bedömningarna om tjafs.

Jahaja, där ser man. Då lärde man sig något nytt. :)
Kan på ett sätt förstå det, man kommer nog kunna minska tjafset ganska mycket om det drabbar laget istället för individen.

Keskinen skrev:Nilsons agerande i det läget är huvudlöst men annars gillar jag hur han står upp för lagkamrater denna säsongen, insikten att laget har skickligare spelare än han själv och det är starkt av en så meriterad veteran att skifta roll - karaktär!

Det håller jag med dig om, han backar inte ner och står upp för laget. Gäller bara för honom att visa sin kyla med att inte dra på några onödiga tvåor för snack. En gång i CHL (som gav matchstraff med avstängning) och nu igår. Och för att förtydliga, jag gillar att ha Nilson i laget så det är inte menat som en massa gnäll. :)
NightWalker

Återgå till HV71 Matcherna