Tråden om #76 Johan Davidsson

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om #76 Johan Davidsson

Inläggav dekman » 23 oktober 2013, 17:34

tommy1985a skrev:Fan, tror inte det är bra för Davidsson det här, Han har sagt att han inte ska tvinga ut sig på is för tidigt, Men jag tror att han skiter i det nu med sitt stora Hvhjärta och försöker göra comeback trots att allt antagligen inte är helt eller gör ont som fan.

Men snälla, läs artikeln på Expressen:
"Laget hade en frivillig träning på is och jag tänkte att det skulle vara kul att få skjuta på en målvakt någon jäkla gång."

"Kan du trampa till riktigt och belasta knät nu?

– Det var väl därför jag var med nu, för att på en sån här typ av träning så blir det inte så mycket trampa till direkt. Jag kan ta mig framåt men det är en lång bit kvar innan jag kan spela elitseriehockey igen. Det var väldigt roligt."

Det var ju inte direkt så att han deltog fullt ut i en träning, utan var bara ute och kände lite på det.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Pawhlen » 11 november 2013, 21:01

http://bloggar.aftonbladet.se/hockeyblo ... ta-sasong/

Inget spel denna säsong förmodligen men nästa?
Pawhlen

Inläggav Izon » 25 februari 2014, 13:17

Enligt Hultqvist på twitter så kan Davidsson nu träna på is utan att känna smärta efter träningarna.
Detta är ett glädjande framsteg

http://www.jnytt.se/johan-davidsson-mot ... teg-framat

Står det också om det
"Det var getingar ta mig fan över hela Sverige"
Användarvisningsbild
Izon

Inläggav tommy1985a » 26 februari 2014, 02:14

Får hoppas att det håller i sig nu då :) Att han inte börjar känna av skadan igen alltså. Tyvärr så verkar det ju alltid vara så med gamla skador att dom aldrig riktigt läks och minsta lilla så får man tillbaka känningar igen, och lite till så brister dom igen. Får hoppas att det går så bra som möjligt för Kung Davidsson så man kanske får se honom nästa säsong med nya HV71 :)
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav mrcadaza » 26 februari 2014, 14:59

Lyssnar man på vad Davidsson säger så är denna säsongen inte att tänka på då han har en bra bit kvar som han säger. Kanske lite spel kommande säsong hoppas han på, men även där så säger han ju i sina ordval att det blir kanske inte en hel säsong då han behöver rehab. Sen ska väl fru Fortuna och Houdini och mer därtill lyckats mixa att han ska kunna va spelbar säsongen efter nästa.
Davester skrev:Cred till; Sevin och mrcadaza som orkar argumentera och stå emot påhoppen när lynchmobben med sin ledare i spetsen går till attack för att de inte har förstått vad ni förstår nämligen att elitidrott går ut på att leverera resultat.

lejacques skrev:Stå på dig cadaza!
Användarvisningsbild
mrcadaza

Inläggav Simon » 12 april 2014, 18:09

Tycker det är hög tid med en intervju med Johan Davidsson i HVTV nu om hur det egentligen står till.
Rätta mig om jag har fel men var det inte tänkt att han skulle gjort comeback i slutet av säsongen, inget hände och ingen information. Fokuset har legat istället på just laget HV71 och tagits ifrån hur Johans karriär kommer att fortgå/avslutas vilket är iofs en positiv sak då han kunnat rehaba i lugn och ro, men det har dröjt väldigt länge nu och jag skulle gärna vilja ha ett avslut i denna frågan nu. Vara eller icke vara? Han spelade inte 1 minut förra säsongen, vart är det som gör då att han kommer att spela 1 minut denna kommande?
Jag glömmer dig aldrig Stefan - 1. Liv
Användarvisningsbild
Simon

Inläggav tommy1985a » 13 april 2014, 12:15

Simon skrev:Tycker det är hög tid med en intervju med Johan Davidsson i HVTV nu om hur det egentligen står till.
Rätta mig om jag har fel men var det inte tänkt att han skulle gjort comeback i slutet av säsongen, inget hände och ingen information. Fokuset har legat istället på just laget HV71 och tagits ifrån hur Johans karriär kommer att fortgå/avslutas vilket är iofs en positiv sak då han kunnat rehaba i lugn och ro, men det har dröjt väldigt länge nu och jag skulle gärna vilja ha ett avslut i denna frågan nu. Vara eller icke vara? Han spelade inte 1 minut förra säsongen, vart är det som gör då att han kommer att spela 1 minut denna kommande?

Senast man hörde honom snackade han om att eventuellt i slutet på nästa säsong har jag fått för mig. Denna säsong som var är jag ganska övertygad om att han dementerade ganska hårt.

Om man ska tro min dröm så kommer han spela första matchen, Sen om det var i Europen Trophy eller SHL vet jag inte, Man har var inne då HV71 gjorde 1-0. Lets hoppas att det var en sanndröm.
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav tommy1985a » 13 april 2014, 12:38

http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... na-ar-sma/

Enligt den här artikeln låter det ju inte som om vi kommer få se honom speciellt länge på is om det nu håller innan det tar stopp. Hockey är ju en fysisk sport och om knäet är så pass sargat att det inte finns något brosk kvar som tar smällarna som man råkar ut för ofta i hockey. Första smällen så är det kört sen känns det som :( Eller är jag fel ute?

Nån som är expert på knäskador och brosk? Om han inte har något brosk kvar kan väl knäet aldrig läka ihop? Så varför tränar han ens då? Försöker han träna fram mer brosk? fattar inget. Vänligen förklara någon :)
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Izon » 13 april 2014, 13:18

Dock 'r den artikeln från september 2013. Mycket har hänt sedan dess
"Det var getingar ta mig fan över hela Sverige"
Användarvisningsbild
Izon

Inläggav Ingeville » 15 april 2014, 12:38

tommy1985a skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/davidsson-jag-vet-att-chanserna-ar-sma/

Enligt den här artikeln låter det ju inte som om vi kommer få se honom speciellt länge på is om det nu håller innan det tar stopp. Hockey är ju en fysisk sport och om knäet är så pass sargat att det inte finns något brosk kvar som tar smällarna som man råkar ut för ofta i hockey. Första smällen så är det kört sen känns det som :( Eller är jag fel ute?

Nån som är expert på knäskador och brosk? Om han inte har något brosk kvar kan väl knäet aldrig läka ihop? Så varför tränar han ens då? Försöker han träna fram mer brosk? fattar inget. Vänligen förklara någon :)

Du är lite fel ute om brosk.
Brosk är den gråa hinnan du ser när du ex bryter isär t ex ett kycklingben. Detta nöts ner med åren och som 60 åring har man normalt på en skala på fem, 2-3. Om detta slits ut helt så ledar knäet ben mot ben. Då måste man sätta in ett plast/ metallknä.
På båda sidor sitter meniskerna, Dessa skadas ofta vid idrottsutövning och i tungt arbete. Dessa kan man "ansa till" via artoskopi. Detta har jag själv gjort och sett operationen i tv samtidigt. Förr tog man bort dom helt och då skadades brosket fortare.
Det läkarna och sjukgymnasterna rekommenderar idag är träning för att stärka muskler och ledband runt knäet. Det är det som håller ihop allt annars kan leden vika sig åt vilket håll som helst i princip.
JD tränar nog upp detta då brosket inte går att träna upp, men i samband med träning håller sig brosket smörjat och mjukt vilket är viktigt.
I många fall håller inte knäet för en så hårdbelastning efter det har varit svårt skadat. Det man uppnår är normalt liv där man inte överanstränger sig. Det går inte att ta spruta för smärtan för då känner man inte att skadan förvärras.
Hoppas det är svar till dig från en som opererat båda knäna men kan dansa, spela innebandy för motions skull men jag tror inte att JD spelar i elitserien mer. Det skulle medföra att han får problem i vardagslivet med daglig smärta till operation med ny knäled.
Ingeville

Inläggav tommy1985a » 15 april 2014, 17:19

Ingeville skrev:
tommy1985a skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/davidsson-jag-vet-att-chanserna-ar-sma/

Du är lite fel ute om brosk.
Brosk är den gråa hinnan du ser när du ex bryter isär t ex ett kycklingben. Detta nöts ner med åren och som 60 åring har man normalt på en skala på fem, 2-3. Om detta slits ut helt så ledar knäet ben mot ben. Då måste man sätta in ett plast/ metallknä.
På båda sidor sitter meniskerna, Dessa skadas ofta vid idrottsutövning och i tungt arbete. Dessa kan man "ansa till" via artoskopi. Detta har jag själv gjort och sett operationen i tv samtidigt. Förr tog man bort dom helt och då skadades brosket fortare.
Det läkarna och sjukgymnasterna rekommenderar idag är träning för att stärka muskler och ledband runt knäet. Det är det som håller ihop allt annars kan leden vika sig åt vilket håll som helst i princip.
JD tränar nog upp detta då brosket inte går att träna upp, men i samband med träning håller sig brosket smörjat och mjukt vilket är viktigt.
I många fall håller inte knäet för en så hårdbelastning efter det har varit svårt skadat. Det man uppnår är normalt liv där man inte överanstränger sig. Det går inte att ta spruta för smärtan för då känner man inte att skadan förvärras.
Hoppas det är svar till dig från en som opererat båda knäna men kan dansa, spela innebandy för motions skull men jag tror inte att JD spelar i elitserien mer. Det skulle medföra att han får problem i vardagslivet med daglig smärta till operation med ny knäled.

Ok, verkar invecklat, Men vad är inte det i kroppen :) Så du menar att du inte tror att han vill utsätta sig för att spela mer hockey p.g.a att det kommer förvärras och han får problem i dagliga livet efter hockeyn? Chansen att han blir bättre med broskbiten är med andra ord obefintlig som jag tolkade det då och då lär han troligtvis inte vilja slita mer än tills det börjar göra ont igen kanske som jag misstänkte. Jag gissar på att han går på is i mitten av nästa säsong och kör ett par matcher och sen tar det nog slut :(
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav kallejy » 16 april 2014, 13:15

Davidsson går in som assisterande sportchef till Johan Hult enligt Uffe Bodin på hockeysverige.se. Visserligen bara ett rykte men han känns trovärdig.

http://www.hockeysverige.se/uffe-bodin/2014/04/16/har-ar-hv71s-nya-organisation/
kallejy

Inläggav PapaEmeritus » 16 april 2014, 13:42

Upp i taket med #76. Johan Davidsson, en av svensk hockeys största. Tack för allt!
Senast redigerad av PapaEmeritus 16 april 2014, 15:08, redigerad totalt 1 gång.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav didotto » 16 april 2014, 13:48

Tack för allt! Bästa spelaren i HV71´s historia och det är otroligt bra att han finns med i klubbens framtid, även om den inte är på isen.

Bra lösning!
Sprider rykten på twitter under namnet didotto1.
didotto

Inläggav hammare7 » 16 april 2014, 13:49

Tack för allt på isen Johan, nummer 76 kommer garanterat hängas upp nästa år
hammare7

Inläggav Lux » 16 april 2014, 13:49

Sitter här på jobbet och blir tårögd. Tack för allt KUNG JOHAN!
Användarvisningsbild
Lux

Inläggav Diabolics » 16 april 2014, 14:06

Tack för allt... å då menar jag allt.

Finns inget eller ingen som betytt lika mycket för mig i HV som du Johan.

Hoppas att storheten som spelare och person kan translateras in i den nya rollen. Om den gör det så kommer det gå bra för HV.

... puh....
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav MrSimonA » 16 april 2014, 14:09

TACK ! Jag kan knappt säga mycket mer, du har betytt allt för den här klubben.

Kung Johan!
Användarvisningsbild
MrSimonA

Inläggav Atte » 16 april 2014, 14:21

Även att man visste att Johans spelarkarriär var nära slutet känns det ändå så jävliga tomt!!!! Men självklart....Lycka till i din nya roll i klubben Johan och Tack För Allt!!!! #76
Under samma fana förenade vi stå!!!!
Användarvisningsbild
Atte

Inläggav frippe-borås » 16 april 2014, 14:25

Störst genom alla tider #76#
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav FirstSwitch » 16 april 2014, 14:31

Hoppas på en lång hyllningsvideo från HVTV
edit: https://www.youtube.com/watch?v=4lyeVUIRPus
FirstSwitch

Inläggav Crazy » 16 april 2014, 14:45

Jag får också rysningar i kroppen när jag tänker på Johan "kapten" Davidsson. Har är för mig den bästa spelaren som spelat i HV och med det menar jag under en lång tid producerat och bidragit både på och utanför isen. Jag har även jag en tår i ögat när jag tänker på att Davidsson inte kommer att spela mer hockey för HV 71 och för mig är det SJÄLVKLART att hans tröja ska hissas, annars byter jag ta mig fan klubb!!! Frågan är bara till vilken ;)
Crazy

Inläggav NevaZ » 16 april 2014, 14:58

Ruskigt fint med Davidsson och Liv jämte varandra :)
NevaZ

Inläggav Lindblad » 16 april 2014, 15:19

Bästa HV-spelaren genom alla tider, och även min personliga favoritspelare. Ett föredöme på och utanför isen. Gav alltid 100%, en klockren lagkapten och en av få spelare som gav intressanta och givande intervjuer. Och hans sätt att transportera pucken från egen zon och över offensiv blå var han ensam om i hela ligan.

Hoppas att "Vi älskar Johan" ekar högre än någonsin när han får tröjan upphissad i taket.
Lindblad

Inläggav Iman » 16 april 2014, 15:20

Stefan Liv och Johan Davidsson.
För mig är dessa två HV's absolut bästa spelare genom tiderna. Känns rörande att deras tröjor kommer hänga bredvid varandra i taket.
Tack för allt KAPTEN Davidsson!
Användarvisningsbild
Iman

Inläggav dekman » 16 april 2014, 15:26

Det är få spelare överhuvudtaget i Elitseriens historia som betytt mer för sin klubb än Johan Davidsson. En av de största kulturbärarna någonsin inom svensk ishockey skulle jag säga. Sorgligt att han måste sluta, men samtidigt full förståelse för beslutet. Känns ändå fantastiskt att han stannar i föreningen.

Att #76 ska upp i taket kommer det inte ens bli någon diskussion om. För egen del hade jag gärna sett att man pensionerar kaptensrollen också. Johan är evig kapten och i framtiden spelar man med tre A istället för två A och en C ;)
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Regnet » 16 april 2014, 15:28

Ja, shit det här kommer att ta ett tag att smälta. Min allra största idol här i livet, Guden Davidsson lägger skridskorna på hyllan. Man kan knappt prata om vad han har betytt för Hv för han är Mr Hv! Allt annat har sagts redan många gånger.... Synd att han inte kunde göra en Selänne och komma tillbaka bara. Nu ska han upp i taket och sen hyllas så in i...!!

Haha, Evig kapten, vi är väll inte nordkorea heller ;)
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav jesper_50 » 16 april 2014, 15:33

Den bästa spelaren någonsin i HV71 enligt mig. Tillsammans med Stefan Liv den största personligheten & ett föredöme för hur man ska bete sig som lagkapten. Ingen kommer någonsin överglänsa dig i kaptensrollen.

Jag har följt Johan sen första HV matchen & det känns väldigt vemodigt att resan är slut!
Vilka år det har varit & vilka ögonblick du har bjudit på.

TACK JOHAN FÖR SHOWEN!
*du kommer alltid vara nr1*
jesper_50

Inläggav Diabolics » 16 april 2014, 15:37

dekman skrev:För egen del hade jag gärna sett att man pensionerar kaptensrollen också. Johan är evig kapten och i framtiden spelar man med tre A istället för två A och en C ;)

Mycket bra ide :D

Det blir lite miljöpartiet möter nordkorea i ledarstil!

.... fast å andra sidan kan vi aldrig mer ha en förstemålvakt i HV heller då. Den platsen är ju för alltid Liv's.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav moncalisa » 16 april 2014, 16:08

Så otroligt vemodigt det känns idag! Tack för allt du betytt för HV71 - laget i ditt hjärta.

Johan "Kungen" Davidsson - Älskad av oss HV-fans - respekterad och omtyckt av alla.
moncalisa

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 - Spelare och tränare