Omgång 8: HV71 - Frölunda HC

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 8: HV71 - Frölunda HC

Inläggav Mgsson » 2 oktober 2012, 22:17

Väl genomförd match måste jag säga. Tycker HV71 spelade bra hockey 60 minuter idag med, trots att de blev lite väl defensiva och tillbakadragna stundtals i sista perioden. Viktigt mål för Patrik Carlsson och även viktigt att Johan Davidsson fick göra mål idag.

+++ Patrik Carlsson - Mycket slit och hårt jobb matchen igenom både i defensivt samt offensivt. Jobbig att möta hela banan. En av de bättre idag enligt mig.

++ Gustaf Wesslau - Många bra räddningar idag, stabil som vanligt. Otroligt viktig.

+ Jesper Fasth - Imponerar stort på mig. Kommer växa ju längre tiden går. Hans fart och teknik är riktigt bra.

Tror inte att det var något större anmärkningsbart som var dåligt idag sett till helheten. Slarviga byten stundtals men annars så var det väl genomfört. Serieledning nu, underbart! :)
Sluta särskriv HV71, tack.
Mgsson

Inläggav hammare7 » 2 oktober 2012, 22:55

Louma skall ha ett pluss idag, han var bra idag. Hans assist var bra.

Sen pluss till Carlsson o fasth.

Litet minus till Fernholm dag som inte hade sin bästa dag, han trodde på sig själv lite för mycket o fick övermod i def arbetet ibland
hammare7

Inläggav Iman » 2 oktober 2012, 23:04

Klockan är nu 23:03 och ännu ingen highlight-video från matchen! SUCK!

EDIT: nu kom den! Fram med chips-skålen!! :D
Senast redigerad av Iman 2 oktober 2012, 23:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Iman

Inläggav frederic » 2 oktober 2012, 23:09

Det slog mig just; vi drog bara på oss två utvisningar idag, båda(!) för för många spelare på banan. Rekord?! :shock:
Användarvisningsbild
frederic

Inläggav mrcadaza » 2 oktober 2012, 23:25

sir Ward skrev:Fick in min önskan. #76 fick ÄNTLIGEN göra mål, ett ganska svårt oxå :D
ja det är ju det svåraste målet att göra. Slå in den i tom kasse. ;)
Hur som haver en bra match, Synd bara att det på nytt inte nollan kan hållas med ett insläppt mål i sista.
4-1 är helt ok och laget spelade bra.
Davester skrev:Cred till; Sevin och mrcadaza som orkar argumentera och stå emot påhoppen när lynchmobben med sin ledare i spetsen går till attack för att de inte har förstått vad ni förstår nämligen att elitidrott går ut på att leverera resultat.

lejacques skrev:Stå på dig cadaza!
Användarvisningsbild
mrcadaza

Inläggav karle » 3 oktober 2012, 06:05

frederic skrev:Det slog mig just; vi drog bara på oss två utvisningar idag, båda(!) för för många spelare på banan. Rekord?! :shock:

Jo, det känns som att det borde vara någon form av rekord. Speciellt för hv som brukar få ett gäng utvisningar mot sig per match :)
karle

Inläggav Crazy » 3 oktober 2012, 07:34

Davidsson kommer inte göra några ass om hans lagkompisar missar de lägen han ger dem, i går var det t.ex lägen där det absolut borde blivit mål på Kaptens passiningar så vi ska nog dra ner förväntningarna lite på hans poängskörd i år och se det som att når han upp i 30p så ska vi vara nöjda.
Crazy

Inläggav Lux » 3 oktober 2012, 09:55

Som sagt så åkte HV bara på två utvisningar pga för många spelare på isen.

Det intressanta som hände vid den första utvisningen är att Dahlen direkt pekade på att Rakhshani skulle sätta sig i utvisningsbåset då det var han som drog ut på sitt byte och inte bytte i rätt läge, vilket resulterade i att det blev lite rörigt när de skulle byta.

Ledin fick sitta av den andra men där vet jag inte om det var hans fel.

Viktigt att Dahlen inte särbehandlar spelarna. Jag blev faktiskt väldigt positivt överraskad när jag såg Dahlen peka på Rakhshani.
Användarvisningsbild
Lux

Inläggav Henning » 3 oktober 2012, 10:16

Lux skrev:Som sagt så åkte HV bara på två utvisningar pga för många spelare på isen.

Det intressanta som hände vid den första utvisningen är att Dahlen direkt pekade på att Rakhshani skulle sätta sig i utvisningsbåset då det var han som drog ut på sitt byte och inte bytte i rätt läge, vilket resulterade i att det blev lite rörigt när de skulle byta.

Ledin fick sitta av den andra men där vet jag inte om det var hans fel.

Viktigt att Dahlen inte särbehandlar spelarna. Jag blev faktiskt väldigt positivt överraskad när jag såg Dahlen peka på Rakhshani.

Vi satt och diskuterade regeln för hur man väljer vem som ska sitta vid lagstraff.

Om jag förstått rätt så måste en av spelarna som var på isen sitta av straffet, man får alltså inte välja vem man vill. Däremot får man välja vem man vill av de som var på isen? Vare sig det var dennes fel eller inte.

I Rakhshanis fall så har du rätt i att han inte bytte i rätt tillfälle vilket gjorde att det blev rörigt, och därmed helt rätt att han fick sitta av det.

I Ledins fall däremot så uppfattade jag situationen som att Fasth (som var rejält trött efter ett slitsamt byte) var på väg att byta med Sundh samtidigt som pucken var påväg mot dom. Sundh tog emot pucken innan Fasth hann vidröra sargen. Vem som gjorde fel i det läget är svårare att säga. Däremot fick ju Ledin sitta av som jag uppfattade det inte var involverad i incidenten alls.

I det senare fallet tror jag snarare Dahlén var "smart" och ställde ut en spelare som inte används nämnvärt i BP och som dessutom har en sportslig chans att göra mål vid ev. kontring när utvisningen är klar.
Henning

Inläggav Lux » 3 oktober 2012, 10:34

Henning skrev:
I det senare fallet tror jag snarare Dahlén var "smart" och ställde ut en spelare som inte används nämnvärt i BP och som dessutom har en sportslig chans att göra mål vid ev. kontring när utvisningen är klar.

Det har du nog helt rätt i.

Tycker att Krog, Fasth och Rakhshani har en tendens att dra ut på sina byten och ibland ställa till det då de inte byter i rätt läge. Kanske inbillar mig men jag tycker att jag ofta ser nån av dessa herrar fortsätta sitt byte ibland så att de spelar 20-30 sekunder med en annan kedja.
Användarvisningsbild
Lux

Inläggav frederic » 3 oktober 2012, 11:20

Man kan ju inte åka och byta bara för att kedjekamraterna byter. Känner Rhett, eller Fasth för den delen, att han har mer att ge på isen, kanske ser en lucka som kan uppstå, eller har pucken själv i offensiv zon osv osv, ska han inte byta.
Det handlar om lite sinnesnärvaro på bänken också. Man byter med EN spelare, dvs hoppar in på isen när spelaren man byter med kommer mot båset. Det är inte så svårt.

Det är också tränarens uppgift att informera om vilken spelare som ska in när den och den spelaren kommer för att byta, vid eventuella omkastningar i kedjerullningen.
Enda gången man kan lasta spelaren på isen för för många spelare på isen är om han avbryter sitt byte, dvs är på väg ut, den nya spelaren hoppar in, varpå den utbytande spelaren åker tillbaka in på isen alternativt tar emot pucken.
Användarvisningsbild
frederic

Inläggav Henning » 3 oktober 2012, 11:39

frederic skrev:Man kan ju inte åka och byta bara för att kedjekamraterna byter. Känner Rhett, eller Fasth för den delen, att han har mer att ge på isen, kanske ser en lucka som kan uppstå, eller har pucken själv i offensiv zon osv osv, ska han inte byta.
Det handlar om lite sinnesnärvaro på bänken också. Man byter med EN spelare, dvs hoppar in på isen när spelaren man byter med kommer mot båset. Det är inte så svårt.

Det är också tränarens uppgift att informera om vilken spelare som ska in när den och den spelaren kommer för att byta, vid eventuella omkastningar i kedjerullningen.
Enda gången man kan lasta spelaren på isen för för många spelare på isen är om han avbryter sitt byte, dvs är på väg ut, den nya spelaren hoppar in, varpå den utbytande spelaren åker tillbaka in på isen alternativt tar emot pucken.

Håller med, det ska och bör vara personen som ska in på isens uppgift att se till att den man byter med faktiskt byter.
Men i fallet igår måste jag nog ändå lasta Rhett lite. Det var i Powerplay och HV hade varit inne i en bra stund, skulle tippa på runt 40-50 sekunder. Frölunda rensade ända ner till egen zon och samtliga åker för byte utom Rhett. När 10 spelare ska in och ut ur båset samtidigt så är det inte helt lätt att verifiera att den man verkligen skulle byta med har bytt, på något plan får man ändå förutsätta att han gör precis som alla andra i ett läge där det är det är helt rätt att byta ut femman.

Men jag var på matchen i arenan och hade ögonen på pucken så jag ska inte säga för mycket, men det var min uppfattning iaf. Man får inte så mycket hjälp av repriser och tv-kameror när man sitter där så det är lätt att missa saker som händer i spelet utan puck.
Henning

Inläggav Kakelmannen » 3 oktober 2012, 14:05

Matchen i går var ju sisådär. Jag tycker Hv släpper till väldigt mycket chanser mot sig och att Vf skapade lika mycket som vårt älskade Hv71 nästan. men Wesslau är ju grymt bra mellan stolparna, var väl en solklar utvisining då M:Nilsson blev trippad/bentacklad strax innan 3-1 målet!? Annars hade kanske Wesslau fått hålla nollan. Ska inte gnälla då vi vinenr igen så gött, men så stabilt tycker jag inte det ser ut, men Wesslan är grymt stabil! Så länge poängen trillar in är allt frid och fröjd. Davidsson sätter den när VF tar ut målisen, var väl de som krävdes för att han ska göra mål.
Kakelmannen

Inläggav Simon » 3 oktober 2012, 20:36

Jag kör ett litet ontopic samtidigt som det är ett offtopic i säg. Men man har ett väldig tydligare lugn i sig själv denna säsongen när det gäller målvaktssidan, kommer det ett friläge känner man att Wesslan är rätt man att stoppa detta. Så var det även igår mot FHC då kan kontrollerade matchen fullständigt i sin zon. Detta lugnet hade inte jag, eller Hv`s backar med Daniel Larsson och det syntes tydligt genom osäkerheten hos Larsson. Matchen igår var helt och Wesslaus om man pratar säkerhet, spelförståelse och rörlighet!

Säsongens värvning så här långt.....
Jag glömmer dig aldrig Stefan - 1. Liv
Användarvisningsbild
Simon

Inläggav HV#86 » 4 oktober 2012, 13:20

Simon skrev:Jag kör ett litet ontopic samtidigt som det är ett offtopic i säg. Men man har ett väldig tydligare lugn i sig själv denna säsongen när det gäller målvaktssidan, kommer det ett friläge känner man att Wesslan är rätt man att stoppa detta. Så var det även igår mot FHC då kan kontrollerade matchen fullständigt i sin zon. Detta lugnet hade inte jag, eller Hv`s backar med Daniel Larsson och det syntes tydligt genom osäkerheten hos Larsson. Matchen igår var helt och Wesslaus om man pratar säkerhet, spelförståelse och rörlighet!

Säsongens värvning så här långt.....

Helt klart!. Det går bara inte säga för många gånger! :D
# 1. S.Liv
~ Alltid saknad, ALDRIG glömd! ~
Användarvisningsbild
HV#86

Inläggav hausmanis » 5 oktober 2012, 12:54

Vet att vi vunnigt nästan allt i år och det är GÖTT...MEN! det är inte föräns nu jag känner mig riktigt trygg med Hv, jag vet...jag är en bortskämd Hv fan men nu känns det värkligen som att kedjorna sitter, alla kedjor bidrar med något även om jag fortfarande väntar mig mer från Davidsson linan men men där har vi ju mer att hämta, de andra tre kedjorna känns fan helt perfekta. Och vår backsida i år är ju riktigt sjuk, vi hade redan innan Fernholm en najs backsida, så fick vi Fernholm som är super bra, ihop med att Fantenberg värkligen blommar ut, lyx problem men OJ vilken brädd, Fälth är skadad och det märks knappt... :D

Tycker lite synd om Davidsson som inte bara blivigt petad som första center, men som nu tillhör i en brunkar lina, känns lite waste faktiskt, kan se att det kan behövas någon avslutar kompis till snöret, annars är allt hur sjukt bra som hälst
hausmanis

Inläggav Pawhlen » 5 oktober 2012, 13:01

hausmanis skrev:Vet att vi vunnigt nästan allt i år och det är GÖTT...MEN! det är inte föräns nu jag känner mig riktigt trygg med Hv, jag vet...jag är en bortskämd Hv fan men nu känns det värkligen som att kedjorna sitter, alla kedjor bidrar med något även om jag fortfarande väntar mig mer från Davidsson linan men men där har vi ju mer att hämta, de andra tre kedjorna känns fan helt perfekta. Och vår backsida i år är ju riktigt sjuk, vi hade redan innan Fernholm en najs backsida, så fick vi Fernholm som är super bra, ihop med att Fantenberg värkligen blommar ut, lyx problem men OJ vilken brädd, Fälth är skadad och det märks knappt... :D

Tycker lite synd om Davidsson som inte bara blivigt petad som första center, men som nu tillhör i en brunkar lina, känns lite waste faktiskt, kan se att det kan behövas någon avslutar kompis till snöret, annars är allt hur sjukt bra som hälst

Förmodligen det som Stillman letar efter ;)
Pawhlen

Inläggav Henning » 5 oktober 2012, 13:39

hausmanis skrev:Fälth är skadad och det märks knappt... :D

Tänkt på precis samma sak. Det är helt sinnessjukt att vi har en av våra toppbackar skadad och dessutom Petrasek som är helt under isen. Och det märks knappt.
Henning

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna