Tråden om #22 David Petrasek

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Tråden om #22 David Petrasek

Inläggav Pawhlen » 4 september 2012, 19:25

Tråden om #22 David Petrasek.

Härligt att du är tillbaka i JKPG igen :)
Pawhlen

Re: Tråden om #22 David Petrasek

Inläggav Sir Ward » 12 september 2012, 00:53

För några år sedan hade Hv ett match program som var nästan lika tjock som en bibel och innehöll endast 90% reklam.
Petrasek fick frågan vem som är den bästa domaren. Han svarade..
- Alla domare är lika värdelösa :lol:
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav mrcadaza » 30 september 2012, 12:52

Pawhlen skrev:Tråden om #22 David Petrasek.

Härligt att du är tillbaka i JKPG igen :)
Härligt om han börjar åtminstone likna det som vi är vana att se honom som. Klassback. Hittills så ser han vilsen och skadad ut gör på tok för mkt misstag och hans distinkta passningsspel känns lite avigt, dock så har han sin laddade bössa kvar och det gläder mig.
Kom igen nu Pettan och höj temperaturen igen och visa var skåpet ska stå!!
Davester skrev:Cred till; Sevin och mrcadaza som orkar argumentera och stå emot påhoppen när lynchmobben med sin ledare i spetsen går till attack för att de inte har förstått vad ni förstår nämligen att elitidrott går ut på att leverera resultat.

lejacques skrev:Stå på dig cadaza!
Användarvisningsbild
mrcadaza

Inläggav mrcadaza » 6 oktober 2012, 22:16

Så många som har åsikter om honom i alla möjliga trådar men som inte säger ngt rent ut här.
Så startar jag.
Våga peta Pettan nu Dahlén.
Antingen så får han vakna upp ur sin trance eller vad man ska kalla det eller så får han vakna upp petad ur truppen i en match eller två. Eller har han en skyddad plats på grund av att han heter David Petrasek?
Davester skrev:Cred till; Sevin och mrcadaza som orkar argumentera och stå emot påhoppen när lynchmobben med sin ledare i spetsen går till attack för att de inte har förstått vad ni förstår nämligen att elitidrott går ut på att leverera resultat.

Användarvisningsbild
mrcadaza

Inläggav Exhale » 8 oktober 2012, 11:44

mrcadaza skrev:Så många som har åsikter om honom i alla möjliga trådar men som inte säger ngt rent ut här.
Så startar jag.
Våga peta Pettan nu Dahlén.
Antingen så får han vakna upp ur sin trance eller vad man ska kalla det eller så får han vakna upp petad ur truppen i en match eller två. Eller har han en skyddad plats på grund av att han heter David Petrasek?

kan inte annat än hålla med! har sett tre matcher och i alla tre var det en spelare som stod ut med antalet misstag. skulle inte vara helt fel med en petning av mr 22 i mina ögon i alla fall.
Användarvisningsbild
Exhale

Inläggav Fegon_ » 8 oktober 2012, 14:13

Han har varit blek. Stundtals dålig.
Tror dock att det vore nyttigt att vaska om i PP-uppställningen och få även den att producera. Då blir den femman ett större hot och vi lär glömma bort det bleka spelet iochmed en bättre produktivitet i överläget.

Vilka som egentligen skulle vara nyttiga för Petrasek (och Davidsson) där, har jag ingen aning om. Men där ligger iallafall ett problem.
https://twitter.com/Fegonastrom, följ mig där om du känner för det.
Fegon_

Inläggav Crille » 8 oktober 2012, 19:20

Min åsikt är att om det är någon gång Petrasek ska spela så är det i pp. Bara han slutar upp med blindpassen bakom ryggen från 2009.

Petrasek måste tillbaka till grunderna. Tycker han spelar med gigantisk vattenskalle för tillfället. Verkar tro han är rätt mycket bättre än vad han är. Petrasek ska spela lagom enkelt i egen zon och använda sitt hårda och välriktade skott i PP. Nu tar han en massa felbeslut; kliver upp i banan och ger motståndare frilägen, är omständig i egen zon och han envisas med bakåtdropen trots att han gett bort pucken vid minst hälften av alla tillfällen han kört den. Alla lag i ES vet att tanken är att han ska droppa bakåt till forward med fart i PP, men det verkar vara svårt för David att förstå. Knappt femteback i nuläget...
Crille

Inläggav hokky » 8 oktober 2012, 23:02

Glöm att han petas. En assisterande kapten spelar alla matcher han kan. Vilket vi såg med Luoma ifjol.

