Tråden om #4 Marcus Nilson

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om #4 Marcus Nilson

Inläggav Taberg » 26 mars 2014, 17:42

Ribban satt för nästa säsong. Kanske ska erbjuda Bremberg ett nytt kontrakt igen också.
Taberg

Inläggav tommy1985a » 26 mars 2014, 20:02

Tycker nu i efterhand att det nog inte är så dumt att förlänga med Nilsson, Gissar på att han kommer ta en kaptensroll i HV71 och vara den vinnarskallen som vi kommer behöva flera av nästa säsong. Ni såg vad vi lyckades med på slutet på ren vilja? Lite mer av den varan nästa säsong och en Nilsson med rätt kedjekamrater så är det inte alls fel. Han lär väl få Likets roll kanske?

Det man kan se positivt på då är att han lär definitivt producera mer poäng än liket. Plus att han bidrar med det Liket gjort!

Det är vad jag tror i alla fall.
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Regnet » 26 mars 2014, 21:33

Mackan har ändå visat i slutet av säsongen att han har ett stort hjärta och jag tror på att det är som man säger, att han är en viktig ledargestalt i laget, för jag har ingen anledning att inte tro på det.

Jag trodde verkligen inte att han skulle få förlängt men jag kan inte heller säga att jag är direkt missnöjd
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav shitkicker » 26 mars 2014, 23:02

Sett till resultatet på isen denna säsong så är ju detta en förlängning som skapar "tefatsögon". Men samtidigt så har Mackan fått ett "A" inför säsongen och under vissa delar t o m ett "C". Och detta måste ju betyda något. Det finns ju faktiskt en hel del som vi fans inte ser. För det vi ser är ju 180 min av en hel vecka som laget spenderar ihop, alltså en mikroskopisk del. Och för laget är tydligen Mackan en viktig figur, vilket inte ska underskattas.

Och f ö så kan man ju inte leka hela havet stormar med truppen inför varje säsong. Viss kontinuitet måste ju finnas.

Jag har varit både besviken och förbannad på Mackan denna säsong. Men faktum är att det är en sak som skiljer honom från vissa andra underpresterande spelare i truppen. Och det är blicken. Han har haft eld i blicken när flera andra bara visat uppgivenhet och ryckt på axlarna. Och det är en egenskap jag gärna ser hos spelarna man förlänger med.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav ateisten » 27 mars 2014, 00:31

shitkicker skrev:Sett till resultatet på isen denna säsong så är ju detta en förlängning som skapar "tefatsögon". Men samtidigt så har Mackan fått ett "A" inför säsongen och under vissa delar t o m ett "C". Och detta måste ju betyda något. Det finns ju faktiskt en hel del som vi fans inte ser. För det vi ser är ju 180 min av en hel vecka som laget spenderar ihop, alltså en mikroskopisk del. Och för laget är tydligen Mackan en viktig figur, vilket inte ska underskattas.

Och f ö så kan man ju inte leka hela havet stormar med truppen inför varje säsong. Viss kontinuitet måste ju finnas.

Jag har varit både besviken och förbannad på Mackan denna säsong. Men faktum är att det är en sak som skiljer honom från vissa andra underpresterande spelare i truppen. Och det är blicken. Han har haft eld i blicken när flera andra bara visat uppgivenhet och ryckt på axlarna. Och det är en egenskap jag gärna ser hos spelarna man förlänger med.

