Lux skrev:Som sagt så åkte HV bara på två utvisningar pga för många spelare på isen.
Det intressanta som hände vid den första utvisningen är att Dahlen direkt pekade på att Rakhshani skulle sätta sig i utvisningsbåset då det var han som drog ut på sitt byte och inte bytte i rätt läge, vilket resulterade i att det blev lite rörigt när de skulle byta.
Ledin fick sitta av den andra men där vet jag inte om det var hans fel.
Viktigt att Dahlen inte särbehandlar spelarna. Jag blev faktiskt väldigt positivt överraskad när jag såg Dahlen peka på Rakhshani.
Vi satt och diskuterade regeln för hur man väljer vem som ska sitta vid lagstraff.
Om jag förstått rätt så måste en av spelarna som var på isen sitta av straffet, man får alltså inte välja vem man vill. Däremot får man välja vem man vill av de som var på isen? Vare sig det var dennes fel eller inte.
I Rakhshanis fall så har du rätt i att han inte bytte i rätt tillfälle vilket gjorde att det blev rörigt, och därmed helt rätt att han fick sitta av det.
I Ledins fall däremot så uppfattade jag situationen som att Fasth (som var rejält trött efter ett slitsamt byte) var på väg att byta med Sundh samtidigt som pucken var påväg mot dom. Sundh tog emot pucken innan Fasth hann vidröra sargen. Vem som gjorde fel i det läget är svårare att säga. Däremot fick ju Ledin sitta av som jag uppfattade det inte var involverad i incidenten alls.
I det senare fallet tror jag snarare Dahlén var "smart" och ställde ut en spelare som inte används nämnvärt i BP och som dessutom har en sportslig chans att göra mål vid ev. kontring när utvisningen är klar.