Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics
lejacques skrev:Jag menar ju att Emil varit HV:s genomgående sämsta back den här säsongen. Han står för kritiska misstag i stort sett varje match, vilket kostat oss baklängesmål och poäng. Överlag har försvaret varit mer än virrigt när han varit inne på isen. Utöver det har hans offensiva uppsida, som många påstår att han har, lyst med sin frånvaro.
Så. Om vi utgår från att en kedja inte är starkare en sin svagaste länk. Hur går det för HV när Emil inte varit med i truppen?
Med Emil. 0,93 poäng per match.
Utan Emil. 1,83 poäng per match (HV har tagit poäng i fem av dessa sex matcher).
Jag tycker det är enkelt i fallet Emil Johansson. Vi har helt enkelt nått vägs ände. Det blir inte bättre. Jag hoppas att han inte är skadad, och att han helt enkelt bara är petad. Nu är dessutom Donavan på väg in i laget så jag har extremt svårt att se hur man ska kunna klämma in Emil på sju backar.
Martinsson-Kinnvall
Donavan-Karlsson
Strömberg-Bertov
Arell
Nej, jag hoppas man hittat en lösning innan transfer deadline. För bryta kontraktet kommer man tvingas göra oavsett, antingen nu eller inför nästa säsong.
shitkicker skrev:Hur kan denne spelare få en enda minut istid till i HV?! Att spela honom är att pissa på allt som HV någonsin har stått för!
Ett HV med Emil Johansson är ett avsevärt sämre HV än utan Emil Johansson! Sämsta spelare någonsin, sett till alla omständigheter!
SPARKA HONOM NU!
lejacques skrev:Vill föra till protokollet att jag var en av de som försvarade Almqvist under hans senaste sejour i HV-tröjan.
De som hängt på forumet de senaste åren vet att jag är den första att plussa för egna HV-killar. Jag har själv blivit frustrerad då jag tycker egna produkter ofta kritiseras hårdare än spelare som är hämtade utifrån. Man blir inte profet i sin egen hemstad osv.
Men även jag har en gräns. Och att ens jämföra Adam och Emil visar att man inte hängt med de senaste åren.
Det finns inga som helst likheter mellan dessa, ja, mer än att de då blivit hårt kritiserade.
I fallet Almquist kan man ifrågasätta kritiken då han var sett till poängproduktion och spelet i övrigt en av våra bästa backar.
Men i Emils fall... Ja, man måste vara sjukt subjektiv i sin bedömning, snudd på onyanserad för att kunna påstå att han går in på sju backar.
Almquist värvades för att vara en toppback i HV. Det var precis det han var. Emil värvades också för att vara en toppback. Det är precis vad han inte är.
Emil bedöms utifrån de förväntningar folk hade på honom när han kom in. Han infriade dem inte förra året. Det tyckte varken han själv eller Hult. I år trodde Hult Emil skulle vara en av de som tog ett steg framåt. Det gjorde inte Emil. Han tog snarare två steg bakåt. Och det är också en av många anledningar till att vi är där vi är idag. Hult har haft en övertro till vissa spelare, däribland Emil.
Så snälla, jämför inte Almquist med Emil. Det är två helt olika fall.
lejacques skrev:Vill föra till protokollet att jag var en av de som försvarade Almqvist under hans senaste sejour i HV-tröjan.
De som hängt på forumet de senaste åren vet att jag är den första att plussa för egna HV-killar. Jag har själv blivit frustrerad då jag tycker egna produkter ofta kritiseras hårdare än spelare som är hämtade utifrån. Man blir inte profet i sin egen hemstad osv.
Men även jag har en gräns. Och att ens jämföra Adam och Emil visar att man inte hängt med de senaste åren.
Det finns inga som helst likheter mellan dessa, ja, mer än att de då blivit hårt kritiserade.
I fallet Almquist kan man ifrågasätta kritiken då han var sett till poängproduktion och spelet i övrigt en av våra bästa backar.
Men i Emils fall... Ja, man måste vara sjukt subjektiv i sin bedömning, snudd på onyanserad för att kunna påstå att han går in på sju backar.
Almquist värvades för att vara en toppback i HV. Det var precis det han var. Emil värvades också för att vara en toppback. Det är precis vad han inte är.
Emil bedöms utifrån de förväntningar folk hade på honom när han kom in. Han infriade dem inte förra året. Det tyckte varken han själv eller Hult. I år trodde Hult Emil skulle vara en av de som tog ett steg framåt. Det gjorde inte Emil. Han tog snarare två steg bakåt. Och det är också en av många anledningar till att vi är där vi är idag. Hult har haft en övertro till vissa spelare, däribland Emil.
Så snälla, jämför inte Almquist med Emil. Det är två helt olika fall.
lejacques skrev:Alltså. Spontant känns det ju som att det är viktigare för dig att försvara Emil än vad det är för mig att kritisera honom.
Du säger att jag inte kommer med underbyggda argument. Men det jag skriver viftar du bort på samma sätt som någon annan skulle kunna vifta bort plus/minus som ett dåligt mätvärde när det kommer till att bedöma en spelares prestation...
Men här har du alltså valt att fokusera på hans plus/minus. Du verkar fortfarande inte ta hänsyn till VARFÖR Emil värvades. Vilka förväntningar både Hult och Emil själv hade när han kritade på för HV. Jag kan lova dig att det inte hade med plus/minus att göra.
Emil skulle användas offensivt. Även inför i år menade Hult att Emil var en av de som skulle ta ett kliv framåt.
Verkligheten. Emil Johansson har gjort fyra poäng den här säsongen. Bara Arell och Anton Karlsson har sämre poängsnitt av backarna. I de senare fallen värvades de med helt andra förväntningar, med största sannolikhet för en billigare peng dessutom. Med det sagt tycker jag inte Arell eller Anton Karlsson är speciellt bra de heller (ett av problemen har vi ju som en skänk från ovan blivit av med).
En tanke kring statistik. Det handlar även om här och nu. Du cherrypickar ju precis lika mycket när du snackar om en säsong för FEM säsonger sedan.
Du skriver du och dina kompisar. Ja, jag, en stor del av forumet, en majoritet av HV-fansen, samt Sanny Lindström, Wikegård och ett antal experter till är nog alla överens om att Emil inte alls lever upp till de förväntningar som ställdes på honom. Om du vill kalla det hatstorm, visst. Eller så kan vi kalla det befogad kritik.
Men vi har helt enkelt olika infallsvinklar här. Jag tyckte Emil var överreklamerad sist han spelade i HV. Mina sista minnen av honom i HV-tröjan innan han drog till Djurgården var hur han gav bort mål i slutspelet. Och sett till hans prestation i år är han precis lika överreklamerad som då, han ger fortsatt bort mål. Med det enda undantaget att nu är det fler än jag som tycker det.
Och till sist. Nej, jag försöker inte backa upp mina egna påståenden för att jag vill få "rätt". Angående Gunnar ser jag gärna två nya målvakter nästa år. Ingen är helig. Inte på samma sätt som Emil verkar vara helig för dig.
matsqq skrev:lejacques skrev:Alltså. Spontant känns det ju som att det är viktigare för dig att försvara Emil än vad det är för mig att kritisera honom.
Du säger att jag inte kommer med underbyggda argument. Men det jag skriver viftar du bort på samma sätt som någon annan skulle kunna vifta bort plus/minus som ett dåligt mätvärde när det kommer till att bedöma en spelares prestation...
Men här har du alltså valt att fokusera på hans plus/minus. Du verkar fortfarande inte ta hänsyn till VARFÖR Emil värvades. Vilka förväntningar både Hult och Emil själv hade när han kritade på för HV. Jag kan lova dig att det inte hade med plus/minus att göra.
Emil skulle användas offensivt. Även inför i år menade Hult att Emil var en av de som skulle ta ett kliv framåt.
Verkligheten. Emil Johansson har gjort fyra poäng den här säsongen. Bara Arell och Anton Karlsson har sämre poängsnitt av backarna. I de senare fallen värvades de med helt andra förväntningar, med största sannolikhet för en billigare peng dessutom. Med det sagt tycker jag inte Arell eller Anton Karlsson är speciellt bra de heller (ett av problemen har vi ju som en skänk från ovan blivit av med).
En tanke kring statistik. Det handlar även om här och nu. Du cherrypickar ju precis lika mycket när du snackar om en säsong för FEM säsonger sedan.
Du skriver du och dina kompisar. Ja, jag, en stor del av forumet, en majoritet av HV-fansen, samt Sanny Lindström, Wikegård och ett antal experter till är nog alla överens om att Emil inte alls lever upp till de förväntningar som ställdes på honom. Om du vill kalla det hatstorm, visst. Eller så kan vi kalla det befogad kritik.
Men vi har helt enkelt olika infallsvinklar här. Jag tyckte Emil var överreklamerad sist han spelade i HV. Mina sista minnen av honom i HV-tröjan innan han drog till Djurgården var hur han gav bort mål i slutspelet. Och sett till hans prestation i år är han precis lika överreklamerad som då, han ger fortsatt bort mål. Med det enda undantaget att nu är det fler än jag som tycker det.
Och till sist. Nej, jag försöker inte backa upp mina egna påståenden för att jag vill få "rätt". Angående Gunnar ser jag gärna två nya målvakter nästa år. Ingen är helig. Inte på samma sätt som Emil verkar vara helig för dig.
Bara om du med helig menar att jag reagerar när du kallar honom "sämsta backen i SHL", eller säger att han "gör 8 misstag på varje bra grej".
Den skitstorm som bröt ut var inte vacker - rena lynchmobben !
Det viktigaste för en back är inte att göra mål utan att hjälpa HV vinna matcher, alla andra typer av förväntningar kan vi slänga på sophögen
Spelare som åtminstone relativt (sett till laget) är inne på fler mål framåt än bakåt.
Emil har visat att han över tid är en bra och konsistent spelare och han är långt ifrån ensam om att haft det tyngre i år i HV.
Men ändå var han som sagt långt ifrån så dålig som vissa vill göra gällande enligt vad jag skrivit ovan.
(Tog också med hans tre senaste hela säsonger i HV, men det finns inget han gjort senare år som är dåligt, varken slutspel eller AHL heller)
Rent generellt tycker jag , för alla spelare, att det är illavarslande med alla sågningar längs fotknölarna så fort ett misstag görs oavsett om det är Emil, Fröberg eller någon annan.
Jag tänker ungefär runt misstag som jag skrev i inlägget ovan - även om ett sådant görs så ska det finnas ett lag som backar upp och en målvakt som fortfarande ska ta ca 70% av frilägen etc.
Men just nu räknas det som att om spelare A gör ett misstag i mittzon så är det HANS mål. Man måste alltid kasta skulden på en specifik spelare för varje sak som går snett.
Leta syndabockar och göra grova överdrifter !
Det är kanske inte bara laget som skapat en förlorar-kultur utan även fansens sätt att agera .
Det ger rädda och ängsliga spelare !
lejacques skrev:Självklart kan man ändra åsikt, och självklart ska man inte ta det personligt om en spelare visar sig vara tvärtom mot vad man hoppades på. Så ingen skugga ska falla över dig, matsqq![]()
Med det sagt håller jag fortsatt inte med dig på några punkter. Nej, jag tycker inte Emil varit en så nyttig spelare tidigare år som du verkar tycka (med det sagt säger jag inte att du har fel i det du tycker. Det är bara min åsikt om Emil). I alla fall inte sett till de förväntningar han haft på sig. Han har haft en lön och till en början en roll för att HV ska få ut absolut max av honom. Där har Emil misslyckats.
Att fansen på något sätt haft del i Emils misslyckande är att göra det väldigt enkelt för sig. Emil är inte en stökig elev vid skolbänken som har problem med sjuans multiplikationstabell. Han är en professionell hockeyspelare som tjänar en bra bit över 100 000 kronor i månaden. Utöver det har han tillhört en NHL-organisation.
Så han om någon borde veta hur det är att vara verksam i ett yrke där det ställs krav.
Problemet med Emil, min syn, är som jag varit inne på tidigare. Hans självbild är helt sned. Han vill vara en allround back som bidrar offensivt. Han vill lira PP. Men. Emil har aldrig varit en back som bidragit offensiv. Det är bara att kolla på hans stats från juniortiden och fram tills idag.
När Emils egna förväntningar, och även Hults möter verkligheten har det helt enkelt blivit pannkaka. Någon tror att han kan få en nytändning i ett annat lag och visa vilken fantastisk hockeyspelare han är. Ja, det förutsätter att Emil själv inser vad för slags hockeyspelare han är och jobbar därefter. Annars blir det nog inte bättre än allsvenskan för Emils del.
Återgå till HV71 - Spelare och tränare
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster