Jag vill då i alla fall tro att människor kan förändras och att våra sportchefer verkligen varit noggranna.
Men vill man vara obotlig skeptiker är det förstås upp till var och en att tolka sådant man inte har någon aning om.
- Hela mitt livs cirkus och festande tog slut år 2008. Då låg jag i koma i åtta dagar. De ringde åt mina föräldrar och sade att de skulle komma och se deras son nu. Senare kanske de inte skulle ha hunnit mer. Sjukhuspersonalen kämpade. Jag kämpade. Jag återvände!
Karalahti var länge mer känd för sitt liv utanför isen, men efter att ha hamnat i koma som följd av en inflammation i bukspottskörteln blev det slut med festandet. Efter att ha fått karriären tillbaka på fötterna tack vare spel i Esbo Blues och Dynamo Minsk i KHL mötte ändå Karalahti mera motgångar.
Trots motgångarna har Karalahti lyckats ta sig tillbaka till rampljuset på idrottsliga grunder. Karalahti hörde under den gånga säsongen till Jokerits bästa spelare och vann som äldsta spelare någonsin försvararnas poängbörs i den inhemska ishockeyligan. Säsongen avslutades på bästa möjliga sätt med ishockey-VM. Nästa säsong spelar Karalahti för Jokerit i KHL.
Utdrag ur en artikel jag hittade (publicerad Juni 2014), som verkar vara skriven från ett inlägg i hans blogg http://www.jerekaralahti.com/ugh-olen-puhunut/ (enbart på finska, så ingen aning om sanningshalten i artikeln då jag inte talar det).