Silly Season 14/15 - Seriösa Rykten

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly Season 14/15 - Seriösa Rykten

Inläggav aimstar » 1 februari 2015, 05:11

Det är väl en värvning som känns lite märklig med tanke på att man inte skulle värva bara för värvandets skull, men nu är han HV-spelare säsongen ut och då ska vi stötta honom!
aimstar

Inläggav kungaron » 1 februari 2015, 08:43

Det kan ju vara så att Eric och Björn kommer komma tillbaka tidigare än det låtit och då ändras ju förutsättningarna. Med dem tillbaka så tror jag ledningen och AJ har väldigt stort förtroende för säsongens trupp så därför behöver man inte värva. Anledningen att man går ut i media och säger att man letar kan bero på att man då inte visste staus på Eric och Björn

Men det är en teori..
kungaron

Inläggav Hvhbk » 1 februari 2015, 09:23

Zico skrev:Jag tror inte att HV haft ambitionen att spetsa truppen överhuvudtaget. Hade inte Törngren blivit skadad, så hade man inte tagit in någon ny spelare. Man har helt enkelt inte ekonomiska resurser att ta in fler spetsspelare i år. Som alla minns fick man, tillsammans med sponsorer, göra jätteinsatser förra säsongen då laget låg risigt till, vilket man inte gör i år. Spelare som Lasch, Hossa och Jesse Joensuu kostar säkerligen inte under 300 000 kr i månaden den här tiden på året och dom pengarna vill inte HV betala som väl är.

Att ta in Strömvall i stället för Törngren känns rätt ok ändå. I min värld är han en bättre spelare än t ex Sebastian Strandberg. Min fråga till Hult och Davidsson är: Varför i helvete plockar man inte hem Johan Johnsson och framför allt Erik Andersson?????????

Huvudlöst och korkat enligt mig.

Kan tycka att det är respektfullt gjort av HV att inte plocka tillbaka dessa spelare då de lovat klubbarna ifråga att de tillhör deras lag hela säsongen.
Kan ibland tycka att denna värvningscirkusen är sjuk och osportslig. Tycker inte att man skulle få värva så här sent på säsongen. Har egentligen inget specifikt datum men typ efter hälften av omgångarna borde det vara stopp.

Det är många som pratar om hjärta för klubben.... Sen vill man ändå köpa in stjärnor från andra lag. När de sen lämnar så har de inget hjärta för klubben.

Jag vill också gå långt i slutspelet och get mitt fulla förtroende till firma HD som lyckats väl med vår trupp hittills och de känner nog att våra stjärnor ( det finns många, låter på vissa som vi har en random trupp) kommer steppa upp än mer. Gör de det så blir det en fantastisk vår.

Det pratas mycket om vår fjärdelina som jag också hyllar. Ibland låter det dock som att de skulle kunna leda vårt lag vilket ansvar de inte skulle kunna axla. De visar dock att vi har bland de bredaste trupperna. När de går in och kör över andras tredje och fjärdeformationer så styrker de denna tes.

När allt kommer till kritan så kommer det nog avgöras på målvakterna. Spelar Ersberg/wesslau som igår blir det svårt för andra lag att klå oss.

Ska säga som jag sa när jag var liten..... Vi är bäst, ingen protest
Hvhbk

Inläggav Danken » 1 februari 2015, 10:26

Det fanns väl inget på marknaden kändes rätt dött på aftonbladets silly-season vaka igår.

Tycker man gör rätt som tar in Strömwall för att bredda. Han kommer säkert kämpa stenhårt och det är tätt mellan matcherna efter uppehållet.

Sett över lagbygget för hela säsongen har Hult/Davidsson gjort en skapligt jobb. Det är en center av hög klass som saknats hela säsongen och där går man tror jag bet på guldet.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav hammare7 » 1 februari 2015, 11:17

Jag tror HV hade något annat namn som man jobbade med men man fick nej. Med tanke på att denna värvning kom så sent. Hoppas han nu kan göra ett bra jobb i 4 linan med Bengtsson o Sandberg
hammare7

Inläggav FirstSwitch » 1 februari 2015, 14:55

Ganska komiskt ändå ang Rakhshani, vem hittade på de? De är ju även bekräftat att han aldrig var i Jkpg heller så någon måste gjort ett hitte på rykte som gick ut i media. :lol:
FirstSwitch

Inläggav Henning » 1 februari 2015, 14:58

Det borde finnas en lista över förbjudna källor på startsidan där hvkollen står med stor röd text. Dom har aldrig haft rätt och utger sig alltid för att ha så jävla bra koll.
Henning

Inläggav Zico » 1 februari 2015, 16:05

sir Ward skrev:Denna värvning är ett stort hån mot våra juniorer och väntade på en helt annan kaliber.

Jompii skrev:
Groucho skrev:Malte har noterats för 5 poäng på 39 matcher för Växjö, Luleå och Asplöven den här säsongen. Vad har han som inte våra egna juniorer har?

Som du skriver så har han kontrakt med Luleå nästa säsong och kommer enbart lira några matcher denna säsongen och vara en utfyllning. Är det då inte mycket bättre att låta Filip Ahl få chansen i A-laget och samla på sig lite erfarenhet inför nästa säsong där han, enligt rykten, ska spela mer med A-laget? Snacka om att pissa på HV's juniorer...

Ett stort hån mot våra juniorer!? Vad har han (Strömvall) som inte våra juniorer har!? Snacka om att pissa på HVs juniorer!?

Efter att ha noterat juniorernas "framfart" på sistone; 1-9 mot Örebro, 1-3 mot Skellefteå igår och 3-11 mot Modo idag, så är min undring; är det inte HV-juniorerna som hånar föreningen och är det inte juniorerna som pissar på föreningen? Som jag ser det finns det tre juniorer som ev kan fylla ut en plats tillfälligt i A-laget och det är dom som spelade igår, alltså Emil Johansson, Kevin Stenlund och Filip Ahl. Resten av killarna i J-20 laget måste nog växa upp innan dom kan aspirera på SHL.
Och dessa tre kommer säkert att få speltid i SHL även med Malte Strömvall i truppen.
Zico

Inläggav Calle2 » 1 februari 2015, 16:37

Jag skulle nog vilja lägga till att just nu klarar Emil spel SHL, om Filip gör det är tveksamt och Kevin tycker jag har en bra bit kvar.
Calle2

Inläggav dekman » 1 februari 2015, 17:46

När det gäller Johnsson och Andersson så har man avtal med låneklubbarna om att de är utlånade säsongen ut. Det har Hult/Davidsson sagt och hade en del kollat fakta istället för att bara sitta hemma och gnälla så hade de kunnat läsa sig till det.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Zico » 1 februari 2015, 18:42

dekman skrev:När det gäller Johnsson och Andersson så har man avtal med låneklubbarna om att de är utlånade säsongen ut. Det har Hult/Davidsson sagt och hade en del kollat fakta istället för att bara sitta hemma och gnälla så hade de kunnat läsa sig till det.

Nu vet inte jag dekman, om du menar mig specifikt eller om jag ingår i "en del som borde kolla fakta". När de här båda spelarna först blev utlånade, gällde det till den 31 januari. Sedan vet jag mycket väl att Johan Hult sagt att utlåningen gäller säsongen ut. Det är det jag tycker är huvudlöst och korkat att skriva sådana avtal. Man kan ju tyvärr råka ut för både skador och annat, det har vi ju sett. Jag trodde inte det kunde anses som gnäll att ha en åsikt.

Emellertid kan dessa spelare återvända till HV även efter den 31 januari, t ex när Mora och Västerås spelat klart eller vid en annan tidpunkt som klubbarna kommer överens om. Har man väl återkallats efter 31 januari, kan man inte gå åt andra hållet igen under denna säsongen.
Zico

Inläggav dekman » 1 februari 2015, 19:20

Med facit i hand så skulle man givetvis inte lånat ut dom hela säsongen, men när man gjorde det så hade man överflöd av spelare i truppen och kunde nog inte föreställa sig att det, flera månader senare, skulle försvinna tre spelare på nästan samma gång. Kan också tänka mig att klubbarna man lånar ut till också är mer sugna på lånet om de får nån slags garanti för stabilitet. Vi ser ju själva med Fiala hur pissigt det är när spelare kallas hem mitt under säsong.

Att kalla nåt för huvudlöst och korkat när man sitter med "facit" är enkelt. Jag hade inte kunnat förutse den uppkomna situationen, kunde du?

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav kny » 1 februari 2015, 20:18

dekman skrev:Med facit i hand så skulle man givetvis inte lånat ut dom hela säsongen, men när man gjorde det så hade man överflöd av spelare i truppen och kunde nog inte föreställa sig att det, flera månader senare, skulle försvinna tre spelare på nästan samma gång. Kan också tänka mig att klubbarna man lånar ut till också är mer sugna på lånet om de får nån slags garanti för stabilitet. Vi ser ju själva med Fiala hur pissigt det är när spelare kallas hem mitt under säsong.

Att kalla nåt för huvudlöst och korkat när man sitter med "facit" är enkelt. Jag hade inte kunnat förutse den uppkomna situationen, kunde du?

Jag tror dessutom att dessa längre låneavtal har gett Andersson och Johnsson trygghet och därför har de kunnat konkurrera om speltid med ett gott facit i hand. Båda har fått viktiga roller i Västerås respektive Mora. Facit på dessa utlåningar ser vi inte förrens tidigast nästa säsong - när de båda börjar slåss om speltid i vårt A-lag. En av de bästa, om inte den bästa grejen med Davidsson och Hult vid rodret är att man från dag 1 påtalat om att man vill bygga långsiktigt! Troligtvis kommer flera av våra unga spelare slussas in under en längre period i A-laget, framförallt genom utlåningar! Tidigare har det känts som vi haft för bråttom att slussa in spelare som mini-thörna, Önerud, Torp m.fl. :)
"Det finns en viss historik här som Växjö inte är ens i närheten av. Jönköping är också en större hockeystad än Växjö. Det finns ett större hockeyintresse här. Det här kommer jag väl få skit för nu."
- Johan Hult
kny

Inläggav dekman » 1 februari 2015, 23:28

Enligt uppgift - dock obekräftat - så kostar en sån som Lasch 3,7 miljoner för resten av säsongen. Känns som jag har full förståelse för om hv inte visade nåt intresse för honom. Det är det som är största problemet - de av hyggligt hög klass som finns på marknaden i januari är sinnessjukt dyra. Verkar ibland som folk tror att januaris spelarmarknad är som på pre-season. Men om det är svårt att hitta t.ex en klasscenter under sommaren så är det utan att överdriva minst tio gånger svårare i januari.

Och nej, hv kan inte betala flera miljoner för en spelare som ska spela tre månader. Även om man är en "rik" klubb så har man gjort miljonförluster i flera år - så vill vi att hv ska ha råd att satsa långsiktigt så kan de inte fortsätta förlora pengar år efter år. Just nu är man i en uppbyggnadsfas efter några kaosår med förra året som droppen. Guld är inte en realistisk målsättning i år hur mycket vi än vill det. I år ska man sätta en bra stomme och döda kvartsfinalsspöket - för att kanske redan nästa år vara en av guldfavoriterna igen.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav JohanB » 1 februari 2015, 23:36

Bästa inlägget i den här debatten iaf, kanske alla som hatat på Hult&Davidsson senaste dagarna kan sätta sig in och förstå nu varför HV inte desperat tog in första bästa "toppspelare". Allt kommer med ett pris.
Alltid saknad, aldrig glömd ! #1
Användarvisningsbild
JohanB

Inläggav dekman » 2 februari 2015, 00:15

Jag måste dock pudla här. Lasch kostar 3,7 mille totalt, alltså även för nästa säsong. Jag som missuppfattade det. Dock så krävde han får kontrakt även över nästa säsong, och som jag förstått det så hade det inte passat in i hvs plan...

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav chinobar » 2 februari 2015, 09:48

Tror inte heller 2xJohan vill börja sin första säsong som sportchefer med några miljoners förlust, eller överskriden spelarbudget.
Kalla det fegt om ni vill, men det går ju också kalla det realistiskt vilket jag väljer att göra.

Välkommen Malte!
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav CarlTheMan » 2 februari 2015, 13:05

dekman skrev:Jag måste dock pudla här. Lasch kostar 3,7 mille totalt, alltså även för nästa säsong. Jag som missuppfattade det. Dock så krävde han får kontrakt även över nästa säsong, och som jag förstått det så hade det inte passat in i hvs plan...

Om man läser lite mellan raderna vad Hult säger så känns det som att lagbygget inför nästa säsong är ganska långt kommet. Kanske helt enkelt inte fanns någon plats för Lasch eller andra toppspelare nästa säsong? Får man drömma lite (även om det är OT) så kan det ju vara så att ex. Ryno, Önerud, Joensuu och Thörnberg är klara...
CarlTheMan

Inläggav hammare7 » 2 februari 2015, 13:52

http://www.hockeysverige.se/juniorblogg ... inna-till/

Robin Kovacs ryktas till HV engligt juniorblooggen på Hockeysverige.se
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=85693

Spännande spelare helt klart.
Enligt artiklen är det HV och frölunda som är intresserade men var inte Luleå med i bilden för ett tags sen om denna spelare elr minns jag fel?
Om Frölunda är intresserade blir det en tuff kamp då unga lovande spelare drar ofta dit nu när Rönnberg är tränare
hammare7

Inläggav dekman » 2 februari 2015, 14:21

CarlTheMan skrev:
dekman skrev:Jag måste dock pudla här. Lasch kostar 3,7 mille totalt, alltså även för nästa säsong. Jag som missuppfattade det. Dock så krävde han får kontrakt även över nästa säsong, och som jag förstått det så hade det inte passat in i hvs plan...

Om man läser lite mellan raderna vad Hult säger så känns det som att lagbygget inför nästa säsong är ganska långt kommet. Kanske helt enkelt inte fanns någon plats för Lasch eller andra toppspelare nästa säsong? Får man drömma lite (även om det är OT) så kan det ju vara så att ex. Ryno, Önerud, Joensuu och Thörnberg är klara...

Japp, exakt. och i det läget så är det väl klokt att inte ta in någon som man ändå inte har en plan eller plats för under nästa säsong, men som vill ha kontrakt över den också. Hult & co har ju varit väldigt tydliga på den punkten, att det är nån som ska passa in i gruppen/lagbygget.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav CarlTheMan » 2 februari 2015, 14:28

dekman skrev:
CarlTheMan skrev:

Japp, exakt. och i det läget så är det väl klokt att inte ta in någon som man ändå inte har en plan eller plats för under nästa säsong, men som vill ha kontrakt över den också. Hult & co har ju varit väldigt tydliga på den punkten, att det är nån som ska passa in i gruppen/lagbygget.

Instämmer helt. Desperation och överpriser är till för andra lag. Känslan är att Lasch, Hosea mf.l. kommer kosta mer än vad de kommer smaka.
CarlTheMan

Inläggav CarlTheMan » 2 februari 2015, 14:49

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=85693

HV och Frölunda intresserade enligt artikel på Hockeysverige. Intressant namn!
CarlTheMan

Inläggav dashen » 3 februari 2015, 23:12

Ryno skrev långtidskontrakt med Leksand idag.

http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... d-leksand/
dashen

Inläggav Jompii » 4 februari 2015, 05:52

dashen skrev:Ryno skrev långtidskontrakt med Leksand idag.

http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... d-leksand/

Fan! Visste att det var för bra för att vara sant. Hade vi fått in Ryno till nästa säsong så hade vi garanterat haft den bästa centeruppställningen i SHL, oavsett vad de andra lagen värvade in. Då hade vi haft Christensen, Brithén och Ryno. Tre stycken spelare som skulle gå in som första center i de flesta SHL-lagen. Kanske även Simon Örnerud som lirar center i MODO. Satt och drömde om en andra kedja med Örnerud/Ryno/Ridderwall.
Passion oavsett division
Användarvisningsbild
Jompii

Inläggav hammare7 » 14 februari 2015, 17:37

Vet ej hur seriöst detta är men om ni ser de olämpligt så äre bara o deleta/flytta men Robin Press ryktas till HV nästa säsong enligt Mrmadhawk

http://www.expressen.se/sport/hockey/ho ... ta-sasong/
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=36616

Kanske ersättare te S. Karlsson som verkar inte få bukt me sin sjukdomsproblem elr te petrasek
hammare7

Inläggav Jompii » 14 februari 2015, 17:48

Allt MrMadhawk skriver anser jag är seriöst/värt att notera :)

Kan tänka mig att det är en ersättare till Petrasek. David har ju haft en PP-roll länge i HV71 men har tyvärr dalat rejält de senaste åren. Jag har otroligt svårt att se att David kommer få nytt kontrakt och tror därför Robin Press är ett mycket het alternativ.
Bra ålder, känner AJ och har dessutom riktigt fina kroppsmått (191 cm/92 kg).
Enda "nackdelen" är att HV71 knappast är ensamma om att vara intresserade av Robin. HV71 har ju dock fin ekonomi och med hjälp av AJ så tror jag nog chanserna är goda att vi får se Robin i HV-dressen nästa vinter. Ett två årskontrakt är väl inte alltför långt bort. Är ju draftad av Blackhawks och de ser nog gärna att Robin spelar ca 2-3 säsonger till i Sverige innan han tar steget över till NHL/AHL.
Passion oavsett division
Användarvisningsbild
Jompii

Inläggav rawanduzz » 14 februari 2015, 22:15

Jompii skrev:Allt MrMadhawk skriver anser jag är seriöst/värt att notera :)

Kan tänka mig att det är en ersättare till Petrasek. David har ju haft en PP-roll länge i HV71 men har tyvärr dalat rejält de senaste åren. Jag har otroligt svårt att se att David kommer få nytt kontrakt och tror därför Robin Press är ett mycket het alternativ.

Petrasek har för flera år sedan varit ganska tydlig med att han inte kommer spela längre än till 2015. Press verkar förövrigt högintressant!
rawanduzz

Inläggav nocharity » 3 mars 2015, 13:23

Vet inte i vilken tråd detta passar så redigera gärna.

HV71 är ett bland ett handfull lag som jagar Målvakten Johan Gustafsson.
Detta utesluter alltså, med all förmodan, en förlängning med Gustaf Wesslau.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/s ... portlive2/
nocharity

Inläggav Sevin » 3 mars 2015, 13:43

nocharity skrev:Vet inte i vilken tråd detta passar så redigera gärna.

Skulle jag väl inte säga. Bara att utgångspunkten är det. Man är som sagt inte ensamma. Skulle Gustafsson gå nån annanstans så är det ju ett annat läge igen.
Användarvisningsbild
Sevin

Inläggav hammare7 » 3 mars 2015, 14:47

nocharity skrev:Vet inte i vilken tråd detta passar så redigera gärna.

Tror fortfarande Wesslau är första handsvalet men man kollar nog marknaden och Johan är en ung o utvecklingsbar målvakt.
Om sammanbetet med Granqvist fortsätter kan de vara en lockande orsak. Konkuransen är tuff
hammare7

FöregåendeNästa

Återgå till HV71