Lagbygget 22/23

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Lagbygget 22/23

Inläggav Diabolics » 12 november 2022, 23:19

wk2431 skrev:
Farzan skrev:
wk2431 skrev:Petersson ser riktig vass ut i kedjan med Brännström och Lindholm i Karjala Cup. Blir uppenbart hur bra Petersson kan vara i en bättre omgivning.

Synd att HV inte kunde kontraktera Brännström redan nu. Nivån på anfallsspelet hade kunnat se ett par nivåer bättre ut men lite vassare centrar.
Vill man bygga ett lag som faktiskt är bättre än det man redan har är det dags att öppna plånboken och köpa loss kvalitet, istället för att ta in mer kvantitet som haft dålig start i andra klubbar.
Förstå mig rätt, tycker både LaLeggia och Lenc är bra värvningar sett till hur det sett ut. Men vill man ha något som verkligen gör stor skillnad bör man sikta högre än så. Hjalmarsson är en bra start på det.

Lenc dunkar ju in mål i landslaget han också.

Petersson-BRA CENTER-Lenc

Oklart om vi har den centern nu. Trodde för egen del att Nättinen skulle bli lagets bäste center, på förhand. Den yngre Nättinen kanske, om han kommer in.

kempe?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Davestar » 13 november 2022, 13:04

Väldigt tyst under uppehållet hittills, var det inte nu stora förändringar skulle göras? Det kan vara så att nubben har en massa andra viktiga åtaganden i Sundsvall just nu, typ spela match med Timrås veteraner, hjälpa till med klottersanering i centrala Timrå eller hjälpa den lokala orienteringsföreningen att snitsla en ny bana. I så fall förstår och respekterar jag att arbetet med truppen får stå lite i skymundan just nu. Nubben har, precis som du och jag, bara 24 timmar per dygn till sitt förfogande.
Slava Ukraini! Heroiam slava!
Davestar

Inläggav Robert.76 » 13 november 2022, 13:35

Davestar skrev:Väldigt tyst under uppehållet hittills, var det inte nu stora förändringar skulle göras? Det kan vara så att nubben har en massa andra viktiga åtaganden i Sundsvall just nu, typ spela match med Timrås veteraner, hjälpa till med klottersanering i centrala Timrå eller hjälpa den lokala orienteringsföreningen att snitsla en ny bana. I så fall förstår och respekterar jag att arbetet med truppen får stå lite i skymundan just nu. Nubben har, precis som du och jag, bara 24 timmar per dygn till sitt förfogande.

Ja, vi är många som undrar, nu är det upp till bevis! Är det mkt snack men ingen verkstad tro?
Robert.76
Moderator

Inläggav Las Rayas Azules » 13 november 2022, 13:40

Davestar skrev:Hade nubben inte behållt så många dåliga spelare och värvat så dåliga backar och centrar så hade han ändå haft en klart godkänd silly.

Kan man verkligen räkna in Tedenby, Petersson och Hjalmarsson i bedömningen av sportchefens prestation? Det är möjligt att han har varit väldigt bra i snacket med dem, men jag tror att i princip vilken sportchef i HV än hade haft så hade man lyckats med de värvningarna, givet samma förutsättningar, och de är väldigt uppenbara värvningar.
Las Rayas Azules

Inläggav lejacques » 13 november 2022, 13:49

Det skulle hända saker ja. Men hittills har väl mindre hänt än vad Nubben själv sagt/hintat om.

- Nubben gav intryck av att Hjalmarsson skulle kunna spela mot Malmö. Så blev inte fallet. Hjalmar missar både Malmö och Oskarshamn pga tröjceremoni i Chicago.
- vi skulle få tillbaka våra skadade spelare, enligt Nubben. Visst, Nättinen och Boedker ser ut att göra comeback. Men Tedenbys comeback dröjer ytterligare 1,5-2 veckor då han inte alls var så nära som Nubben gav sken av.
- Nubben sa att saker skulle hända. Nej. Som det ser ut nu "nystartar" vi med samma svaga trupp som innan uppehållet.

Visst är det uppfriskande med en sportchef som är lite rakare i sin kommunikation. Men när kommunikationen i slutändan blir till gissningar och halvsanningar så ger det hela ett rätt oseriöst intryck.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Davestar » 13 november 2022, 13:52

Las Rayas Azules skrev:
Davestar skrev:Hade nubben inte behållt så många dåliga spelare och värvat så dåliga backar och centrar så hade han ändå haft en klart godkänd silly.

Kan man verkligen räkna in Tedenby, Petersson och Hjalmarsson i bedömningen av sportchefens prestation? Det är möjligt att han har varit väldigt bra i snacket med dem, men jag tror att i princip vilken sportchef i HV än hade haft så hade man lyckats med de värvningarna, givet samma förutsättningar, och de är väldigt uppenbara värvningar.

Håller med, det skulle nog mycket till för att de skulle spela någon annanstans dock ska de ju ändå signas och det har nubben lyckats med, det får vi ändå ge honom.
Slava Ukraini! Heroiam slava!
Davestar

Inläggav Danken » 13 november 2022, 14:24

Både Petersson och Lenc levererar i landslagen. Om vi nu inte får in en ny toppcenter måste Miele eller Nättinen lira här tills nån kemi skapas. Nu får man fan spela tänka toppspelare om dom ändå ska va kvar istället för att ändra varje match.

Vesel och Sam håller inte landslagsklass men gör det bra i 3-4 formationerna. Vi kommer säkerligen åka ut om det är våra 1-2 centrar resten av säsongen.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav Danken » 13 november 2022, 14:34

Lenc Kempe Petersson

Bödker Miele Forsberg

Nättinen Vesel Tedenby

Hansson Big Sam J.Davidsson

Hoppas laget kan se ut sådär framöver. Eventuellt ge Modo Big Sam och låta Matson spela 4:e center.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav CJ#17 » 13 november 2022, 14:52

En riktig leading line hade varit så viktigt, kunnat bana väg och höja resten. Skulle komma göra avgörande skillnad.
All in på Mario! Super Mario.
CJ#17

Inläggav Nutarviguld » 13 november 2022, 17:29

CJ#17 skrev:En riktig leading line hade varit så viktigt, kunnat bana väg och höja resten. Skulle komma göra avgörande skillnad.
All in på Mario! Super Mario.

Håller med
Nutarviguld

Inläggav wk2431 » 13 november 2022, 20:53

Diabolics skrev:
wk2431 skrev:Petersson-BRA CENTER-Lenc

Oklart om vi har den centern nu. Trodde för egen del att Nättinen skulle bli lagets bäste center, på förhand. Den yngre Nättinen kanske, om han kommer in.

kempe?

Absolut. Är han i form tycker jag HV71 borde lägga rätt mycket krut på att försöka plocka in honom. Lär inte finnas många liknande alternativ som är tillgängliga och villiga att gå till SHL.
Lyckas man inte med Kempe lär enda alternativen vara at fortsätta vänta (dåligt alternativ), eller att försöka köpa loss en center i rejäl kaliber (Brännström exempelvis) av något annat SHL-lag. Lär bli svårt/dyrt att få loss någon sådan. Men lär också bli dyrt att mästra andra klubbar i dragkampen om Kempe. Men det är något sådant som behövs.
Sparka Kent Norberg!
"My time with HV71 was the happiest days of my career"
– Erik Christensen
Användarvisningsbild
wk2431

Inläggav jordfelsbrytare » 14 november 2022, 09:17

Jag trodde faktiskt att obekväma beslut skulle tas under uppehållet.
Inte ett jäkla skit har hänt.
Väldigt mycket snack på Nubben och väldigt liten verkstad.
Nåväl får hoppas att Samuelsson lyckas plocka fram något utöver det vanliga.
jordfelsbrytare

Inläggav Danken » 14 november 2022, 13:09

jordfelsbrytare skrev:Jag trodde faktiskt att obekväma beslut skulle tas under uppehållet.

Troligtvis väntar Nubben på Kempes "nej" och då står vi där med byxorna nere igen. Klassbacken kan vi nog sluta drömma om. Det finns nog inget vettigt.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav HVsvenskafans » 14 november 2022, 14:24

Oroväckande att inte ledningen är inställd på kval. Jag skulle fatta alla beslut utifrån vad som ger bäst chans att vinna den sista matchen för säsongen.

Vill inte ha fler konstiga panikvärvningar. Det är ok med spelare som behöver komma i form och som vi kan bygga med för att klara av kvalet+nästa säsong.

Laget är uruselt så är ok med att behålla Samuelsson. Skulle sparka honom ifall det inte vänder när vi skaffat ett SHL-lag.

Problemet är att Nubben knappast gör ett bättre jobb framöver. Blir många perversa långtidskontrakt för oss. Sjuk fetisch det där.
HVsvenskafans

Inläggav Småläninen » 14 november 2022, 17:10

jordfelsbrytare skrev:Jag trodde faktiskt att obekväma beslut skulle tas under uppehållet.

Trodde jag också faktiskt. Känns som att man huvudet i det blå på precis som senaste katastrofsäsongen. Classic HV numera...
Småläninen

Inläggav Jokkalainen » 14 november 2022, 18:52

Småläninen skrev:

Trodde jag också faktiskt. Känns som att man huvudet i det blå på precis som senaste katastrofsäsongen. Classic HV numera...

