Kedjorna 15/16

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Kedjorna 15/16

Inläggav EMILNB » 3 april 2015, 23:59

En tråd om förslag till olika kedjor säsongen 15/16.

Här är mitt förslag:

Mål

PW/Ersberg i den ordningen

Backar

Ny-M.Karlsson
Campoli-Berglund
Karalahti-Pilut
Johansson- S.Karlsson

Forwards

Brithen-Christensen-Thörna (om han kommer annars blir det Ridderwall)
Önerud-Ny(Kellman/Ryno/annan)-Tedenby
Sandberg-Bengtsson-Thörngren
Ahl-Stenlund-Melin (Om Melin får stanna)

Sen har vi pengar kvar att värva beroende på hur det går under säsongen.
Användarvisningsbild
EMILNB

Re: Kedjorna 15/16

Inläggav Jejqen » 7 april 2015, 19:21

Levererar min dröm/guld-uppställning... :)

PW - Ersberg

Hietanen - Campoli
Karalahti - Berglund
Johansson - M. Karlsson
Pilut - Eidstedt

Bergfors - EC - Thörnberg
Sandberg - Brithén - Ridderwall
Laine/Jesse J. - Önerud - Tedenby
Törngren - Bengtsson - Stenlund/Ahl

Nya lösningar får finnas åt Melin och S. Karlsson..
Jejqen

Inläggav Norrlandssupporter » 8 april 2015, 18:25

Thörnberg - EC - NY
Brithen - NY - Ridderwall
Tedenby - Bengtsson - Önerud
Sandberg/Stenlund/Andersson/Törngren/Melin

Finns riktigt spännande högerskyttar för första kedjan. Typ Gynge, Bergfors, Aaaron Palushaj, Thuresson, Sakari Salminen.

Jag vill även som många andra ha en högklassig renodlad andrecenter som har bra händer och spelförståelse. Intressanta namn: Justin Azevedo, Andreas Engqvist, Peter Regin, Bill Thomas, Jarno Koskiranta, Ben Maxwell, Keränen.

Campoli - NY
Berglund - Karalahti
Kolan - Johansson/Eidstedt/Pilut

Jag vill egentligen se två nya backar men det kommer tyvärr inte att hålla om man väljer att värva in två högklassiga forwards (utöver Thörna(?) och Önerud) samt en PP-back till första backpar.

Intressanta namn: Lepistö, Gunderson, Holös, Teemu Eronen, Hersley.

Ersberg/PW
Användarvisningsbild
Norrlandssupporter

Inläggav Calle2 » 12 april 2015, 16:41

Om de som har kontrakt inte utnyttjar eventuella klausuler och Thörnberg och Stömwall tillkommer tror jag man bygger vidare på senaste säsongen men bygger en formation runt Önerud. Sedan behöver man inte hänga upp sig på vilken som är första, andra formation etc. så mycket utan matcha efter prestation.

Br-Ch-Th
Te-Ny-Ri
An-Ön-St/Me
Th-Be-Sa
Calle2

Inläggav karl120 » 21 april 2015, 23:50

Drömkedjorna om vi skulle lyckas värva hit Rajala och Salmela. Ett lag med fyra bra kedjor.

Karalahti-Berglund
Campoli-Salmela
Hansson-Pilut
Johansson

Bengtsson-Christensen-Rajala
Tedenby-Abbott-Thörnberg
Brithén-Önerud-Ridderwall
Sundh-Sandberg-Törngren
Stenlund/Andersson
Användarvisningsbild
karl120

Inläggav Iman » 22 april 2015, 00:53

karl120 skrev:Drömkedjorna om vi skulle lyckas värva hit Rajala och Salmela. Ett lag med fyra bra kedjor.

Karalahti-Berglund
Campoli-Salmela
Hansson-Pilut
Johansson

Bengtsson-Christensen-Rajala
Tedenby-Abbott-Thörnberg
Brithén-Önerud-Ridderwall
Sundh-Sandberg-Törngren
Stenlund/Andersson

DÅ är allt annat än Guld ett STORT misslyckande! ;)
Användarvisningsbild
Iman

Inläggav Donjsone » 22 april 2015, 09:52

Mina drömformation:

(Thörnberg) - Christensen - Brithén
(Rakhshani) - Abbott - Ridderwall
Törngren - Sandberg . Bengtsson
Önerud - Sundh - Tedenby

Kommentar:
Ingen rök utan eld! Innan januari fönstret stängde så var Rhett på ingång. Tror att han är klar! #10 sägs ju vara klar.

Karalahti - (Hietanen)
Campoli - Berglund
Hansson - Eidstedt
Pilut - Johansson

Kommentar:
Här hoppas jag verkligen på att Juuso kommer tillbaka. Då skulle våran backsida vara fulländad. Med en skridskostark back i varje kedja.

Detta är ett väldigt slagkraftigt lag där alla lag kan gå in och producera.Billigare lönekostnader än om Rajala skulle komma..
Donjsone

Inläggav Jejqen » 23 april 2015, 10:12

Tedenby - Abbott - Ridderwall
... vore en mycket intressant enhet! Snacka om intensitet + skills i ett.

Thörnberg - Christensen - NY
Sandberg - Brithén - Önerud
Sundh - Bengtsson - Törngren

Hietanen - Campoli
Karalahti - Berglund
Hansson - Johansson
Pilut - Eidstedt

Skulle smaka mumma!
Jejqen

Inläggav Awesome » 1 maj 2015, 13:36

Om nu Thörnberg och Christensen är tänkta att spela ihop, vilken spelartyp hade passat bäst in tycker ni?
Awesome

Inläggav kny » 1 maj 2015, 15:37

Awesome skrev:Om nu Thörnberg och Christensen är tänkta att spela ihop, vilken spelartyp hade passat bäst in tycker ni?

Någon som inte bär eller kladdar så mycket puck t.ex: Önerud, Ridderwall, Oscar Sundh, Brithén eller Erik Andersson.

Absolut inte: Tedenby, Melin eller Sandberg - då de bär alldeles för mkt puck och passar bättre in i en annan enhet.
"Det finns en viss historik här som Växjö inte är ens i närheten av. Jönköping är också en större hockeystad än Växjö. Det finns ett större hockeyintresse här. Det här kommer jag väl få skit för nu."
- Johan Hult
kny

Inläggav Las Rayas Azules » 1 maj 2015, 19:58

kny skrev:
Awesome skrev:Om nu Thörnberg och Christensen är tänkta att spela ihop, vilken spelartyp hade passat bäst in tycker ni?

Någon som inte bär eller kladdar så mycket puck t.ex: Önerud, Ridderwall, Oscar Sundh, Brithén eller Erik Andersson.

Absolut inte: Tedenby, Melin eller Sandberg - då de bär alldeles för mkt puck och passar bättre in i en annan enhet.

Jag såg att Standar på JP vill ha Tedenby som tredje länk. Snacka om kapitalförstöring.

Ridderwall, Thörnberg och Christensen spelade ihop i Prag, och jag tror att de kommer att testas som förstakedja. Främst för att Ridderwall är bäst av de du nämnde, och att jag tror att Brithén kan få ut mer i en annan kedja.

Så här kanske?

Thörnberg - Christensen - Ridderwall
Brithén - Abbott - Sandberg
Tedenby - Önerud - Sundh
Melin - Bengtsson - Törngren
Las Rayas Azules

Inläggav kny » 1 maj 2015, 23:55

Las Rayas Azules skrev:
kny skrev:

Jag såg att Standar på JP vill ha Tedenby som tredje länk. Snacka om kapitalförstöring.

Ridderwall, Thörnberg och Christensen spelade ihop i Prag, och jag tror att de kommer att testas som förstakedja. Främst för att Ridderwall är bäst av de du nämnde, och att jag tror att Brithén kan få ut mer i en annan kedja.

Så här kanske?

Tedenby - Önerud - Sundh

Bra kedjor! Tycker dock inte att Önerud ska lira center, då han gör sig mkt bättre som ytter - frågan är bara vem som ska lira 3:e center? Borde vara Bengtsson - ett litet bekymmer bara är att Önerud och Bengtsson är ganska lika varandra och kanske rentav tar ut varandra? Även om Önerud stod listad som Center ofta på swehockey så lirade han mest ytter i Mo(r)do(r). Sundh får i så fall hoppa ner i fjärdekedjan.

Om Tedenby skulle få både Önerud och Bengtsson i sin kedja så kanske han inser att han är en mkt bättre playmaker än målskytt och börjar leverera smörpassningar till herrar Önerud och Bengtsson, de var ju ganska vassa med den där lilla detaljen att sätta puckarna förra året - en typ av kedjekamrater som Teden saknade förra säsongen :)
"Det finns en viss historik här som Växjö inte är ens i närheten av. Jönköping är också en större hockeystad än Växjö. Det finns ett större hockeyintresse här. Det här kommer jag väl få skit för nu."
- Johan Hult
kny

Inläggav Awesome » 2 maj 2015, 10:28

Själv hade jag gärna sett någon mer passvillig\passningssäker spelare med Thörnberg och Christensen.
Awesome

Inläggav Norrlandssupporter » 2 maj 2015, 12:45

Las Rayas Azules skrev:
kny skrev:

Så här kanske?

Tedenby - Önerud - Sundh

Sandberg i en förhoppningsvis producerande andrakedja? Hur tänker du?
Användarvisningsbild
Norrlandssupporter

Inläggav Awesome » 2 maj 2015, 12:54

Sandberg med Christensen och Thörnberg?
Det kan slå väl ut, en hårt jobbande passningssäker Sandberg med två som sätter sina chanser.
Awesome

Inläggav Las Rayas Azules » 2 maj 2015, 13:41

Norrlandssupporter skrev:Sandberg i en förhoppningsvis producerande andrakedja? Hur tänker du?

Det finns inte så väldigt mycket att välja på. Kan du ge ett bättre förslag för att på något sätt förra en diskussion framåt?
Las Rayas Azules

Inläggav Junior » 2 maj 2015, 14:09

Tycker att Törngren eller Önerud borde ta den platsen. Sedan kan Bengtsson centra tredje lajnen.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Robert.76 » 2 maj 2015, 15:18

Eller så är det en ny Vinge på väg in,HV la ju ett rejält bud på Jesse,så det kanske finns en tanke där. Annars tror jag de spelar Christensen Thörnberg och Ridderwall.
Robert.76
Moderator

Inläggav Norrlandssupporter » 2 maj 2015, 15:49

Las Rayas Azules skrev:
Norrlandssupporter skrev:Sandberg i en förhoppningsvis producerande andrakedja? Hur tänker du?

Det finns inte så väldigt mycket att välja på. Kan du ge ett bättre förslag för att på något sätt förra en diskussion framåt?

Jag vet inte vad han ska tillföra. Han är medioker med puck och en usel avslutare.

Jobbar hårt det gör han, tillräckligt för att lira i bottom6.
Användarvisningsbild
Norrlandssupporter

Inläggav PapaEmeritus » 2 maj 2015, 16:13

Robert.76 skrev:Eller så är det en ny Vinge på väg in,HV la ju ett rejält bud på Jesse,så det kanske finns en tanke där. Annars tror jag de spelar Christensen Thörnberg och Ridderwall.

Man vet ju inte hur det blir med Laine heller. Förnyar inte Teemu så finns det ju ännu mer pengar att värva spets för.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Regnet » 2 maj 2015, 16:35

Norrlandssupporter skrev:
Las Rayas Azules skrev:

Jag vet inte vad han ska tillföra. Han är medioker med puck och en usel avslutare.

Medioker med puck?? Inget att tillföra? what?

För det första så är killen 20 år. Så sent som förra året spelade han J-VM och har varit utagen i tre-kronor redan. Visst han kanske borde hängt några kassar till med tanke på speltid i PP men det är först i år som han fått det förtroendet. Tycker han alltid ger ett 100%igt spel över hela banan och hans utveckling ser jäkligt lovande ut. Din kritik är omotiverad och oförkänt
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav Awesome » 2 maj 2015, 16:42

Håller med ovanstående.
En av hans starka sida är väl ändå spelet med puck. Lägg också till en tendens att bryta mönstret. Jag tror på stenhårt på Sandberg.
Awesome

Inläggav silver » 2 maj 2015, 19:30

Sandberg är nog en av av våra spelare med ljusast framtid just nu. Tyckte han såg riktigt bra ut i säsongen som gick nu, det enda "problemet" var att han var så ineffektiv, men det kommer nog se annorlunda ut nästa säsong
Användarvisningsbild
silver

Inläggav Awesome » 2 maj 2015, 21:16

silver skrev:Sandberg är nog en av av våra spelare med ljusast framtid just nu. Tyckte han såg riktigt bra ut i säsongen som gick nu, det enda "problemet" var att han var så ineffektiv, men det kommer nog se annorlunda ut nästa säsong

Jag vet, så många gånger jag svurit åt hans ineffektivitet.
Tycker ändå han borde ha fått fler assist så som han lirar.

Visst, fine, värva en stjärnforward till, men sätt han i andra linan.

Jag tycker att riddarn lika gärna kan spela i en tredje formation. Dom flesta målen han gjorde han väl på egen hand? In över blå och skott, vissa riktigt kliniskt men också lite studs? Det var väl inte många direkta spelmål han gjorde? Typ direktskott osv?
Och många anfallslägen sköt han bort?
Finns det statistik på hans skott procent? Om det nu finns, finns det statistik på skott utanför också?
Missförstå mig inte, gillar honom skarpt, tänker på lagets bästa :) rätta mig gärna om jag har fel :)
Awesome

Inläggav kny » 2 maj 2015, 22:07

Awesome skrev:Finns det statistik på hans skott procent? Om det nu finns, finns det statistik på skott utanför också?
Missförstå mig inte, gillar honom skarpt, tänker på lagets bästa :) rätta mig gärna om jag har fel :)

Notera att alla dessa "nuffror" är från senaste grundserien! :)

Calle Ridderwall
Shots on goal: 131 Skottprocent: 12.98 %

Att jämföra med t.ex. Christensen
Shots on goal: 108 Skottprocent: 12.04 %

Andra intressanta spelare är Ted Brithén, Teemu Laine och Anton Bengtsson. Notera Bengtssons LÖJLIGT höga skottprocent, han lär troligtvis inte göra lika många mål nästa säsong. Laine är ju av tradition en bra skytt - men han har "enbart" 10.78 %.

Ted Brithén
Shots on goal: 99 Skottprocent: 15.15 %

Teemu Laine
Shots on goal: 102 Skottprocent: 10.78 %

Anton Bengtsson
Shots on goal: 60 Skottprocent: 21.67 %

Mer stats här: http://stats.swehockey.se/Teams/Info/PlayersByTeam/5056#HV%2071
- Johan Hult
kny

Inläggav Junior » 2 maj 2015, 23:04

Jag tror nog att Anton Bengtsson kommer kunna göra fler mål nästa säsong eftersom han lär få mer speltid. Men den procenten kommer han nog inte ha.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Las Rayas Azules » 2 maj 2015, 23:06

Norrlandssupporter skrev:
Las Rayas Azules skrev:

Då har du helt enkelt en annorlunda syn på Sandberg.

Dessutom räcker det inte med att få ihop två bra kedjor. Jag tycker att Tedenby - Önerud - Sundh vore en kul kedja att se, och kanske kan man gå igång Melin tillsammans med Bengtsson och Törngren.
Las Rayas Azules

Inläggav PapaEmeritus » 2 maj 2015, 23:08

Las Rayas Azules skrev:Då har du helt enkelt en annorlunda syn på Sandberg.

Dessutom räcker det inte med att få ihop två bra kedjor. Jag tycker att Tedenby - Önerud - Sundh vore en kul kedja att se, och kanske kan man gå igång Melin tillsammans med Bengtsson och Törngren.

Absolut! Vi har enormt mycket sparkapital i både Melin och Tedenby. Jag hoppas att AJ kan hitta omgivningar så att dessa lirare kan få spela sitt eget spel, då tror jag att de kan blomma ut i sin fulla potential.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav kny » 2 maj 2015, 23:43

Junior skrev:Jag tror nog att Anton Bengtsson kommer kunna göra fler mål nästa säsong eftersom han lär få mer speltid. Men den procenten kommer han nog inte ha.

Säg hypotetiskt att hans skottprocent halveras (mkt troligt då ca 10-11 %) då måste han skjuta 120 skott. Enbart en spelare skött mer än 120 skott på mål i årets HV71 - Calle Ridderwall med sina 131. Närmast därefter är Christensen (108), Kolan (106) samt Laine (102). Tänk på att SHL är en väldigt defensiv liga där man inte tar speciellt mkt avslut, det är inte som NHL där ledordet verkligen är puckar på mål. (Dock fuskar de med mindre isyta - något som jag verkligen är för, men det är en annan argumentation så den ska vi inte ha här).

Dessutom har vi värvat in något vi hade brist på under förra säsongen, målskyttar. Bättre målskyttar som Önerud, Abbot (framförallt då Abbot & Bengan konkurrerar om centerplatserna) och Thörnberg kommer att äta upp mkt mer speltid än Bengan!

Jämför man med spelare som lirade i tredjekedjan (i speltid räknat) under gångna säsongen (den rollen Bengan troligtvis kan/kommer att få nästkommande säsong) så får vi följande skott på mål:

Jämtin (6:e mest speltid bland forwards) Shots on goal: 72
Tedenby (8:a speltid forwards) Shots on goal: 86
Holzapfel (9:a) Shots on goal: 46
Sandberg: (10:a) Shots on goal: 92

Därav kan vi notera att det är en ren utopi att Bengan skulle notera 120+ skott på mål eller en skottprocent på över 20% kommande säsong. (Motbevisa mig gärna Bengtsson!)

Om vi slår till stort och säger att Bengtsson når upp i 15% i skotteffektivitet så skulle han behöva ta ca 80 avslut på mål för att sätta 13 puckar (de han satte iår). Enbart två spelare i HV hade över 15% i år (Britén & Holza). Kollar man på övriga SHL lag hade enbart 22 spelare över 40 spelade matcher 15% eller högre i effektivitet. Av dessa 22 gjorde enbart 12 spelare 13 mål eller fler.

Som ni ser får Bengtsson svårt att leverera samma målfabrikation från en roll i en tredjekedja - även om mer mirakulösa saker har skett i världshistorien!
- Johan Hult
kny

Inläggav Henke67 » 8 maj 2015, 13:05

Jag tycker det är väldigt glädjande med Ahl.
Visst är han fortfarande väldigt ung. Men jag skulle inte bli förvånad om han kommer att prövas tom i någon av de två första formationerna under säsongen.
Sedan tror jag inte att Tex Tedenby Riddrvall & Sandberg gillar risken att bli omsprungna av Ahl, Törngren och Bengtsson.
Nej jag hoppas och tror att vi skall våga testa lite olika formationer under hela första halvan av säsongen. Det är ett sätt att öka chansen för de unga att slå igenom. Och även ett sätt att snabba på deras utveckling. För att inte tala om vilka signaler det skickar till Teden mfl.
Jag vill därför se att Ahl får några matcher med Törna och Christensen. Men kanske inte i början på säsongen utan kanske i Nov.
Sedan skulle jag vilja se Törngren och Tedenby tillsammans. Men osäker på vad för Center som skulle vara med där.
Henke67

Nästa

Återgå till HV71