Omgång 16: HV71 - Luleå HF

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 16: HV71 - Luleå HF

Inläggav hokky » 25 oktober 2012, 22:28

HVfantastenAB skrev:För helvete vilken jävla bajs seg match ! Och jag skiter i ER ALLA som hatar mig nu, men för fan, värva en rejäl 2:a målvakt som kan göra en normal sidledsförflyttning. Lamaste jag sett ! Luleå kommer 2 mot 1 och han hinner fan stanna pucken nästan och ändå hinner inte Gunnarsson dit. Nej det håller inte. Det blir förlust ikväll. SOM VANLIGT när dom ställer sopan Gunnarsson. Skicka ner han nånannanstans. Han håller verkligen inte ES klass eller som en andra målis i ett lag som HV71. PINSAMT !!!!!!!

Sen spelar ju hela laget som dom vore bakfulla efter 2 veckors krökande på Rhodos .. Men men , kanske bara är jag ?

Är du den mest okunniga och mest efterblivna personen som finns?! Här gör Gunnarsson en kanonmatch och du kritiserar hans spel fast du inte har en jävla aning om målvaktapel alls.

Tror folk på riktigt de spelar dåligt bara för Jonas står. Hade defensiven varit dålig hade det absolut kunnat bero på det men nu är alla ointresserade och anfallsspelet fungerar inte.
hokky

Inläggav trancedanne » 25 oktober 2012, 22:41

[/quote]Och jag säger det återigen att det är okunnigt att sitta och resonera att en målvakt ska stå alla omgångar. Det är ett generalfel på ett helt lag när man inte kan prestera bättre än så här. Ett helt lag. 4 femmor. VEM jämför Wesslau med Jonas? Kan du svara på det? VEM har gjort det? Inte jag i alla fall. Men alla vet att ett lag behöver 2 målvakter. Annars kan vi ju som sagt satsa på en målvakt bara och sen ta chansen med utespelare i en match som denna för förlorar gör vi ju alltid.
Ska bli väldigt kul att höra dina och vissa andras synpunkter på när Wesslau står och förlorar matcher. Men då försvarar man väl honom med att han inte får tillräckligt med hjälp. Wesslau såg ju inte precis vass ut de 2 sista målen nu senast efter sin stretchparad. Så här i efterhand helt onödig.[/quote]

Alla lag behöver 2 målvakter, har jag sagt något annat? Att peta en sjukligt bra målvakt för att hålla en medelmåttig andremålvakt "matchtränad" i hög risk att förlora matchen är enligt mig okunnande. Detta var inte fallet i dagens match men det är här våra åsikter skiljer sig. Om man har 2 målvakter som håller lika hög nivå så skulle det gå utmärkt, men i HV? Wesslau kommer att förlora matcher och när det väl görs så får man analysera det då.
trancedanne

Inläggav hokky » 25 oktober 2012, 22:50

Vi fortsätter denna disskussion i Gunnarsson tråden!
hokky

Inläggav Sevin » 25 oktober 2012, 23:15

1. Larvigt att utropa katastrof varenda match Hv förlorar. Det är en lång säsong och vi kommer aldrig gå rent. Ibland kommer vi ha oflyt, ibland sämre dagar och ibland förlorar vi på misstag. Men att börja gnälla efter varje enskild förlust är ganska larvigt.

2. Man kan gnälla på Luleås tråkiga försvarsspel hur mycket man vill, men idag var det bara ett lag som gjorde mål, och det var inte vi.
Användarvisningsbild
Sevin

Inläggav FirstSwitch » 26 oktober 2012, 00:10

Tråkig förlust och en tråkig tillknäppt match, Luleå spelar en smart (!) hockey men jag är mer förvånad över att HV återigen går in i den sk björnfällan. Hur har man förberett sig egentligen och hur scoutingen och planen sett ut för att motverka lag som spelar så här ?!
All heder igen åt Gunnarsson men felet idag var offensiven.
FirstSwitch

Inläggav Macce » 26 oktober 2012, 00:25

Håller med Ek,tråkluleå år inget avsnitt av Partaj.

http://www.expressen.se/sport/kronikore ... av-partaj/
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav Coja » 26 oktober 2012, 02:50

