Omgång 34: Linköping HC - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 34: Linköping HC - HV71

Inläggav Danken » 23 januari 2021, 21:18

I det här ruset av lycka kan vi få nåt namn som HV jobbar på att stärka truppen med det vore grädde på moset!
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav Diabolics » 23 januari 2021, 21:18

Diabolics skrev:Bild Bild

LIPAR NU....
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 23 januari 2021, 21:20

Gunnar, dubbelt så stabil i intervju-situation än på isen... tack Gunnar, ett innerligt tack!
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 23 januari 2021, 21:22

Om vi bortser från allt som är skit med årets trupp och vår förening.

Idag tycker jag faktiskt HV är värda tre poäng.

Lillis-effekten just nu. 1,5 poäng per match. Vi är med!
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav mrnorrland » 23 januari 2021, 21:25

lejacques skrev:Om vi bortser från allt som är skit med årets trupp och vår förening.

dags o starta en ny trend med 2 vinster irad
mrnorrland

Inläggav Avery » 23 januari 2021, 21:25

Fantastiskt. Känns som SM-guld.

Nu ska jag gå in på LHCs forum och frossa i olycka, sen försöka bli vän med sambon efter att ha råkat väcka 2-åringen vid slutsignalen.

Vilken lördag!
Avery

Inläggav Sir Ward » 23 januari 2021, 21:27

JP/JNYTT-FEMMAN

5 poäng: Anton Wedin
Har kommit tillbaka sensationellt starkt efter sin skada. Var bra senast och fortsatte på samma väg nu. Gjorde viktiga 1-0 tidigt och visade att han är oerhört viktig för HV.
4 poäng: Jonas Gunnarsson
3 poäng: Didrik Strömberg
2 poäng: Eric Martinsson
1 poäng: Max Wennlund
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav shitkicker » 23 januari 2021, 21:27

lejacques skrev:Om vi bortser från allt som är skit med årets trupp och vår förening.

Absolut. HV vinner en måstematch på bortaplan mot Linköping. Det skojar man faktiskt inte bort. Särskilt inte i det läge HV befinner sig i. Det är starkt. Så är det. Såga när det förtjänas. Hylla när det förtjänas. Idag förtjänar man att hyllas.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav jordfelsbrytare » 23 januari 2021, 21:30

shitkicker skrev:

Absolut. HV vinner en måstematch på bortaplan mot Linköping. Det skojar man faktiskt inte bort. Det är starkt. Så är det. Såga när det förtjänas. Hylla när det förtjänas. Idag förtjänar man att hyllas.

Enig till 100% men Stoa måste bort. Vi måste dessutom ha in minst 1 back till. Andre är inte mogen ännu. Karlsson har inte spelsinnet.
Lillis betyder nog mer en vad man kan tro. Vilken kontrast mot Rahm.
jordfelsbrytare

Inläggav Dovahkiin » 23 januari 2021, 21:30

Tror just Lillis är perfekt just nu, ingen som gapar och skriker mm. Det är de sista Hv behöver nu. Löser Lillis detta ( slippa kval) ska vi vara stolta!
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Macce » 23 januari 2021, 21:31

Avery skrev:Fantastiskt. Känns som SM-guld.

Nu ska jag gå in på LHCs forum och frossa i olycka, sen försöka bli vän med sambon efter att ha råkat väcka 2-åringen vid slutsignalen.

Vilken lördag!

Hoppas sambon förlåter dig... :)
SM-GUUUUULD ;)
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav frippe-borås » 23 januari 2021, 21:32

Spelar just nu ingen roll hur det ser ut! Framöver gäller bara poäng.
Vi hade total kontroll på Linköping fram till våra utvisningar. Hade redan chanser i 1:a perioden för att stänga matchen men spelarna har inte det sista som behövs just nu. Hoppas denna derbymatch vänder på det.
Linköping blir desperata och kastar in puckar mot mål och blir livsfarligt. Lite så jag vill se Hv göra istället för att spelar runt runt tills pucken är förlorad. Men känns ibland som ingen vågar ta ansvaret att ta den mot mål.

Stoa fortsätter se seg ut och vet inte varför man inte kör skiten ut han på lite extra träning och låter Olausson spela som gjort det riktigt bra. Så länge Stoa inte kommer iform så bidrar han inte till mycket.

Men Gunnar är den som räddar oss idag samt Wedins finurliga stöld av puck! Holös tror ju att Wedin ska komma på andra sidan och känner sig lugn och trygg!

Ikväll tar vi en karatefylla igen för det gick ju bra när man tog en i torsdags.
Så varje gång Hv vinner kör vi all in och tömmer resurserna vi har hemma!
Skål på er kära Hv supportrar!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Sir Ward » 23 januari 2021, 21:32

JPs Donald Sandström.

Få saker kan vara så vackert som en fungerande defensiv. Oavsett vilken idrott det handlar om.

Alexander Bergström framme och oroar mot Niklas Lundström.
Är det så att HV71 klarar av att rida ut alla stormar, katastrofer och förbannelser framöver så kommer man att ha gjort det tack vare en bra defensiv.

Det var alldeles tydligt var tränare ”Lillis” Lundh var ute efter i bortamötet, ödesmatchen, jumbofinalen (ja, kalla det vad ni vill) mot Linköping.
Täpp till bakåt i första hand. Ge inte bort något gratis. Gör inga misstag och utnyttja de chanser som dyker upp.
Spelarna följde taktiken till 100 procent.

Jag gillade verkligen det jag såg av HV. Visst fanns det stunder då det var nervöst och oroligt, men som helhet gjorde HV en helgjuten insats där spelarna framförallt minimerade de egna misstagen.

Det här kan absolut vara en väg för HV framöver. Förlust mot Linköping hade inneburit att man alltmer fått ställa in sig på kvalspel framöver. Nu är det visserligen lång väg kvar innan man har rett ut den här stormen, men matchen mot Linköping var i alla fall en bit på vägen.

Det fanns inslag som var bra. Spelet från egen zon var betydligt enklare och rakare än tidigare och därmed också färre misstag. Arbetet, och då menar jag grovarbetet, var det många spelare som tog på sig och det är också ett måste om det här ska gå vägen.

Jonas Gunnarssons hållna nolla var välkommen. ”Gunnar” storspelade, framförallt i den tredje perioden och gjorde några riktigt svettiga räddningar.

”Lillis” hade satt ihop Didrik Strömberg med Emil Andrae på backsidan och det var ett lyckat drag där båda spelarna kom till sin rätt. Just Strömberg och Eric Martinsson verkade vara inne nonstop i den tredje perioden.

Det är ovanligt att vinna med 1-0. Att få med sig samtliga poäng när man bara gör ett mål tillhör ovanligheten, men det här var ingen vanlig match. Det var en kamp mellan två lag som har ett minimalt självförtroende och där varje närkamp, varje tackling, skott och räddning andas nervositet och ångerst.

Jag tror att HV går väldigt stärka ur den här segern. Visst, man vann mot Färjestad också för ett tag sedan och då trodde man och hoppades man på en vändning, och vi vet ju alla hur det gick.

Den här gången tycker jag att det är annorlunda. HV71 spelade verkligen till sig tre poäng och det var en taktisk triumf med ett defensivt tänkande som låg bakom det hela. Det bygget kan vara grunden till något alldeles särskilt framöver.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Diabolics » 23 januari 2021, 21:35

rönnberg, grym i intervju-situation, en klassiker, plockar ner johan rylander (är en tönt) som om han vore sju år (han är max åtta).
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Sir Ward » 23 januari 2021, 22:49

JPs Donald Sandström med en bra analys av matchen. Saknar dock forna Göran Bäckströms blytunga inlägg.

Det är sällan som ett enda mål räcker till seger i en hockeymatch.
Men Anton Wedins fullträff redan efter ett par minuters spel innebar tre ytterst välkomna poäng i jakten på att undvika kval framöver.
Anton Wedin och Simon Önerud i kamp med förre HV-spelaren Markus Ljungh. Den striden - och hela matchen - vann Wedin och HV71. Foto: Peter Holgersson.
- Vi behövde verkligen det här, säger segerskytten efter matchen. Äntligen hade vi lite flyt med oss. Nu blir det en betydligt roligare hemresa den här gången...

Wedin kanske tänker på matchen tidigare i veckan då man i full snöstorm tvingades ligga över i Skellefteå, till råga på allt blev det förlust.

- ”Lillis” trodde ju att det kunde vara en fördel för oss att få sova över istället för att komma hem till Jönköping mitt i natten, han kanske har rätt, ler Anton Wedin.
Det var i inledningen av matchen, när HV71 spelade fem mot fyra som Wedin slog till. Inledningen i power play hade inte gett något, men plötsligt ”stal” han pucken av en spelare i Linköping, tog ett par skär framåt och slog in ledningspucken bakom Niklas Lundström.

- Det gick rätt så fort. Skönt att pucken gick in. Vi har ju inte tagit ledningen i så värst många matcher på slutet så det här var välbehövligt. Vi fick lite att arbeta med och jag tror att det underlättade för oss i resten av matchen när vi kunde spela på ledning.
En mycket väl fungerande defensiv gjorde att HV höll undan, och Wedins mål blev det enda.

- Vi spelade stundtals riktigt bra i torsdags mot Skellefteå och det fortsatte vi på nu. Vi hade dessutom kommit överens om att minimera misstagen och det tycker jag vi lyckades med mycket bra. Vi bjöd inte Linköping på något under hela matchen.
Anton Wedin, som nyligen återkom i laget efter skada, har varit en riktig pigg injektion sedan han klev in i hetluften igen. Redan från början gav han energi, något som han fortsatt med.

- Det handlar mycket om det mentala. Går man skadad gäller det att bita ihop mentalt, träna hårt och försöka komma till spel i så god form som möjligt. Det tycker jag har gått bra för mig den här gången.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav MrT » 23 januari 2021, 23:19

Så gott med en seger. Får man se de närmaste matcherna vad denna är värd.

Frågan hur vi spelat om LHC tagit ledningen, hade vi klarat av att skapa några chanser då tro.
MrT

Inläggav RJ--92 » 24 januari 2021, 06:15

MrT skrev:Så gott med en seger. Får man se de närmaste matcherna vad denna är värd.

Frågan hur vi spelat om LHC tagit ledningen, hade vi klarat av att skapa några chanser då tro.

Du har ju fingervisning av det i matchen mot saik, inte alla lag som tar ikapp 2-0 underläge däruppe tex...
RJ--92

Inläggav Herkie82 » 24 januari 2021, 15:21

Dovahkiin skrev:Tror just Lillis är perfekt just nu, ingen som gapar och skriker mm. Det är de sista Hv behöver nu. Löser Lillis detta ( slippa kval) ska vi vara stolta!

Räddar Lillis oss från kval är han värd förtroendet att få fortsätta nästa säsong med. Det är ingen lätt situation han har fått ärva.
Herkie82

Inläggav lejacques » 24 januari 2021, 15:40

Herkie82 skrev:
Dovahkiin skrev:Tror just Lillis är perfekt just nu, ingen som gapar och skriker mm. Det är de sista Hv behöver nu. Löser Lillis detta ( slippa kval) ska vi vara stolta!

Räddar Lillis oss från kval är han värd förtroendet att få fortsätta nästa säsong med. Det är ingen lätt situation han har fått ärva.

Beror helt på vad målet är med nästa säsong (om vi är kvar i SHL)

Är målet att fixa nytt kontrakt med 20 omgångar kvar. Visst. Men om man har högre ambitioner än så tror jag inte Lillis är rätt väg att gå, utan snarare bara en fortsättning på allt som är problematiskt med dagens HV.

Det behövs nya röster på varje central position i föreningen. Lillis är inte en sådan röst.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Herkie82 » 25 januari 2021, 17:45

lejacques skrev:
Herkie82 skrev:

Beror helt på vad målet är med nästa säsong (om vi är kvar i SHL)

Är målet att fixa nytt kontrakt med 20 omgångar kvar. Visst. Men om man har högre ambitioner än så tror jag inte Lillis är rätt väg att gå, utan snarare bara en fortsättning på allt som är problematiskt med dagens HV.

Det behövs nya röster på varje central position i föreningen. Lillis är inte en sådan röst.

Jag håller med dig men det känns som att lillis ändå är det minste problemet vi har just nu och jag får intrycket att han är en sansad och trygg person. Det kan nog vara värt en del att ha det nära truppen när det stormar som fasen på högre nivå i föreningen, åtminstone tills det blåst över. Så mjo jag tycker han kan få fortsätta ett år till efter detta om han räddar oss för att sedan kliva undan mot en ny röst som har ett nytt tänk osv blablabla.
Herkie82

Inläggav lejacques » 25 januari 2021, 22:06

Håller med dig. Lillis är det minsta problemet i dagens HV. Tvärtom kanske han är det "bästa" med dagens HV.

Som förening saknar HV allt av rutin och erfarenhet. I synnerhet när det kommer till att spela för sin SHL-existens.

Lillis har gått igenom liknande situationer förr. Min känsla är att laget, först när Lillis tog över, också insett allvaret. De två senaste matcherna tycker jag man spelat som det bottenlag man är. Desperat, vilja och energi. Sen att det inte räckte mot Skellefteå är en sak, men jag tycker mig se en annan desperation.

HV har ju tjatat i månader att man tar en match i taget, att varje poäng är viktig. Men underförstått har det handlat om att man ska ta sig till slutspel - och bara man tar sig dit kommer man bli livsfarliga...

Sett till de signaler som Lillis och spelarna skickar ut sedan tränarbytet så känns det snarare som att uppdraget den här säsongen är att fixa nytt kontrakt. Och det gillar jag. Först när självbilden är korrekt kan man korrigera misstagen.

Med det sagt. Bara för man ser fördelar med Lillis nu innebär det inte nödvändigtvis att det kommer finnas fördelar med att ha honom kvar. Nu har vi gått igenom hela den gyllene tränartrion från 2017. Och HV är fortfarande inte ett topplag.

Men som redan påpekat. Handlar nästa säsong enkom om att fixa nytt kontrakt igen eller att etablera sig över play in-strecket. Ja, då kanske Lillis kan vara en lösning.
Användarvisningsbild
lejacques

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna