Omgång 2: HV71 - Västerås IK

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 2: HV71 - Västerås IK

Inläggav lejacques » 29 september 2021, 23:33

Bertov har gjort flest poäng av våra backar. Jag nöjer mig så.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav CROHB » 29 september 2021, 23:42

Bra match som vi vinner rättvist trots allt. Vi är bra framåt även om det hackade en del idag och Lindbäck kommer att bli en publikfavorit.

Negativt är backsidan som känns alldeles för tunn så där behövs stärkas upp med minst en fysisk back.
Bertov är ju verkligen inte bra och det verkar inte bli bättre trots spel i allsvenskan, lika oberäknelig. Även Andrae och Ytterell ställer ofta till det i egen zon.

Hult intervjuas innan match och i båda pauserna och det känns ..... Inte bra.
CROHB

Inläggav shitkicker » 29 september 2021, 23:43

Stök o bök, slarv och hafs, mer vilja än kunnande, osv. Men. 2 matcher - 2 segrar! Det får se ut hur fan som helst, bara HV vinner! Och laget visar hjärta. Både Thorp och Norbe täckte skott utan att tveka idag.

Mycket av spelet har klar förbättringspotential, men stundom ser det också bra ut. Dock så slarvas det med pucken alldeles för ofta. Man spelar fast sig i egen zon och lägger livsfarliga bakom-ryggen-passningar i egen zon som ofta går rakt in i slottet till motståndarna. Sånt måste slipas bort. Sen blir uppspelen ganska otajmade med puck på stillastående och felvända spelare, istället för till rättvända spelare med fart. Tajming saknas även vid uppspel modell sarg-ut-jaga-djupt. Men detta kommer högst troligen att bli bättre vad det lider. Dock är det lite konstigt att etablerade SHL-spelare som Önerud, Matson, Billins, Törngren och Torp drälla med pucken och slå så dåliga passningar så ofta. De borde vara skickligare än så.

Gillar vad jag ser av flera spelare. Jonathan Davidsson har en härlig fart på rören. Lindbäck väldigt nyttig i BP. Torp och Norbe visar hjärta.

Ikväll räddades dock 3p till största delen av en storspelande och väldigt stabil Gunnarsson. Han kommer att bli otroligt viktig denna säsongen.

Som sagt; 2 matcher - 2 segrar - 6p! Mycket bra!
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav 327 Karlsson » 30 september 2021, 00:05

mrbeach skrev:Vilken sopa till kommentator. Ska spela in honom för att spela upp när jag inte kan sommna :D :D

Välkommen till allsvenskan!
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Highlander » 30 september 2021, 00:25

Finns mycket att slipa på i spelet, men just nu kan jag bara tänka tillbaka på känslan att få kliva in i HG igen.

Vilken atmosfär och vilket tryck! Underbart! Varvade mellan att vara barnsligt glad och stundom lite rörd.
Highlander

Inläggav RJ--92 » 30 september 2021, 07:30

mrbeach skrev:Är det inte ett märkligt schema ? AIK redan nästa match :?: :?:

Mer märkligt är väl att Västervik och MoDo har bara mött varandra ännu? :? :lol:
RJ--92

Inläggav Sir Ward » 30 september 2021, 12:23

FAKTA: HV71–Västerås 4–1 (1–0, 2–0, 1–1)

Första perioden: 1–0 (1.14) Simon Önerud (Tyler Vesel, Fredrik Forsberg), spel fem mot fyra.
Andra perioden: 2–0 (8.56) Måns Lindbäck (Nichlas Torp, Marcus Davidsson), 3–0 (16.07) Alexander Ytterell (Daniel Bertov, Simon Önerud).
Tredje perioden: 3–1 (0.16) Anton Svensson (William Wikman, Filip Karlsson), 4–1 (18.01) Simon Önerud, spel fem mot sex.

Utvisningsminuter, HV: 5x2 min, Västerås: 5x2 min.
Skott: 26–27 (6–5, 11–8, 9–14).
Domare: Filip Eriksson och Alexander Österberg. Publik: 5 804.

Så startade HV71:

Målvakter:
37 Jonas Gunnarsson-(39 Filip Larsson).

Backar:
41 Chad Billins-23 Daniel Norbe.
38 Nichlas Torp-4 Emil Andrae.
3 Daniel Bertov-8 Alexander Ytterell.
51 Marcus Karlström.

Kedjor:
11 Simon Önerud-9 Taylor Matson-33 Måns Lindbäck.
88 Jesper Kokkonen-71 Tyler Vesel-56 Fredrik Forsberg.
18 Zion Nybeck-70 Marcus Davidsson-72 Jonathan Davidsson.
67 Christoffer Törngren-17 Max Wennlund-92 Pontus Netterberg
29 Jonathan Wikström.

JP/Jnytt-femman:

5: Måns Lindbäck
4: Simon Önerud
3: Chad Billins
2: Jonas Gunnarsson
1: Taylor Matson

Carl Ljungquist
carl.ljungquist@jp.se
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Crille » 30 september 2021, 12:27

Jag vet inte om jag håller med om att vi bara har problem på backsidan. Jag tycker snarare forwards tenderar att ha vattenskalle i puckägo i offensiv zon samt i sin forecheck. Allra värst är Davidsson-linan. Där är inte helt sällan samtliga tre forwards återfinns bakom förlängd mållinje. Då kan vem som helst räkna ut att det blir jobbigt för backarna vid pucktapp.

Vill även passa på att hylla Andrae! Visst är han lite övermodig ibland, men det är ju hans spelstil. Alla kan inte vara stöpt i samma form, och jag får lite Åkerman-vibbar av hans långa dragningar i offensiven. Lite roligare hockey med honom i laget.

6 pinnar på två matcher mot två av lagen som tippas på övre halvan. Jag är ändå nöjd.
Crille

Inläggav FirstSwitch » 30 september 2021, 15:19

Håller inte alls med om Davidsson-kedjan varit värst, snarare tvärtom.
De har bäst corsi samtliga i kedjan är topp 1-3 bland forwards och bäst plus minus.
FirstSwitch

Inläggav Crille » 1 oktober 2021, 16:34

FirstSwitch skrev:Håller inte alls med om Davidsson-kedjan varit värst, snarare tvärtom.
De har bäst corsi samtliga i kedjan är topp 1-3 bland forwards och bäst plus minus.

Tror kanske du missuppfattade min mening? Det jag menar är att vi har en tendens att vara överoffensiva. Vi checkar lite för hårt vilket i längden kan kosta oss mål i baken samt poäng. Den kedjan jag anser forechecka hårdast och högst upp är Davidsson-linan. De må ha fina siffror efter två matcher, men det är den ”vattenskallen”, att tro sig vara så pass överlägsen sin motståndare så man slarvar med positionsspelet, som i längden blir en riskabel strategi.
Crille

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna