Omgång 1: Färjestads BK - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 1: Färjestads BK - HV71

Inläggav trancedanne » 13 september 2012, 21:48

Skönt med 2 poäng, en helt godkänt match ifrån HV. Värvningen av Daniel Fernholm kan inte komma mer lägligt eftersom Mikko Luoma återigen visar varför han är elitseriens mest överskattade back. Gammal, trög, fumlar med pucken, det går för snabbt för honom på denna nivå helt enkelt. Om Dahlen väljer att peta Fanbenberg istället så tar han den enkla vägen ut minst sagt.
Davidsson såg ovanligt blek ut, troligtvis så behövs det en bättre tredje länk istället för Sundh i den kedjan.
Wesslau ja jävlar vilken målvakt, hade vi haft Daniel Larsson i målet så hade Färjestad gjort minst 4 mål och vunnit matchen enkelt.
trancedanne

Inläggav shitkicker » 13 september 2012, 21:49

En riktigt bra och underhållande match för att vara premiär. Tycker resultatet var både rättvist och speglade matchen väl.

FBK startade klart bättre än HV, men efter en (återigen) briljant timeout av Dahlén så tar HV över mer och mer. I vissa delar stod matchen och vägde, men det HV som förde den efter de inledande 10min.

Jag tycker FBKs försvar var bra på att hålla HV på utsidan, samtidigt som HV bjöd på allt för många "indianare" i egen zon. Resultatet av detta var att HV hade fler chanser, men FBKs chanser var något klarare än HVs.

Wesslau är den stora anledningen till att HV ens tar poäng idag. Så underbart att äntligen ha en matchavgörande målvakt igen.

Utöver Wesslau märker 3 spelare ut sig i HV:
:D Fantenberg - gör en jättebra match
:D Kolan - gör en riktigt stabil insats både framåt och bakåt. Passningen till Liket var briljant!
:o Luoma...... Jag tycker inte han var genomusel på något sätt, men herregud vlket dåligt passningsspel han levererade idag! 75% av hans passningar/rensningar gick rakt till motståndare. Måste bli mycket bättre!

Annars var det en hel del hafs och slarv, men jag är helt säker på att anledningen stavas - timing. Efter ett par matcher till så kommer passningarna sitta på bladet och returerna som missades idag kommer istället att sitta.

Helt klart är att HV är på en mycket bättre väg i år än på ett par säsonger. Jag vet, det är tidigt att säga efter en match, men jag tycker spelet idag och på försäsongen ger en ordentlig mersmak!

Härligt, Gubbar! ÄNTLIGEN ÄR VI IGÅNG!!!!
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav jesper_50 » 13 september 2012, 21:50

Skönt att avsluta en premiäromgång med 2 poäng.

3-2 efter förlängning borta mot färjestad är bra.

Wesslau är riktigt stabil idag.

Spelet är väl ingen ide att analysera för mycket av, jag avvaktar nog ett par omgångar så de får bli lite varma i kläderna.
Skön seger!
*du kommer alltid vara nr1*
jesper_50

Inläggav Crille » 13 september 2012, 21:54

Kul med 2 pinnar. Helt klart godkänd premiär på bortaplan mot Färjestad. Men HV spelade rätt virrigt i egen zon nu när motståndet är lite tuffare. Man har löst situationerna mycket enklare mot utländskt motståndare under försäsong. Tycker dessutom man hade rätt svårt att nå rena lägen trots ett hyggligt spelövertag. Jämför med Färjestad som hade mycket mindre puck men som ändå lyckades skaka fram säkert dubbelt så många riktigt vassa lägen. Wesslau är helt klart HV:s bästa spelare och har varit det i alla matcher jag sett honom i hittills denna höst.

Luoma var inte bra och Fälth kan bättre. Davidsson och Sundh måste upp ett par snäpp. Plus till tredjekedjan, även om den är aningen yvig. Tycker även fjärdeformationen gjorde det riktigt bra med tanke på hur lite de fick spela. Krogkedjan är tunn mot lag med tuffa backar...
Crille

Inläggav Sir Ward » 13 september 2012, 21:55

Stabil insats med tanke motståndet.
Wesslau lär bli Guld värd och sicken räddning med skridsko skenan.
Fasth är ruggigt svårstoppad och gör nästan vad han vill.
Nilson har en briljant teknik och är det bara jag som blandar ihop tröjnumret med tungskytten Adam ;)
Rakhshani/Krog kommer att ösa in poäng ala Keskinen/Nurminen från 95.
Karlsson och Fantenberg, klart bästa backar.

2 pinnar på kontot och underbart att knäppa näsan på träskodansarna och framförallt tränaren med moppe musch :)

Forza Hv71 och alla blåa män och kvinnor
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav SkönaSkägget » 13 september 2012, 21:55

En klart godkänd premiär! 2 pinnar borta mot syskonbarnens bollklubb är starkt. Luoma sågas på forumet och allt känns som vanligt igen! Visst, Mikko slänger iväg en mängd märkliga pass men varvar med några stabila brytningar. Tror inte på att bänka honom helt efter en match men jag vill inte se honom få timslånga istider och evigt förtroende i år om det fortsätter så här.

Rhett får näta i första matchen vilket känns otroligt skönt! Där SKA vi ha våran främste målskytt. (Tänk på att vi tappat två av våra tänkta målsprutare i Joenssu och Vouti). Wesslau gör en kalasmatch och det är minst lika viktigt! Känns underbart att vi har en målvakt som känns trygg!

Om Fasth får fortsatt stort förtroende och får vara hel kommer han vara enormt viktig i HV:S offensiv. Jesper kan utvecklas till en NHL-lirare känns det som!

Skönt att säsongen äntligen är igång!
SkönaSkägget

Inläggav Andersson711 » 13 september 2012, 21:56

Jocke skrev:
Andersson711 skrev:Grabbar. Som jag sa. Enkelt.

Du har ju klart druckit mer öl än mig ikväll,iom att du sägeratt det vr enkelt.. Helvete att jag trodde det skulle gå åt H-vete :D :D

Bra tänkt. Jag har dragit i mig massa öl, mest för att jag e nervös. Men gladast i Hudiksvalls kommun, absolut!
Andersson711
Moderator

Inläggav bag » 13 september 2012, 21:57

fick följa matchen på radiosporten ikväll vilket är ganska trevligt. resultatet var ju inte helt otrevligt det heller. :D

en sak angående ni som postar animationerna. det är väl lite häftigt men samtidigt oerhört störande när man ska läsa andras inlägg.
Vad gör Wallinheimos morsa?! HON BAKAR DÅLIGA BULLAR, DÅLIGA BULLAR, DÅLIGA BULLAR
Användarvisningsbild
bag

Inläggav SkönaSkägget » 13 september 2012, 21:58

trancedanne skrev:Davidsson såg ovanligt blek ut, troligtvis så behövs det en bättre tredje länk istället för Sundh i den kedjan.

Jag tror inte det är Sundh eller annan "tredjelänk" som ska göra Davidsson bra utan tvärtom. Tycker kedjorna känns vettiga att starta säsongen med. Vem skulle du vilja se istället för Sundh i den kedjan?
SkönaSkägget

Inläggav hv-mannen » 13 september 2012, 21:59

gott med 2 poäng!!
HV71 i med och motgång!!!
Användarvisningsbild
hv-mannen

Inläggav hausmanis » 13 september 2012, 22:01

jävligt skönt med 2 poäng borta mot FBK, tankar kring matchen, PP såg riktigt bra ut denna match även om de inte blev mål, BP va sjukt bra,Wesslau Fasth Krog Rakshani WK Fälth Karlsson listan är lång på heta spelare, tyvärr har vi dock också LÄTT matchens sämsta spelare i HV, en spelare som jag ofta får försvara men ikväll måste jag hålla med...Louma va fruktansvärt dålig, nästan så man tror han gjorde det med menigen, den mest lätta passen gör han fel, är han ledsen för att han vet att han blir petad av Fernholm nu eller va fan sysslar han med ?

Tror nog att de flesta Fernholm motståndare har ändrat åsikt nu ?

Sen gör ju Davidsson en ovanligt blek match också, indianare, fel passningar, lösa passningar, blir tacklad hårt som fan osv
men men tillskillnad från Louma så tror jag inte att Davidsson gör en liknande match igen.

2 poäng borta UNDERBART!
hausmanis

Inläggav trancedanne » 13 september 2012, 22:04

SkönaSkägget skrev:
trancedanne skrev:Davidsson såg ovanligt blek ut, troligtvis så behövs det en bättre tredje länk istället för Sundh i den kedjan.

Jag tror inte det är Sundh eller annan "tredjelänk" som ska göra Davidsson bra utan tvärtom. Tycker kedjorna känns vettiga att starta säsongen med. Vem skulle du vilja se istället för Sundh i den kedjan?

Bara han själv kan göra honom bättre men jag tror det hjälper om man har någon snabb explosiv lirare som kan få in lite mer fart. Sebastian Dyk eller Jesper Thörnberg kan man testa med
trancedanne

Inläggav FirstSwitch » 13 september 2012, 22:06

Fick lyssna på matchen via mobilen..alltid lika roligt att höra värmländska kommentatorer, GLÖM EJ hockeykväll börjar om ca 10 min, kan ses här http://www.svtplay.se/live/280496/hockeykvall-13-9
FirstSwitch

Inläggav Norrlandssupporter » 13 september 2012, 22:08

Andersson711 skrev:
Jocke skrev:
Andersson711 skrev:Grabbar. Som jag sa. Enkelt.

Du har ju klart druckit mer öl än mig ikväll,iom att du sägeratt det vr enkelt.. Helvete att jag trodde det skulle gå åt H-vete :D :D

Bra tänkt. Jag har dragit i mig massa öl, mest för att jag e nervös. Men gladast i Hudiksvalls kommun, absolut!

Känner din glädje ända hit till Sundsvall! Härligt! ;) Fortsätt ölningen!
Användarvisningsbild
Norrlandssupporter

Inläggav diiesel » 13 september 2012, 22:11

Måste säga att jag är nöjd med vad jag fick se ikväll, en första match borta mot FBK aldrig lätt. Tycker det var starkt gjort att gång på gång hämta upp underläge för att vinna i sudden.

förutom Wesslau i målet så gillade jag vad jag såg i duon Krog/Rakhshani

Tycker det ser lovande ut i framtiden
diiesel

Inläggav chinobar » 13 september 2012, 22:27

Nordas skrev:
bogani skrev:Ja, men det är ju faktiskt inget som säger att det verkligen BLIR på Luomas bekostnad. Skulle inte förvåna mig om någon av de yngre får stå tillbaka istället :?

Spelar Luoma som han gjorde idag, då blir det på hans bekostnad. Bara för att han har ett A på bröstet kan han inte ha förtur till en plats.

Nu har han ju dock inget A längre.
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav Sprajt » 13 september 2012, 22:52

Ganska bra match av hv idag, ser lovande ut!

Wesllan - Vilka räddningar han gjorde, höll kvar oss i matchen.

Louma - Man blir ju hypernervös varje gång Karln har pucken.

Mr rhett - Bra att han fortsätter producerar poäng, kanon kille!

Marcus nilson - Jobbar hårt,gillar det jag ser ( INGEN BREMBERG DÄR INTE )

Nu är det bara att tagga för matchen på lördag!
FORZA HV! :twisted:
Sprajt

Inläggav SkönaSkägget » 13 september 2012, 22:54

trancedanne skrev:
SkönaSkägget skrev:

Bara han själv kan göra honom bättre men jag tror det hjälper om man har någon snabb explosiv lirare som kan få in lite mer fart. Sebastian Dyk eller Jesper Thörnberg kan man testa med

Tveksam till att Dyk eller lill-Thörna skulle bidra med mer fart och explosivitet än Sundh. Tycker HV ska rulla på dessa femmor ett tag. Uppenbarligen är det i rätt riktning sett till dagens match och försäsongen.
SkönaSkägget

Inläggav Norrastååå » 13 september 2012, 22:56

Blev en härlig kväll ändå! Jag som hade ont i magen.

http://www.youtube.com/watch?v=-PT2cDnZ ... age#t=115s

Någon som vill hyra kanot?

// JV
Norrastååå

Inläggav HV#86 » 13 september 2012, 23:03

Mina Tre Stjärnor:

3 * #32. G Wesslau - Helt outstanding! Det finns verkligen inget annat att säga! :P

2 * #18. J Fasth - Så som han ville äga pucken. Var snudd på 3 * iom hur bra hans spel i SD var.

1 * #79. J Lindström - Gjorde det ack så viktiga målet. (2-2)
# 1. S.Liv
~ Alltid saknad, ALDRIG glömd! ~
Användarvisningsbild
HV#86

Inläggav hokky » 13 september 2012, 23:40

Vi har flera spelare som kan höja sig rejält minst sagt. Men det lägger vi åt sidan ikväll och tar bara det positiva!

Fantenberg, riktigt gedigen insats, prickfri och petas han nu är det bara sorgligt.
Wesslau, tänk att det ändå var relativt många som ifrågasatte denna värvning :roll:
Strandberg, Nu vet jag hur Jompii känner när han ser Krog. Jag tycker Strandberg är något fruktansvärt smart och bra, hans kedjekamrater var båda riktigt bra idag dessutom, seriens bäste fjärdekedja?
Kolan, Det bästa är att han kommer vara såhär bra hela året, det är jag säker på.
Nilson, ser förvånasvärt pigg ut och kommer bli nyttig.
Fasth, Kommer att vara seriens bästa spelare i år och dominera likt Silfverberg ifjol.
Rakshani, oj vad poäng han kommer att göra, det syns på långa vägar. Härligt också att Ledin verkligen gör sin roll i kedjan.
hokky

Inläggav 327 Karlsson » 13 september 2012, 23:46

Overkligt skönt med en suddenseger mot FBK! Kunde varken se eller höra matchen idag men här kan man läsa och känna spänningen i efterhand med. :)

Tänker inte köra med öknamn eller sjuka antydningar om motståndarna, det kan vi klara oss utan här och fokusera på spelet och spelarna istället. Även om bilden på Jönsson var klockren!

Underbart också med en målvakt som inger trygghet, det har vi inte haft på ett tag känns det som (under Larssons tid). Känns bra inför fortsättningen!
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav ateisten » 13 september 2012, 23:48

Härlig start må man säga! Helt okej nivå på matchen även om man såg en hel del fel positionering och slarvpass, allt kan bli och kommer bli bättre ju längre säsongen lider. :)

Dom ska ha extra beröm idag är:
Wesslau: Utan honom hade vi gått poänglösa hem (MVP)
M Karlsson: Mastodont och en klippa idag
Fasth:Visade mest hunger och åkte skridskor
Krog: Smart spel över hela planen
W Karlsson: vann nästan varenda tekning

Dom som måste rycka upp sig till nästa match är:
Davidsson: Indianaren som levererades kunde varit ödesdigert
Luoma: Mycket slarv men enbart i skalan av att det var en dålig dag på jobbet
Sundh: Trampade mest luft
...15.48 LINDBOOOM AVGÖR!!! :D
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav frippe-borås » 13 september 2012, 23:52

Fan va gott!
Kollat på matchen precis eftersom man jobbade.

Wesslau fy fasiken vilken målvakt!
Fasth ser ju riktigt het ut och 8,9 kommer bli ännu grymmare.
Davidssons indianare, även den bästa kan göra misstag och tror inte vi kommer få en sån till från hans klubba.
Fanns två backar 5,33 som måste rannsaka sig själva i uppbyggnads spelet men idag
tänker jag inte älta detta.

2p borta mot FBK är helt ok premiär!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav FirstSwitch » 13 september 2012, 23:57

**Beröm till Uffe oxå som vågar ta en time out tidigt för att få gubbarna att inse att matchen redan börjat. :D
FirstSwitch

Inläggav aimstar » 13 september 2012, 23:59

Tycker det är ett jävla tjat överallt om sparkmål och att det godkändes bara pga nån regeländring. Mig veterligen fick man dirigera pucken i mål på precis det sättet redan förra säsongen? Skenan i isen och ingen sparkrörelse så var det mål? Skillnaden i år är väl att man får göra en sparkrörelse också så länge skenan är i isen, men det var det väl knappast tal om här.
aimstar

Inläggav tom_flaska » 14 september 2012, 00:11

Underbart skönt med vinst redan i premiären, borta mot Fbk.

Ännu bättre att alla nyförvärv, juniorer och gnetare tog chansen! Fantastiskt att de levererar direkt!

De gamla måste skärpa till sig om de inte vill sitta på bänken ;)

Blev ju nästan 7-1 som jag hade hoppats :D
Kallesgranne: Fy fan för domarna! Ni är alltid sämst! Varenda jävla match, varenda säsong!

April april, PERCY!

SM - GULD 1995 * 2004 * 2008 * 2010 * 2017
Användarvisningsbild
tom_flaska

Inläggav FirstSwitch » 14 september 2012, 00:15

aimstar skrev:Tycker det är ett jävla tjat överallt om sparkmål och att det godkändes bara pga nån regeländring. Mig veterligen fick man dirigera pucken i mål på precis det sättet redan förra säsongen? Skenan i isen och ingen sparkrörelse så var det mål? Skillnaden i år är väl att man får göra en sparkrörelse också så länge skenan är i isen, men det var det väl knappast tal om här.

Håller me! Regerade starkt på det när till och med SVT tog upp det och även Hockeysverige skriver att HV utnyttjade den nya regeländringen. :x
FirstSwitch

Inläggav Norrastååå » 14 september 2012, 00:47

aimstar skrev:Tycker det är ett jävla tjat överallt om sparkmål och att det godkändes bara pga nån regeländring. Mig veterligen fick man dirigera pucken i mål på precis det sättet redan förra säsongen? Skenan i isen och ingen sparkrörelse så var det mål? Skillnaden i år är väl att man får göra en sparkrörelse också så länge skenan är i isen, men det var det väl knappast tal om här.

Exakt vad jag gastade i soffan ikväll. Det målet hade naturligtvis blivit godkänt även förra säsongen.

// JV
Norrastååå

Inläggav NightWalker » 14 september 2012, 06:39

Riktigt skönt med 2p i första omgången.
Överlag såg det helt okej ut för att vara en premiär, känns verkligen som att kedjan 8-9-97 (där 97 kanske byts ut senare) kommer bli bra denna säsongen.
Som nämnts innan så gjorde Luoma inte sin bästa match precis och Fälth lyckades väl inte helt i sina uppspel heller, men vi fick ändå 2p borta mot FBK i en öppningsmatch, så det kan man ha lite överseende med.
Och Davidssons indianare, har inte sett honom göra en såpass grov tidigare, men skit kan hända även de bästa.
Och Wesslau, känns riktigt tryggt med honom längst bak i kassen.

Sedan förstår jag inte varför media målar upp Fasths segermål på det sättet de gör. Det målet hade blivit godkänt även förra året (som ett flertal här redan påpekat). Så varför gnälla över det?

Nya tag till på lördag, då ska de regerande mästarna åka på däng! :)
NightWalker

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 Matcherna