Sen tycker jag inte att han ska petas heller då han trots allt är viktig. Han måste bara börja spela enklare.
hokky

Inläggav lejacques » 8 oktober 2012, 23:07

hokky skrev:Glöm att han petas. En assisterande kapten spelar alla matcher han kan. Vilket vi såg med Luoma ifjol.

Sen tycker jag inte att han ska petas heller då han trots allt är viktig. Han måste bara börja spela enklare.

Instämmer. Ska vi peta spelare som Petrasek och Davidsson och samtidigt hoppas att någon junior eller typ Trygg och PC ska göra det bättre. Ja, då kan vi nog redan nu ställa in oss på en kort säsong.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav mrcadaza » 8 oktober 2012, 23:11

hokky skrev:Glöm att han petas. En assisterande kapten spelar alla matcher han kan. Vilket vi såg med Luoma ifjol.

Då är han ju skyddad för att han heter David Petrasek och dessutom assisterande kapten. Så man ska kunna underprestera och ändå få massor av istid. Viktig och viktig man ska väl prestera och leverera? Hur mkt till tid ska han få? Luoma fick inte många matcher innan han petades.

Användarvisningsbild
mrcadaza

Inläggav mrcadaza » 8 oktober 2012, 23:14

lejacques skrev:

Instämmer. Ska vi peta spelare som Petrasek och Davidsson och samtidigt hoppas att någon junior eller typ Trygg och PC ska göra det bättre. Ja, då kan vi nog redan nu ställa in oss på en kort säsong.
Ska Hv inte peta spelare bara för att de har ett namn? Johan är väl ändå mer än Pettan? Johan har sin plats det vet alla men han kanske borde få nindre istid och inte alls i PP.
Men Pettan underlevererar hur mkt som helst. Ska han ändå få hoppa in som han gör utan att plockas åt sidan om inget stämmer? Apropå juniorer så är det väl frågan vad de anser att vad de själva ser att ngn underpresterar men ändå värderas högre än dom själva.
Tycker man kan ifrågasätta skarpt hans tid på isen. Och framför allt den mängd han får.

Användarvisningsbild
mrcadaza

Inläggav lejacques » 8 oktober 2012, 23:29

Ja, som svar på samtliga dina frågor.

Davidsson och Petrasek leder laget. Utan dem kan vi nog glömma SM-guld. Då får man räkna med misstag ibland. Vad gäller just Petrasek har han ju ända sedan juniortiden varit känd för att blanda och ge. Så länge han producerar och leder laget ser jag det dock inte som ett problem.

Jag tycker vi ska ha stort tålamod med våra "namn". För i slutändan är det dessa herrar som gör skillnad.

Men självklart ska deras "helighet" inte gå till överdrift. Klarar de inte av sina uppgifter får man börja titta på andra lösningar, helst externa. För som sagt. Ska vi peta Petrasek och Davidsson finns det i dagsläget inte några spelare i den egna truppen som kan fylla luckan som #22 och #76 lämnar efter sig.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Exhale » 9 oktober 2012, 00:04

lejacques skrev:Ja, som svar på samtliga dina frågor.

Davidsson och Petrasek leder laget. Utan dem kan vi nog glömma SM-guld. Då får man räkna med misstag ibland. Vad gäller just Petrasek har han ju ända sedan juniortiden varit känd för att blanda och ge. Så länge han producerar och leder laget ser jag det dock inte som ett problem.

Jag tycker vi ska ha stort tålamod med våra "namn". För i slutändan är det dessa herrar som gör skillnad.

Men självklart ska deras "helighet" inte gå till överdrift. Klarar de inte av sina uppgifter får man börja titta på andra lösningar, helst externa. För som sagt. Ska vi peta Petrasek och Davidsson finns det i dagsläget inte några spelare i den egna truppen som kan fylla luckan som #22 och #76 lämnar efter sig.

hmm.. nu hänger jag inte med helt. så du menar att i den fina form David nu är i så är de lagets bästa back? Håller definitivt Trygg högre i nuläget och en petning ner till 3-4 backparet skulle förhoppningsvis få David att tänka till och förhoppningsvis minska hans missar. Och när han visar upp ett bättre spel är han självfallet välkommen tillbaka till sin ordinarie plats.
Användarvisningsbild
Exhale

Inläggav Kakelmannen » 9 oktober 2012, 00:09

Nej petrasek lär ej bänkas då man tydligt får spela beroende på hur mycket man tjänar i lön o.s.v. detta såg vi med Louma tydligt förra säsongen. Men att Williamsson inte får speltid är ett skämt! Tror inte han skulle göra hälften så många misstag som Louma och Petrasek gör........
Kakelmannen

Inläggav lejacques » 9 oktober 2012, 00:22

Nej, jag påstår inte att Petrasek, som han spelar just nu, är lagets bästa back.

Jag anser att Petrasek är en nyckelspelare för att HV ska vinna guld.
Att hålla på och peta honom nu känns meningslöst och framför allt riskabelt med tanke på den roll han ska ha i laget. Därför tycker jag det också är betydligt mer rimligt att försöka spela honom i form, än vad det är att ge speltid till en norrman med utgående kontrakt.

Vad gäller just Trygg och till exempel Luoma kan de gärna bänkas eller petas till förmån för billigare arbetskraft (läs: Williamsson och Engsund).

HV står inte och faller med den typen av breddspelare. Faller gör vi utan Petrasek. Tungt.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav ateisten » 9 oktober 2012, 15:02

lejacques skrev:Nej, jag påstår inte att Petrasek, som han spelar just nu, är lagets bästa back.
Jag anser att Petrasek är en nyckelspelare för att HV ska vinna guld.
Att hålla på och peta honom nu känns meningslöst och framför allt riskabelt med tanke på den roll han ska ha i laget. Därför tycker jag det också är betydligt mer rimligt att försöka spela honom i form, än vad det är att ge speltid till en norrman med utgående kontrakt.
Vad gäller just Trygg och till exempel Luoma kan de gärna bänkas eller petas till förmån för billigare arbetskraft (läs: Williamsson och Engsund).
HV står inte och faller med den typen av breddspelare. Faller gör vi utan Petrasek. Tungt.

Ursäkta, men vad menar du med "till förmån av billigare arbetskraft"? Om det ska bli "billigare arbetskraft" så duger det inte med petning eller att bänkas, sparken är det effektivaste. Är det de du vill till förmån för Williamsson och Engsund?

Jag kan inte se nått nytt i Pettans spelstil som kan påverka hans status. Han har slarvat mycket med indianare, tappa puck på blå, klumpiga beslut osv och är ingen nyhet sen tidigare säsonger. Det som jag tänker på är att folk ser blint på hans toppnotering från 2010 och tänker att han pga det inte spelade på samma sätt då som nu. Nu så är han inte lika effektiv framåt, men då ska nämnas att vårt fruktade PP finns inte längre såklart.
Det jag dock vill se är samma glöd som i hans intervju på festen efter senaste guldet (om ni kom ihåg det), då han sa att han hade total fokus för att bli bättre och spelade som om det va sin sista match i HV-tröjan. Den Pettan vill jag se, inte den relativt nöjda som jag tycker att han framstår som nu.
Pettan liksom Davidsson är nyckelspelare i laget men inte på samma sätt som förut nu när vi har så många profiler som visar framfötterna på isen för rollen som i Wesslau, Fernholm, M Karlsson och Krog.
Utan dom här nämnda så skulle vi likväl kunna va i botten oavs bra ledarskap av Kaptenen och Pettan.
...15.48 LINDBOOOM AVGÖR!!! :D
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav lejacques » 9 oktober 2012, 15:40

Skulle alla tänka som många här på forumet skulle HV snart vara en främlingslegion i likhet med MODO.
Gemensamt för de lag som vunnit SM de senaste 10-15 åren är att de alla haft en framgångsrik kärna bestående av egna produkter som brinner för klubben.

Fälth, Wesslau och Nilson är alla fina värvningar som redan tagit ett stort ansvar i laget. I slutändan tror jag dock inte de är lika villiga att offra en högerhand för ett SM-guld, som #22. Eller jo. Kanske ett SM-guld. Men inte för ett guld med just HV. Där har du en viss skillnad.

Liv var den ultimata spelaren för att han var en supporter. Han tog förlusterna personligt, precis som jag tror att även Pettan och Snöret gör. Det är just det som gör sådana här spelare så unika och ovärderliga i en hockeyvärld där det blir allt vanligare att byta klubb, ungefär som en annan byter tandborste.

Angående Trygg skulle jag inte ha några problem med att han försvann, förutsatt nu det fanns någon klubb som är beredd att ta över kontraktet. Han gör som sagt ingen skillnad.

För oavsett formsvackor och annat kommer Trygg aldrig att vara en bättre HV-spelare än David Petrasek.
Senast redigerad av lejacques 9 oktober 2012, 15:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Fegon_ » 9 oktober 2012, 15:51

Blunda inte för betydelsen av ledarskapet hos Petrasek och Davidsson. Oavsett hur bra vissa nya spelare är just nu, så har dom inte ledarskapet. Man tillför inte enbart i siffror i laget. Petrasek (och Davidsson) ÄR Hv71 för hela laget, för varje juniorlag, för hela staden och övriga landet. Det är spelare som inte en ens en trettiopoängsjunior kan matcha. Det är spelare som ska ställa till det jävligt mycket under väldigt lång tid för att dom ska ställas utanför truppen och ersättas med någon annan. Och det ska egentligen behövas ännu mer för att supportrar ska vilja ersätta dom.

Gnällspikar
https://twitter.com/Fegonastrom, följ mig där om du känner för det.
Fegon_

Inläggav dekman » 9 oktober 2012, 15:59

Kloka ord, lejacques. Dock med en viss modifikation - jag tror inte att det är absolut nödvändigt att kärnan faktiskt är "egna produkter", man kan få den inställningen och det hjärtat även om man kommer utifrån - handlar nog om en kombination av hur man är som person, vilken lojalitet man känner, hur länge man har spelat i klubben etc.

I HV var t.ex inte Pelle G egen produkt - även han kom hit som ung. Eller för att ta hatlaget FBK som exempel, Jörgen Jönsson ÄR i mångt och mycket Färjestad - detta trots att han spelade i Rögle tills han var 22-23.

Så min poäng är - en spelares geografisk ursprung, moderklubb etc är inte avgörande för om en spelare är beredda att offra sin högra hand för guld med klubben - så jag tror inte vi ska stirra oss blinda på det. Jag tror säkert det kan finnas utomsocknes spelare i dagens HV som har förutsättningar för att bli lika mycket HV-spelare som de med rötterna i Rosenlundshallen.

Dock så vill jag förtydliga att detta inte innebär att jag vill se en främlingslegion i HV, tvärtom.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav lejacques » 9 oktober 2012, 16:05

Dekman: instämmer. "Gemensamt för de lag som vunnit SM de senaste 10-15 åren är att de alla haft en framgångsrik kärna bestående av egna produkter OCH SPELARE som brinner för klubben."

Då fångar vi in spelare som Pelle G, Jönsson, Kallio m.fl.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Pawhlen » 9 oktober 2012, 16:11

lejacques skrev:Dekman: instämmer. "Gemensamt för de lag som vunnit SM de senaste 10-15 åren är att de alla haft en framgångsrik kärna bestående av egna produkter OCH SPELARE som brinner för klubben."

Andreas Falk och Oscar Sundh skulle kunn ansluta sig till den skaran eller?
Pawhlen

Inläggav hokky » 9 oktober 2012, 17:23

Du har så rätt i det du skriver Lejacques!

Cadaza: Luoma petades direkt i år nästan. Förra året petades han inte en gång. Förra året var han assisterande kapten, det är han inte i år. Samband?

DAvid Petrasek är mycket viktigare för vårt lag än tex Mats Trygg. Trygg bidrar inte med alls lika mycket spetskvalitet som Trygg gör. Det är fakta. Dessutom har David ett stort hjärta för klubben och kommer definitivt inte acceptera det spel han har nu när matcherna börjar gälla mer framöver.
hokky

Inläggav mrcadaza » 9 oktober 2012, 18:19

Fegon_ skrev:Blunda inte för betydelsen av ledarskapet hos Petrasek och Davidsson. Oavsett hur bra vissa nya spelare är just nu, så har dom inte ledarskapet. Man tillför inte enbart i siffror i laget. Petrasek (och Davidsson) ÄR Hv71 för hela laget, för varje juniorlag, för hela staden och övriga landet. Det är spelare som inte en ens en trettiopoängsjunior kan matcha. Det är spelare som ska ställa till det jävligt mycket under väldigt lång tid för att dom ska ställas utanför truppen och ersättas med någon annan. Och det ska egentligen behövas ännu mer för att supportrar ska vilja ersätta dom.

Gnällspikar
ja gnälla måste man få göra men en ledare kan man vara även inne i båset. Ledarskapet är inte lika starkt som förr. Ja Johan är betydligt mer ledare än vad David är. Man känner ju av vibbarna här att det är som att prata om Påven i katolska sammanhang. Man pratar inte om honom. Framför allt så pratar man inte illa om honom för det är våran ledare. Faktum kvartsår med den ideologin att vissa spelare ska ej petas att de är ikonskyddade p.g,a gamla meriter och att de anses vara för viktiga som ledare.

Användarvisningsbild
mrcadaza

Inläggav mrcadaza » 9 oktober 2012, 18:26

lejacques skrev:Skulle alla tänka som många här på forumet skulle HV snart vara en främlingslegion i likhet med MODO.
Gemensamt för de lag som vunnit SM de senaste 10-15 åren är att de alla haft en framgångsrik kärna bestående av egna produkter som brinner för klubben.

Fälth, Wesslau och Nilson är alla fina värvningar som redan tagit ett stort ansvar i laget. I slutändan tror jag dock inte de är lika villiga att offra en högerhand för ett SM-guld, som #22. Eller jo. Kanske ett SM-guld. Men inte för ett guld med just HV. Där har du en viss skillnad.

Liv var den ultimata spelaren för att han var en supporter. Han tog förlusterna personligt, precis som jag tror att även Pettan och Snöret gör. Det är just det som gör sådana här spelare så unika och ovärderliga i en hockeyvärld där det blir allt vanligare att byta klubb, ungefär som en annan byter tandborste.

Angående Trygg skulle jag inte ha några problem med att han försvann, förutsatt nu det fanns någon klubb som är beredd att ta över kontraktet. Han gör som sagt ingen skillnad.

För oavsett formsvackor och annat kommer Trygg aldrig att vara en bättre HV-spelare än David Petrasek.
Främlingslegion? Ja vi har väl många främlingar i vår truppockså och har haft genom åren? Att offra sin hand ja det kanske inte Trygg kan göra för det är väl inte hans sätt att agera inom ishockeyn? Jag tror och hoppas fortfarande att Pettan får spelet att fungera för hittills har det rent ut sagt varit kasst. Vad behövs då? Ska han spela all den tid han får? Jag tycker faktiskt inte det. Minska tiden. Peta homom inte men ta bort tid för levererar han inte mer så är han bara en blytung sten i vägen. Och det måste han ju själv känna. Han kan ju inte vara nöjd alls.

Användarvisningsbild
mrcadaza

Inläggav mrcadaza » 9 oktober 2012, 18:28

hokky skrev:Du har så rätt i det du skriver Lejacques!

Cadaza: Luoma petades direkt i år nästan. Förra året petades han inte en gång. Förra året var han assisterande kapten, det är han inte i år. Samband?

DAvid Petrasek är mycket viktigare för vårt lag än tex Mats Trygg. Trygg bidrar inte med alls lika mycket spetskvalitet som Trygg gör. Det är fakta. Dessutom har David ett stort hjärta för klubben och kommer definitivt inte acceptera det spel han har nu när matcherna börjar gälla mer framöver.
Luoma petades efter några matcher och det var på tiden. Han skulle bänkats redan förra säsongen. Assisterand kapten? Ja om det var det som hindrades då ja jag vet inte men löjligt i så fall att man skyddas av rollspel.
Trygg och Petrasek kan ju inte jämföras. 2 helt olika backtyper. Petrasek brinner självklart mer för HV. SKAM vore väl annars. Men man kan ju inte bara brinna. Risken är att man brinner upp om man inte levererar!!

Användarvisningsbild
mrcadaza

Inläggav nocharity » 10 oktober 2012, 12:56

lejacques skrev:Dekman: instämmer. "Gemensamt för de lag som vunnit SM de senaste 10-15 åren är att de alla haft en framgångsrik kärna bestående av egna produkter OCH SPELARE som brinner för klubben."

haha förlåt om jag är petig här men att citera sig själv och sedan ändra utgångsinlägget?

"Gemensamt för de lag som vunnit SM de senaste 10-15 åren är att de alla haft en framgångsrik kärna bestående av egna produkter som brinner för klubben. " :geek:
nocharity

Inläggav lejacques » 11 oktober 2012, 11:52

Ja, nu är du petig. Men ibland är det inte alltid lätt. Kanske skulle ha låtit bli att använda citationstecken för att undvika missförstånd. För nu handlade det inte om att citera mig själv. Då hade jag använt citatknappen. Utifrån dekmans svar ville jag omformulera meningen så att det skulle fånga in spelare som inte är egna produkter, men ändå brinner för klubben.

Borde kanske ha varit ännu mer tydlig och formulerat mig på följande sätt:

"Om vi ändrar meningen till: Gemensamt för de lag[...] "
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Exhale » 11 oktober 2012, 12:34

hokky skrev:Dessutom har David ett stort hjärta för klubben och kommer definitivt inte acceptera det spel han har nu när matcherna börjar gälla mer framöver.

hmm.. är det inte just sådant spel som visar på att hjärtat inte klappar lika hårt som det en gång gjorde? om en spelare bara kan tända till och höja sitt spel i slutet av säsongen är det väl snarast ett täcken på en falnad glöd. Nä någon form av åtgärd från Dahlén skulle verkligen vara på sin plats, dels som markering men framför allt som bränsle och energi åt resten av laget. (färre misstag = mer energi!)
Användarvisningsbild
Exhale

Inläggav nocharity » 11 oktober 2012, 12:36

lejacques skrev:Ja, nu är du petig. Men ibland är det inte alltid lätt. Kanske skulle ha låtit bli att använda citationstecken för att undvika missförstånd. För nu handlade det inte om att citera mig själv. Då hade jag använt citatknappen. Utifrån dekmans svar ville jag omformulera meningen så att det skulle fånga in spelare som inte är egna produkter, men ändå brinner för klubben.

Borde kanske ha varit ännu mer tydlig och formulerat mig på följande sätt:

"Om vi ändrar meningen till: Gemensamt för de lag[...] "

Ville bara göra en "ledin" och sticka lite i dina ögon! ;)
Förstod vad du menade, ett vädligt färskt exempel är väl Jukka Voutilainen. För 2 säsonger sedan skulle nog många hålla med om att han var en av dom som ledde laget och kanske lika juten i truppen som Davidsson, Liket mfl.. Men det visade sig ju att hans låga slocknade tillslut och försvann från HV71.. Man kan nog aldrig riktigt jämföra så gott som "infödda" HV-iter motspelare som tillkommna runt junior-senior.. Givetvis finns det alltid undantagsexempel..
nocharity

Inläggav Joachim943 » 14 oktober 2012, 19:31

Pettan missar matcherna mot Frölunda och FBK p.g.a ryggskott. Har han mörkat det för Dahlén vilket ha lett till att han inte har presterat 100?

Källa: https://twitter.com/DanielHultqvist
Användarvisningsbild
Joachim943

Nästa

Återgå till HV71 - Spelare och tränare