Ja det är aldrig skoj att förlora speciellt mot tråklule Men man måste erkänna att dom gjorde en perfekt genomförd bortamatch
Däremot tråkigt och förvånande att Hv går som någon skrev i deras björnfälla match efter match numer Att skylla på Gunnarsson är bara dumt och okunnigt han har givetvis långt till Wesslaus kapacitet men han kommer vi i Hv få mycket glädje av om några år
Jag vet att många här inne kanske inte upplevt alla Hv lirare men dom som var med då Bo Ahl började då han hette Bo Peterzen kanske kommer ihåg att det var inga roliga macther han gjorde i början av sin karriär för att sedan givetvis blomma ut under första Sm-guldet -95 Vi får dock hoppas att det bara är kortvarig sjukdom på Wesslau och inte den möjliga sträckningen som mörkas av Hv ledningen
så han blir borta en längre tid men skulle det vara så är jag övertygad om att det blir vinster även med Gunnarsson i målet om
grabbarna visar klass som vi alla vet dom kan Måste även tillägga att jag gillar givetvis inga andra lag och Hatar att förlora men
brukar kännas lite bättre mot Saik Bif och hör och häpna även mot Fbk som även på bortamactherna bjuder upp mer
Att Rögle och Växjö kommer hit och tråkspelar kan man förstå men Lule ja vad ska man säga hoppas bara inte tråkhockey lönar sig i längden Påminner om Malmös som tur var korta storhetstid
Timo Lahtinens ord äckligt disciplinerat
Nu blir det till att ladda inför Modo på lördag och räknar med ett helt annat Hv då Finns dock risk för ytterligare björnfällor men
lika svårt att vinna 2 hemmamatcher i rad lika svårt hoppas vi det blir att förlora 2 hemmamatcher i rad men vi behöver få första målet
Kul om Jämtin kommer spela lördag då han inte får vara med mot Lhc nästa vecka
Kämpa Hv
Coja

Inläggav Kakelmannen » 26 oktober 2012, 13:51

Har hört på en del ställen att Luleå spelar offensivt! Det var de värsta jag har sett deras tråkdefensiva spel! Värre än Mora och SSK på sin tid i elitserien.... Men sen är det bedrövligt dåligt av HV att inte scoutat Luleå på förhand och kunna lösa detta! Luleå gör ett mål i matchen + ett i tom bur. Målet de gör är ju ett mål Hv ger dom genom att flera spelare åker och byter, man kan ju inte byta när de kan vända spelet på oss!! Sen får Petrasek ta på sig målet. han ska ta målskytten där! och låta gunnarsson ta puckföraren! Men Petrasek ställer sig mittemellan och blir helt bortspelad. Sen Missar William Karlsson öppet mål i 1a perioden, Nilsson och Williamsson bommar frilägen: Denna match hade Hv tagit tre poäng om man kunnat sätta givna chanser. Hade man inte skänkt bort ett mål hade de blivit minst en pinne... men nu får man släppa denna matchen, varje säsong skänker Hv bort några matcher, sällan förlorar man när man gör en riktigt bra insats. I går var det en hyfsad 1a och sista period tycker jag, andra perioden var urusel. MEN ett patetiskt försvarsmisstag och otroligt dåligt anfallsspel fällde oss i går.
Kakelmannen

Inläggav Norrastååå » 26 oktober 2012, 14:16

Bra! Äntligen lite rationella och sansade kommentarer. Gunnarsson gjorde en bra match. Vårt problem är att vi inte får hål på Luleå. Det var inte bara Luleås förtjänst - vi var lite lama och inte särskilt kreativa.

Det var inte Gunnarssons fel att vi förlorade även om sidoförflyttningen hade kunnat vara snabbare. Det var inte Pettans fel att han blev ensam mot två vid 1-0-målet även om han optimalt hade tagit passningsalternativet och lämnat puckföraren till Gunnarsson. LAGET förlorade.

Det är ROLIGT att vinna alla matcher men det är INTE VIKTIGT. Det är VIKTIGT att hitta spelidéer som passar det lag man har och som biter på det motstånd som står på menyn i slutspelet. Problemet med torsken mot Luleå var alltså INTE att vi spelade lamt och förlorade utan att det inte gav några direkta ledtrådar på hur man handskas med tråk-Luleås ärkedefensiva spel.

Alltså är målet för rest-matchen och returen i Luleå den 27/11 rimligen att testa nya grepp. Vad det kan vara är jag i min okunskap inte rätt person att säga. Men några idéer: a) Våld, eller som det heter på rumsrent språk "fysiskt spel" - att proppa, störa, ligga nära, hugga etc måste alltid vara ett alternativ. Inte minst när vi lyckats sitta mindre i utvisningsbåset så antalet BP-minuter börjar på en lägre nivå när man skruvar upp hårdheten. I det specifika fallet tror jag elakheten är viktigast just vid sarger och i hörn i anfallszon så att Luleå känner sig mycket mer stressade i egen zon. Jämtin kan såklart spela en roll här. b) Defensivt grundspel och kontringsspel. Har väl inte varit HV's melodi, men det är en idé. c) FART. Att skruva upp tempot rejält förändrar ganska mycket. Det är tröttsamt och leder såklart till misstag men HV är ett av de lag i ES som har högst kompetens på de områden som är viktiga för att kunna driva upp tempot utan att misstagen rakar i höjden.

Det är inte bara Luleå vi absolut behöver utveckla medel mot utan även Modo. Sen finns det inga lätta lag i slutspelet. Så är det bara. Dyker det upp fler lockout-spelare kan vi tvingas addera ytterligare lag till "jobbiga listan".

Så ser iallafall jag på saken.

// JV
Norrastååå

Inläggav chinobar » 26 oktober 2012, 14:27

Efter att ha kikat på målet så känns det som att Gunnarsson missförstår backens intentioner och blir lite förvånad när passen går igenom till den andra spelaren.
Det ser ut som om de försvarande HV-spelarna bara åker och väntar på att puckföraren skall göra första draget, istället för att t.ex. ta bort den icke puckförande spelaren och låta Jonas koncentrera sig på en spelare.
Jonas koncentrerar sig nog på skytten och helt enkelt antar att passen inte skall gå igenom (för att den andra spelaren skall tas bort eller klubban skall ner i isen för att förhindra passningen) och när den sedan gör det blir han helt överrumplad och det ser ut som han inte hänger med.

Jag klassar 1-0 som ett försvarsmisstag, vet inte vem det var som åkte där och jag orkar inte kolla på det igen heller, det räcker att se ett baklängesmål en gång :x
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav ateisten » 26 oktober 2012, 14:49

chinobar skrev:Jag klassar 1-0 som ett försvarsmisstag, vet inte vem det var som åkte där och jag orkar inte kolla på det igen heller, det räcker att se ett baklängesmål en gång :x

Det var Pettan. Men det stora felet vid målet var ett uselt byte där spelarna inte uppfattade faran med LHF:s kontring och fick nästa en 3 mot 1:a om inte Nilson hade backcheckat.
...15.48 LINDBOOOM AVGÖR!!! :D
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav chinobar » 26 oktober 2012, 15:00

Upprinnelsen till målchansen helt klart ett skitdåligt genomfört byte!
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav hammare7 » 26 oktober 2012, 15:51

Dåligt byte, kanske lite missförstånd av Gunnarsson som trodde han skulle skjuta istället för att passa (är det inte backens uppgift vid en 2 mot 1 att skärma av passen så målvakten skall fokusera på skytten?). Sådana här situationer läser man bättre med rutin och det har inte Gunnarsson så jätte mycket av än o därför hamnade lite för stelt och därför gick de lite långsamt i sidledsförflyttningen. Avslutet var distinkt skall tilläggas och sidledspassningen var också bra.
Gunnarsson gör en bra match men testas aldrig riktigt hårt i matchen utan tar de han skall. Gunnarsson är ingen guld målvakt än men han har potential till att bli de, men då måste han få spela också.
Matchen igår var ej hans fel utan det var offensiven som inte klickade riktigt.

Stort pluss till Louma igår som gör en bra match och pluss till Nilsons arbete han gör, kommer bli viktigt.

stort minus till offensiven
hammare7

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna