av Sir Ward » 28 mars 2022, 21:29
Carl Ljungquist JP
Klasskillnad när HV71 trycker på gasen – nu talar allt för fyra raka
Storkross, elva mål framåt och 3–0 i matcher. HV71 stormar på mot semifinal i det hockeyallsvenska slutspelet.
Men när jag åkte mot Plivit Arena i Västervik för måndagskvällens tredje kvartsfinalbatalj mellan HV71 och Västervik gjorde jag det med känslan att det rödblå hemmalaget nog ändå kunde ge storfavoriten en riktig fight.
Det tog inte många minuter innan jag kunde skicka de där tankarna all världens väg...
HV71 visade ingen som helst pardon mot Smålandsrivalen under matchens första 20 minuter. Det regnade in mål i hemmalagets kasse och inte ens ett målvaktsbyte lite drygt halvvägs in i perioden fick effekt för Västervik.
Fyra minuter in i matchen spelade kraftpaketet Tommi Huhtala fysiskt på mittplan, Tyler Vesel kunde tack vare det sno åt sig pucken, trampade in i anfallszon och stänkte dit ledningsmålet.
Efter det följde ett powerplaymål från Myles Powell, ett i boxplay från Jonathan Davidsson och så hittade även Chad Billins samt den något oväntade slutspelskungen Jesper Kokkonen in i målprotokollet.
0–5 på resultattavlan efter en period. När ett kraftfullt och brett HV-lag trycker på gasen är det klasskillnad jämfört med Västervik.
Men samtidigt hamnade bortalaget i ett intressant läge efter de första 20 minuterna. Hur skulle laget lyckas bibehålla fart, intensitet och full kampvilja när matchen egentligen var stängd med två perioder kvar att spela?
Svaret blev att HV71 inte hade något som helst problem med att stänga matchen. Västervik gjorde visserligen ett reduceringsmål tidigt i den andra perioden, men Tyler Kelleher och Myles Powell utökade ledningen till 7–1 innan den andra perioden var över.
I den tredje perioden fortsatte HV71 att göra mål på precis allt.
HV-segern blev till slut smått osannolika 11–2 (!) och nu har hockeyallsvenskans seriesegrare tagit ledningen med 3–0 i matcher. Laget har därmed matchboll och möjlighet att stänga den här kvartsfinalserien i match fyra.
Mycket kan så klart hända när det handlar om slutspelshockey, men med tanke på hur det har sett ut hittills talar givetvis allt för fyra raka segrar och att HV71 blir semifinalklart på onsdagskvällen.
Till sist några rader om tidigare nämnde Jesper Kokkonen. Där kan vi snacka om raketutveckling. I grundserien såg det stundtals ut som om 88:an hade sirap under skridskorna, medan han i de tre första slutspelsmatcherna i stället flyger fram, är involverad när det hettar till och han producerar mål på löpande band. Tre mål på tre matcher, de två första i matchserien dessutom matchavgörande, är ett fint facit. Kokkonen ser ut att trivas ypperligt som center mellan ”vinthundarna” Christoffer Törngren och Jonathan Davidsson, som i mitt tycke också ser pigga och vassa ut så här långt in i slutspelet.
Kvartsfinal 3:7
Västervik–HV71 –X (0–5, 1–2, 1–4)
Första perioden: 0–1 (4.06) Tyler Vesel, 0–2 (5.59) Myles Powell (Emil Andrae, Tyler Kelleher), spel fem mot fyra, 0–3 (8.58) Jonathan Davidsson (Christoffer Törngren), spel fyra mot fem, 0–4 (11.26) Chad Billins (Tyler Vesel), 0–5 (12.43) Jesper Kokkonen (Christoffer Törngren).
Andra perioden: 1–5 (3.37) Tim Wahlgren (Skyler McKenzie, Bode Wilde), 1–6 (12.12) Tyler Kelleher (Myles Powell, Hunter Shinkaruk), spel fem mot fyra, 1–7 (19.09) Myles Powell (Tyler Kelleher, Chad Billins).
Tredje perioden: 2–7 (4.48) Bode Wilde (Isak Salqvist, Brett Supinski), 2–8 (8.05) Marcus Davidsson (Jonathan Davidsson), 2–9 (9.07) Emil Andrae, 2–10 (15.16) Daniel Norbe (Simon Önerud), 2–11 (17.02) Simon Önerud (Måns Lindbäck),
Utvisningsminuter, Västervik: 4x2 min, 1x5 min, 1x20 min, HV: 5x2 min, 1x5 min.
Skott: (11–12, 10–10,
Domare: Anders Sandahl och Johan Wedin.
Publik: 1 478.
JP/Jnytt-femman:
5 poäng: Myles Powell.
4 poäng: Chad Billins.
3 poäng: Jonathan Davidsson.
2 poäng: Tyler Kelleher.
1 poäng: Simon Önerud.