Lagbygget 22/23

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Lagbygget 22/23

Inläggav Henke67 » 18 november 2022, 12:18

Just nu är jag väldigt osäker på vad jag vill att Nubben mfl (han är inte ensam om beslutet) skall bygga för.
Skall vi bygga för att undvika kval?
Eller för att vinna det negativa kvalet?
Det här är inte självklart och har stor bäring på både hur träning läggs upp och hur spelare matchas och vilka spelare man försöker få in.
Accepterar man att det med stor sannolikhet blir kval så är matcherna härifrån till Jul tämligen betydelselösa.
Man kan då avvakta för att verkligen hitta rätt ess.
Man kan spela ”igång” vissa spelare man tror på men som haft det jobbigt/varit borta.

Det är nog inte helt säkert att man skulle gå ut med ett dylikt beslut officiellt…
Henke67

Inläggav Danken » 18 november 2022, 13:45

Henke67 skrev:Just nu är jag väldigt osäker på vad jag vill att Nubben mfl (han är inte ensam om beslutet) skall bygga för.
Det här är inte självklart och har stor bäring på både hur träning läggs upp och hur spelare matchas och vilka spelare man försöker få in.
Accepterar man att det med stor sannolikhet blir kval så är matcherna härifrån till Jul tämligen betydelselösa.
Man kan spela ”igång” vissa spelare man tror på men som haft det jobbigt/varit borta.

Det är nog inte helt säkert att man skulle gå ut med ett dylikt beslut officiellt…

Vi ska självklart ha in spelare nu för att undvika kval. Hv är inte så långt efter om vi börjar plocka 3 poängare.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav magnus b » 18 november 2022, 13:47

lejacques skrev:Jocke Eriksson målades kanske inte upp som den bästa sportchefen i samband med att han fick lämna Djurgården. Men hört från trovärdigt håll att den bilden inte riktigt stämmer. Tvärtom ska han vara en väldigt bra och noggrann sportchef med ekonomiskt sinne.

Med tanke på att Nubben så här initialt kan vara den sämsta sportchefsrekryteringen som gjorts i HV:s historia (ja, faktiskt sämre än Hult) så skulle jag inte ha något emot att byta ut honom mot Eriksson. Typ idag. För sämre kan det väl inte bli? Fast det trodde vi ju iof inte heller när Hult fick lämna...

Och som svar på PapaEmeritus inlägg. Marknaden är död. Men med tanke på vilket uselt jobb Nubben gjort så blir kraven därefter: Han måste kunna trolla med knäna. Annars har han inget här att göra.

Exakt, det är ett enormt underbetyg att värva in 4-5 gubbar i panik under säsong. Det ska inte hända. Om man börjar därifrån i kritiken. Sen kan Nubben ha lyckats plocka in 3 bra spelare under säsong i hård konkurrens. Men det skiter jag faktiskt fullständigt i, HV ligger sist. Där bedömmer jag Nubben.

Men jag skulle vilja se Christoffer Malm hellre än Eriksson.
Senast redigerad av magnus b 18 november 2022, 13:48, redigerad totalt 1 gång.
magnus b

Inläggav DocSeverinsen » 18 november 2022, 13:48

Danken skrev:
Henke67 skrev:Just nu är jag väldigt osäker på vad jag vill att Nubben mfl (han är inte ensam om beslutet) skall bygga för.

Vi ska självklart ha in spelare nu för att undvika kval. Hv är inte så långt efter om vi börjar plocka 3 poängare.

Precis, 6 poäng mot MIF och Oskarshamn och vi är i princip ikapp.
Men det är ju det där med att vinna matcher. . .
DocSeverinsen

Inläggav MrT » 18 november 2022, 14:42

DocSeverinsen skrev:
Danken skrev:

Precis, 6 poäng mot MIF och Oskarshamn och vi är i princip ikapp.
Men det är ju det där med att vinna matcher. . .

Vi har tagit en (1) 3-poängare hittills, vad tala för oss att vi skulle ta två 3-poängare på raken nu och vad talar emot att Mif och Oskarshamn inte skulle vinna mot oss.
MrT

Inläggav piscean33 » 18 november 2022, 15:19

Släpp din negativitet… finns rätt mycket som talar för att vi kan ta 2 i rad..
piscean33

Inläggav magnus b » 18 november 2022, 15:28

piscean33 skrev:Släpp din negativitet… finns rätt mycket som talar för att vi kan ta 2 i rad..

Jo precis, den obetingade sannolikheten för att man tar en trea i match 1 är 1/16 = 6.25% om vi använder historisk data.
Ifall vi utgår från att matcherna är oberoende så är sannolikheten 1/256=0.4% att vi vinner båda, jag vet inte om man ska se det som att det finns mycket som talar för det. Men vad fan vet jag.

Vill du ha det från spelbolagen, som ändå verkar tro mer på HV treor än att man tar 1 var 16:e match så hamnar du på:

(1/1.97)*(1/2.95)=17.3%.

Då du anser att det är mycket som talar för att HV tar 6 poäng så borde du satsa huset.
magnus b

Inläggav Robert.76 » 18 november 2022, 15:52

piscean33 skrev:Släpp din negativitet… finns rätt mycket som talar för att vi kan ta 2 i rad..

Det är nog ganska svårt att vara positiv i det läget HV befinner sig i. Vissa muntergökar vill göra gällande att vi minsann tagit poäng i många matcher och att vi varit med i nästan alla matcher. Men det är segrar som räknas, att spela jämnt och förlora ger inga poäng. Hv har alltså 14 poäng på 16 matcher, ett snitt på 0,875/match. Både HV Malmö och Oskarshamn slåss för att hålla sig kvar, jag tror det skulle mkt till för att ta 6 poäng faktiskt. Hade Hammer varit med så hade jag kanske trott på en dubbelseger, nu tror jag att vi möjligtvis slår Mif men att lille...menar storebror klår oss.
Robert.76
Moderator

Inläggav shitkicker » 18 november 2022, 16:13

Jaha, jo jo, men då så. Om vi summerar alla dessa stora och avgörande förändringar som man genomfört under uppehållet så kan jag inte se hur det inte kommer att vända och sluta med direktplats till slutspelet…. Eller va? Jaha just det. Det blev inga förändringar nej.

Antar att man nyttjat uppehållet till att förankra den fullständigt förljugna självbilden som i slutändan kommer att leda till ytterligare ett negativt kval.

Mycket snack, väldigt lite hockey. Nubben snackar i nattmössan. Resten av ledningen har gått och gömt sig. Varumärket HV71 blir bara mer och mer urvattnat. Exemplen på hur man inte ska spela hockey hämtas allt som oftast från spelsekvenser med HV. Kul. Inte.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav DocSeverinsen » 18 november 2022, 16:46

magnus b skrev:

Jo precis, den obetingade sannolikheten för att man tar en trea i match 1 är 1/16 = 6.25% om vi använder historisk data.
Ifall vi utgår från att matcherna är oberoende så är sannolikheten 1/256=0.4% att vi vinner båda, jag vet inte om man ska se det som att det finns mycket som talar för det. Men vad fan vet jag.

Vill du ha det från spelbolagen, som ändå verkar tro mer på HV treor än att man tar 1 var 16:e match så hamnar du på:

(1/1.97)*(1/2.95)=17.3%.

Då du anser att det är mycket som talar för att HV tar 6 poäng så borde du satsa huset.

Om man ska använda historik som framtida fakta kan vi lika gärna sluta skriva här, lägga ner säsongen och ta nya tag i AS nästa säsong. Historiken har viss relevans, men det är ingen garant för framtida utfall. Se på börsen, bra exempel...
Om vi ska lyfta fram en del historik som talar för oss så vann vi senast mot MIF på bortaplan, så vi har positiv inbördes statistik. Oskarshamn är ju bara snäppet vassare än oss när det kommer till trepoängare denna säsong, då de mäktat med hela två segrar efter ordinarie tid.
Så jag skulle säga att möjligheten till två raka vinster är relativt goda.
DocSeverinsen

Inläggav piscean33 » 18 november 2022, 16:50

Varför stirrar ni er blinda på statistik och hur det har sett ut tills uppehållet? Ni är så otroligt negativa. Som jag skrev innan, vi har haft ett behövligt uppehåll, fått tillbaka spelare och och det har säkerligen rensats luft i truppen om den dåliga starten. Ni skriver som att det redan är klart för kval nedåt och att det redan är kört.. vilket det långt ifrån är. Skärp er!

Det är en stor chans att vi tar malmö på lördag och lika så oskarshamn. Men ska ni leva i det som har vart och inte kan försöka se att det kan vända så tycker jag synd om er att negativiteten äter upp er inifrån. Släpp de som har vart och försök tänk positivt, det är så man kommer framåt..
piscean33

Inläggav Pg79an » 18 november 2022, 17:45

piscean33 skrev:Varför stirrar ni er blinda på statistik och hur det har sett ut tills uppehållet? Ni är så otroligt negativa. Som jag skrev innan, vi har haft ett behövligt uppehåll, fått tillbaka spelare och och det har säkerligen rensats luft i truppen om den dåliga starten. Ni skriver som att det redan är klart för kval nedåt och att det redan är kört.. vilket det långt ifrån är. Skärp er!

Det är en stor chans att vi tar malmö på lördag och lika så oskarshamn. Men ska ni leva i det som har vart och inte kan försöka se att det kan vända så tycker jag synd om er att negativiteten äter upp er inifrån. Släpp de som har vart och försök tänk positivt, det är så man kommer framåt..

Handlar inte om att man är negativ, snarare att man är realist. Alla vill väl att det ska gå bra men nånstans måste man väl se till verkligheten. Truppen har inte varit tillräckligt bra och ändras inget så kommer det landa i ytterligare ett kval. Vad talar för att det ska vända? Visst Hjalmarsson och Lenc in vilket är mkt bra men det är fortfarande många spelare kvar i truppen som inte ens skulle varit med från början.
Pg79an

Inläggav DocSeverinsen » 18 november 2022, 17:51

Tittar vi isolerat på våra två kommande motståndare så har båda matcherna gått till OT med en vinst och en förlust till följd av det.
Varken Oskarshamn eller Malmö har väl egentligen starkare lag än oss, så att vinna dessa båda är klart realistiskt, men det är givetvis inte solklart att vi kommer göra det. Kan vi ta 4 av 6 poäng är jag nöjd, men helst fler givetvis
DocSeverinsen

Inläggav lejacques » 18 november 2022, 17:54

Ska man kolla historiskt så finns det lag som i närtid (så här många omgångar in på säsongen) lyckats ta sig från en sistaplats till en plats i ingenmansland, nåt lag har till och med nått play in.

Men faktum är att mer talar för att HV kommer missa play in, eller i värsta fall få kvala. Det är den verklighet vi lever i. Det handlar inte om att man är pessimist. Snarare kan det vara bra att acceptera siffrorna och all fakta så man kan göra en rimlig bedömning och analys av läget, vilket i sin tur ger en mer fördjupad diskussion.

Samma borde gälla föreningen HV71. Men precis som sina föregångare så verkar nuvarande ledning sticka huvudet i sanden. Istället för att ta de obekväma beslut som krävs så lever man på hoppet och med det, med största sannolikhet bara fördröjer den shitstorm som är att vänta.

Bättre att jobba proaktivt och göra de förändringar som krävs (både i spelartrupp och ledning) än att leva på rosa moln och vänta in bajsmackan som vi med stor sannolikhet kommer tvingas käka upp när säsongen summeras.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav magnus b » 18 november 2022, 18:53

Doc Severinsen,

Visst obetingad sannolikhet är vad det är. Det betingar inte på att det är Malmö som HV möter. Men däremot så är spelbolagens odds någorlunda effektivt prissatta. Dvs de borde reflektera förväntningarna. De ger HV 1/6 att ta 6 poäng mot de två sämsta lagen (förutom HV).

Sidobord, gällande börsen så är det väll allmän fakta att den är så effektivt prissatt att det är svårt att göra alfa på långa positioner. Varför tror du det är i Private equity och managed futures (trades mot bolag som hedgar) etc du får högre riskjusterade returns?
magnus b

Inläggav 15:48 » 18 november 2022, 19:20

magnus b skrev:Doc Severinsen,

Visst obetingad sannolikhet är vad det är. Det betingar inte på att det är Malmö som HV möter. Men däremot så är spelbolagens odds någorlunda effektivt prissatta. Dvs de borde reflektera förväntningarna. De ger HV 1/6 att ta 6 poäng mot de två sämsta lagen (förutom HV).

Sidobord, gällande börsen så är det väll allmän fakta att den är så effektivt prissatt att det är svårt att göra alfa på långa positioner. Varför tror du det är i Private equity och managed futures (trades mot bolag som hedgar) etc du får högre riskjusterade returns?

Hahaa magnus b! Sista stycket tar överlägset priset som årets ordbajseri på forumet! :D
15:48

Inläggav tibia » 18 november 2022, 19:44

15:48 skrev:
magnus b skrev:Doc Severinsen,

Hahaa magnus b! Sista stycket tar överlägset priset som årets ordbajseri på forumet! :D

lär du dig handla som institutionerna så är det inte så svårt att lära sig att vinna på långa positioner ;)
tibia

Inläggav magnus b » 18 november 2022, 19:55

Hahaha 15:48, jo sista stycket var lite off-topic. Men va fan det är fredag och AW öl på puben.

Tibia, beror på vad du menar. Institutionella placerare med långa positioner har ju negativa alphan i genomsnitt, efter avgifter. Medan hedgefonderna har gjort sina pengar mestadels på positivt beta senaste åren. Kolla Juha Joenväärä 2021 pappret i Financial Analyst journal, alphana har gått ner markant men korrelationen med long only portföljerna har ökat.

Tillbaka till hockeyn. Juha var en gammal hockeykrigare. Han spelade i Djurgården 1 säsong och gjorde många i Kärpät. Sen började han doktorera efter karriären. Nu är han på Aalto i Helsingfors. Ett bra exempel på vad en hockeyspelare kan göra efter karriären. Riktigt trevlig snubbe dessutom.

Men tillbaka till lagbygget. Det är väll bara betala vad Kempe vill ha och skriva 3 år om det krävs. För det måste in en center. Det kostar en massa mer att åka ur. Dessutom så slipper man de pengarna om man åker ur. Så man får in en put option på kontraktet. Klarar man sig kostar det, åker man ur så slipper man kontraktet.
magnus b

Inläggav Killer#41 » 21 november 2022, 21:28

-zico,är Tedenby med på träningarna med övriga laget nu? och Nättinen fortfarande sjuk? bra drag på träningarna o glada miner?
Killer#41

Inläggav Zico » 21 november 2022, 22:26

Killer#41 skrev:-zico,är Tedenby med på träningarna med övriga laget nu? och Nättinen fortfarande sjuk? bra drag på träningarna o glada miner?

Önerud och Tedenby körde en halvtimme innan laget kom in idag. Då klev Önerud av medan Tedenby fortsatte en kvart med laget. Han klev dock av när det blev kampövningar, så han spelar troligen inte den här veckan. Nättinen fortfarande inte med. Även M Davidsson saknades av någon anledning.

Riktigt bra fart på träningarna. Tycker faktiskt att man växlat upp ett par snäpp efter uppehållet. Upplever en trupp som har bra humör, som preppar och pushar varandra, kämpar som fan och är lite småelaka mot varandra under kampmoment och spelövningar. De jobbar verkligen stenhårt för att vända trenden. Känns lite som att...nu jävlar har dom bestämt sig. Jag gillar det jag ser, bara att hoppas att det räcker.
Zico

Inläggav Killer#41 » 21 november 2022, 22:53

Låter lovande!,alltid lika kul o höra dina tränings rapporter!!
Killer#41

Inläggav Quila » 21 november 2022, 23:27

Härligt att höra Zico! Tack som fasen för dina träningsrapporter. Kommer förbi och kikar någon dag :)
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Dysso » 22 november 2022, 09:52

Zico skrev:Riktigt bra fart på träningarna. Tycker faktiskt att man växlat upp ett par snäpp efter uppehållet. Upplever en trupp som har bra humör, som preppar och pushar varandra, kämpar som fan och är lite småelaka mot varandra under kampmoment och spelövningar. De jobbar verkligen stenhårt för att vända trenden. Känns lite som att...nu jävlar har dom bestämt sig. Jag gillar det jag ser, bara att hoppas att det räcker.

Byggs lite hopp inför kvällens match, jag vet inte vad jag tycker om det - fallet blir så mycket högre mentalt vid torsk. Hoppas hoppas verkligen du har rätt, mot OIK borde det inte krävas någon jättelyft för att kunna åka hem med tre pinnar i bagaget.

Som övriga skriver, tack för dina rapporter! Jag skriver inte ofta här men läser och dina poster är alltid intressanta.
Dysso

Inläggav Bluey » 22 november 2022, 09:57

Zico skrev:
Killer#41 skrev:-zico,är Tedenby med på träningarna med övriga laget nu? och Nättinen fortfarande sjuk? bra drag på träningarna o glada miner?

Önerud och Tedenby körde en halvtimme innan laget kom in idag. Då klev Önerud av medan Tedenby fortsatte en kvart med laget. Han klev dock av när det blev kampövningar, så han spelar troligen inte den här veckan. Nättinen fortfarande inte med. Även M Davidsson saknades av någon anledning.

Riktigt bra fart på träningarna. Tycker faktiskt att man växlat upp ett par snäpp efter uppehållet. Upplever en trupp som har bra humör, som preppar och pushar varandra, kämpar som fan och är lite småelaka mot varandra under kampmoment och spelövningar. De jobbar verkligen stenhårt för att vända trenden. Känns lite som att...nu jävlar har dom bestämt sig. Jag gillar det jag ser, bara att hoppas att det räcker.

Instämmer med tidigare talare om att träningsrapporterna är mycket uppskattade!

Ang M. Davidsson och Nättinen såg jag ett uttalande från Tommy om att de är sjuka. Tedenby förväntas vara tillbaka i spel nästa vecka (mot Timrå hemma var prognosen), enligt samma uttalande.
Bluey

Inläggav Henke67 » 22 november 2022, 14:36

Är det någon som vågar sig på en bedömning på Tedenfarts fysiska status utöver skadan.
Jag tyckte han såg tung och seg ut innan skadan. Rehab och cykel kan ju ibland få positiva effekter på kondition/vikt och han har väl kunna köra bål/överkropp hela perioden?
Är jag snett ute som hoppas...

// Henreik
Henke67

Inläggav Dovahkiin » 22 november 2022, 17:57

Henke67 skrev:Är det någon som vågar sig på en bedömning på Tedenfarts fysiska status utöver skadan.
Jag tyckte han såg tung och seg ut innan skadan. Rehab och cykel kan ju ibland få positiva effekter på kondition/vikt och han har väl kunna köra bål/överkropp hela perioden?
Är jag snett ute som hoppas...

// Henreik

Han va typ sämst av alla innan skadan, hoppas verkligen han kan komma in med fart och fläkt sen! VI behöver en vass Teden som kan bryta mönster mm.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav lejacques » 22 november 2022, 22:40

Mycket fin seger mot IKO. Finaste av allt är att vi får några viktiga svar. Vi har ju diskuterat fjärdekedjor och vad som förväntas av en sådan. Det vi fick idag är PRECIS det jag förväntar mig av en fjärdekedja. Inte bara ett gäng breddspelare som åker skridskor och spelar 0-0, utan snarare en trio som när annat i laget inte stämmer går i bräschen och kan stänka in ett och annat mål.

Ikväll tycker jag Lindbäck, Hansson och Fisker Molgaard visar att de förtjänar en tröja och förtroende i en checking line. Problem kvarstår dock sett till övriga truppen. Lenc och LaLaggia är inte på pappret några superduperåhfan-värvningar. Det är bra SHL-spelare. Och med sitt intåg höjer de lägstanivån enormt. Det räcker liksom med "bra" spelare för att nivån ska höjas. Och det är ju naturligtvis ett underbetyg till lagbygget. Så det behövs fortfarande spelare in. Och då kommer det inte finnas plats för andra.

Framöver skulle jag vilja se något liknande.
Ortio (Gunnarsson)

Hjalmarsson-Martinsson
LaLeggia-Glad
Andrae-Sjöholm
Torp (Billins/Westerlund/Bengtsson)

Petersson-Ny 1:a center-Lenc
Boedker-Miele-Tedenby
Forsberg-Vesel-Nättinen
Lindbäck-Fisker Molgaard-Hansson
Matson/Önerud

(Davidsson, Davidsson, Vigneault)

7 spelare utanför laget, 5 om vi bara räknar med att Nättinen, Hjalmarsson och Tedenby kommer in. Nubbens prio måste naturligtvis fortsatt vara att förstärka laget. Men lika prio borde det vara att göra sig av med spelare. Går lite hand i hand. Då frigör vi utrymme för att ta in något bättre. Och som redan påpekats. Det krävs inga jäääättevärvningar för att höja nivån på det här laget.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav CROHB » 22 november 2022, 22:54

Nu när vi har den jättetruppen vi har så ska ev nya spelare in vara spets. En ny förstacenter och en ny stabil tvåvägsback som är topp tre i laget är det enda jag ser realistiskt kan behövas. Det finns ju en ekonomisk verklighet och sen måste vi också få ut någorlunda max av spelartruppen. Vår trupp är nu helt OK när vi förstärkt med Lenc, LaLeggia och Hjalmarsson samtidigt som Önerud är tillbaka och Fisker Molgaard gjort succé.

Vi har nu 16 forwards och 11 backar i truppen med Hugo Fransson inräknad så ska det in nya spelare så ska det vara spets och spelare för toppfemmorna. Bredden har vi och jag kan tycka att vår bredd nu också är bra, det som saknas är att få våra toppspelare att leverera bättre och eventuellt förstärka där.

Vi lär ju behöva släppa någon spelare framåt hur som helst och ytterligare fler om vi lyckas förstärka under resans gång. Max 15 forwards och nio backar är nog vad som kommer att finnas i truppen.

Svårt att sia om vilka som kommer att lämna då det finns många olika aspekter och saker som påverkar så känns väldigt osäkert hur Nubben och coacherna tänker och vad som går att ordna på ett bra sätt för klubben. Vissa är ju givetvis lättare att hitta klubbar till och även ta över hela kostnaden för.
Senast redigerad av CROHB 22 november 2022, 23:09, redigerad totalt 1 gång.
CROHB

Inläggav lejacques » 22 november 2022, 23:04

Bröderna Davidsson och Vigneault ut och vi kan ta in en klassforward.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Quila » 22 november 2022, 23:30

lejacques skrev:Bröderna Davidsson och Vigneault ut och vi kan ta in en klassforward.

Vilken klassforward?
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till HV71