Seriösa rykten 20/21: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 20/21: Diskussioner

Inläggav DocSeverinsen » 2 december 2020, 11:16

327 Karlsson skrev:
DocSeverinsen skrev:
Quila skrev:Håller med, en förändring är nästintill oundvikligt i detta läget. Är inte säker på att Rahm får gå, men han har från idag officiellt ”kniven mot strupen” och kan han inte väcka laget, så är hans tid kommen inom de närmsta matcherna.

Någon som har bra koll på marknaden i övrigt bland vassa ersättare till Lias/Sandin? Jag är urusel på marknaden i övrigt men är tydligen en annan center av hög rang som man för långtgående samtal med. Står mellan Stoa och ”denna” som tydligen ska ha kommit in sent i bilden men nu väckt stort intresse..?

Stoa är väl främst ytter..?
Så Stoa bör väl rimligtvis vara ersättare för Sandin?

Nu har jag inte tittat på all statistik från förra säsongen, men i dom 10 avslutande matcherna är han iaf listad som center.

Kanske kan vara en bra lösning om han är användbar som både och. Då kan man söka lite bredare för att ersätta sista gubben ut (Lias eller Sandin)
DocSeverinsen

Inläggav lejacques » 2 december 2020, 11:18

Jo, HV:s självbild är väldigt skev sett till det man presterat och även till hur man byggt sina lag.

Skulle, när vi får en ny organisation, vilja se ett mer kaxigt HV. I år har väl värvningarna stuckit ut något. Men spelarna påminner likförbannat om varandra. Det är en typ Hult går efter. Är väl egentligen bara Berget som skiljer sig från mängden.

Wedin, Lias, Önerud, Holmström, Fröberg, Sandin. Ja, de är egentligen samma typ fast mer eller mindre bra.

I framtiden önskar jag mig ett mer heterogent och dynamiskt HV. Där man vågar ta in spelare pga sina kvaliteter, och inte på grund av deras karaktär på och utanför isen. Även om jag tycker att de flesta Hult-trupper sett bra ut så är det just där jag tror han misslyckats. Dynamiken.

Förutom det har han ju varit direkt usel när det kommer till tränare. Tror han blev väldigt skadad av AJ-gate och det som hände sen. Då försökte han ju ta in tränare utifrån, men fick nej på nej, vilket till sist slutade med Lindbom. Där och då föddes successionsordningen, vilket jag tror skadat HV enormt.

Sen vill jag bara nämna en sak som jag påtalade inför säsongen. Då sa jag att saknaden av Thörnberg och Sundh skulle kunna bli mer kännbar än vad många trodde. Historien upprepar sig. Precis samma sak hände inför 13/14. Efter bristande resultat tog man drastiska beslut och gjorde sig av med Sundh och Ledin. Man urholkade HV-hjärtat och snackade om generationsväxling. Det slutade med katastrof, precis som i år.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Hannes » 2 december 2020, 11:56

Zico skrev:Nyman var inte i båset mot Rögle. En del rykten säger han är förhållandevis besvärligt drabbad av covid19. Ett annat rykte säger att han helt enkelt tröttnat på Rahm, spelsystem mm. Nyman har tydligen alltid varit en tjurig jävel som går sina egna vägar, så fan vet vad som stämner.

Men något måste hända, för den tränarkonstellationen man har, kommer inte att vända på det här. Den var fel från början.

Bör väl ändå vara en besvärlig covid-19 han drabbats av? Vore ju rent av skrattretande om det tilläts att bara inte dyka upp för han är sur på Rahm.

Jag har tänkt under hela kvällen och natten vad man bör göra. Tränarmarknaden är ganska tunn som jag förstått det och man får tänka fritt en stund vad som kan vara aktuellt. Lillis har jag spånat på, han "lyckades" (notera nu mina klamrar och hängslen och livrem) med att vända efter Lindbom och trots 6-7 (?) raka förluster tog han det till en kvartsfinal som var en hårsmån från att ta oss till semi. Förra året hade man ett fint flow och jag tror på minst en semifinal där. Han hade ro i laget, något som inte går att säga finns idag precis. Sen är det en prestigeförlust deluxe om man skulle plocka in Lillis och slänga ut Rahm.

Jesper Mattsson har fått lämna Malmö till följd av att han och Fagervall inte kommer överens. Hävdar att han är en duktig ass. tränare som gjort smärre underverk tidigare år med Malmös forwards som aldrig varit något att hänga i granen.

Nyman lyckades i Dif. Men i övrigt? Jag vet inte. Men Lillis - Mattsson och Nyman kanske är något. Detta då utifrån att kontrakt kan inte bara strykas och betala ut löner till allihopa, någon bör får vara kvar. Och då faller min lott på Nyman i detta läget. Målvaktstränare är inte mitt gebit överhuvudtaget, vet inte om W. Rahm heller är rätt person. Målvaktsspelet och försvarsspelet är ett, och bör synka, något det inte gör.
Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav Bluey » 2 december 2020, 12:35

lejacques skrev:Sen vill jag bara nämna en sak som jag påtalade inför säsongen. Då sa jag att saknaden av Thörnberg och Sundh skulle kunna bli mer kännbar än vad många trodde. Historien upprepar sig. Precis samma sak hände inför 13/14. Efter bristande resultat tog man drastiska beslut och gjorde sig av med Sundh och Ledin. Man urholkade HV-hjärtat och snackade om generationsväxling. Det slutade med katastrof, precis som i år.

Jag har lite svårt att förstå logiken i det här resonemanget. Spelet har väl sett stundtals lika dåligt ut de senaste åren, man har varit ojämna, sett loja och ointresserade ut, och sett överlag vilsna ut på isen. Detta trots att Sundh och Thörnberg varit med i laget, men du menar ändå att det hade sett bättre ut om de hade varit kvar? Du får gärna utveckla hur du ser på saken, och varför de var så viktiga.
Bluey

Inläggav lejacques » 2 december 2020, 12:36

Att man faller så hårt. Det är vad jag menar.

Spelet innan 13/14 var ju också på tok för dåligt för att man skulle ta sig förbi kvarten. Men när man sen började tumma på kärnan. Ja, då föll man ihop totalt.

Minuter kvar till dagens träning... Undrar om något har hänt?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Zico » 2 december 2020, 14:04

lejacques skrev:Minuter kvar till dagens träning... Undrar om något har hänt?

Jag kommer precis från dagens träning och kan konstatera att ingenting har hänt. Träningen leddes av Rahm. På isen fanns också Holmström, William Rahm och J-20 tränaren Patrik Andersson. Stefan Nyman saknades alltjämnt.

Men en positiv sak måste jag nämna. Det var en högkvalitativ träning. Mycket hög fart, stor koncentration, och väldigt gott humör, glädje och pepp. Sånt var ganska länge sedan jag såg. Förhoppningsvis har man äntligen knutit den berömda näven i fickan. Bygger man vidare på det här, kan det mycket väl bli sex poäng i veckan.

De som var med mot Rögle var på isen. Dessutom var Arell, Wennlund och Wikström tillbaka och körde hårt. Även Williamsson var med hela träningen. Bergström och C Sandberg saknades.

Marcus Svensson! Han ser riktigt vältränad och rapp ut. Han verkar spelklar ganska omgående.

Slutsats: de förändringar man kommer att göra, blir nog på spelarsidan
Zico

Inläggav Diabolics » 2 december 2020, 14:04

lejacques skrev:Att man faller så hårt. Det är vad jag menar.

Spelet innan 13/14 var ju också på tok för dåligt för att man skulle ta sig förbi kvarten. Men när man sen började tumma på kärnan. Ja, då föll man ihop totalt.

detta är en liten del i det pussel jag försöker lägga i annan tråd, snarlikt iallafall.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Pg79an » 2 december 2020, 14:06

Zico skrev:

Jag kommer precis från dagens träning och kan konstatera att ingenting har hänt. Träningen leddes av Rahm. På isen fanns också Holmström, William Rahm och J-20 tränaren Patrik Andersson. Stefan Nyman saknades alltjämnt.

Men en positiv sak måste jag nämna. Det var en högkvalitativ träning. Mycket hög fart, stor koncentration, och väldigt gott humör, glädje och pepp. Sånt var ganska länge sedan jag såg. Förhoppningsvis har man äntligen knutit den berömda näven i fickan. Bygger man vidare på det här, kan det mycket väl bli sex poäng i veckan.

De som var med mot Rögle var på isen. Dessutom var Arell, Wennlund och Wikström tillbaka och körde hårt. Även Williamsson var med hela träningen. Bergström och C Sandberg saknades.

Marcus Svensson! Han ser riktigt vältränad och rapp ut. Han verkar spelklar ganska omgående.

Inte helt otippat, hade Hult Magnus eller Agne haft nån som helst självinsikt hade dom lämnat
Pg79an

Inläggav jordfelsbrytare » 2 december 2020, 14:09

Zico skrev:

Tack för informationen.
Grymt :)
jordfelsbrytare

Inläggav Nutarviguld » 2 december 2020, 14:19

Zico skrev:

Tack för info, mycket uppskattat! Samtidigt som jag blir glad av att höra "Det var en högkvalitativ träning. Mycket hög fart, stor koncentration, och väldigt gott humör, glädje och pepp. Sånt var ganska länge sedan jag såg. Förhoppningsvis har man äntligen knutit den berömda näven i fickan." Så blir jag förbannad av att höra det. Det är ju jävligt stora problem i Hv om vi spelar dåligt säsong efter säsong bara för att man inte "knutit näven i fickan" det är för mig ett soklart bevis på en jävligt daltig curlande och lam förening om det är det som är vårt problem att vi har svårt att hitta motivation och kämpa
Nutarviguld

Inläggav Andersson711 » 2 december 2020, 14:24

Tack för infon Zico.
Förkrossande nyheter att alla va med.

Lycka till HV71, det kommer behövas.
Andersson711
Moderator

Inläggav mrnorrland » 2 december 2020, 14:38

jordfelsbrytare skrev:
Zico skrev:

Oroväckande nyheter
Tack för informationen.
Grymt :)
mrnorrland

Inläggav Windom Earle » 2 december 2020, 14:56

Jag tror tyvärr att man knutit näven i fickan länge, men att det inte kommer att genom det till imorgon få skeppet att vända. Jag ska stämma in i klagomuren kring spelsystemet. HV-spelare med fantastisk talang dumpar mestadels ner lösa puckar i kortplanket och sen fiskas den upp av motståndarförsvaret innan vi har hunnit dit och kriga om det. Det är nästan bara ensamarbete i HV.

Struktur behöver byggas och det är förvånande att ett lag komponerat av en "städgumma" på sin tid = Hult, en fd back = Rahm och en försvarsgeneral = Nyman, inte kan få bättre ordning på försvarsspelet som är grunden till anfallet. Och det är inte bara #17:s fel. Särskilt när målvakterna (främst Hugo) i match efter match gör en bra insats. Pinsamt att säga, men vi måste ta efter LHC och styra upp bakifrån först.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav lejacques » 2 december 2020, 15:08

Tack Zico!

Är fortsatt ett frågetecken till att inget kommuniceras utåt. Inte ens en avstämning med Hult har vi fått (för övrigt. Sök på avstämning med Hult på Youtube och ni kommer upptäcka att de flesta av dem handlar om HV:s usla start. Mönstret går igen. Säsong efter säsong).

Jag tycker det är direkt dåligt att föreningen lägger locket på. Men det är klart. Många anklagar dem flr att vara en sekt (inte jag), men man får ju de vibbarna nu. Tar inte hänsyn till omvärlden, stänger in sig och lever helt i sin egen värld.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav 1989 » 2 december 2020, 15:37

lejacques skrev:Tack Zico!

Är fortsatt ett frågetecken till att inget kommuniceras utåt. Inte ens en avstämning med Hult har vi fått (för övrigt. Sök på avstämning med Hult på Youtube och ni kommer upptäcka att de flesta av dem handlar om HV:s usla start. Mönstret går igen. Säsong efter säsong).

Jag tycker det är direkt dåligt att föreningen lägger locket på. Men det är klart. Många anklagar dem flr att vara en sekt (inte jag), men man får ju de vibbarna nu. Tar inte hänsyn till omvärlden, stänger in sig och lever helt i sin egen värld.

Nåja, kom en avstämning med Hult för drygt 2 veckor sedan.
1989

Inläggav lejacques » 2 december 2020, 16:09

Syftar ju naturligtvis på läget nu. En avstämning för några veckor sedan säger väl ingenting om läget idag och föreningens syn på den. Eller?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Zico » 2 december 2020, 16:34

lejacques skrev:Syftar ju naturligtvis på läget nu. En avstämning för några veckor sedan säger väl ingenting om läget idag och föreningens syn på den. Eller?

Lång intervju i JP, nätupplagan nu på eftermiddagen.
Kort sammanfattning; Hult har stort förtroende för Rahm och hela coachstaben. Rahm är övertygad om att han är rätt man att vända det här. Rahm säger också att han känner stort förtroende från spelartruppen. Han tror vidare att kraften och energin finns i gruppen och att nyförvärv kanske inte är avgörande. Hult säger också att han självklart har koll på spelarmarknaden hela tiden.
Angående Ryan Stoa säger Hult bara att han vet att han finns på marknaden men kommenterar inte mer än så.

Tja, krishantering, finns det? Uppenbarligen inte hos HV71.
Senast redigerad av Zico 2 december 2020, 16:38, redigerad totalt 1 gång.
Zico

Inläggav Robert.76 » 2 december 2020, 16:37

Zico skrev:
lejacques skrev:Syftar ju naturligtvis på läget nu. En avstämning för några veckor sedan säger väl ingenting om läget idag och föreningens syn på den. Eller?

Kort sammanfattning; Hult har stort förtroende för Rahm och hela coachstaben. Rahm är övertygad om att han är rätt man att vända det här. Rahm säger också att han känner stort förtroende från spelartruppen. Han tror vidare att kraften och energin finns i gruppen och att nyförvärv kanske inte är avgörande. Hult säger också att han självklart har koll på spelarmarknaden hela tiden.

Hej och hå, mot allsvenskan vi gå....Inga förändringar här inte, vi kör vidare i hjulspår som uppenbart inte fungerar...jag ger upp.
Robert.76
Moderator

Inläggav mrnorrland » 2 december 2020, 16:38

Zico skrev:

Oroväckande man ser inte verkligheten. Man lever i sin egen bubbla om drömmar. Nä boys nu blir allsvenskan med säkerhet efter dagens uttalande då man ser inga problem alls med hv statusen
mrnorrland

Inläggav Diabolics » 2 december 2020, 16:39

Zico skrev:

besvikelse. Högt spel av föreningen. Det finns ju naturligtvis en möjlighet att de gör rätt val och vi bara svamlar. Framtiden får utvisa detta.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 2 december 2020, 16:44

Inte alls det man vill höra. Men Hult har verkligen satt sig i samma sjunkande båt som Rahm. Kan ju var så att om det nu hållits interna krismöten så kanske det är så att man satt slutgiltiga krav på både Hult och tränarstaben.kanske också därför det pratas mycket om nuvarande trupp. Inga värvningar förrän Hult visat att han inte ska sparkas?

Önsketänkande kanske. Men inte kan HV vara så dumma att de tänker köra på så här säsongen ut.m?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nutarviguld » 2 december 2020, 16:46

Zico skrev:

Angående Ryan Stoa säger Hult bara att han vet att han finns på marknaden men kommenterar inte mer än så.

Varför ens intervjuva någon i Hv längre, det är ju bara att ta en copypaste ifrån en tidigare intervju från valfritt år så säger dom samma sak hela tiden. Allt är bra, vi har förtroende bla bla bla, "ni ligger ju sist" "ja men det är bra vi har förtroende, nyförvärv spelar ingen roll bla bla bla förtroende"
Nutarviguld

Inläggav jordfelsbrytare » 2 december 2020, 16:57

Zico skrev:

Vad ska dessa herrar egentligen säga då till pressen?
Det är väl alltid 100% förtroende utåt. Tills någon får sparken då heter den vi har valt att gå skilda vägar i samförstånd no hard feelings typ.
Jag hoppas verkligen att klubben internt tar detta på yttersta allvar. Läget är oerhört illavarslande för tillfället. Att Rahm nämner att han har sömnsvårigheter säger väl egentligen rätt mycket om hur han troligen mår för tillfället.

Inte helt lätt i denna säsong med kraftigt minskade intäkter heller. Styrelsen har tuffa beslut att ta gällande eventuellt ytterligare utgifter.
Senast redigerad av jordfelsbrytare 2 december 2020, 17:01, redigerad totalt 1 gång.
jordfelsbrytare

Inläggav håvesjuttioett » 2 december 2020, 17:00

Lama, slentrianmässiga uttalanden ändå. Man borde kunna vara mer tydliga med att man satt sig själva i en riktig, riktigt dålig sits och måste agera för att få till en vändning. Att kommunicera "vi kämpar på" utåt räcker liksom inte.

Gällande nyförvärv säger Rahm att Det är ju inte bara att plocka in nyförvärv hur som helst. Det är i den här gruppen kraften finns och vi har potential, det har vi visat tidigare. Så länge han är HC kan han väl inte säga något annat, utåt. Hults roll är Att vara stöttande och utmanande både mot spelare och ledare, se över vad som finns på marknaden och försöka hitta ett sätt att vända det här. Oavsett är spelare in givet - att Lias och Sandin lämnar är kanske en blessing in disguise.

Men det är riktigt mörkt nu. Nattsvart. Något måste förändras på kort sikt om det fortsätter såhär, såklart. Förändring på långsikt känns också oundviklig så som denna säsong utspelat sig, med risk för att nuvarande situation förblindar en. Spelarmaterialet är alldeles för bra för att det ska se så dåligt ut som det gör.
håvesjuttioett

Inläggav Zico » 2 december 2020, 17:15

Som jordfelsbrytare och håvesjuttioett skriver, i en sån här intervju kan man inte svara på annat sätt än man gör. Jag är övertygad om att man inom kort kommer att landa ett eller två nyförvärv. Och oavsett vad Hult säger om förtroende för Rahm, så kan man inte låta honom fortsätta om det kommer ytterligare ett antal förluster.

Som jag skrev tidigare, dagens träning var riktigt positiv, vilket gjorde att jag ändå fick en riktigt bra känsla. Hoppas det blir så och att HV kan inkassera sex poäng denna veckan. Om inte, så är det nog ändå kört för Rahm.

Hult är i sina uttalanden en mussla, väldigt återhållsam........men plötsligt händer det.
Zico

Inläggav dekman » 2 december 2020, 17:19

Zico skrev:

Det där är ju en intervju som med andra ord säger nada.

"Fullt förtroende" är alltid det man kommunicerar utåt i alla organisationer tills någon fått sparken. Det finns exempel på "fullt förtroende" på måndag och sparken på tisdag. Det finns nämligen inga mellanlägen, utåt sett alltså. Och så länge man inte officiellt har sparkat en person så kommer alltid den officiella hållningen utåt vara "fullt förtroende".

Och samma att han inte uttalar sig om Stoa mer än i svepande termer, det är ju också en del av medielogiken. Så länge de inte gått ut med det officiellt så kommer det vara vad som sägs.

"vi kommer vända detta", "vi haqr bra trupp", "vi har energi" är också rent mediaprat. Det kommer alltid sägas så utåt, givetvis. Även om det är panik och fullt kaos internt.

mvh kommunikatör sedan 20 år tillbaka
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Highlander » 2 december 2020, 17:42

jordfelsbrytare skrev:Vad ska dessa herrar egentligen säga då till pressen?
Det är väl alltid 100% förtroende utåt. Tills någon får sparken då heter den vi har valt att gå skilda vägar i samförstånd no hard feelings typ.
Jag hoppas verkligen att klubben internt tar detta på yttersta allvar.

+1
Highlander

Inläggav shitkicker » 2 december 2020, 17:58

Att HV tar läget på allvar är jag säker på. Men det är ju hur man hanterar läget som betyder något.
Att man ser problemet, varför det är ett problem, hur det blev ett problem och hur man tar bort eller minskar resultatet av problemet.
Och här är jag inte lika säker på att HV vet vad, eller hur det som behöver göras ska göras. Eller kanske inte ens vad det är som behöver göras. Och här riskerar ju ett helt felaktigt group think att sätta stopp för att nödvändiga och fullt uppenbara åtgärder vidtas. Man kanske inte ser problemet på rätt sätt, helt enkelt för att man är en del av problemet.

Vi vet ju inte heller vad som sades på krismötet, eller ens om det var något möte. Det kanske ställdes ultimatum att vissa saker ska ha fallit ut innan en viss tid, annars byts personal ut. Vem vet, det var kanske så det pratades på mötet som kanske genomfördes.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Quila » 2 december 2020, 18:54

Mycket bra förklarar ovan Dekman. Tumme upp!
Tack Zico för infon från träningen.

På bussen igår efter match fick kaptensgruppen i uppgift att kolla med laget om man fortsatt har förtroende för ledarstaben (Rahm).
Det hölls ett krismöte internt i ledargruppen idag, tillsammans med Hult/Davidsson, samt någon representant från kaptensgruppen. Enligt detta fanns fullt förtroende från samtliga spelare för Rahm som HC. Rahm fortsätter men med krav på att vända skutan snabbt, annars kommer han ryka. Rahm och Hult och övriga ledare hade i sin tur möte med spelarna, där man krävde maxprestation från spelarna.

Nu är det bara att hoppas att Bergström tillfrisknar fort så vi äntligen kan ha fullt manskap på isen denna säsongen igen...
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav shitkicker » 2 december 2020, 19:31

Quila skrev:Mycket bra förklarar ovan Dekman. Tumme upp!
Tack Zico för infon från träningen.

På bussen igår efter match fick kaptensgruppen i uppgift att kolla med laget om man fortsatt har förtroende för ledarstaben (Rahm).
Det hölls ett krismöte internt i ledargruppen idag, tillsammans med Hult/Davidsson, samt någon representant från kaptensgruppen. Enligt detta fanns fullt förtroende från samtliga spelare för Rahm som HC. Rahm fortsätter men med krav på att vända skutan snabbt, annars kommer han ryka. Rahm och Hult och övriga ledare hade i sin tur möte med spelarna, där man krävde maxprestation från spelarna.

Nu är det bara att hoppas att Bergström tillfrisknar fort så vi äntligen kan ha fullt manskap på isen denna säsongen igen...

Tack för rapporten. Jag litar på det du skriver eftersom du har hög trovärdighet. Samtidigt som det är bra om spelarna har förtroende för staben så undrar man ju samtidigt ”vad är då problemet?” För problem är det ju uppenbarligen. Men, men. Hoppas verkligen att det vänder nu.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till HV71