Bästa inlägget i denna tråd, uppskattat shitkicker!
Du nämner "blicken". Det är nog min undermedvetna anledning varför jag föredragit Mackan framför många andra hur dålig han än varit i mellan åt. Jag hoppas iaf han får rollen som pådrivare i en 3:e kedja med Holzapfel och Jämtin och visar att föregående säsong var bara tillfällig. Den kedjan gjorde det riktigt bra där på slutet tills skadan uppstod och Riley:s avstängning.
...15.48 LINDBOOOM AVGÖR!!! :D
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav ludvig » 27 mars 2014, 09:39

Så man jan spela hockey bara för man har rätt inställning ?
Då borde alla fans platsa!
Ni glömmer tyvärr att killen inte håller på isen. Han var bra på 90-talet. Kom igen nu...vakna
ludvig

Inläggav Henning » 27 mars 2014, 09:48

ludvig skrev:Så man jan spela hockey bara för man har rätt inställning ?
Ni glömmer tyvärr att killen inte håller på isen. Han var bra på 90-talet. Kom igen nu...vakna

Uppenbarligen så ser Stillman och övriga i klubben något i Nilson som vi inte ser.
Som nämnts tidigare, vi får se laget ca 180 minuter i veckan. Dom träffar varandra varje dag hela dagarna.
Visst, det är på isen som prestationen räknas. Men uppenbarligen finns det något där hos Nilson som gör honom värd att förlänga med.

Och som jag sagt tidigare. Jag tror Nilson gick otroligt billigt. En 36-åring med en, på pappret, värdelös säsong i bagaget är inte het på marknaden. Han har dessutom bränt sina broar med sin moderklubb. För honom fanns det nog bara två alternativ, förlänga med HV och acceptera en mindre lön och en "pappa-roll" i en lägre kedja, eller söka sig utomlands.
Henning

Inläggav dekman » 27 mars 2014, 11:54

ludvig skrev:Så man jan spela hockey bara för man har rätt inställning ?

Vi är vakna. Frågan är om du är det? "Bra på 90-talet" tyder på motsatsen.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Herkie82 » 27 mars 2014, 18:07

Må så vara att de ser något som vi inte ser. Inlägget ovan om att vi ser 180 minuter av en veckas arbete slår huvudet på spiken lite.

Det jag är lite rädd för är att mackan fått en lön högt över det han ska ha. En kille med den rollen som uttalas om att han är en viktig röst i omklädningsrummet är inget som värderas så jättehögt ekonomiskt. Jag tror exempelvis att Johan Markusson inte direkt tjänar bäst i Växjö trots att han har goda ledaregenskaper och är en pådrivare. De som får klirr i kassan är de som producerar på ett eller annat sätt, det kan vara att du garanterat gör minst 20 mål/säsong a la Thörnberg exempelvis.

Har mackan fått en lön på 300K+ för att vara en pådrivare har vi gjort ett bottennapp för de pengarna hade kunnat användas till att värva en storskytt eller behålla någon av Rajala eller Salmela. Har han fått en lön som en breddspelare så köper jag förlängningen rakt av men det tvivlar jag starkt på att han har, jag tror han ligger högt upp i löneligan i HV och då är det ingen jättebra affär tyvärr.
Herkie82

Inläggav RJ--92 » 27 mars 2014, 18:29

De finns säkert nån av våra moderatorer som kanske har insyn som kan ge en hint om Mackans lön men högst tveksam till att man skulle öka hans lön eller för den delen ge 300 000, de har gått rykten om att 2år kontraktet gav han max 250 000 i månaden så. Han kanske får 100-150 000 i lön nu med de nya då de kan va hans sista år på högsta nivå. Han har själv sagt att de fanns bättre ekonomiska erbjudande än HV men han gick hit för chansen att vinna de eftertraktade SM-Guldet.
RJ--92

Inläggav ludvig » 27 mars 2014, 18:38

Är helt övertygad om att saik inte skulle vilja ha Nilsson även om de fick betalt, men vi betalar gladeligen 150 000kr i mån för en allsvensk spelare. Har en kollega från Skellefteå som nyss gratulerat till förlängningen med arga gubben ( Nilsson)
ludvig

Inläggav Las Rayas Azules » 27 mars 2014, 20:00

Herkie82 skrev:Har mackan fått en lön på 300K+ för att vara en pådrivare har vi gjort ett bottennapp för de pengarna hade kunnat användas till att värva en storskytt eller behålla någon av Rajala eller Salmela. Har han fått en lön som en breddspelare så köper jag förlängningen rakt av men det tvivlar jag starkt på att han har, jag tror han ligger högt upp i löneligan i HV och då är det ingen jättebra affär tyvärr.

Han tjänade ju 209 000 i månaden i år, så man dumförklarar ju Stillman om man tror att han har fått en löneökning på 100 000.
Las Rayas Azules

Inläggav dekman » 27 mars 2014, 20:33

Las Rayas: EXAKT. Nilson är ju, pga sin rättsprocess, den ende spelaren vi faktiskt vet exakt vad han tjänade. Därför lite extra fnissigt att läsa snillen spekulerar ovan.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Herkie82 » 27 mars 2014, 22:04

dekman skrev:Las Rayas: EXAKT. Nilson är ju, pga sin rättsprocess, den ende spelaren vi faktiskt vet exakt vad han tjänade. Därför lite extra fnissigt att läsa snillen spekulerar ovan.

Har varken tid ork eller lust att ta reda på exakt på kronan vad mackan tjänar. Det jag gick på var de siffrorna jag hade i bakhuvudet från aftonblaskan där det stod 350isch om jag minns rätt.

Gillar hur du angriper mig som person och inte argumentet jag för, det brukar vara ett tecken på att man har mycket att komma med.

Jag skrev inte att mackan skulle få 100K i löneökning, jag antydde att han lär inte sänka sin lön till den nivån som ligger i paritet till vad han kommer tillföra och att vi således kunde spenderat pengarna på nått bättre.

Att se poängen i vad jag menar var visst inte så lätt utan att märka ord är tydligen hur saker och ting går till så jag får ta åt mig av detta och skall vara övertydlig nästa gång.
Herkie82

Inläggav Herkie82 » 27 mars 2014, 22:14

FYI Dekman så lyckades du mer eller mindre bryta mot forumets regler 3:1, 3:2, 3:3 i en och samma mening där. Jag hade inte brytt mig ett skit om jag hade kastat första stenen och antytt att du är korkad men att du som admin gör det tycker jag är lite tråkigt.

Kan ju tyckas önskvärt att du som har makten att stänga av folk bör uppföra dig på ett mer respektfullt sätt mot en person som inte gjort nått värre än att han råkade ha lägre kunskap än dig i frågan.
Herkie82

Inläggav mrcadaza » 27 mars 2014, 22:49

Ja Mackans kurva lär ju inte gå uppåt, det inser vi alla.
Men har han inte sänkt sin lön för kommande säsong då är ju HV ute och cyklar nånstans.
Så bra är han inte och så bra kan han inte bli.
Han har mkt att bevisa och är väl en av de första att bänkas om han inte levererar under kommande säsong. :!:
Davester skrev:Cred till; Sevin och mrcadaza som orkar argumentera och stå emot påhoppen när lynchmobben med sin ledare i spetsen går till attack för att de inte har förstått vad ni förstår nämligen att elitidrott går ut på att leverera resultat.

lejacques skrev:Stå på dig cadaza!
Användarvisningsbild
mrcadaza

Inläggav dekman » 27 mars 2014, 23:59

Men Herkie då... Vaddå inte angripa ditt argument? Hela ditt argument var ju fel eftersom du utgick från en lön som var 150000 mer än verkligheten. Då faller ju det liksom av sig själv. Sen så är "snillen spekulerar" inte ett angrepp, det är ju att bli jämförd med nobelpristagare (brukar sändas paneldebatt med pristagarna varje år under det namnet) så det måste du ha missuppfattat.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Sir Ward » 28 mars 2014, 00:22

mrcadaza skrev:Ja Mackans kurva lär ju inte gå uppåt, det inser vi alla.
Men har han inte sänkt sin lön för kommande säsong då är ju HV ute och cyklar nånstans.
Så bra är han inte och så bra kan han inte bli.
Han har mkt att bevisa och är väl en av de första att bänkas om han inte levererar under kommande säsong. :!:

Lönen är sänkt som var ett krav från HV för ett förnyat kontrakt.
Personligen så tycker jag att HV gjorde helt rätt då Marcus är en ledargestalt/vinnarskalle.
Vet att flera ser upp till en och är dessutom en jäkla pådrivare.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Herkie82 » 28 mars 2014, 16:01

dekman skrev:Men Herkie då... Vaddå inte angripa ditt argument? Hela ditt argument var ju fel eftersom du utgick från en lön som var 150000 mer än verkligheten. Då faller ju det liksom av sig själv. Sen så är "snillen spekulerar" inte ett angrepp, det är ju att bli jämförd med nobelpristagare (brukar sändas paneldebatt med pristagarna varje år under det namnet) så det måste du ha missuppfattat.

Nu får du ge dig Dekman. Jag utgick från en lön på 300K+ och även om den var felaktig så slår det inte hål på faktumet att 209K är för mycket för en förlängning nu. Mitt argument är inte "mackan tjänar 350K+ nu det är för mycket" mitt argument är "för en spelare med mackans roll behövs en rejäl lönesänkning och jag är rädd för att han inte fått det". Dock är det lugnande när en som har god insyn som personen ovanför intygar att så inte är fallet. Han bevisade mig fel, det enda du gör är ju att spotta ur dig argumentationsfel.

Än en gång, sluta vara tyken utan anledning för det. Hade jag som sagt kräkts på dig först hade jag inte brytt mig ett dugg men nu har jag hållit god ton helatiden medan du spottar ur förolämpningar i varenda svar du skriver helt oprovocerat.

För mycket OT nu så from nu svarar jag till dig i meddelanden istället om du inte misstycker.
Herkie82

Inläggav dekman » 28 mars 2014, 16:40

Herkie82 skrev:
dekman skrev:Men Herkie då... Vaddå inte angripa ditt argument? Hela ditt argument var ju fel eftersom du utgick från en lön som var 150000 mer än verkligheten. Då faller ju det liksom av sig själv. Sen så är "snillen spekulerar" inte ett angrepp, det är ju att bli jämförd med nobelpristagare (brukar sändas paneldebatt med pristagarna varje år under det namnet) så det måste du ha missuppfattat.

Nu får du ge dig Dekman. Jag utgick från en lön på 300K+ och även om den var felaktig så slår det inte hål på faktumet att 209K är för mycket för en förlängning nu. Mitt argument är inte "mackan tjänar 350K+ nu det är för mycket" mitt argument är "för en spelare med mackans roll behövs en rejäl lönesänkning och jag är rädd för att han inte fått det". Dock är det lugnande när en som har god insyn som personen ovanför intygar att så inte är fallet. Han bevisade mig fel, det enda du gör är ju att spotta ur dig argumentationsfel.

Än en gång, sluta vara tyken utan anledning för det. Hade jag som sagt kräkts på dig först hade jag inte brytt mig ett dugg men nu har jag hållit god ton helatiden medan du spottar ur förolämpningar i varenda svar du skriver helt oprovocerat.

För mycket OT nu så from nu svarar jag till dig i meddelanden istället om du inte misstycker.

Ok. Jag ber om ursäkt. Och det gör jag öppet så alla ser. Peace!

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Herkie82 » 30 mars 2014, 22:16

dekman skrev:
Herkie82 skrev:

Ok. Jag ber om ursäkt. Och det gör jag öppet så alla ser. Peace!

Inga tjymmer Dekman, vet att ni får stå ut med många mähän här :)
Herkie82

Inläggav Bluey » 23 augusti 2014, 10:04

Om han är tänkt att vara mentor åt våra yngre spelare så får han inte bete sig som han gjorde igår.

Tycker att klubben borde bötfälla spelare som skriker könsord åt domaren så att det ekar över hela hallen. Riktigt dåligt gjort.
Bluey

Inläggav Norrlandssupporter » 23 augusti 2014, 10:46

Japp vidrigt. Samtidigt rättfärdigas det utav många. "Visar känslor"..
Användarvisningsbild
Norrlandssupporter

Inläggav Junior » 23 augusti 2014, 11:15

Coach kommer nog ta ett snack med honom. Om det händer en gång på tre år så är det inte jätte farligt. Men en tydlig markering av ledningen för att visa andra att det inte tolereras, en match vila eller så. Även en kille med hans erfarenhet kan ha en dålig dag.

Någon i arenan som såg vad som hände, tyvärr syntes det inte på tv.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Las Rayas Azules » 23 augusti 2014, 19:58

Junior skrev:Coach kommer nog ta ett snack med honom. Om det händer en gång på tre år så är det inte jätte farligt. Men en tydlig markering av ledningen för att visa andra att det inte tolereras, en match vila eller så. Även en kille med hans erfarenhet kan ha en dålig dag.

Jag kan också ha en dålig dag. Jag skriker inte könsord för det, trots att jag inte representerar en idrottsklubb som är beroende av att publiken kommer tillbaka.
Las Rayas Azules

Inläggav chinobar » 23 augusti 2014, 21:39

1 match avstängning för Nilson..
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav Junior » 24 augusti 2014, 16:08

Las Rayas Azules skrev:
Junior skrev:Coach kommer nog ta ett snack med honom. Om det händer en gång på tre år så är det inte jätte farligt. Men en tydlig markering av ledningen för att visa andra att det inte tolereras, en match vila eller så. Även en kille med hans erfarenhet kan ha en dålig dag.

Jag kan också ha en dålig dag. Jag skriker inte könsord för det, trots att jag inte representerar en idrottsklubb som är beroende av att publiken kommer tillbaka.

Nehe, så bra.

Marcus vet själv att det inte var ett bra agerat. Tycker däremot inte att det är någon poäng att göra en större grej av detta. Han är ju uppenbarligen en spelare som annars sätter bra exempel, av att hans karriär att döma, ass i NHL samt HV och kapten i DIF.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Bluey » 24 augusti 2014, 16:30

Junior skrev: Marcus vet själv att det inte var ett bra agerat. Tycker däremot inte att det är någon poäng att göra en större grej av detta. Han är ju uppenbarligen en spelare som annars sätter bra exempel, av att hans karriär att döma, ass i NHL samt HV och kapten i DIF.

Om man sätter händelsen i ett större sammanhang så finns det absolut en poäng att göra "en grej" av detta. Tyvärr är hans beteende alldeles för normaliserat inom idrotten, där skällsord som "bög", "fitta", "kärring" och dylikt får passera utan att någon reagerar särskilt starkt.

Enstaka hjärnsläpp (såsom korkade utvisningar) som sätter laget i en dålig sits är kanske svårt att komma ifrån, men jag reagerar mest på att han skriker könsord åt domaren efteråt. Att bete sig som en fullständig idiot i klubbens arena (hans och många andras arbetsplats) tycker jag borde resultera i ett hårdare straff än ett snack med coachen. Barn och ungdomar på läktaren har spelarna som sina idoler och förebilder, vilket såklart medför ett väldigt stort ansvar. Då får man inte bete sig så jäkla illa som han gör.
Bluey

Inläggav Jompii » 17 september 2014, 13:45

Jag måste passa på att hylla Marcus. Det var ett jävla liv förra säsongen/när han/HV71 förlängde kontraktet att han inte höll måttet, något som han har motbevisat i början av årets säsong. Marcus har, enligt mig, varit en av de bästa spelarna under inledningen. Han imponerade stort i CHL, med undantag för hans hjärnsläpp hemma mot Kloten, och har varit väldigt bra under de två inledande matcherna i SHL.
Han har hittills gjort fem mål vilket är lika många mål som han mäktade med under hela grundserien förra säsongen.
Passion oavsett division
Användarvisningsbild
Jompii

Inläggav Maidensoldier » 17 september 2014, 14:03

Håller med, riktigt bra hittills :)
Maidensoldier

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 - Spelare och tränare