Seriösa rykten 20/21: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 20/21: Diskussioner

Inläggav Nick » 2 december 2020, 19:39

shitkicker skrev:
Quila skrev:Mycket bra förklarar ovan Dekman. Tumme upp!
Tack Zico för infon från träningen.

På bussen igår efter match fick kaptensgruppen i uppgift att kolla med laget om man fortsatt har förtroende för ledarstaben (Rahm).
Det hölls ett krismöte internt i ledargruppen idag, tillsammans med Hult/Davidsson, samt någon representant från kaptensgruppen. Enligt detta fanns fullt förtroende från samtliga spelare för Rahm som HC. Rahm fortsätter men med krav på att vända skutan snabbt, annars kommer han ryka. Rahm och Hult och övriga ledare hade i sin tur möte med spelarna, där man krävde maxprestation från spelarna.

Nu är det bara att hoppas att Bergström tillfrisknar fort så vi äntligen kan ha fullt manskap på isen denna säsongen igen...

Tack för rapporten. Jag litar på det du skriver eftersom du har hög trovärdighet. Samtidigt som det är bra om spelarna har förtroende för staben så undrar man ju samtidigt ”vad är då problemet?” För problem är det ju uppenbarligen. Men, men. Hoppas verkligen att det vänder nu.

Bara undrar. Är man i en sån situation helt ärlig. Jag menar. Lek med tanken att 7 av 10 spelare är nöjda. Vpgar dom andra 3 stå för om man nu skulle tappat förtroendet? Eller faller man för grupptrycket?
Bara en tanke.
Nick

Inläggav håvesjuttioett » 2 december 2020, 20:32

Ryan Stoa, Lias Andersson, Linus Fröberg, Axel Holmström - vi kan åtminstone glädjas åt att vi på pappret kommer ha en helt otrolig center-sida under ett par matcher. Synd att det inte är i teorin man tävlar.
håvesjuttioett

Inläggav Bluey » 2 december 2020, 20:53

lejacques skrev:Att man faller så hårt. Det är vad jag menar.

Spelet innan 13/14 var ju också på tok för dåligt för att man skulle ta sig förbi kvarten. Men när man sen började tumma på kärnan. Ja, då föll man ihop totalt.

Minuter kvar till dagens träning... Undrar om något har hänt?

Men både Thörnberg och Sundh fanns ju med i truppen 2018/2019, när man inledde säsongen ungefär lika dåligt som nu. Och de lyckades inte hejda fallet då (det skedde först när man bytte ut Lindbom), så jag förstår fortfarande inte logiken i resonemanget.

Thörnberg var visserligen skadad inledningsvis, men var väl med i kulisserna får man anta. Därutöver hade man mer HV-hjärta i truppen jämfört med idag (Tedenby, Bengtsson, Johnson m.fl.), men det hjälpte ändå inte.
Bluey

Inläggav lejacques » 2 december 2020, 21:25

Bluey skrev:
lejacques skrev:Att man faller så hårt. Det är vad jag menar.

Spelet innan 13/14 var ju också på tok för dåligt för att man skulle ta sig förbi kvarten. Men när man sen började tumma på kärnan. Ja, då föll man ihop totalt.

Minuter kvar till dagens träning... Undrar om något har hänt?

Men både Thörnberg och Sundh fanns ju med i truppen 2018/2019, när man inledde säsongen ungefär lika dåligt som nu. Och de lyckades inte hejda fallet då (det skedde först när man bytte ut Lindbom), så jag förstår fortfarande inte logiken i resonemanget.

Thörnberg var visserligen skadad inledningsvis, men var väl med i kulisserna får man anta. Därutöver hade man mer HV-hjärta i truppen jämfört med idag (Tedenby, Bengtsson, Johnson m.fl.), men det hjälpte ändå inte.

Ja, du sätter fingret på en grej. En dålig spelidé kommer alltid ligga som en blöt filt över laget oavsett hur mycket hjärta du har.

Med det sagt. Jag tycker fortfarande det finns likheter mellan 13/14 och årets säsong. Man gör det man kallar en "generationsväxling", samtidigt som man medvetet urholkar kärnan och satsar på spelare som inte är redo eller helt enkelt kapabla till att leda laget. Då blir det, som Shitkicker tidigare sagt, en perfect shitstorm.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav lejacques » 2 december 2020, 21:30

Quila skrev:Mycket bra förklarar ovan Dekman. Tumme upp!
Tack Zico för infon från träningen.

På bussen igår efter match fick kaptensgruppen i uppgift att kolla med laget om man fortsatt har förtroende för ledarstaben (Rahm).
Det hölls ett krismöte internt i ledargruppen idag, tillsammans med Hult/Davidsson, samt någon representant från kaptensgruppen. Enligt detta fanns fullt förtroende från samtliga spelare för Rahm som HC. Rahm fortsätter men med krav på att vända skutan snabbt, annars kommer han ryka. Rahm och Hult och övriga ledare hade i sin tur möte med spelarna, där man krävde maxprestation från spelarna.

Nu är det bara att hoppas att Bergström tillfrisknar fort så vi äntligen kan ha fullt manskap på isen denna säsongen igen...

Tack för info! Guldstjärna till dig. Som jag fattar det är det bara spelarna, tränarna och sportcheferna som varit inblandade?

Man kan ju tycka att Agne och styrelsen också borde ha något att säga till om.

Att spelarna stöttar sin tränare är inte direkt oväntat. Så är det nog i de flesta lag. Samtidigt. Om en chef kallar in ett gäng och ställer en rak fråga, om de har förtroende för chefen i fråga, är jag inte helt säker på att svaret blir helt ärligt.

Så vore intressant att veta om det även snackas högre upp.

För det skulle vara skrämmande om styrelsen och Agne lämnar över det här helt på laget i fråga. Som någon ovan var inne på. Är man själv en del av problemet är det kanske inte just en själv som ska ta besluten.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Quila » 3 december 2020, 00:16

Tack Lejacques!

Styrelsen är givetvis ordentligt involverade i detta. Just i detta fall tror jag inte Agne var med vad jag förstod det som, men däremot Ekan. Agne har ju satt press på Hult och Davidsson att få fart på Rahm och se till om Rahm har spelarnas förtroende - om inte var man beredda på att kicka honom, men nu får han visa att han förvaltar förtroendet som tydligen var mycket starkt då alla stöttade sin HC.

Förstod det också som att kaptensgruppen tog detta på största allvar och hade korta samtal med var och en i truppen angående förtroende för Rahm och sedan var någon i kaptensgruppen och medlade detta med Davidsson, som sedan tog det vidare, så ingen behövde stå till svars mot Rahm, eller bli ”outad” och därmed kändes det hela demokratiskt och rättvist.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav lejacques » 3 december 2020, 00:48

Quila skrev:Tack Lejacques!

Styrelsen är givetvis ordentligt involverade i detta. Just i detta fall tror jag inte Agne var med vad jag förstod det som, men däremot Ekan. Agne har ju satt press på Hult och Davidsson att få fart på Rahm och se till om Rahm har spelarnas förtroende - om inte var man beredda på att kicka honom, men nu får han visa att han förvaltar förtroendet som tydligen var mycket starkt då alla stöttade sin HC.

Förstod det också som att kaptensgruppen tog detta på största allvar och hade korta samtal med var och en i truppen angående förtroende för Rahm och sedan var någon i kaptensgruppen och medlade detta med Davidsson, som sedan tog det vidare, så ingen behövde stå till svars mot Rahm, eller bli ”outad” och därmed kändes det hela demokratiskt och rättvist.

Jäkla lyxinfo. Man blir glad. Tack :)

Låter ytterst seriöst. Sen kan jag väl tycka att styrelsen och Agne har rätt att köra över spelare i ett sånt här läge. Å ena sidan seriöst och positivt att de gör på detta sättet. Å andra sidan ett enormt risktagande då det mesta just nu talar för att det ändå inte kommer vända. Å tredje sidan inser man ju att det är ett jäkla dilemma med riskkalkylerande hit och dit. Även om jag tycker de har sig själva att skylla har jag respekt för deras situation. Inget man önskar sin värsta hockeyfiende om man säger så.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Jacob96 » 3 december 2020, 07:07

Quila: är man nöjda nu när man landat Stoa eller mer påväg in? Hur aktuel är Lasch exempelvis ?
Jacob96

Inläggav savemejebus » 3 december 2020, 07:56

Quila skrev:Tack Lejacques!

Tack för dina inlägg. Mycket bra

Låter ju som spelarna lägger det dåliga spelet på sig själva och då tycker jag Rahm ska stanna. Lär ju knappast hjälpa att sparka någon som gruppen stöttar.
Senast redigerad av savemejebus 3 december 2020, 11:18, redigerad totalt 1 gång.
savemejebus

Inläggav Nutarviguld » 3 december 2020, 10:10

Snygg info men vad kan man utläsa av den egentligen ?

Känns som att dom fortfarande är clueless vad som är problemet ?
Vi har en dyr fin forwarduppställning som inte levererar och backar som läcker som soll, varför ?
Problemet är nu då alltså INTE dåligt förtroende för Rahm har vi konstaterat...vad är problemet då ?
Ryan Stoa kommer ju inte lösa hela problemet helt själv direkt.

Forwards vill vara mer aggresiva, okej, är det det som var problemet ? tvivlar starkt på den,klart att det hjälper om de blir lite mer agressiva men lärju knappst vara det stora felet ?
Nutarviguld

Inläggav Jacob96 » 3 december 2020, 22:56

Quila: Fler spelare påväg in? Några rykten???
Jacob96

Inläggav Diabolics » 4 december 2020, 11:30

ARFDTRFTXYAVDBNDCNMA.......... Lillis??????????

Really?

Nytänk much?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Hannes » 4 december 2020, 11:36

Diabolics skrev:ARFDTRFTXYAVDBNDCNMA.......... Lillis??????????

Really?

Nytänk much?

Jag ser inte ett problem i det. Jag hade gärna behållit Lillis, men han valde själv att lämna på grund av sin ålder och tid inom hockeyn, men verkar vilja komma tillbaka. Han tog över efter Lindbom, det började uselt men tog oss nära en semi. Ja, det är ingen merit i sig, men klubben var då där den är nu och det slutade med en enorm segerrad och en sista sjunde avgörande mot FBK.

Förra året hade vi garanterat gått till semi och jag tycker att han fick ihop det bra, speciellt andra halvan.

Vad säger att vi inte kan ha 3 assisterande? Vi har 2 hetsporrar som behöver lugna ner sig i båset, Lillis är oerhört populär och är kunnig. Dessutom kan jag inte finna en UPPSJÖ av intressanta tränare just nu på marknaden, det är oerhört skralt. Det är Jesper Mattsson som är ledig just nu, men vet inte hur sugen han är på att lämna Malmö.

Jag säger ja. Däremot skulle vi inte hamnat här, men nu är vi där.
Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav jordfelsbrytare » 4 december 2020, 11:42

Lillis har vi redan vart inne på här på furoumet några veckor nu.
Kanske exakt vad som behövs i detta läge.
Nytänk nej absolut inte.
Men med tanke på nuvarande läge så krävs åtgärder för att akut lösa uppkommen kris.
Återigen ett underbetyg till Hult att det ska behöva bli såhär.
jordfelsbrytare

Inläggav Diabolics » 4 december 2020, 12:13

med lite tid att smälta nyheten så kanske jag inte är jätte-överraskad, eller jo, men samtidigt så är det ju lite av en parodi att Lillis är typ HV's Winston Wolfe.

Jag hoppas naturligtvis att Winston's erkända lugn kan få kontroll på våran Vincent Vega i båset.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 4 december 2020, 12:17

Enligt mr madhawk så dementerar Hult kontakt med Lillis...
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/uppgift-guldtranaren-atervander-till-hv71/
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav magnus b » 4 december 2020, 12:27

Väldigt goda nyheter om det stämmer med Lillis. Självklart så måste Hult förneka detta fram tills att det är klart. Låt säga att Hult går ut och säger att de för en diskussion och det skiter sig. Då har han helt sålt ut Rahm till gamarna. Rahm är dessutom en tränare som gruppen verkar tro på. Att då säga att man söker nytt skulle ha negativ inverkan på gruppen.

Vad som behövs i det här läget är lugn och metodik. Något som Lillis står för. Jag hade hellre sett att man ställde Lillis i båset som huvudtränare. Men som Lejaques och många andra varit inne på, att använda Lillis som bollplank kanske är optimalt:
1. Man visar att man har någon form av förtroende för Rahm
2. Det blir ingen gigantisk prestigeförlust för Hult
3. Man får in ett enormt kunnande och någon som kan gruppen. Blir en väldigt kort inkörningssträcka.
magnus b

Inläggav Hannes » 4 december 2020, 12:28

Diabolics skrev:Enligt mr madhawk så dementerar Hult kontakt med Lillis...
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/uppgift-guldtranaren-atervander-till-hv71/

Tyckte det var intressant, att Hult nämner att Lillis skulle upp och se på matchen. Upp och se på matchen, från Malmö, i pandemitid? Okej. Rimligt.
Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav lejacques » 4 december 2020, 12:43

Huruvida Lillis är en bra idé beror ju helt på vad man vill med säsongen. Handlar det om att hålla näsan över vattenytan. Ja, då är det nog som magnusb skriver Bra att ta in någon som känner föreningen. Spelarna vet vad de får. Det blir lugnt och tryggt, men ändå en liten signal om att nu måste saker hända. På så sätt kan man säga att Lillis blivit Hults Perra Johnsson. Någon man vänder sig till när det går åt fanders.

Däremot. Att ta in Lillis är ett sånt underbetyg till Hult och hela föreningen.

1) Jag minns det som att Lillis var rätt sugen på en fortsättning förra året. Så lät det iaf i intervjuer. Men HV verkade ha bestämt sig för Rahm, och vad jag tror är att man gav Lillis möjligheten att snyggt avsluta sin karriär genom att säga att det var på hans initiativ. Nu är han plötsligt aktuell igen, vilket då visar att Hult valde fel när han gick på Rahm.
2) Att ta in Lillis visar onekligen vilken liten pöl Hult letar tränare i. De som anklagar honom för att ha ett litet kontaktnät får därmed vatten på sin kvarn.
3) en återkomst av Lillis visar att det inte finns något som helst nytänk inom föreningen. Det finns inga idéer om hur man ska vända den här skiten. Man har nått vägs ände.

Allt som allt när man summerar det ovan finner jag det här som skäl nog att göra sig av med Hult. På stört.

Sen en liten grej. Ser att folk fortfarande är övertygade om att vi tagit oss till semifinal förra året. För det första. HV spelade bort topp 4-placeringen redan under hösten, då man med Lillis som coach visade upp ett lika dåligt spel som det vi vant oss vid de senaste åren. För det andra. När man nu missade topp 4 talade alla odds emot HV. Henmaplansfördelen är enormt viktig. Så att säga att HV garanterat nått semifinal. Ja, det känns mest som en efterhandskonstruktion, ni vet såna som HV som förening sysslar med mest hela tiden.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 4 december 2020, 12:43

En karriär-förbrytare som Winston golar aldrig. Fuffens är nog i görningen oavsett vad som sägs till sexpressen.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 4 december 2020, 12:51

OH. Tanke. Kan det vara sportchef som Lillis är aktuell som? Surrades det inte om det förra året?

Skulle ju förklara varför Hult är så tvärsäker på att han inte haft kontakt med Lillis. Snacka om att i så fall bli totalt uppfintad på läktaren :lol:
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Hannes » 4 december 2020, 12:52

lejacques skrev:Huruvida Lillis är en bra idé beror ju helt på vad man vill med säsongen. Handlar det om att hålla näsan över vattenytan. Ja, då är det nog som magnusb skriver Bra att ta in någon som känner föreningen. Spelarna vet vad de får. Det blir lugnt och tryggt, men ändå en liten signal om att nu måste saker hända. På så sätt kan man säga att Lillis blivit Hults Perra Johnsson. Någon man vänder sig till när det går åt fanders.

Däremot. Att ta in Lillis är ett sånt underbetyg till Hult och hela föreningen.

1) Jag minns det som att Lillis var rätt sugen på en fortsättning förra året. Så lät det iaf i intervjuer. Men HV verkade ha bestämt sig för Rahm, och vad jag tror är att man gav Lillis möjligheten att snyggt avsluta sin karriär genom att säga att det var på hans initiativ. Nu är han plötsligt aktuell igen, vilket då visar att Hult valde fel när han gick på Rahm.
2) Att ta in Lillis visar onekligen vilken liten pöl Hult letar tränare i. De som anklagar honom för att ha ett litet kontaktnät får därmed vatten på sin kvarn.
3) en återkomst av Lillis visar att det inte finns något som helst nytänk inom föreningen. Det finns inga idéer om hur man ska vända den här skiten. Man har nått vägs ände.

Allt som allt när man summerar det ovan finner jag det här som skäl nog att göra sig av med Hult. På stört.

Sen en liten grej. Ser att folk fortfarande är övertygade om att vi tagit oss till semifinal förra året. För det första. HV spelade bort topp 4-placeringen redan under hösten, då man med Lillis som coach visade upp ett lika dåligt spel som det vi vant oss vid de senaste åren. För det andra. När man nu missade topp 4 talade alla odds emot HV. Henmaplansfördelen är enormt viktig. Så att säga att HV garanterat nått semifinal. Ja, det känns mest som en efterhandskonstruktion, ni vet såna som HV som förening sysslar med mest hela tiden.

Jag upplevde den underliggande statistiken på det viset den sista perioden av säsongen, att vi bör ha tagit oss till semi tillsammans med den uppvarvning man såg i slutet med rätt god harmoni. Men vi behöver inte bråka om det, för det får vi aldrig veta. Möjligen att jag inte skulle skrivit garanterat, jag kunde ha nöjt med mig: jag tror vi hade haft en större möjlighet att ta oss till semifinal.
Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav håvesjuttioett » 4 december 2020, 13:12

Gillar Lillis in som ass.. Behöver inte någon nytänkare i rådande läge. Lillis kan komma in och sprida lugn -> spelare presterar närmre sin normalnivå. Det som behövs just nu, vi har trots allt i grund och botten en väldigt bra spelartrupp.
håvesjuttioett

Inläggav Nutarviguld » 4 december 2020, 13:13

lejacques skrev:OH. Tanke. Kan det vara sportchef som Lillis är aktuell som? Surrades det inte om det förra året?

Skulle ju förklara varför Hult är så tvärsäker på att han inte haft kontakt med Lillis. Snacka om att i så fall bli totalt uppfintad på läktaren :lol:

Oh den hade ju varit den goaste Hv nyheten på många år om det vore så :)
Nutarviguld

Inläggav Nick » 4 december 2020, 14:09

Nutarviguld skrev:
lejacques skrev:OH. Tanke. Kan det vara sportchef som Lillis är aktuell som? Surrades det inte om det förra året?

Oh den hade ju varit den goaste Hv nyheten på många år om det vore så :)

Eller kanske ligger de nåt i ryktet som zico hade hört surrats.? Att Nyman helt enkelt tröttnat på Rahm. Därför tar man i Lillis som ass? Vad vet jag.
Men låter ju som ett inte helt orimligt scenario.
Nick

Inläggav mrnorrland » 4 december 2020, 14:25

https://www.hv71.se/article/34ugakia7-3 ... t-med-hv71

Olausson får seniorkontrakt. Trodde inte man fick skriva kontrakt över kommande säsonger?
mrnorrland

Inläggav shitkicker » 4 december 2020, 14:28

Nick skrev:Eller kanske ligger de nåt i ryktet som zico hade hört surrats.? Att Nyman helt enkelt tröttnat på Rahm. Därför tar man i Lillis som ass? Vad vet jag.

Det här har jag helt missat. Var kommer det ifrån?
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Nick » 4 december 2020, 15:09

shitkicker skrev:
Nick skrev:Eller kanske ligger de nåt i ryktet som zico hade hört surrats.? Att Nyman helt enkelt tröttnat på Rahm. Därför tar man i Lillis som ass? Vad vet jag.

Zico skrev den 2a december.

"Nyman var inte i båset mot Rögle. En del rykten säger han är förhållandevis besvärligt drabbad av covid19. Ett annat rykte säger att han helt enkelt tröttnat på Rahm, spelsystem mm. Nyman har tydligen alltid varit en tjurig jävel som går sina egna vägar, så fan vet vad som stämner."
Nick

Inläggav Nick » 4 december 2020, 15:09

Skall tilläggas att jag bara spekulerar i om de kan vara så att detta stämmer.
Nick

Inläggav shitkicker » 4 december 2020, 18:38

Nick skrev:
shitkicker skrev:

Zico skrev den 2a december.

"Nyman var inte i båset mot Rögle. En del rykten säger han är förhållandevis besvärligt drabbad av covid19. Ett annat rykte säger att han helt enkelt tröttnat på Rahm, spelsystem mm. Nyman har tydligen alltid varit en tjurig jävel som går sina egna vägar, så fan vet vad som stämner."

Ok, tack! Spännande!
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till HV71