Omgång 17: Leksands IF - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 17: Leksands IF - HV71

Inläggav CROHB » 31 oktober 2013, 23:34

Pebben och Renberg helt överens om att matchstraffet var solklart för övrigt i Hockeykväll.
CROHB

Inläggav Pawhlen » 31 oktober 2013, 23:35

CROHB skrev:Pebben och Renberg helt överens om att matchstraffet var solklart för övrigt i Hockeykväll.

Och vad sas om Kapstads "filmning"?
Pawhlen

Inläggav TBl » 1 november 2013, 00:06

Hockeykväll är så jävla pinsamt dåligt... Sveriges största (och i mångt o mycket bästa) tvkanal har ett sportmagasin som är hälften så proffsigt som Barnjournalen ( ett barnprogram från 80-talet för er som inte var med när det spelades hockey på riktigt...)var.
Usel programledare som spelar över o det grövsta och två helt imbecilla "experter" som bara sitter och garvar åt varandra.
Och ja, de är lika usla när HV vinner...
TBl

Inläggav KungSune » 1 november 2013, 00:21

Ett dygn senare så kan jag fortfarande inte se att det är domarens fel.
Jämtin ska inte upp med armbågen i den situationen.
Sen om den träffar löst eller hårt är ju jävligt svårt för domaren att avgöra.
Självklart blir han påverkad av Kapstads överdrivna reaktion och således är det enligt mig Jämtin och Kapstad som ska bära hundhuvudet, inte domaren.

Sen är det ju självklart löjligt att domaren och domarbasen har olika regeltolkning angående högre straff vid skada eller ej.

Är helt enig med CROHB i den här frågan.

Ska tillägga att jag rent generellt är allergisk mot att folk för lättvindigt skyller förluster på domaren inom all idrott.
Sen kan man självklart diskutera enskilda händelser "for the sake of it".
Användarvisningsbild
KungSune

Inläggav Henningway » 1 november 2013, 01:19

dekman skrev:
Pawhlen skrev:http://shl.se/artikel/44418/

Domarbas Peter Andersson om händelserna igår

Noterar att han inte erkänner rakt ut att fel begåtts, även om det är vad han egentligen säger. Dvs att Jämtin fick fem min pga "skada" som uppenbarligen inte var en skada. Han skulle alltså på sin höjd fått en vanlig tvåa. Och de erkänner också att det var offside. Men som sagt inget "vi hade fel, förlåt"...

Och eftersom minst två av Leksands mål direkt och indirekt tillkom pga felaktiga domslut så är det inte underligt att man var lite sur på domaren igår.

Jag håller med, vad domarbasen mer eller mindre säger är: "Solen är gul, himlen är blå och en kvadrat har fyra hörn". Alltså mer eller mindre uppenbara saker som vi alla kan se. Sen så förstår jag att de inte kan be om ursäkt hela tiden som någon nämnde, det är bara den där lilla arroganta tonen som finns i sömmarna som gör mig frustrerad. Ett yrke som utövas genom att leta efter andras misstag blir lätt en utsatt situation där man tycker att personen i fråga ska göra ett prickfritt jobb. Dock så finns det inte några alternativ, man kan knappast ha robotar med lasermätare som dömer matcher, även om det vore fascinerande.

Sen som någon nämner så ska man inte skylla på domaren hela tiden, det gör jag inte själv även om det kanske framstår som det. HV hade trots allt ett gyllene läge att iaf plocka poäng i den här matchen men de tog inte den chansen. Dock så måste man väl ändå få ifrågasätta domarinsatsen likaväl som spelarnas insats? Är inte det en del av charmen med en sport att just diskutera och försöka förstå en delad passion med likasinnade människor? Ibland så undrar man lite över om det är ishockey man tittar på trots erfarenheten av de tusentals timmar man redan sett av sporten.

Nu släpper jag det här ämnet och ser fram emot Brynäs matchen.

C'mon!
Henningway

Inläggav Henning » 1 november 2013, 10:11

CROHB skrev:Vad jag förstår var det inget snack om att det är matchstraff, solklart enligt regelboken tydligen och ingen tvekan om att det beslutet var korrekt.
Hade KK blivit skadad så hade det blivit avstängning på Jämtin. Så det var tur för oss att han inte blev skadad så vi slapp få vår A avstängd..
Det var "bara" 4-2 målet som var felaktigt och inte jätteavgörande förmodligen som matchbilden var.
Borde rikta fokus mot Jämtin i detta fallet och inte domarna som vi har en tendens att göra för ofta.
Är absolut inte domarkåren som är skyldiga till våran tolfteplacering vilket det kan verka som här ibland.

Vad är det som gör att han ska få matchstraff, han rör honom ju knappt ens!
Jag håller med om att han lyfter armen något och att det är väldigt dumt att över huvud taget göra det i den situationen. Men faktum kvarstår, Jämtin tacklar inte Kapstad mer än att han touchar hans axel/sidan på huvud.

Hade Jämtin fullföljt den tacklingen ordentligt så ska han såklart ha matchstraff och ev. avstängning, men nu gjorde han ju inte det.
Ska vi börja ge ut matchstraff för att "det kunde gått mycket värre om..", ja då är vi ute på väldigt hal is.
Henning

Inläggav CROHB » 1 november 2013, 13:29

Henning - Matchstraffet är solklart då han siktar och träffar huvudet med sin armbåge. Skulle han blivit skadad hade det blivit avstängning. Reglerna är sådana vad vi än tycker och tänker om det för att stävja och få bort huvudskador. Haka inte upp dig på att han inte blev skadad, det ÄR matchstraff ändå men ingen avstängning. Sådana är reglerna så inget fel är begånget mer än av # 91. Sen kan man diskutera filmning eller inte men det är något helt annat.
Släpp detta nu, ny match idag.
CROHB

Inläggav Keskinen » 2 november 2013, 14:39

Hur kan man gå ut och ljuga om att han fått hjärnskakning i efterhand när det rör sig om en lindrig mjukdelsskada i käken enligt deras lagläkare? Jag gillar inte Jämtins armbågspositionering i situationen men att snacka bort Kapstads helt uppenbara förstärkning med att han har hjärnskakning när han inte har det är fan nästan värre..

Att han inte blir avstängd i efterhand säger väldigt mycket, borde varit 2+10 på Jämtin & 2 min diving på Kapstad.

http://www.dt.se/sport/1.6445917-kapsta ... for-derbyt
Keskinen

Inläggav Pawhlen » 2 november 2013, 14:43

Keskinen: Klart och tydligt att detta är en efterhandskonstruktion utav LIF men låt dem hålla på, de skämmer bara ut sig själva iaf
Pawhlen

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna