Omgång 7: IF Björklöven - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 7: IF Björklöven - HV71

Inläggav Windom Earle » 15 oktober 2021, 21:25

shitkicker skrev:Besvikelsen här inne ser jag som ett resultat av för högt ställda förväntningar. Vilka trodde ärligt att HV skulle gå obesegrade genom HAS? Vilka förluster är ok? Mot en topplagskonkurrent, eller mot ett bottenlag?

Vi är besvikna på typ såna saker som 6-2 i mål, men 24-52 i skott och 75% i räddningsprocent. Av naturliga skäl hamnar mycket av kritiken hos Gunnar även om det inte är hela sanningen. Och besvikelse är en naturlig följd av en förlust. Det går över (när vi är klara för SHL ;))
Senast redigerad av Windom Earle 15 oktober 2021, 21:27, redigerad totalt 1 gång.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Dovahkiin » 15 oktober 2021, 21:26

Riktigt usel match, hoppas jag HV krossar SSK kommande match. Så här uselt får det inte vara.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Jokkalainen » 15 oktober 2021, 21:26

Man måste ju ge lövens målvakt en eloge... kostar säkert en tiondel av Gunnar och bjuder på en Liv-dans och sång i slutet efter över 50 räddningar.
#1 Alltid saknad, Aldrig glömd!
Användarvisningsbild
Jokkalainen

Inläggav eisbjern » 15 oktober 2021, 21:28

shitkicker skrev:Besvikelsen här inne ser jag som ett resultat av för högt ställda förväntningar. Vilka trodde ärligt att HV skulle gå obesegrade genom HAS? Vilka förluster är ok? Mot en topplagskonkurrent, eller mot ett bottenlag?

Delvis medhåll. Som många varit inne på är nog den största motståndaren mot årets Hv de själva. Nu faller vi ju på eget kladd och taffligt försvar (inkl. målvaltsspel), utan att löven egentligen imponerar, detta gör det rätt irriterande men jag tror att man får vara inställd på att de flesta förlusterna under säsongen kommer se ut så.
Spola nubben!
Användarvisningsbild
eisbjern

Inläggav trisse » 15 oktober 2021, 21:28

shitkicker skrev:
Grga skrev:
shitkicker skrev:HV gör sin sämsta match och Björklöven gör sin bästa. Inte mer än så. Björklöven är/var mer taggade ikväll och vinner rättvist. Är dock inte orolig. Det finns naturligtvis saker som HV definitivt måste jobba med, men det har man ju sett hela säsongen inkl. försäsong. HV IFB och BIK är topplag. Ingen har råd med dåliga matcher mot dessa. Det såg vi ikväll.

Tycker faktiskt inte att Björklöven är speciellt bra ikväll. Hv är bättre än mot Modo. Målvaktspelet är i dag avgörande, tyvärr.

Försvarsspelet avgör.

Läste på ett annat forum, löven fans som tycker att man spelar dåligt försvarsspel. Vilket hån
trisse

Inläggav trisse » 15 oktober 2021, 21:30

Helt klart mot ett bottenlag. Det kan man ändå köpa. Att man inte är riktigt är påkopplad osv. I en match mot topplag ska HV gå in och sätta sig i respekt.
Om vi nu är allsvenskans bästa lag någonsin dvs.
trisse

Inläggav jordfelsbrytare » 15 oktober 2021, 21:31

Vi blir synade idag och försvarsspelet är för svagt.
Jag sätter fortsatt frågetecken för delar av backsidan.
Vill se Larsson några matcher framgent i målet.
jordfelsbrytare

Inläggav eisbjern » 15 oktober 2021, 21:32

trisse skrev:Läste på ett annat forum, löven fans som tycker att man spelar dåligt försvarsspel. Vilket hån

De har andats in för mycket sumpgas i gruvan. Blir förvånad om de ens vet vad ishockey är med tanke på kvällens publik...
Spola nubben!
Användarvisningsbild
eisbjern

Inläggav shitkicker » 15 oktober 2021, 21:34

eisbjern skrev:

Delvis medhåll. Som många varit inne på är nog den största motståndaren mot årets Hv de själva. Nu faller vi ju på eget kladd och taffligt försvar (inkl. målvaltsspel), utan att löven egentligen imponerar, detta gör det rätt irriterande men jag tror att man får vara inställd på att de flesta förlusterna under säsongen kommer se ut så.

Precis och faktum är att om VIK och BIK och AIK hade fått målen i rätt läge i matcherna, precis som IFB fick idag, så hade HV torskat även de matcherna, eftersom de såg ungefär likadana ut som den här matchen. Skillnaden är att det var HV i de matcherna som fick målen i rätt läge i matcherna. Så jämnt är det. Men det verkar många vilja blunda för. Jag känner mig helt lugn. Men det kanske är för att jag räknar med minst 3 säsonger i HAS.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav justus3 » 15 oktober 2021, 21:34

shitkicker skrev:HV gör sin sämsta match och Björklöven gör sin bästa. Inte mer än så. Björklöven är/var mer taggade ikväll och vinner rättvist. Är dock inte orolig. Det finns naturligtvis saker som HV definitivt måste jobba med, men det har man ju sett hela säsongen inkl. försäsong. HV IFB och BIK är topplag. Ingen har råd med dåliga matcher mot dessa. Det såg vi ikväll.

Nyttigt förlust även för skribenter och tyckare. Men jag förlorar hellre Björklöven borta än Troja hemma......
Björklöven tycker de är bra, men lycka till om de tror att de är hållbart över tid att få 52 skott emot sig.
Användarvisningsbild
justus3

Inläggav Pawhlen » 15 oktober 2021, 21:34

Vi får glädjas åt att damerna vann iaf :)
Pawhlen

Inläggav frippe-borås » 15 oktober 2021, 21:35

Spelet i egen zon samt målvaktsspelet är är för klent. Riktigt darrig insats av Gunnar ikväll.
Men samtidigt så skjuter vi 52 skott och gör 2 mål.

Summa summarum så var det väl allt som inte stämde idag.
Nu gäller det som Tommy sa att man inte får bli för hög på sina vinster och man får inte bli för låg för en torsk.
Hoppas verkligen man kommer ut på onsdag mot SSK och visar varför man är en sådan stor favorit.
Men backarna oroar mig då Ytterell, Norbe och Karlström inte imponerat på mig hittills. Bara hoppas att det kommer in en back av Donovan klass framöver. För när det väl kommer till play off så tror jag inte de nämnda backarna håller alla tre.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav shitkicker » 15 oktober 2021, 21:36

justus3 skrev:

Nyttigt förlust även för skribenter och tyckare. Men jag förlorar hellre Björklöven borta än Troja hemma......
Björklöven tycker de är bra, men lycka till om de tror att de är hållbart över tid att få 52 skott emot sig.

Exakt. Helt enig.
shitkicker
Moderator

Inläggav trisse » 15 oktober 2021, 21:37

shitkicker skrev:
justus3 skrev:

Exakt. Helt enig.

Får hoppas det blir bottenlag i slutspelet helt enkelt
trisse

Inläggav shitkicker » 15 oktober 2021, 21:39

trisse skrev:Får hoppas det blir bottenlag i slutspelet helt enkelt

Hahaha, jösses!
shitkicker
Moderator

Inläggav Grga » 15 oktober 2021, 21:39

shitkicker skrev:
eisbjern skrev:

Precis och faktum är att om VIK och BIK och AIK hade fått målen i rätt läge i matcherna, precis som IFB fick idag, så hade HV torskat även de matcherna, eftersom de såg ungefär likadana ut som den här matchen. Skillnaden är att det var HV i de matcherna som fick målen i rätt läge i matcherna. Så jämnt är det. Men det verkar många vilja blunda för. Jag känner mig helt lugn. Men det kanske är för att jag räknar med minst 3 säsonger i HAS.

Det är det roligaste jag läst på länge. 3 säsonger och gå upp 4:e? :) Det blir konkurs innan säsong 3 om det inte lyckas med likvärdiga satsningar. Du skall nog inte räkna med samma publik och sponsor tillslutning om det misslyckas denna säsong.
Grga

Inläggav shitkicker » 15 oktober 2021, 21:39

eisbjern skrev:
trisse skrev:Läste på ett annat forum, löven fans som tycker att man spelar dåligt försvarsspel. Vilket hån

De har andats in för mycket sumpgas i gruvan. Blir förvånad om de ens vet vad ishockey är med tanke på kvällens publik...

:lol: :lol: :lol:
shitkicker
Moderator

Inläggav mrnorrland » 15 oktober 2021, 21:41

totalt utspelade mot björklöven borta är en en verklig bottennapp. Vinst mot ssk är ett måste, förlust och risken är rätt stor man hamnar i en formsvacka och förstör den fina starten. Ne denna borta turne kanske visade hvs kvaliteer inte är så bra som de verkade. Mycket arbete krävs om vi ska gå vidare och gå upp i shl. Denna turne väcktes många ögon och hoppas lär man sig att detta försvar håller knappt mellanklass i allsvenskan hur de spelar för tillfället
mrnorrland

Inläggav trisse » 15 oktober 2021, 21:41

shitkicker skrev:

Hahaha, jösses!

som många varit inne på är psykologi viktigt. Tycker du inte det är bättre att gå in i ett slutspel med endast vinster mot lagen man möter? och ha några förluster mot lag som inte ens är där?
obs är inte otrevlig är genuint nyfiken så du behöver inte känna dig irriterad
trisse

Inläggav vonk » 15 oktober 2021, 21:47

Groucho skrev:52-24 i vår favör skott på mål. Galet.

Där har du 70-80% alibiskott från sämre vinklar utan skymning, alla skott räknas, morsning!!
Att se ljuset i tunneln betyder inte nödvändigtvis alltid ett mötande tåg, pessimism och negativitet flödar...
vonk

Inläggav shitkicker » 15 oktober 2021, 21:47

trisse skrev:
shitkicker skrev:

Hahaha, jösses!

som många varit inne på är psykolog viktigt. Tycker du inte det är bättre att gå in i ett slutspel med endast vinster mot lagen man möter? och ha några förluster mot lag som inte ens är där?
obs är inte otrevlig är genuint nyfiken så du behöver inte känna dig irriterad

Jo absolut. Men det är ju bara sjunde matchen! Och första(!) förlusten! Att börja snacka slutspel och trender inför det redan nu är väl aningens tidigt, eller?

Även när HV var ett storlag och vann SHL och SM-guld så åkte man på en och annan stjärnsmäll både under ordinarie säsong och i slutspelet. För som sagt, vem trodde att HV skulle gå genom hela HAS utan förlust? Det här var en match. En match! Av många. Dra inte för stora växlar är mitt budskap. Varken av seger (som HV har 6 av) eller förlust (som HV har 1 av). Det är långt kvar.
shitkicker
Moderator

Inläggav Nick » 15 oktober 2021, 21:48

mrnorrland skrev:totalt utspelade mot björklöven borta är en en verklig bottennapp. Vinst mot ssk är ett måste, förlust och risken är rätt stor man hamnar i en formsvacka och förstör den fina starten. Ne denna borta turne kanske visade hvs kvaliteer inte är så bra som de verkade. Mycket arbete krävs om vi ska gå vidare och gå upp i shl. Denna turne väcktes många ögon och hoppas lär man sig att detta försvar håller knappt mellanklass i allsvenskan hur de spelar för tillfället

Nu tog du väl ändå i så du sprack. Totalt utspelade är en en väldig överdrift. Vi skjuter 52 skott. Visst mycket skott utifrån. Men ändå 52 skott. De är väldigt mycket.
Vi gör en ok match tycker jag. Medan björklöven gör sin bästa match för säsongen.

Dom fick ju oss precis dit dom ville.
Lyssna på Tommys intervju efter matchen. Tycker de var en klockren analys. Dom gör mål i rätt lägen.

Sen hade väl inte Gunnarsson sin bästa dag på jobbet precis.
Nick

Inläggav Zico » 15 oktober 2021, 21:55

1. Inte för att man vill förlora, men ibland kan det ändå vara nyttigt. Det är först då man ser vilka brister det faktiskt finns i både spelet och lagbygget.
2. Fredrik Forsberg känns oroväckande iskall och osynlig.
3. Oerhört mycket slarv.
4. Ska vi gå upp, måste backsidan uppgraderas.
5. Var villkoret för att Gunnarsson valde att stanna, att han blev lovad att spela åtminstone 75 % av matcherna? Bara undrar.
6. Varför byter aldrig HV måvakt, när målen trillar in bakåt? Tycker det beteendet är jättetokigt.
7. Filip Larsson känns ju som den stabilare målvakten så här långt.
Zico

Inläggav trisse » 15 oktober 2021, 21:56

shitkicker,
Alright. Tackar för det. Håller med om att man inte ska dra allt för stora växlar av det här. Förhoppningsvis vänder man det till något positivt.

Kvällens höjdpunkt har nog varit eisbjern med sina kommentarer. Ha en fortsatt trevlig afton HVfans
trisse

Inläggav shitkicker » 15 oktober 2021, 21:57

Grga skrev:Det är det roligaste jag läst på länge. 3 säsonger och gå upp 4:e? :) Det blir konkurs innan säsong 3 om det inte lyckas med likvärdiga satsningar. Du skall nog inte räkna med samma publik och sponsor tillslutning om det misslyckas denna säsong.

Jag skrev att jag räknar med minst tre säsonger i HAS. Jag skrev inte att jag räknar med att de går upp den fjärde. Det var det du som sa. Jag skrev ingenting om några av förväntningarna som du skriver om. Det är du som har dessa förväntningar, eller är det förhoppningar? Du klagar ju bara och ser allt svart. Min förhoppning är att HV går upp redan denna säsong. Men jag tror inte det. Och jag räknar med att de inte gör det, precis som jag räknar med att de kommer att förlora ett antal matcher under säsongen. Anledningen är att jag inser att det inte är enkelt. Det är minst lika svårt som att vinna SM-guld.
shitkicker
Moderator

Inläggav CROHB » 15 oktober 2021, 22:03

Målvaktsspelet och försvarsspelet avgjorde idag, spelmässigt OK offensivt men skärpan saknades. Backsidan behöver stärkas upp och räknar med två nya stabila in under säsongen. Är ju Andrae och Billins som håller bra klass, Torp OK. Räcker med en av Bertov, Ytterell, Norbe och Karlström spelandes på sex backar vid ordinarie uppställning. Tyvärr den bistra sanningen.

Jag är faktiskt inte orolig då S&S kommer se till att vi förstärker och tror att det också kan komma in en målvakt om det visar sig behövas. Håller med om att Gunnarsson inte visat sig vara en förstamålvakt i SHL men i allsvenskan hade man ju hoppats han skulle tillhöra toppen. Hoppas han visar det framåt annars måste vi hitta någon annan förstamålvakt innan 15 februari.

Riktig plattmatch idag av Gunnar och sånt som kan hända men måste visa sig vara en dålig dag på jobbet och inte upprepas framåt.
CROHB

Inläggav mrnorrland » 15 oktober 2021, 22:04

Nick skrev:
mrnorrland skrev:totalt utspelade mot björklöven borta är en en verklig bottennapp. Vinst mot ssk är ett måste, förlust och risken är rätt stor man hamnar i en formsvacka och förstör den fina starten. Ne denna borta turne kanske visade hvs kvaliteer inte är så bra som de verkade. Mycket arbete krävs om vi ska gå vidare och gå upp i shl. Denna turne väcktes många ögon och hoppas lär man sig att detta försvar håller knappt mellanklass i allsvenskan hur de spelar för tillfället

Nu tog du väl ändå i så du sprack. Totalt utspelade är en en väldig överdrift. Vi skjuter 52 skott. Visst mycket skott utifrån. Men ändå 52 skott. De är väldigt mycket.
Vi gör en ok match tycker jag. Medan björklöven gör sin bästa match för säsongen.

Dom fick ju oss precis dit dom ville.
Lyssna på Tommys intervju efter matchen. Tycker de var en klockren analys. Dom gör mål i rätt lägen.

Sen hade väl inte Gunnarsson sin bästa dag på jobbet precis.

Visst utspelade kanske var lite hårt i bitterheten men jag tyckte trots hv skottövertag tyckte jag björklöven var klassen bättre, när de var i offensiva zonen och sköt sina 24 skott var de bra mycket mer klassanfall och avslut än hvs 52 skott var. Björklöven fick fast oss i sin offensiva press och kontringsspel och hv fick inte till någon farlig press utan skott kom i fel läge och var allt för sällan riktigt farliga. Visst om Davidsson hade gjort 1-0 i sin spelvändning hade detta blivit en helt annan match men björklöven fick 1-0 och därefter förde man matchen väldigt bekvämt
mrnorrland

Inläggav Hannes » 15 oktober 2021, 22:11

HV vinner enligt betterthanamonkey skotten i skottsektorn framför mål med 32-14. Vi snittade tidigare innan matchen 15 skott i den sektorn. Säger rätt mycket om matchen. Vi slarvar alldeles för mycket bakåt, sätter inte lägena och Endre står på huvudet. Fortsätter vi så framåt och spelare bakåt får sig en åthutning ser jag inte att vi inte ska gå väldigt bra framåt. Löven kommer inte klara att släppa upp mot 52 skott idag och vinna.
Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav HV-supportern » 15 oktober 2021, 22:33

Hur kan vi förlora mot Björklöven och folk tycker det är okej? "Men det är ett bra lag". I helvete. Det är inte Pittsburgh Penguins vi möter. Nämn en spelare i Löven som hade platsat i HV:s lag?
HV-supportern

Inläggav Goddamn » 15 oktober 2021, 22:35

HV-supportern skrev:Hur kan vi förlora mot Björklöven och folk tycker det är okej? "Men det är ett bra lag". I helvete. Det är inte Pittsburgh Penguins vi möter. Nämn en spelare i Löven som hade platsat i HV:s lag?

Endre
Användarvisningsbild
Goddamn

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 Matcherna