Tråden om: VM 2013!

Här kan vi diskutera all annan hockey; Elitserien, Allsvenskan, NHL, AHL, KHL etc.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om: VM 2013

Inläggav chinobar » 17 maj 2013, 22:31

sir Ward skrev:Edler avstängd resten av VM och detta är definitivt inte bra för Tre Kronor.
Går inte in på vad jag tycker om IIHF då dom består av dinosaurier som kliar
varandras ryggar :evil:

Får jag fråga vad du hade tyckt vara rimligt straff då?
Det är ändå "bara" 2 matcher han får, visst, oerhört viktiga matcher men ändå.

Om någon hade gjort det där på Davidsson i Elitserien/Slutspelet, är det någon här som ärligt kan säga att de tycker 2 matcher hade varit för MYCKET? Trots att det varit en uppenbar olyckshändelse?
Objektivitet.
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav Sir Ward » 17 maj 2013, 23:32

Jag skrev att Edler blev avstängd och inget annat.
Din fylle teori med Davidsson får står för dig.
Synsam?
Subjektivitet :roll:
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav chinobar » 17 maj 2013, 23:36

Det är väl tacklingen som skall bedömmas?
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav NightWalker » 18 maj 2013, 01:30

chinobar skrev:Det är ändå "bara" 2 matcher han får, visst, oerhört viktiga matcher men ändå.

Vad jag förstått, om det inte kommit någon ny information under kvällen, är att det kan bli mer än 2 matcher. En kommitté kan öka straffet så det kan sträcka sig in i OS. Enligt aftonblaskan (trovärdigheten får ni själva avgöra):
Aftonblaskan skrev:IIHF:s disciplinkommitté ska senare behandla frågan om Edler ska stängas av ytterligare utöver de två återstående VM-matcherna.
NightWalker

Inläggav mrcadaza » 18 maj 2013, 11:50

Det finns spelare som fått längre avstängningar för knätacklingar än så, skillnaden är att då ser man påtagliga rörelser som riktar in sig på knäet.
I Edlers fall så ser man hur han från strax innanför blå lägger in ett åkläge och viker egentligen inte en tum utan kör rakt på Staals knä. Att man sedan bedömer det som avsiktligt är ju juryns motivering och beslut.
Matchstraff är tufft men reglerna säger så klockrent, knätackling och skada ger matchstraff plus avstängning. Den bedömningen ska även vara i ES. Minns att vår käre Thörnberg har utdelat ett antal tvivelaktiga knätacklingar.
Nu är vi utan Edler. Matchen mot Kanada blev en tändvätska efter detta, frågan är om det håller i sig över semin idag mot Finland.
Edler kom in och blev självklart vår bästa back. Milsvid bättre än de andra backarna som är med. :!:
Davester skrev:Cred till; Sevin och mrcadaza som orkar argumentera och stå emot påhoppen när lynchmobben med sin ledare i spetsen går till attack för att de inte har förstått vad ni förstår nämligen att elitidrott går ut på att leverera resultat.

lejacques skrev:Stå på dig cadaza!
Användarvisningsbild
mrcadaza

Inläggav PapaEmeritus » 18 maj 2013, 17:16

Sedins... :shock:
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Jompii » 18 maj 2013, 17:24

Så jävla dominanta. När dom är inne och snurrar så ser det ju ut som att de möter Finlands U15 landslag.
Möter vi Schweiz i finalen så kan det mycket väl bli guld. Blir det dock USA i finalen (vilket jag tror) så tror jag att det kan bli riktigt tufft.
Passion oavsett division
Användarvisningsbild
Jompii

Inläggav shitkicker » 18 maj 2013, 20:15

Jompii skrev:Möter vi Schweiz i finalen så kan det mycket väl bli guld. Blir det dock USA i finalen (vilket jag tror) så tror jag att det kan bli riktigt tufft.

Eftersom Schweiz just nu kör skiten ur ett otroligt blekt USA i den andra semin så tror jag precis tvärtom. Får Sverige USA så blir det guld till Sverige. Blir det Schweiz så är det inte alls lika säkert! Schweiz har fått ihop laget på ett helt perfekt sätt. Har vunnit alla matcher och bara tappat 1p(!) hittills och då har man ju inte bara mött dussinnationer direkt....
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav PapaEmeritus » 18 maj 2013, 21:33

shitkicker skrev:
Jompii skrev:Möter vi Schweiz i finalen så kan det mycket väl bli guld. Blir det dock USA i finalen (vilket jag tror) så tror jag att det kan bli riktigt tufft.

Eftersom Schweiz just nu kör skiten ur ett otroligt blekt USA i den andra semin så tror jag precis tvärtom. Får Sverige USA så blir det guld till Sverige. Blir det Schweiz så är det inte alls lika säkert! Schweiz har fått ihop laget på ett helt perfekt sätt. Har vunnit alla matcher och bara tappat 1p(!) hittills och då har man ju inte bara mött dussinnationer direkt....

Fast enda laget de tappat poäng emot är ju Sverige. Då hade vi inte Sedinarna. Vi får se. Förlorar vi så tror jag inte ens att jag blir sur. Schweiz förtjänar guld efter det här VM:et.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav frederic » 18 maj 2013, 22:14

Det finns inte på kartan, i princip, att Sverige inte kommer att vinna finalen, på hemmaplan.
Schweiz enda chans är att någon av Sedinarna går sönder, samtidigt som Enroth bjuder på ett par kassar.

Med det sagt är det kul att Schweiz tagit sig till final, de har varit på gång nu i många år.
Användarvisningsbild
frederic

Inläggav Sir Ward » 18 maj 2013, 23:06

frederic skrev:Det finns inte på kartan, i princip, att Sverige inte kommer att vinna finalen, på hemmaplan.
Schweiz enda chans är att någon av Sedinarna går sönder, samtidigt som Enroth bjuder på ett par kassar.

Med det sagt är det kul att Schweiz tagit sig till final, de har varit på gång nu i många år.

Håller med dig frederic.
Tre Kronor har lyfts oerhört sedan Sedinarnas ankomst och som du säger så finns det
inte på kartan att vi förlorar mot Haupt-Schweiz.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Vkb » 18 maj 2013, 23:18

Man ser verkligen att Schweiz utmanar om guldet, hyfsat fart på deras spelare. Hade aldrig tippat Schweiz i final iår.
Kan bli en tuff match men jag tror inte att Sverige kan falla nu när Sedinarna anslutit och lyft truppen. Finns nog dock gott självförtroende hos Schweizernötarna och jag tror att det är lite tändvätska att vinna final mot hemmalaget. Sammtidigt så är det ju en otrolig ära att spela VM final på hemmaplan, och där kanske den extra stora motivationen finns hos Svenskarna!
Heja Sverige!!!
Såkklat
-Fredrik Stillman

Som sagt
-Andreas Jämtin
Användarvisningsbild
Vkb

Inläggav shitkicker » 18 maj 2013, 23:54

Inzaneclown skrev:
shitkicker skrev:

Fast enda laget de tappat poäng emot är ju Sverige. Då hade vi inte Sedinarna. Vi får se. Förlorar vi så tror jag inte ens att jag blir sur. Schweiz förtjänar guld efter det här VM:et.

Nej!

Schweiz tappade poäng mot Kanada. Det var lika efter full tid och OT men Schweiz vann på straffar. Sverige förlorade i öppningsmatchen mot Schweiz med 3-2 vid full tid. Och visst, Sedinarna var inte med då, men Schweiz har ångat på utan att visa respekt för nån.

Jag hoppas (och tror) att Sverige vinner, men om de inte gör det så tycker jag att det är roligt att ett lag som Schweiz kan vinna.
shitkicker
Moderator

Inläggav Pawhlen » 19 maj 2013, 13:08

Kan säga att jag inte trodde att vi skulle spela final ikväll men fantastiskt starkt att slå Kanada i kvarten och Finland i semin. Kommer som sagt aldrig tvivla på vårat kära landsslag igen. Schweiz ikväll i final. Helt nya förutsättningar jämfört med premiären för två veckor sedan. Bröderna Sedin har verkligen höjt laget rejält. :D

Sveriges samtliga spelmål i slutspelsmatcherna är PP-mål, vem hade kunnat tro det efter gruppspelet? :shock:
Pawhlen

Inläggav Jompii » 19 maj 2013, 16:56

Enligt Daniel Hultqvist så får spelarna en bonus på 135 000 kr vid vinst ikväll. Vid förlust så blir det "bara" 65 000 kr.
Passion oavsett division
Användarvisningsbild
Jompii

Inläggav Pawhlen » 19 maj 2013, 22:48

Stort grattis Tre Kronor till det 9:e VM-guldet i historien, vem hade kunnat tro det efter det knackiga gruppspelet? :shock: :D
Pawhlen

Inläggav chinobar » 19 maj 2013, 22:55

Helt sjukt att den moraliska finalen inträffar redan i kvarten, för lagen man möter i semi och final får verkligen pisk.
Sedan att Kanada inte lyckas med att ta sig till semi är ju en femma, sopor. (EDIT: Glöm det, jag är en idiot)
Schweiz är dock värdiga silvermedaljörer, mycket bra turnering av dem!
Men utöver det...

VM-GULD!!!
Senast redigerad av chinobar 19 maj 2013, 23:27, redigerad totalt 1 gång.
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav Macce » 19 maj 2013, 22:57

Kunde inte få bättre födelsedagspresent av Tre Kronor. :D Grattis på er Sverige :!:
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav shitkicker » 19 maj 2013, 23:15

Grattis Tre Kronor och grattis Pär Mårts. Oerhört kul och skönt!

Jag var på plats i Globen under kvartsfinalen mot Kanada och efter den segern kändes det som att guldet på allvar var inom räckhåll.

Tappert kämpat och otroligt effektivt i tredje perioden!

Återigen - GRATTIS!
shitkicker
Moderator

Inläggav FirstSwitch » 19 maj 2013, 23:17

GööööööTT! :D
Grattis till Schweiz oxå som gjorde en grym turnering!
FirstSwitch

Inläggav frederic » 19 maj 2013, 23:58

Som väntat, väldigt enkel match. Lite halvtrist, men men, ett guld är ett guld! :lol: :lol: :lol:

OT: Fy FAN vad otäck Roger Melin är. Tvi!
Användarvisningsbild
frederic

Inläggav Pawhlen » 15 juni 2013, 20:38

http://www.expressen.se/sport/hockey/tr ... ner-pa-vm/

20-25 milj back efter arrangemanget av VM två år.

"Som arrangörer måste vi förstås ställa oss frågan om vi kunde gjort något mer eller annorlunda och säkert har vi kunnat det men grundproblemet är att vi sålt för lite biljetter och vi har kunnat konstatera att det finns en smärtgräns för vad man är beredd på att betala, även för ett slutspel i VM där nu den största avvikelsen ligger säger Englund"

Tråkigt att han skyller ifrån sig på "kostnader" när biljettpriserna kostade vad de kostade. Den karln lever ju fortfarande kvar i sitt 90-tal där Tre Kronor var ett starkt varumärke där alltid de bästa spelarna lirade VM om de blev tillgängliga, den tiden är förbi men det verkar inte Englund fatta, kanske dags för honom att stiga åt sidan och låta yngre förmågor ta över kanske? Så slipper vi hans pinsamma bortförklaringar :P :roll:
Pawhlen

Inläggav lillskogen » 15 juni 2013, 23:22

Pawhlen skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/tre-kronor/forbundet-gick-minus-20-25-miljoner-pa-vm/

20-25 milj back efter arrangemanget av VM två år.

"Som arrangörer måste vi förstås ställa oss frågan om vi kunde gjort något mer eller annorlunda och säkert har vi kunnat det men grundproblemet är att vi sålt för lite biljetter och vi har kunnat konstatera att det finns en smärtgräns för vad man är beredd på att betala, även för ett slutspel i VM där nu den största avvikelsen ligger säger Englund"

Tråkigt att han skyller ifrån sig på "kostnader" när biljettpriserna kostade vad de kostade. Den karln lever ju fortfarande kvar i sitt 90-tal där Tre Kronor var ett starkt varumärke där alltid de bästa spelarna lirade VM om de blev tillgängliga, den tiden är förbi men det verkar inte Englund fatta, kanske dags för honom att stiga åt sidan och låta yngre förmågor ta över kanske? Så slipper vi hans pinsamma bortförklaringar :P :roll:

Kunde inte formulerat det bättre själv. Iofs med risk för att kasta sten i glashus, men men
:-)
Man kanske dra en analogi med två kvartsfinaler (offtopic).
Låt de gamla stiga åt sidan och låt yngre eller andra förmågor ta över....
lillskogen

Föregående

Återgå till Hockeysnack (ej HV71)