Lagbygget 22/23

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Lagbygget 22/23

Inläggav Haard » 10 november 2022, 11:00

Loui Eriksson klar för Frölunda, meddelar Expressen.

Väntas bli officiellt under förmiddagen.

Skönt att han inte gick till HV, känner jag. Tror dock på succé, när han väl kommit igång efter några matcher. Enorm rutin och målsinne hos den killen.
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav lejacques » 10 november 2022, 13:35

Om vi hugger på Julius Nättinen känns det ju inte aktuellt att bryta med Nättinen. Bra. Det finns sämre hockeyspelare i årets trupp.

Så om vi nu tar in Julius. Kanske det skulle kunna bli något sånt här.

Lenc-Miele-Petersson
Boedker-Vesel-Forsberg
Nättinen-Nättinen-Tedenby
Lindbäck-Matson-Hanson
Vigneault

Ser ju iaf lite bättre ut, inte jättebra, men lite bättre. Skulle gärna ha in en center och forward till.

Fråga. Med tanke på att Nubben jagar forwards så kommer ju inte alla få plats. Vilka tror ni man bryter med? Skulle sagt Nättinen tidigare, men nu med Juliusryktet så känns det ju som sagt inte aktuellt. Tror Vigneualt och bröderna Davidsson ligger i riskzonen.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav tibia » 10 november 2022, 13:44

lejacques skrev:Om vi hugger på Julius Nättinen känns det ju inte aktuellt att bryta med Nättinen. Bra. Det finns sämre hockeyspelare i årets trupp.

Lenc-Miele-Petersson
Boedker-Vesel-Forsberg
Lindbäck-Matson-Hanson
Vigneault

Ser ju iaf lite bättre ut, inte jättebra, men lite bättre. Skulle gärna ha in en center och forward till.

Fråga. Med tanke på att Nubben jagar forwards så kommer ju inte alla få plats. Vilka tror ni man bryter med? Skulle sagt Nättinen tidigare, men nu med Juliusryktet så känns det ju som sagt inte aktuellt. Tror Vigneualt och bröderna Davidsson ligger i riskzonen.

Håller med. Tror Modo kan vara intresserade av att få tbx Vigneault.
tibia

Inläggav Kamy » 10 november 2022, 14:12

lejacques skrev:

Från modos forum där dom sammanfattat en intervju med deras sportchef:

”Enligt Hinken är vi såklart intresserad av Big Sam, men inte fått någon indikation att HV71 är redo att släppa.”
Kamy

Inläggav lejacques » 10 november 2022, 14:16

Hmm rätt stor skillnad på huruvida man inte vill eller inte är redo att släppa... Någon som vet vad Modos sportchef exakt sa?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Windom Earle » 10 november 2022, 14:19

Haard skrev:Loui Eriksson klar för Frölunda, meddelar Expressen.

Väntas bli officiellt under förmiddagen.

Skönt att han inte gick till HV, känner jag. Tror dock på succé, när han väl kommit igång efter några matcher. Enorm rutin och målsinne hos den killen.

Lite OT :) men jag tror att Loui Eriksson och Håkan Hellström är en och samma person. Grymt lika iaf!
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav PapaEmeritus » 10 november 2022, 14:20

Tänker att Vingnååås vara eller icke vara kommer utveckla sig beroende på huruvida Nubben löser ersättare. Lill-Nättinen skulle absolut kunna vara en sådan, men då måste han ju få godkänt av både spelaren och HIFK först.

Sen borde Modo hugga typ en nanosekund efter att Nubben visat lillfingret.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Zico » 10 november 2022, 14:39

lejacques skrev:Hmm rätt stor skillnad på huruvida man inte vill eller inte är redo att släppa... Någon som vet vad Modos sportchef exakt sa?

Han sa så här......"Det är klart att vi är intresserade av Sam Vigneault, men jag har inte fått någon indikation på att HV71 är beredda att släppa honom. Därför känns det väldigt avlägset."

Med det sagt.....jag tror inte man skickar Vigneault.
Zico

Inläggav dekman » 10 november 2022, 15:29

lejacques skrev:Om vi hugger på Julius Nättinen känns det ju inte aktuellt att bryta med Nättinen. Bra. Det finns sämre hockeyspelare i årets trupp.

Fast frågan är om det finns nån sämre sett till lön och förväntad prestation... han har ca 150 000 kr i månaden - netto. Och har sämre stats än Herman Hansson, som har 1/4 av det.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav PapaEmeritus » 10 november 2022, 16:14

dekman skrev:

Fast frågan är om det finns nån sämre sett till lön och förväntad prestation... han har ca 150 000 kr i månaden - netto. Och har sämre stats än Herman Hansson, som har 1/4 av det.

Instämmer. Fast frågan är om lillebror vill spela i föreningen som sparkar storebrorsan? :lol:
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav lejacques » 10 november 2022, 16:42

Sämre stats än Hansson? Tänker du på plus/minus då? För Nättinen har lika många poäng, faktiskt gjort ett mål och har ett bättre poängsnitt. Men ja, jag fattar vad du menar. Nättinen har underpresterat som tusan, och sett till lön är han kanske "värst" i klassen. Men om vi bortser från lönen så menar jag att det finns sämre spelare i laget.

Samtidigt, till Nättinens försvar. Han har använts på ett mycket, mycket märkligt sätt. Knappt fått chansen som center. Varken på försäsong eller så här inledningsvis.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav dekman » 10 november 2022, 17:34

lejacques skrev:Sämre stats än Hansson? Tänker du på plus/minus då? För Nättinen har lika många poäng, faktiskt gjort ett mål och har ett bättre poängsnitt. Men ja, jag fattar vad du menar. Nättinen har underpresterat som tusan, och sett till lön är han kanske "värst" i klassen. Men om vi bortser från lönen så menar jag att det finns sämre spelare i laget.

Jag kan ta Torp som exempel annars, som är en utpräglad defensiv back men ändå har åstadkommit mer poäng än Nättinen.
Eller Måns Lindbäck, som också producerat mer på tre minuter mindre speltid.

Och nej, man kan väl inte bortse från lönen - och förväntad roll - när man rankar spelare? Om jag ska välja att sparka en spelare så väljer jag ju hellre att sparka den dyra spelaren som inte producerat än en billigare...

(När det gäller Hansson så spelar han också betydligt mindre än Nättinen per match)
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Quila » 11 november 2022, 12:07

Lenc-Miele-Petersson
Boedker-Vesel-Forsberg
Lindbäck-Matson-Hanson
Vigneault

Ser hyggligt ut och fram tills vi fått en ny toppcenter så borde väl ändå Miele få chansen bredvid Lenc och Petersson..?
Sedan lär det vara Vigneault som ligger mest risigt till, men i ärlighetens namn tycker jag Matson (tyvärr) är alldeles för trög.
Örebro är ett av några SHL-lag som tydligen ska vara intresserade av Davidssons, men förstått det som att det gäller nästa säsong. Måns är upp och ner, så kanske en utlåning är på g där?
Bland backarna kan det givetvis vara Bengtsson som lämnar, men kanske att han ska få en sista chans? På bekostnad av Billins kanske som många allsvenska lag borde vara intresserade av.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav lejacques » 11 november 2022, 12:17

Dekman: Hör vad du säger. Och jag håller med till fullo om att Nättinen underpresterat. Skulle uppenbarligen tagit med någon form av smiley för att förtydliga att mitt inlägg inte var 100 procent allvar.

Sen det där med lön. Njae. Det spelar in, självklart. Men det avgör inte nödvändigtvis vem som är sämst. Kokkonen låg väl på medel förra året, men han var likväl sämst. Tyckte många av oss i alla fall. Det avgör inte heller vem som borde få sparken, nödvändigtvis. Kan du uppgradera en spelare på en "billig position" kan det ge effekt det med.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Quila » 11 november 2022, 12:26

lejacques skrev:Dekman: Hör vad du säger. Och jag håller med till fullo om att Nättinen underpresterat. Skulle uppenbarligen tagit med någon form av smiley för att förtydliga att mitt inlägg inte var 100 procent allvar.

Sen det där med lön. Njae. Det spelar in, självklart. Men det avgör inte nödvändigtvis vem som är sämst. Kokkonen låg väl på medel förra året, men han var likväl sämst. Tyckte många av oss i alla fall. Det avgör inte heller vem som borde få sparken, nödvändigtvis. Kan du uppgradera en spelare på en "billig position" kan det ge effekt det med.

Lejacques, självklart har det stor betydelse hur stor lön en spelare lyfter, kontra förväntningar, vilket i sin tur påverkar den allmänna synen på om en spelare är bra, eller dålig. Kan nästan garantera att Vigneualt löper mycket större risk att få lämna nu än om han hade lyft halva sin lön. Lön och prestation mäts, men också relationen lön kontra prestation.

Det som möjligen kan tala för Sams fördel kontra exempelvis Måns är möjlig uppsida plus att fler kanske är beredda att ta över större del av Måns kontrakt jämfört med Sams.
Quila
Moderator

Inläggav lejacques » 11 november 2022, 12:49

Du säger det själv. Uppsidan. Här finns det ju en större uppsida på spelare med högre lön (exempelvis Nättinen) än tvärtom (Davidssonbröderna). Vilket som du själv påpekar också är något som vägs in.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Quila » 11 november 2022, 13:04

lejacques skrev:Du säger det själv. Uppsidan. Här finns det ju en större uppsida på spelare med högre lön (exempelvis Nättinen) än tvärtom (Davidssonbröderna). Vilket som du själv påpekar också är något som vägs in.

Precis, det är ju något man får väga in och därför tog jag med det som en aspekt, men i det läget vi är i trodde jag vi var överens om att tiden talade emot oss. Vi har inte tid att vänta på att spelare med eventuell uppsida ska få spela igång sig. De tar ju inte bara istid i sig utan även istid från andra. Hade vi varit i ett annat mindre prekärt läge hade vi säkert kunna ha ett par spelare som letar form, men den lyxen kan vi inte unna oss.

Hade Davidssons haft dubbla lönen hade de även fått kritik av sådana som mig, eller tvärtom om Sam V haft halva sin lön, så hade gemene man nog inte tyckt han varit så dålig som han de facto varit, eftersom förväntningarna på en högavlönad är och ska vara större än på breddspelarna. Det positiva med breddspelare än inte möjlig uppsida utan snarare jämnheten. Man vet nästan precis vad man får när man ger dessa spelare istid och vad man kan förvänta sig och vad dessa spelare klarar av att utstå. Nättinen tycker jag precis som du borde få mer chanser som center, men frågan är hur länge de högavlönade spelarna ska få alibispela.
Quila
Moderator

Inläggav Fylke74 » 11 november 2022, 17:36

Bara jag som tycker det är märkligt att ingen fått lämna ännu med tanke på hur det lät i Nubbens intervju inför uppehållet?
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav Nutarviguld » 11 november 2022, 18:32

Fylke74 skrev:Bara jag som tycker det är märkligt att ingen fått lämna ännu med tanke på hur det lät i Nubbens intervju inför uppehållet?

Näe lite märkligt är det allt, enda "nyheten" är Hammer in, men uppehållet är inte över än så man hoppas på lite förändring snart
Nutarviguld

Inläggav Danken » 12 november 2022, 07:34

Känns i hela magen att det inte blir nånting av nånting och vi börja med laget vi sluta med efter uppehållet. Det skulle ju bli en kraftig nystart inte fiasko igen.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav shitkicker » 12 november 2022, 12:59

Danken skrev:Känns i hela magen att det inte blir nånting av nånting och vi börja med laget vi sluta med efter uppehållet. Det skulle ju bli en kraftig nystart inte fiasko igen.

Finns nog en stor risk att det är precis så som vi kommer att få summera detta uppehåll.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Davestar » 12 november 2022, 14:05

Ger mig på en utvärdering av Nubbens nyförvärv hittills:
Westerlund- dålig och anonym. Dåligt nyförvärv.
Bengtsson- jättedålig. Dåligt nyförvärv.
Vigneault- super duper dålig. En av de sämre, om inte den sämsta, centrarna under de senaste 25 åren. Katastrofalt nyförvärv.
Ortio- relativt bra- får dålig hjälp och då är det svårt att vinna matcher. Ett bra nyförvärv.
Tedenby- dålig innan han skadades men här finns det ändå potential det vet vi alla. Ett bra nyförvärv.
Martinsson- inte så dålig som många vill göra gällande. Han ska vara en back för ett andra backpar, inte den ledande backen. Ok/bra nyförvärv.
Hansson- bidrar med hårt arbete men inte så mycket mer. Ok nyförvärv tack vare hur dåliga de andra grovarbetarna är i truppen.
Peterson- hög europeisk klass men alldeles för ensam och lider av de dåliga centrarna. Ett topp förvärv.
Boedker- visar att det finns mycket klass. Bra nyförvärv.
Nättinen- har underpresterat på ett sätt som var svårt att förutsäga. Ok nyförvärv.
Lenc- svårt att bedöma efter en match. Känns inte lika förstörd av dåligt självförtroende som resten av truppen. Ok/bra nyförvärv.
Laleggia- topp offensiv back i ligan. Bra nyförvärv.
Hjalmarsson- världsklass rakt igenom. Världsklass nyförvärv.

Hade nubben inte behållt så många dåliga spelare och värvat så dåliga backar och centrar så hade han ändå haft en klart godkänd silly. Detta såg alla inför säsongen så det känns bara så oerhört onödigt och dumt att vi är i det läget vi är.
Miele- super egoist med många varningslampor. Uppenbart dåligt scoutad. Dåligt nyförvärv.
Slava Ukraini! Heroiam slava!
Davestar

Inläggav Fylke74 » 12 november 2022, 15:21

Håller med dig på merparten.
Anser dock att Hansson är ett väldigt bra nyförvärv samt att Nättinen hitintills varit raka motsatsen.
Fylke74

Inläggav Robert.76 » 12 november 2022, 16:04

Fylke74 skrev:Håller med dig på merparten.
Anser dock att Hansson är ett väldigt bra nyförvärv samt att Nättinen hitintills varit raka motsatsen.

Håller helt med, Hansson en av få som klivit fram. Martinsson däremot, en geting i expressen, det är nästan för snällt.
Robert.76
Moderator

Inläggav Davestar » 12 november 2022, 16:29

Missförstå mig rätt nu men har egentligen Hansson klivit fram så mycket? En energispelare som spelar med energi. Det är ju liksom det han ska göra. Två ass på 16 matcher och en fatal utvisning senast som innebar att vi inte fick 3-1 som troligen hade avgjort matchen. Jag gillar Hansson men han är långt ifrån en Ledin eller Jämtin som faktiskt kunde bidra med betydligt mer än energi, dvs kunde avgöra matcher. Jag tror många lyfter Hansson mycket beroende på hur urusla Vigneault och bröderna faktiskt är.
Slava Ukraini! Heroiam slava!
Davestar

Inläggav Fylke74 » 12 november 2022, 16:36

Förstår vad du menar men han är iaf en energispelare som bidrar med energi.
I motsats till tex våra tilltänkta målskyttar som inte bidrar med sitt.
Hansson är en billig värvning vilket i sin tur innebär att mina krav på honom inte är i närheten av de jag ställer på tilltänkta toppspelare.
Fylke74

Inläggav wk2431 » 12 november 2022, 18:15

Petersson ser riktig vass ut i kedjan med Brännström och Lindholm i Karjala Cup. Blir uppenbart hur bra Petersson kan vara i en bättre omgivning.

Synd att HV inte kunde kontraktera Brännström redan nu. Nivån på anfallsspelet hade kunnat se ett par nivåer bättre ut men lite vassare centrar.
Vill man bygga ett lag som faktiskt är bättre än det man redan har är det dags att öppna plånboken och köpa loss kvalitet, istället för att ta in mer kvantitet som haft dålig start i andra klubbar.
Förstå mig rätt, tycker både LaLeggia och Lenc är bra värvningar sett till hur det sett ut. Men vill man ha något som verkligen gör stor skillnad bör man sikta högre än så. Hjalmarsson är en bra start på det.
Sparka Kent Norberg!
"My time with HV71 was the happiest days of my career"
– Erik Christensen
Användarvisningsbild
wk2431

Inläggav Farzan » 12 november 2022, 19:03

wk2431 skrev:Petersson ser riktig vass ut i kedjan med Brännström och Lindholm i Karjala Cup. Blir uppenbart hur bra Petersson kan vara i en bättre omgivning.

Synd att HV inte kunde kontraktera Brännström redan nu. Nivån på anfallsspelet hade kunnat se ett par nivåer bättre ut men lite vassare centrar.
Vill man bygga ett lag som faktiskt är bättre än det man redan har är det dags att öppna plånboken och köpa loss kvalitet, istället för att ta in mer kvantitet som haft dålig start i andra klubbar.
Förstå mig rätt, tycker både LaLeggia och Lenc är bra värvningar sett till hur det sett ut. Men vill man ha något som verkligen gör stor skillnad bör man sikta högre än så. Hjalmarsson är en bra start på det.

Lenc dunkar ju in mål i landslaget han också.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav mark77 » 12 november 2022, 20:09

shitkicker skrev:
Danken skrev:Känns i hela magen att det inte blir nånting av nånting och vi börja med laget vi sluta med efter uppehållet. Det skulle ju bli en kraftig nystart inte fiasko igen.

Finns nog en stor risk att det är precis så som vi kommer att få summera detta uppehåll.

Detta uppehåll är ju en straffspark mot öppet mål för Norberg vad gäller chansen att ge laget en nystart, tar han inte den utan städar ut hus mm istället börjar man allvarligt fundera vad som pågår egentligen, inte ofta man är spellediga så här länge och har chansen att implicera en förändring.

En back som lade av inför förra säsongen och före det gjort ett mål på senaste 150 matcherna kommer ju inte lösa våra anfallsproblem liksom.

Händer inget mer snart är risken överhängande att även analysen efter säsongen blir samma som hittills.
mark77

Inläggav wk2431 » 12 november 2022, 21:13

Farzan skrev:
wk2431 skrev:Petersson ser riktig vass ut i kedjan med Brännström och Lindholm i Karjala Cup. Blir uppenbart hur bra Petersson kan vara i en bättre omgivning.

Lenc dunkar ju in mål i landslaget han också.

Petersson-BRA CENTER-Lenc

Oklart om vi har den centern nu. Trodde för egen del att Nättinen skulle bli lagets bäste center, på förhand. Den yngre Nättinen kanske, om han kommer in.
Sparka Kent Norberg!
"My time with HV71 was the happiest days of my career"
– Erik Christensen
Användarvisningsbild
wk2431

FöregåendeNästa

Återgå till HV71