Silly season 20/21: Spelardrömmar

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly season 20/21: Spelardrömmar

Inläggav Nutarviguld » 6 februari 2021, 20:18

Quila kommer gå in i väggen snart så mycket som vi tjatar :D
Nutarviguld

Inläggav stålmannen88 » 6 februari 2021, 21:27

Andrae utlånad, är de någon mer back påväg in tro? murray ersatte ju kinnvall. Arell o Johansson få just nu tufft med istid. men värva vi in någon mer, så kan en av dem vara 7e back.
stålmannen88

Inläggav MrT » 6 februari 2021, 22:52

Hade gärna sett att vi kunde behålla båda nordamerikanska backarna till nästa säsong och även försökt snatta Carter Ashton i leksand.
Skulle kunna göra mycket nytta.
MrT

Inläggav lejacques » 6 februari 2021, 23:23

Vi är i det läget att spela bra och spela mycket. Vi kan inte hålla på med att underhålla allihopa.

- Lillis på dagens presskonferens angående att Murray spelade i stället för Emil.

Lillis har naturligtvis helt rätt. Vi är många som ifrågasatt Emil under säsongen och helst av allt sett honom på bänken eller läktaren. Idag verkar även Lillis ha fått nog.

Med tanke på Lillis egna ord. Är det ens värt att ha Emil på bänken? Jag ser gärna att man fortsätter gå runt på sex backar. Men nu när man skickat Andrae till Västervik så är det Emil som får täcka upp vid eventuella skador. Vilket är direkt oroväckande.

Därför ser jag gärna att Hult levererar en ny back innan transferfönstret stänger. Helst av allt en ny Donavan och Murray, en spelare som är en given topp 4-back. Men om det inte finns, varför inte göra det Hult gör ”bäst” och försöka landa en allsvensk back som utfyllnadsspelare. Norbe förra året var ju ett rätt lyckat exempel. Skulle kännas betydligt mer tryggt om HV en gång för alla kunde skicka upp Emil på läktaren. För på isen blir det mer fel än rätt, och det kostar oss. Mycket. Tror till och med Nörstebö skulle göra det bättre som sjunde än Emil.

På så sätt väldigt synd att AK försvann. För även om AK och Arell har sina uppenbara brister så är det betydligt bättre alternativ än Emil. Det visade om inte annat Arell idag när han fick Murray vid sin sida.

Så. En back till. Och en Wellman. Och en målvakt beroende på statusen på Hugo. Det är vad jag drömmer om just nu.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nutarviguld » 7 februari 2021, 10:58

Håller med 100%

Backsidan är fortfarande labil.

Vi har ett gäng riktigt bra backar: Murray Donovan Martinsson
Sen har vi 2st som jag ändå tycker är OK defensiva backar: Bertov Strömberg

Så med dessa enligt mig SHL klass backar så kan man forma följande
Första kedjan: Martinsson Donovan
Andra kedjan: Murray och....?
Tredje kedja defensivt backpar: Bertov Strömberg
7e back ? Andrea
Bänken: Arell och E JOhansson
Rätt dyr bänk dock men man borde skeppat dessa två för LÄNGESEN

Problemet är att när Kinvall gick sönder så saknar vi en back för topp 4, vi MÅSTE ha in en back till anser jag, speciellt om en enda back till skadar sig, då har vi sinnesjukt tunn backsida.

Och ja Sandins ersättare gärna Wellman

Det sjuka är när man tänker på det. Fram tills att Hult vaknade ur sin 7åriga sömn så var alltså våra backar följande
Martinsson Kinvall (mycket bra backpar)
Bertov Strömberg
E Johansson Arell
Andrea

NOSHIT att vi låg sist, helt sjukt att Hult kunde starta säsongen med denna backsidan och låta det gå fram till januari innan han gjorde något åt det
Nutarviguld

Inläggav shitkicker » 7 februari 2021, 12:29

Ja när man ser hur laget spelar nu när det kommit in lite klasspelare, så infinner sig ju frågan; hur sjutton trodde man att det laget man mönstrade inför säsongen skulle kunna hamna topp 4 och gå för guld?

Visst - vi hade Lias och han underpresterade utifrån vad han levererat tidigare. Men t ex Sandin var ju en bonus som man inte hade räknat med.

För faktum är att HV består till minst 50% av allsvenska spelare och juniorer som gör sin första seniorsäsong. Hur fan kunde de tro att det skulle räcka till topp 4?! Det är/var exakt samma situation som förra katastrofsäsongen 13/14.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav håvesjuttioett » 7 februari 2021, 13:15

shitkicker skrev:Ja när man ser hur laget spelar nu när det kommit in lite klasspelare, så infinner sig ju frågan; hur sjutton trodde man att det laget man mönstrade inför säsongen skulle kunna hamna topp 4 och gå för guld?

Visst - vi hade Lias och han underpresterade utifrån vad han levererat tidigare. Men t ex Sandin var ju en bonus som man inte hade räknat med.

För faktum är att HV består till minst 50% av allsvenska spelare och juniorer som gör sin första seniorsäsong. Hur fan kunde de tro att det skulle räcka till topp 4?! Det är/var exakt samma situation som förra katastrofsäsongen 13/14.

Det var väl bara många av oss, en majoritet av expertkåren och uppenbarligen HVs ledning som hade den uppfattningen.
håvesjuttioett

Inläggav mrnorrland » 7 februari 2021, 13:20

Tror Hult är ute o hugger om rätt back dyker upp. Problemet är nog att han vill ha en rightare nu när Kinnvall är skadad och det gör det svårare.
Kom och tänka på var inte HV intresserade av Jerome Leduc i VIK förra året? Se har spelar i Österrike och inte så dyr att lösa ut kanske? Han gjorde ju bra med poäng i allsvenskan. Kanske inte en topp 2 back men en för 2 backpar och på blå i 2 PP? Och omde faller väl ut har man en rightare för nästa säsong?
https://www.eliteprospects.com/player/3 ... rome-leduc
Martinsson - Donovan
Murray - Leduc
Bertov - Strömberg
Arell

Tar hellre Arell som 7 back än Emil- Arell fyller iallafall en viss funktion med sin fysik stundtals och kan lasta av i BP.
mrnorrland

Inläggav shitkicker » 7 februari 2021, 13:29

håvesjuttioett skrev:
shitkicker skrev:Ja när man ser hur laget spelar nu när det kommit in lite klasspelare, så infinner sig ju frågan; hur sjutton trodde man att det laget man mönstrade inför säsongen skulle kunna hamna topp 4 och gå för guld?

Det var väl bara många av oss, en majoritet av expertkåren och uppenbarligen HVs ledning som hade den uppfattningen.

Med en försäsong där spelet 5v5 hackade betänkligt, PP vann matcherna, och lagen man mötte spelade som om det vore..... försäsong? Futtigt, minst sagt!

Att folk härinne trodde på det hade nog snarare med förhoppningar att göra. Samma förhoppningar som Hult bygger sina lagbyggen på.

Att HVs ledning trodde på det..... ja de har ju trott på alla sina lag, där endast ett av sex (snart sju) har nått målsättningarna.... :roll:
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Grga » 7 februari 2021, 13:45

Jag är lite naiv och tror att Hult faktiskt sitter här och läser på forumet så jag fortsätter min "målvakt sökes" kampanj eftersom jag tycker det är av största vikt. Visst, vi skulle behöva ytterligare 1st back samt 1 forward. Men skall jag välja 1 spelare så är det tveklöst en ny målvakt. Tänk om Gunnarsson fortsätter prestera så här och (vilket är mest troligt) då spelar den igen roll roll vilka andra spetsspelare vi köper in. Ja, det är faktiskt så illa! Nu har vi och Hult fått bevis på att de senaste förvärven håller hög klass. Bygg nu riktigt framöver så laget får en trygghet bakifrån. Jag vill ha en storväxt målvakt som jobbar med små rörelser samt innehavare av ett pannben som ryter ifrån om spelare kladdar och försöker spela ett spel över sin egen förmåga. Vore toppen om han kunde mota en och annan puck dessutom.
Kom igen nu Johan hult, det är inte svårare än så här!
Grga

Inläggav frippe-borås » 7 februari 2021, 18:13

Absolut min dröm målvakt till nästa säsong.
https://www.eliteprospects.com/player/4 ... el-garteig

Gjorde det riktigt bra i Finland förra säsongen.
Hv är iofs inte kända för att värva utländska målvakter så det lär förbli en dröm.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Herkie82 » 7 februari 2021, 18:53

Grga skrev:Jag är lite naiv och tror att Hult faktiskt sitter här och läser på forumet så jag fortsätter min "målvakt sökes" kampanj eftersom jag tycker det är av största vikt. Visst, vi skulle behöva ytterligare 1st back samt 1 forward. Men skall jag välja 1 spelare så är det tveklöst en ny målvakt. Tänk om Gunnarsson fortsätter prestera så här och (vilket är mest troligt) då spelar den igen roll roll vilka andra spetsspelare vi köper in. Ja, det är faktiskt så illa! Nu har vi och Hult fått bevis på att de senaste förvärven håller hög klass. Bygg nu riktigt framöver så laget får en trygghet bakifrån. Jag vill ha en storväxt målvakt som jobbar med små rörelser samt innehavare av ett pannben som ryter ifrån om spelare kladdar och försöker spela ett spel över sin egen förmåga. Vore toppen om han kunde mota en och annan puck dessutom.
Kom igen nu Johan hult, det är inte svårare än så här!

Att hitta en ny 1a målis såhär års på säsongen är inte lätt. Även bra målisar i klappkassa lag skulle komma hit med bra stukat självförtroende. Samtidigt kanske det skulle bli en nytändning och en nystart för dem. Svårt att säga men marknaden för målvakter som petar gunnar är inte enorm just nu. Vi bör också tänka på att många bra spelare i sämre lag i exempelvis KHL hamnar i bättre lag när slutspel börjar. Simon Hrubec hade varit ett bra tillskott till oss men han lämnade Kunlun för Omsk.

Konstantin Barulin (helt ärligt, jag har köpt en matchtröja bara för att) Är i Pardubice.

Det finns lixom inga klockrena som petar gunnar rakt av. Det finns många som är på hans nivå och kan dela sysslan med han vilket jag tycker är helt ok för då spelar man den hetaste. Men att vi ska få in en stjärnmålvakt bara sådär tror jag blir svårt. Skulle väl vara om vi fick låna någon från NHL till slutet på säsongen av ren snällhet men det lär knappast ske.
Herkie82

Inläggav aimstar » 7 februari 2021, 21:51

Följdfrågan blir ju, var Rahm verkligen en katastrof som tränare eller hade vi legat i botten oavsett tränare?
aimstar

Inläggav Tropåt » 7 februari 2021, 22:01

Ja hur kan det komma sig?
Jag har dock inget svar på detta, utan endast laget kan svara på varför dom inte börjat spela hockey förens nu.
Dock kan jag säga med full respekt till andra lag som är med å fightas om play in... Hv71 kommer med det spel dom visar upp nu DEFINITIVT ha med den ädlaste valören att göra.
Tropåt

Inläggav lejacques » 7 februari 2021, 22:12

Ok. Med jättestor risk för att bli OT.

Jag tror inte att Rahm är fullt så usel som resultaten visade. Jag tror det var kombinationen Hult/Rahm som var usel. De bejakade varandras dåliga idéer och det ena ledde till det andra.

Däremot tror jag det finns saker som Rahm definitivt gjorde mindre bra. Det märks nu när Lillis tagit över, och hur han fördelat om istiden, jämfört med hur Rahm matchade laget.

Och så var det spelardrömmar ja... Ja, jag vill ju ha både en topp 4-back, en Wellman och en ny målvakt.
Kan man inte lösa en topp 4-back så vill jag ju att man går för något habilt från allsvenskan.

Slänger ur mig Per Svensson i Timrå.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 8 februari 2021, 00:02

lejacques skrev:Ok. Med jättestor risk för att bli OT.

Jag tror inte att Rahm är fullt så usel som resultaten visade. Jag tror det var kombinationen Hult/Rahm som var usel. De bejakade varandras dåliga idéer och det ena ledde till det andra.

Däremot tror jag det finns saker som Rahm definitivt gjorde mindre bra. Det märks nu när Lillis tagit över, och hur han fördelat om istiden, jämfört med hur Rahm matchade laget.

Och så var det spelardrömmar ja... Ja, jag vill ju ha både en topp 4-back, en Wellman och en ny målvakt.
Kan man inte lösa en topp 4-back så vill jag ju att man går för något habilt från allsvenskan.

en wellman? Jag vill ha minst tre!

Men mest vill jag ha en ny SC och GM men det kanske är OT.....
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Quila » 8 februari 2021, 00:14

Nutarviguld skrev:Quila kommer gå in i väggen snart så mycket som vi tjatar :D

;)
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Quila » 8 februari 2021, 00:26

Jacob96 skrev:Återigen Quila: Hur ser läget ut ? Ytterligare spelare påväg in?

Vill gärna se en målvakt, en back och en ytterforward innan jag är nöjd.......

Relativt lugnt på fronten under senaste dygnet, så har inget nytt att komma med. Faktum kvarstår att man uttalat ville förstärka upp med Svensson i mål, en ersättare till Kinnvall och en Fw som ersätter Sandin.
Man har inte tagit in en mv, då Svensson tackade nej av familjeskäl.
Murray var tilltänkt och förhandlades med innan Kinnvall skadade sig.
Sandin har inte ersatts än, utan Sikkonen är en centerförstärkning som skulle öka konkurrensen och förstärka på den positionen.

Tror att vi kan få se en breddning på mv-sidan, en typ Åhman.
Backen kommer vara en breddback som går in som högst bredvid Murray, eller troligen som 7:e och därmed petar bort Emil J.
Fw man letar efter är ju vad jag hört Wellman, men vet inte om man ligger lågt där nu när truppen verkar vara på g och i harmoni. Risken finns ju att man ser Törngren lite som ett tillskott här och faktum är ju att han ska in i truppen.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav jordfelsbrytare » 8 februari 2021, 08:34

Quila skrev:
Jacob96 skrev:Återigen Quila: Hur ser läget ut ? Ytterligare spelare påväg in?

Vill gärna se en målvakt, en back och en ytterforward innan jag är nöjd.......

Relativt lugnt på fronten under senaste dygnet, så har inget nytt att komma med. Faktum kvarstår att man uttalat ville förstärka upp med Svensson i mål, en ersättare till Kinnvall och en Fw som ersätter Sandin.
Man har inte tagit in en mv, då Svensson tackade nej av familjeskäl.
Murray var tilltänkt och förhandlades med innan Kinnvall skadade sig.
Sandin har inte ersatts än, utan Sikkonen är en centerförstärkning som skulle öka konkurrensen och förstärka på den positionen.

Tror att vi kan få se en breddning på mv-sidan, en typ Åhman.
Backen kommer vara en breddback som går in som högst bredvid Murray, eller troligen som 7:e och därmed petar bort Emil J.
Fw man letar efter är ju vad jag hört Wellman, men vet inte om man ligger lågt där nu när truppen verkar vara på g och i harmoni. Risken finns ju att man ser Törngren lite som ett tillskott här och faktum är ju att han ska in i truppen.

Jag har sett lite allsvenska matcher denna säsong.
Jag tycker att det finns 1 väldigt intressant målvakt som sticker ut ordentligt från mängden som jag gärna skulle vilja se i HV71.

https://www.eliteprospects.com/player/3 ... alle-clang

Calle gör det överjävligt bra i ett riktigt dåligt Kristianstad. 92% Det är jäkligt starka papper! Endast 18 år gammal dessutom. En oslipad diamant! Tyvärr kontrakt med Rögle. Men där borde man verkligen ge det ett försök. En blivande stormålvakt om jag får killgissa!

Marmelind i Västervik är fortfarande ung och har blommat ut. Skulle kunna vara tänkbart att HV71 ställt frågan om vi nu söker målvakt?. Jag vet inte hur illa ställt det är med Hugo?
jordfelsbrytare

Inläggav Nutarviguld » 8 februari 2021, 09:42

Okej så jag förväntar mig ju en ordentlig ersättare till Sandin, väljer man istället och tänka "okej vi har vunnit två matcher nu, vi ser Thörngren som ersättare till Sandin...då är man ute på rejält hal is...vilket man iofs är....det är ju hockey"

Backsidan blir ju förstärkt bara man får in en back som är bättre än Emil J, Arell, Andrea och det är ju inte så svårt, hoppas dock det är en rejäl uppgradering av sagd position och inte bara en "Styrman" värvning nu som det känns som att det blir.
Nutarviguld

Inläggav lejacques » 8 februari 2021, 09:57

Så som Styrman spelade i HV skulle han ta en plats framför Emil. Det krävs inte mycket. Men ska det bli en allsvensk back vore det ju kul med någon med uppsida, som typ Norbe.

Låter ju spännande att Hult letar breddback.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Grga » 8 februari 2021, 10:28

lejacques skrev:Så som Styrman spelade i HV skulle han ta en plats framför Emil. Det krävs inte mycket. Men ska det bli en allsvensk back vore det ju kul med någon med uppsida, som typ Norbe.

Låter ju spännande att Hult letar breddback.

En breddback och en bred målvakt vore ju toppen! Sorry har bott i Gbg i för många år.... :lol:
Grga

Inläggav Zico » 8 februari 2021, 10:58

Casey Wellman??? Vad ska HV med honom till? Har spelat 26 matcher, 4+8 och -13! Dessutom borta från lineupen, de senaste tio matcherna åtminstone. Varför, kan man undra. Skadad? Petad? "Straffad" för att han vill lämna? Ska en sån spelare in, ska han spela i första eller andra kedjan och det vore oklokt att ändra där idag, anser jag. Tror det blir alltför rörigt i laget. Även om det inte komner att ske, vore det mycket bättre att ta in Martin Thörnberg. Tänk en kedja med Thörnberg, Siikonen, Wennlund/Törngren.

Bättre att lägga krut på en hyfsad back. Västerviks Michael Kapla, t ex. Och en målvakt.
Zico

Inläggav savemejebus » 8 februari 2021, 14:19

Zico skrev:Casey Wellman??? Vad ska HV med honom till? Har spelat 26 matcher, 4+8 och -13! Dessutom borta från lineupen, de senaste tio matcherna åtminstone. Varför, kan man undra. Skadad? Petad? "Straffad" för att han vill lämna? Ska en sån spelare in, ska han spela i första eller andra kedjan och det vore oklokt att ändra där idag, anser jag. Tror det blir alltför rörigt i laget. Även om det inte komner att ske, vore det mycket bättre att ta in Martin Thörnberg. Tänk en kedja med Thörnberg, Siikonen, Wennlund/Törngren.

Bättre att lägga krut på en hyfsad back. Västerviks Michael Kapla, t ex. Och en målvakt.

Tror du är inne på helt rätt linje. Bra inlägg

Martin har gjort 21 poäng nu på 12 matcher i Dalen. Han har sitt skott kvar. Han ger alltid 100 procent och spelar ganska fysiskt
Men framför allt så får vi in 100 procent HV Hjärta och han skulle komma in med en riktig revanschs känsla och vill bevisa att han håller på hög nivå
savemejebus

Inläggav DocSeverinsen » 8 februari 2021, 14:51

Tror inte problemet ligger hos HV utan hos Martin. Även om HV skulle vara villiga och Martin skulle platsa som breddspelare, tror jag inte att Martin är intresserad. Känner inte honom personligen så kan inte uttala mig tvärsäkert, utan mest en känsla utifrån turerna som varit efter att Martin inte fick förlängt i våras.
DocSeverinsen

Inläggav Henke67 » 8 februari 2021, 15:20

Jag känner inte alls Martin jag heller. Men vi har några gemensamma (avlägset) bekannta.
Jag har fått uppfattningen att han inte är tillnärmelsevis så bitter som sin far eller framförallt inte som media vill ha honom till.
Så ur den synpunkten hade det nog gått. Men jag tror inte det är så stor chans ändå.

// Henrik
Henke67

Inläggav Herkie82 » 8 februari 2021, 15:37

lejacques skrev:Ok. Med jättestor risk för att bli OT.

Såg han på stationen i Jönköping i slutet på januari och tänkte "vafan nu har jag nog för en gångs skull bra skvaller" men lite googlingar senare så såg jag att han blivit avstängd när han spelade mot Tingsryd och inte fick hänga med laget till Mora så han hade väl bott en natt på hotell i Jönköping och sedan fått tågbiljett hem. Vart så förbannat besviken när jag insåg det :lol: :lol:
Herkie82

Inläggav lejacques » 8 februari 2021, 15:40

Haha. Snyggt spanat ändå! Men du som gillar att scouta spelare. Du tycker han är ett intressant namn?

Själv tycker jag Svensson är en av allsvenskans bästa backar. Var grym i Almtuna och vad jag hört från Timråfans så är de mer än nöjda med honom.

Han är en backklippa på allsvensk nivå men ändå med vissa offensiva kvaliteter. I Almtuna fick han ju lira PP (kanske pga obefintlig konkurrens, men ändå), och i ett bra Timrå gör han sin poängmässigt starkaste säsong.

Sen skadar det ju inte att han är smålänning :D
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Herkie82 » 8 februari 2021, 15:51

lejacques skrev:Haha. Snyggt spanat ändå! Men du som gillar att scouta spelare. Du tycker han är ett intressant namn?

Själv tycker jag Svensson tillhör en av allsvenskans bästa backar. Var grym i Almtuna och vad jag hört från Timråfans så är de mer än nöjda med honom.

Jag får säga pass. De spelare jag brukar rekommendera i sillytrådarna inför och under säsongen är spelare jag själv sett live en eller flera gånger. Nu har jag iof sett Svensson spela när han var i Almtuna och jag var i Uppsala på jobb men det var många år sen (2015) men att ta in han som en breddback tror jag kan vara nått. När jag såg han på stationen så är min bedöming att han är i god fysisk kondition och nog orkar vara en rätt jobbig back att möta. Han har alltid presterat bra siffror i allsvenskan även när Almtuna var dundersämst.

En förstärkning nu för att bredda backuppsättningen? Ja varför inte. Beroende på Wiliamssons skada så är han en bra ersättare.

I det långa loppet? Njaeee han är 32 och hade han varit tillräckligt bra för SHL så hade nog nått av de sämre lagen snappat upp han redan.

Realistisk? Njaeeee Timrå krigar om att gå upp och är nog inte sugen på att släppa en av sina bättre backar.

Jag tror vår breddback kommer komma från något lag som inte har nått att spela för och har ekonomiska problem. Varför inte en till från JYP? Fråga Miska vem han tycker är en lämplig back i JYP. Är det en uttalad breddback så finns det gott om såna i de lagen som ligger dåligt till i Liiga.
Herkie82

Inläggav Herkie82 » 8 februari 2021, 15:55

EP scoutning säger följande lite snabbt

Elmeri Eronen https://www.eliteprospects.com/player/5 ... eri-eronen

HPK ligger toksist och karln har riktigt bra stats.

30 matcher, 18 poäng och +2 tycker jag är jäkligt bra siffror i seriens sämsta lag.

*Edit

Går dessutom att göra en kombodeal för att få Eronen samt antingen Voutilainen eller Laurikainen som målvaktsvärvning.
Herkie82

FöregåendeNästa

Återgå till HV71