Tråden om #88 Jesper Kokkonen

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om #88 Jesper Kokkonen

Inläggav lejacques » 4 november 2021, 19:11

Zico skrev:lejacques: med dina kedjor och Törngren på väg tillbaka i laget...var ska Törngren in, eller är han MR X? Annars håller jag med angående Kokkonen. Men han var helt ok med SSK, så ge honom några matcher till.

Ja, du ser. Glömde Törngren. Så Kokkonen är i den bästa av världar inte ens trettonde.

Att Kokkonen skulle kunna bli en tillgång i ett slutspel. Nä, va? Att döma av hans playoffsiffror är han allt annat än en slutspelslirare.

I fallet Kokkonen tror jag vi helt enkelt får konstatera att det rör sig om en dagsslända som inte klarar av ett mer strukturerat spel.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Kamy » 13 november 2021, 02:40

2 mål på 62 seriematcher. När ska vi man göra sig av med honom undrar jag? Bidrar verkligen inte med någonting.
Kamy

Inläggav RJ--92 » 13 november 2021, 10:53

Kamy skrev:2 mål på 62 seriematcher. När ska vi man göra sig av med honom undrar jag? Bidrar verkligen inte med någonting.

Kanske skickar honom till nåt lag och i utbyte tar HV in viss Bryggman som tidigare nämnts.
RJ--92

Inläggav Davestar » 13 november 2021, 21:48

Bryt kontraktet snarast tack. Gör inte ett rätt och sänker sin omgivning. Efter 60+ matcher (där han fått spela i leading lines och PP från och till) och totalt sju poäng räcker det nu. Vi har inte råd att ha denna typ av dödvikt i laget när vi vill upp.
Slava Ukraini! Heroiam slava!
Davestar

Inläggav Jacob96 » 13 november 2021, 21:53

Ja, jag håller med .
En total flopp.
Märkligt att Hult inte bryter med honom.
Mycket märkligt.
Jacob96

Inläggav Junior » 13 november 2021, 21:56

Jacob96 skrev:Ja, jag håller med .
En total flopp.
Märkligt att Hult inte bryter med honom.
Mycket märkligt.

En anledning kan ju vara för att man inte har en ersättare klar ännu. Det är sällan spelare får gå innan man löst något.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav lejacques » 13 november 2021, 23:47

En av alla Hults felrekryteringar. Det sjuka är att Hult toppar den usla värvningen med att ge Kokkonen TVÅ år till. I ett läge där det faktiskt inte finns en enda anledning till att behålla honom.

Och däri ligger väl problemet. Man måste alltså hitta en förening som är villig att ta över Kokkonens kontrakt.

Förhoppningsvis är det inte så dyra pengar det handlar om så jag hoppas verkligen HV har råd med att bryta kontraktet, alternativt köra ner Kokkonen i J20 och röka ut honom.

Det kan låta hårt. Men jag tror varken HV eller Kokkonen är nöjda med hur det utvecklat sig.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Pawhlen » 13 november 2021, 23:52

lejacques skrev:En av alla Hults felrekryteringar. Det sjuka är att Hult toppar den usla värvningen med att ge Kokkonen TVÅ år till. I ett läge där det faktiskt inte finns en enda anledning till att behålla honom.

Och däri ligger väl problemet. Man måste alltså hitta en förening som är villig att ta över Kokkonens kontrakt.

Förhoppningsvis är det inte så dyra pengar det handlar om så jag hoppas verkligen HV har råd med att bryta kontraktet, alternativt köra ner Kokkonen i J20 och röka ut honom.

Det kan låta hårt. Men jag tror varken HV eller Kokkonen är nöjda med hur det utvecklat sig.

Får ändå vara lite djävulens advokat här, Hult trodde förmodligen han skulle producera i HA med tanke på hur han var i Karlskoga (nu är det dock bevisat att han bara dansade en säsong)

Men problemet är ju att få någon klubb att vilja ta över kontraktet, jag vet inte vilken lön han har men det är nog ingen jättebillig spelare. Möjligen Vita Hästen kanske skulle vara intresserade
Pawhlen

Inläggav lejacques » 13 november 2021, 23:58

Pawhlen skrev:
lejacques skrev:En av alla Hults felrekryteringar. Det sjuka är att Hult toppar den usla värvningen med att ge Kokkonen TVÅ år till. I ett läge där det faktiskt inte finns en enda anledning till att behålla honom.

Får ändå vara lite djävulens advokat här, Hult trodde förmodligen han skulle producera i HA med tanke på hur han var i Karlskoga (nu är det dock bevisat att han bara dansade en säsong)

Men problemet är ju att få någon klubb att vilja ta över kontraktet, jag vet inte vilken lön han har men det är nog ingen jättebillig spelare. Möjligen Vita Hästen kanske skulle vara intresserade

En gång är ingen gång. Förutsättningen med att förlänga med Kokkonen handlade i alla fall i min värld om att han skulle kunna återupprepa succén med Foppa. Nu är det så smärtsamt tydligt att det aldrig kommer att ske. Och då bidrar Kokkonen med precis ingenting alls.

HV har ju under Hults år varit väldigt restriktiva när det kommer till att bryta kontrakt. Jag hoppas innerligt att inställningen är en annan nu.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Pawhlen » 14 november 2021, 00:02

Där håller jag med dig fullständigt, även jag trodde han skulle producera tillsammans med Forsberg i HA, men klart som tusan ska Kokkonen inte vara kvar.

Om ingen klubb i HA är intresserade kan vi ju alltid höra oss för med någon av klubbarna i finska Liiga
Pawhlen

Inläggav Jacob96 » 14 november 2021, 00:06

Hult lyckades inte bara som sagt förlänga kontraktet med denna flopp . Han lyckades även jämföra honom med Remstam . :lol:

Ser inga likheter alls . Kokkonen spelar inte fysiskt och uppoffrande.. nej helt sjukt att han faktiskt är ordinarie i seriesuveräna hv71 .
Jacob96

Inläggav Davestar » 14 november 2021, 10:53

Att håna Remstam på det sättet som Hult gjorde, är bara i sig en grund för att Hult måste försvinna (som alla vet finns det ju tusentals skäl till). Jag hoppas inte att Remstam mår dåligt över detta, jag vet att iaf jag hade mått oerhört dåligt över att ha blivit jämförd med vår sämsta spelare någonsin ( i hård konkurrens med Hagos). Sen köper jag resonemanget att det är rimligt att ha en ersättare på plats innan kontraktet bryts men det är så sjukt frustrerande att se Kokkonen göra plattmatch efter plattmatch och samtidigt göra de han spelar med sämre.
Slava Ukraini! Heroiam slava!
Davestar

Inläggav mrnorrland » 14 november 2021, 11:38

I klass med Simon passar bättre på bänken Skoog
mrnorrland

Inläggav Kamy » 27 november 2021, 20:31

Max Wärn - 10 mål och 18 poäng tot på 48 matcher - man rev kontraktet
Andreas Thuresson - 10 mål och 19 poäng tot på 43 matcher - man rev kontraktet
Juuso Ikonen - 7 mål och 17 poäng tot på 52 matcher - man rev kontraktet

Kokkonen den allsmäktige - imponerande 2 mål och 7 poäng tot på 67 matcher. Kan någon förklara varför han är kvar än? Det finns ingen som helst logik bakom det här.
Kamy

Inläggav lejacques » 28 november 2021, 13:26

Kamy skrev:Max Wärn - 10 mål och 18 poäng tot på 48 matcher - man rev kontraktet
Andreas Thuresson - 10 mål och 19 poäng tot på 43 matcher - man rev kontraktet
Juuso Ikonen - 7 mål och 17 poäng tot på 52 matcher - man rev kontraktet

Kokkonen den allsmäktige - imponerande 2 mål och 7 poäng tot på 67 matcher. Kan någon förklara varför han är kvar än? Det finns ingen som helst logik bakom det här.

Ja, det är väldigt märkligt. En sak förra året när han hade allt att vinna. Men i år... Tanken sett till när han skrev på nytt kontrakt och hur han matchades inledningsvis var inte att han skulle vara en brunkare i fjärde och BP.

Ser att vissa tycker han kämpar och försöker. Ser dock inte att han skulle göra det bättre än nån annan när det gäller att kämpa och försöka... Ribban är hur som väldigt lågt satt om tränarna accepterar att ha så låga krav och förväntningar som vi i nuläget har på Kokkonen.

Det här kontraktet måste ju bara brytas. Som jag sagt förr. Den största floppen i HV:s historia. Unikt att floppa två säsonger i rad, i samma lag, i två olika serier.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Junior » 28 november 2021, 18:26

Grejen med Kokkonen är väl att han ändå på något sätt klarar av att spela enligt gameplanen ganska bra. Han ligger någorlunda rätt både offensivt och defensivt samt åker skridskor enligt min uppfattning. Problemet är ju bara att inget händer och poängen kommer inte. Jämför man med någon som typ Netterberg som bidrar med poäng men nog är orsaken till fler mål bakåt känns det som att tränarna väljer det "säkra" kortet mer.

Hade Leif Boork fått i uppgift att ge några komplimanger till Kokkonen hade det nog låtit typ som när han recenserade Salmonson, "Du är lång, åker mycket skridskor och sen är du lång också".
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav lejacques » 28 november 2021, 18:54

Så kan det ju vara. Men sen har Netterberg en uppsida som Kokkonen saknar helt. Det vill säga, när Netterberg väl får chansen i en högre kedja så producerar han framåt. Netterberg måste ju, sett till antal spelade minuter, vara en av de som producerar bäst i serien? Jämför med Kokkonen som alltså fick inleda med Foppa och Vesel och som dessutom fått betydligt fler chanser i PP.

Därför väljer jag hellre att ha kvar en spelare som Netterberg. Om vi nu ska ha utfyllnadsspelare så är det bättre att ha en som faktiskt kan påverka laget positivt vid skador som nu. I Kokkonens fall handlar det ju bara om dökött.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Junior » 28 november 2021, 19:02

lejacques skrev:Så kan det ju vara. Men sen har Netterberg en uppsida som Kokkonen saknar helt. Det vill säga, när Netterberg väl får chansen i en högre kedja så producerar han framåt. Netterberg måste ju, sett till antal spelade minuter, vara en av de som producerar bäst i serien? Jämför med Kokkonen som alltså fick inleda med Foppa och Vesel och som dessutom fått betydligt fler chanser i PP.

Därför väljer jag hellre att ha kvar en spelare som Netterberg. Om vi nu ska ha utfyllnadsspelare så är det bättre att ha en som faktiskt kan påverka laget positivt vid skador som nu. I Kokkonens fall handlar det ju bara om dökött.

Jag har hellre kvar Netterberg också.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Windom Earle » 3 december 2021, 12:51

Hade jag varit tränare för HV hade jag sagt till Kokkonen att "tills du gör spelmål på grund av individuell skicklighet eller stäm med din kedja, så spelar du som Tomas Holmström eller Per Ledin". In med Kokkonen framför mål i varje situation så kommer det hända grejer. Han skulle kunna göra underverk som murbräcka och målvaktsskymmare, och peta in viktiga puckar. Han ska inte spela som Forsberg.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav 327 Karlsson » 3 december 2021, 23:55

Tyvärr är Kokkonen klappkass. Tråkigt att hänga ut spelare så här, men det måste sägas. Inte ett rätt idag, målet senast var ett undantag bland alla misstag. Så fort någon skadad spelare kommer tillbaka måste han upp på läktaren. Så fort något nytt kommer in i truppen måste han ut.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Robert.76 » 4 december 2021, 00:17

327 Karlsson skrev:Tyvärr är Kokkonen klappkass. Tråkigt att hänga ut spelare så här, men det måste sägas. Inte ett rätt idag, målet senast var ett undantag bland alla misstag. Så fort någon skadad spelare kommer tillbaka måste han upp på läktaren. Så fort något nytt kommer in i truppen måste han ut.

Nejdå, han ska användas i PP i BP i AW i PM och FM och inte minst, alltid in som extragubbe när vi jagar mål....
Robert.76
Moderator

Inläggav lejacques » 4 december 2021, 02:31

Robert.76 skrev:
327 Karlsson skrev:Tyvärr är Kokkonen klappkass. Tråkigt att hänga ut spelare så här, men det måste sägas. Inte ett rätt idag, målet senast var ett undantag bland alla misstag. Så fort någon skadad spelare kommer tillbaka måste han upp på läktaren. Så fort något nytt kommer in i truppen måste han ut.

Nejdå, han ska användas i PP i BP i AW i PM och FM och inte minst, alltid in som extragubbe när vi jagar mål....

Skrattade högt åt detta. Såg framför mig hur Kokkonen kör karaoke på AW:n.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nick » 4 december 2021, 11:49

Kan inte, hur mycket jag än funderar komma på en större floppvärvning än denna..Finns de ens?
Inte ens Hagos går att jämföra.
Nick

Inläggav Bakom » 23 februari 2022, 17:03

Vet att jag kommer få mothugg nu!
Kokkonen har kanske inte sin bästa säsong än så länge även om JAG tycker han faktiskt gjort det okay.
MEN han gör en sak som HV har saknat....Han för in posivitet i laget och det är fanimig mer värt än att göra mål.
Han införde Dirlandia som en injektion efter vinsterna och det har han gjort förbannat bra.
Även fansen gillar detta!

Frågor på mina synpunkter?

Tack för ordet /Bakom
Bakom

Inläggav lejacques » 23 februari 2022, 18:49

Inget fel om han bidrar med positiv energi.

Men man måste ju se till förutsättningarna när Kokkonen förlängde för att kunna göra en i mina ögon riktig bedömning.
1) Kokkonen kom från en riktigt misslyckad säsong i SHL. Stort tvek på om han fått vara kvar om HV lyckats hålla sig kvar i SHL.
2) Kokkonen beskrevs på följande sätt av Hult när han fick förlängt:
”Jesper är en spelare som kommer att växa i HV-tröjan ytterligare nästa säsong. Han har alla verktygen att göra riktigt mycket poäng något han har bevisat tidigare i sin karriär. Jesper är också en spelare sätter prestige i det hårda jobbet och ska vara jobbig att möta för alla motståndarbackar nästa år”

Har Jesper vuxit i HV-tröjan? Nej, va?
Har Jesper gjort poäng? Nej, va?
Har Jesper stått för ett hårt jobb? Ja, om du frågar vissa. Nej, om du frågar andra. Frågar du mig finns det minns en handfull spelare som går före även i det hårda jobbet, vilket även tränarna uppenbarligen tycker sett till istid och BP-spel.

Två nej och ett njae kan inte ge annat en ett underkänt betyg.

I förlängningen har Kokkonens underprestation dessutom tvingat HV till att lägga ännu mer pengar på truppen. Så oavsett Dirlanda förväntar jag mig att Kokkonen inte spelar kvar i HV nästa år. Oavsett serie vi spelar i. För ja, i slutändan värderar jag en spelare som gör det jobb han förväntas bidra med mer än en spelare som infört en vinstsång i omklädningsrummet.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav lejacques » 26 februari 2022, 00:36

Vissa menar att Kokkonen bidrar med bra forecheck, att han åker skridskor och sliter. Kan tycka det är lite anmärkningsvärt då att Kokkonen är blott en av två spelare i årets trupp, med över 20 spelade matcher, som ligger på minus.

Att han bara fått husera i en fjärdekedja och använts i en defensiv roll, som Wikström (den andre med minus) stämmer ju inte helt med tanke på alla de chanser han fått bredvid ledande spelare.

Jag försöker inte vara elak, jag bara konstaterar att jag inte kan hitta en tidigare HV-spelare som bidragit med så lite så lite sett till förväntningar. Inte ens i en undanskymd roll levererar han.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav trisse » 27 mars 2022, 12:35

Lätt att säga nu kanske. Men om det stämmer att Kokkonen bidrar med jävligt god stämning i laget och hur han spelat hittills i slutspelet så har ju HV gjort helt rätt i att behålla honom.

Tycker alltid det är är så jävla kul när det vänder för någon som varit starkt ifrågasatt. Go go Kokko
trisse

Re: Lagbygget 22/23

Inläggav Haard » 26 maj 2022, 14:08

Kokkonen lämnar.

"HV71 och Jesper Kokkonen har kommit överens om att gå skilda vägar och forwarden fortsätter karriären i en annan klubb.

Jesper Kokkonen kom till HV71 inför förra säsongen och har spelat 118 matcher i HV-tröjan. Nu har klubben och Kokkonen kommit överens om att forwardens kontrakt bryts och att karriären går vidare på annat håll.

Stort tack Jesper för åren i HV71, för insatsen på isen och för sången i omklädningsrummet!"
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav Diabolics » 26 maj 2022, 14:10

Då var det klart:
Bild

Ett bra beslut.

Vi tackar denna herre, som trots lite knackig sejour i HV ändå kommer stanna kvar som en stor del av vårt gladaste minne från 2022: Dirlanda efter game 6.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav JonahHV71 » 26 maj 2022, 14:14

Tack Kokko! Tråkigt men det var väll menat att bli...
JonahHV71

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 - Spelare och tränare