tommy1985a skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/davidsson-jag-vet-att-chanserna-ar-sma/
Enligt den här artikeln låter det ju inte som om vi kommer få se honom speciellt länge på is om det nu håller innan det tar stopp. Hockey är ju en fysisk sport och om knäet är så pass sargat att det inte finns något brosk kvar som tar smällarna som man råkar ut för ofta i hockey. Första smällen så är det kört sen känns det som

Eller är jag fel ute?
Nån som är expert på knäskador och brosk? Om han inte har något brosk kvar kan väl knäet aldrig läka ihop? Så varför tränar han ens då? Försöker han träna fram mer brosk? fattar inget. Vänligen förklara någon

Du är lite fel ute om brosk.
Brosk är den gråa hinnan du ser när du ex bryter isär t ex ett kycklingben. Detta nöts ner med åren och som 60 åring har man normalt på en skala på fem, 2-3. Om detta slits ut helt så ledar knäet ben mot ben. Då måste man sätta in ett plast/ metallknä.
På båda sidor sitter meniskerna, Dessa skadas ofta vid idrottsutövning och i tungt arbete. Dessa kan man "ansa till" via artoskopi. Detta har jag själv gjort och sett operationen i tv samtidigt. Förr tog man bort dom helt och då skadades brosket fortare.
Det läkarna och sjukgymnasterna rekommenderar idag är träning för att stärka muskler och ledband runt knäet. Det är det som håller ihop allt annars kan leden vika sig åt vilket håll som helst i princip.
JD tränar nog upp detta då brosket inte går att träna upp, men i samband med träning håller sig brosket smörjat och mjukt vilket är viktigt.
I många fall håller inte knäet för en så hårdbelastning efter det har varit svårt skadat. Det man uppnår är normalt liv där man inte överanstränger sig. Det går inte att ta spruta för smärtan för då känner man inte att skadan förvärras.
Hoppas det är svar till dig från en som opererat båda knäna men kan dansa, spela innebandy för motions skull men jag tror inte att JD spelar i elitserien mer. Det skulle medföra att han får problem i vardagslivet med daglig smärta till operation med ny knäled.