Är ju en arbetsvecka kvar för nubbelito, hoppas det händer något...
#1 Alltid saknad, Aldrig glömd!
Användarvisningsbild
Jokkalainen

Inläggav izzo » 15 november 2022, 21:40

Avsaknaden av en leadingline är det stora problemet. MoDos förstaline har just nu lekstuga med ett namnkunnigt Djurgården och hade laget uppbyggt på samma sätt ifjol. Laget inte speciellt märkvärdigt i övrigt. Samma med Leksand häromåret när dom kom 3:a. Hrvik med kedjekamrater ledde ett i övrigt ganska mediokert lag kväll efter kväll. Petersson-Ny-Ny tillsammans med Hjalmarssons entre kan med andra ord göra stor skillnad. Hoppas att Nubben kan lösa det
izzo

Inläggav shitkicker » 15 november 2022, 23:23

Tick tack, nubben. Tick tack.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Nick » 16 november 2022, 01:38

shitkicker skrev:Tick tack, nubben. Tick tack.

Ja kl tickar oroväckande fort för vår gode sportchef.
Nick

Inläggav jordfelsbrytare » 16 november 2022, 08:09

2 backskador hos Dif varav Ytterell fick rejält ont.
Kanske går att få iväg Bengtsson åt det hållet?
Det är nu Nubben måste bevisa sig som sportchef.
Allt har ännu så länge vart mycket snack och ingen verkstad överhuvudtaget. Absolut att marknaden må vara tunn men har man valt att gå in I säsongen med denna trupp får man räkna med att förstärkningar behövs. Kan knappast komma som en chock.
jordfelsbrytare

Inläggav Zico » 16 november 2022, 11:04

Ja, det är förvånande att inget händer. Varken spelare in eller spelare ut. På gårdagens träning, tränade Tedenby och Önerud en halvtimme innan resten av laget kom ut. Nättinen var fortfarande inte med och André Petersson vilade antagligen efter Karjala. Kontentan blev att man hade 10 backar och 12 forwards på isen. Att ha så många backar på träning kan inte vara bra. Lös det, Nubben!

Om jag tolkar det jag såg, är nog tanken att spela Hjalmarsson ihop med Martinsson, ungdomarna Andrae och Sjöholm ihop. Så här tränade man i mycket fem mot fem:

Hjalmarsson, Martinsson
Andrae, Sjöholm
Billins, LaLeggia
Glad, Torp
Bengtsson, Westerlund

Lenc, Miele, Fisker Mölgaard (här går väl André in)
Forsberg, Vesel, Matson
Bödker, Vigneault, J Davidsson
Hansson, M Davidsson, Lindbäck

För övrigt riktigt roligt att se den unge dansken. Han tar verkligen för sig på träningarna och är riktigt jäkla bra. Fortsätter han så, blir det svårt att hålla honom utanför laget. Dags att signa upp honom.
Zico

Inläggav Robert.76 » 16 november 2022, 11:17

Tack för input om träningen Zico, alltid spännande att höra från någon som är på plats. Häftigt med lilldansken, han skulle nog kunna peta en och annan ur laget.

Att inget hänt (hittills) är ju näst intill pinsamt. Nubben har haft en rejäl svansföring och hintat om att saker kommer hända under uppehållet. Som jag ser det kan det antagligen bero på att Nubben är helt värdelös på att få in rätt spelare, i detta fallet spets eller att han tror att nuvarande trupp kommer genom ett trollslag med Hammer och Lenc i laget börjar vinna mängder med matcher.

Pengar finns ju, spelmarknaden är tunn men sätter man ett allsvenskt lag på banan så får man räkna med att jobba i motvind.
Robert.76
Moderator

Inläggav Diabolics » 16 november 2022, 11:26

Att Hammer lirar med Eric är ju inte förvånande då det var Tommys spontana tanke när jag frågade honom. Jag hoppas dock att Emil får chansen bredvid. Jag tycker:
Sjöholm - eric
Hammer - 4 4

Detta har en bättre balans över två backpar.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Robert.76 » 16 november 2022, 11:33

Diabolics skrev:Att Hammer lirar med Eric är ju inte förvånande då det var Tommys spontana tanke när jag frågade honom. Jag hoppas dock att Emil får chansen bredvid. Jag tycker:
Sjöholm - eric
Hammer - 4 4

Skulle även kunna tänka mig LaLeggia ihop med Sjöholm, en duktig offensiv med en stabil defensiv pjäs. Sen kanske Martinsson är beroende av en klassback bredvid sig, han har ju inte rosat marknaden denna säsongen, faktiskt varit riktigt dålig.
Robert.76
Moderator

Inläggav Diabolics » 16 november 2022, 11:53

Robert.76 skrev:
Diabolics skrev:Att Hammer lirar med Eric är ju inte förvånande då det var Tommys spontana tanke när jag frågade honom. Jag hoppas dock att Emil får chansen bredvid. Jag tycker:
Sjöholm - eric
Hammer - 4 4

Skulle även kunna tänka mig LaLeggia ihop med Sjöholm, en duktig offensiv med en stabil defensiv pjäs. Sen kanske Martinsson är beroende av en klassback bredvid sig, han har ju inte rosat marknaden denna säsongen, faktiskt varit riktigt dålig.

Det är inte en dum tanke, men som sagt, vad blir det av Eric om han måste lira med nån av de andra i tredje backpar?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Robert.76 » 16 november 2022, 12:00

Diabolics skrev:
Robert.76 skrev:
Sjöholm - eric
Hammer - 4 4

Det är inte en dum tanke, men som sagt, vad blir det av Eric om han måste lira med nån av de andra i tredje backpar?

Det är ju där Nubbens nya supermegaspetsvärvning kommer in 8-)
Robert.76
Moderator

Inläggav Hest » 16 november 2022, 12:15

Zico skrev:Ja, det är förvånande att inget händer. Varken spelare in eller spelare ut. På gårdagens träning, tränade Tedenby och Önerud en halvtimme innan resten av laget kom ut. Nättinen var fortfarande inte med och André Petersson vilade antagligen efter Karjala. Kontentan blev att man hade 10 backar och 12 forwards på isen. Att ha så många backar på träning kan inte vara bra. Lös det, Nubben!

Om jag tolkar det jag såg, är nog tanken att spela Hjalmarsson ihop med Martinsson, ungdomarna Andrae och Sjöholm ihop. Så här tränade man i mycket fem mot fem:

Hjalmarsson, Martinsson
Andrae, Sjöholm
Billins, LaLeggia
Glad, Torp
Bengtsson, Westerlund

Forsberg, Vesel, Matson

För övrigt riktigt roligt att se den unge dansken. Han tar verkligen för sig på träningarna och är riktigt jäkla bra. Fortsätter han så, blir det svårt att hålla honom utanför laget. Dags att signa upp honom.

Att Fredrik Forsberg som faktiskt är en av ligans vassaste målskyttar inte har en bättre omgivning är fan en skandal.
Inget fel på Vesel eller Matson men det är inga topp 6 forwards i SHL.
Och fortfarande har inte ett skit hänt. Vakna Kent!
Hest

Inläggav Haard » 16 november 2022, 12:18

Sjöholm - eric
Hammer - 4 4

tror Hammer+Martinsson kan bli grymma ihop. Martinsson har sina styrkor i det offensiva, men har hittills iår fått ta så myckey defensivt ansvar att det gått ut över offensiven. Med Hjalmarsson bredvid sig tror jag att Martinsson vågar släppa loss sin offensiva instinkt lite mer, vilket även kommer gynna våra forwards då de får flera puckar att jobba med i offensiv zon.

Dessutom lär Martinsson fylla på oftare i offensiv zon, vilket ger oss längre tryck oftare på motståndarna, de får svårare att byta, blir trötta..... vi gör mål?

Drömscenario eller inte, jag tror på Hjalmarsson-Martinsson tillsammans.
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav Nutarviguld » 16 november 2022, 12:36

Hest skrev:
Zico skrev:Ja, det är förvånande att inget händer. Varken spelare in eller spelare ut. På gårdagens träning, tränade Tedenby och Önerud en halvtimme innan resten av laget kom ut. Nättinen var fortfarande inte med och André Petersson vilade antagligen efter Karjala. Kontentan blev att man hade 10 backar och 12 forwards på isen. Att ha så många backar på träning kan inte vara bra. Lös det, Nubben!

Hjalmarsson, Martinsson
Andrae, Sjöholm
Billins, LaLeggia
Glad, Torp
Bengtsson, Westerlund

Forsberg, Vesel, Matson

Att Fredrik Forsberg som faktiskt är en av ligans vassaste målskyttar inte har en bättre omgivning är fan en skandal.
Inget fel på Vesel eller Matson men det är inga topp 6 forwards i SHL.
Och fortfarande har inte ett skit hänt. Vakna Kent!

Håller med om det faktiskt, Forsberg räddar oss gång på gång på gång men är ändå underskattad av tränarna, hoppas att det blir Forsberg-Vesel-Tedenby sen när Teden är tillbaka
Nutarviguld

Inläggav Danken » 16 november 2022, 13:06

Så troligtvis blir inga fler spelare klara tills på lördag. Så bara Bödker är skillnaden i denna nystart :lol: Måstematcher direkt också.

Allt hopp till Lenc Miele Petersson nu! Förövrig rätt att spela Miele där. Trött på allsvenska centrar bredvid André.
Användarvisningsbild
Danken

FöregåendeNästa

Återgå till HV71