Omgång 30: HV71 - Leksands IF

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 30: HV71 - Leksands IF

Inläggav Lux » 7 december 2013, 22:22

Håller med Simon. Blir helt matt av att se alla dessa dump and chase-försök.

Alla lag har, mer eller mindre, individualister som gärna vilja dribbla, ta långa byten osv men det är tränarens jobb att få dessa att arbeta som ett lag. Jag vet inte hur många gånger som exempelvis Salmela och Rajala tar alldeles för långa byten och försöker göra det på egen hand. Detta brukar tyvärr resultera i en kontring för det andra laget eller ett dåligt pass. Salmela och Rajala är grymma men tror att de skulle få ut mer av sitt spel genom att spela mer som ett lag. Nu nämner jag bara dessa 2 spelare men det är fler som behöver göra samma sak. Dahlen och de andras tränarnas jobb och i mina ögon så har de misslyckats med det.

Har aldrig gillat Vinnerborg och tycker inte att han håller OS eller NHL-klass. Punkt.
Användarvisningsbild
Lux

Inläggav hausmanis » 7 december 2013, 22:51

Framförallt så är ju felet att Hv har en spelide, det är dump en chase det är helt uppenbart, Dahlen tänker aldrig "oj nu kommer lag X kanske skulle köra den här taktiken istället" nej nej det är dump and chase varje match varje dag, så jävla pissig tränare att jag börjar lipa snart, hv är så tråkiga att kolla på att det gör ont i hjärtat, och man värkligen ser hur spelarna hatar det också
hausmanis

Inläggav Simon » 7 december 2013, 23:00

Vi hade med oss en chef från Borlänge i vår loge ikväll, och när han sa "hur i helvete spelar HV egentligen? Dumpar dom pucken mer än vad de försöker spela sig in i zon så är det mer chans på kontring än att faktiskt försöka göra nått kreativt" så har han ju rätt tyvärr. Att vi fans ska sitta och se vad som "är rätt för hv" är ganska mediokert egentligen. Hur tänker tränarstaben där? Att köra på med samma spelide trots att alla ser att det funkar fan inte. Det är det jag menar med konstgjord luft nu i början när nyförvärven kom in, det höjdes för stunden men är nog på väg tillbaka. Matchen mot Växjö var fan inte bra, skillnaden där var att vi fick utdelning framåt på våra korträknade chanser, då glömmer man oftast hur uruselt laget spelade. Matchen mot Örebro likadant, där spelade Örebro sig framåt i matchen trots underläge. Det verkar inte HV kunna göra, utan det är alltid de sista minuterna innan matchen är slut som det sätts press på motståndarlaget. Ska det verkligen vara så?
Jag glömmer dig aldrig Stefan - 1. Liv
Användarvisningsbild
Simon

Inläggav Crazy » 7 december 2013, 23:06

<Jag måste dock hålla med om en sak med Dahlen, VARFÖR SPELAT HAN NILSSON så jävla mycket, som någon skrev så var ju Christensen så mycket bättre och har varit det också. Där gör han tjänstefel men annars så tycker jag han försöker coacha laget.

Ser hellre Krog än NIlsson iaf. Sen tror jag inte att Krog är någon räddare i nöden men han är iaf inte sämre än Nilsson, han har varken varit toppen eller botten skulle jag säga.
Crazy

Inläggav mille » 7 december 2013, 23:10

Simon skrev:Vi hade med oss en chef från Borlänge i vår loge ikväll, och när han sa "hur i helvete spelar HV egentligen? Dumpar dom pucken mer än vad de försöker spela sig in i zon så är det mer chans på kontring än att faktiskt försöka göra nått kreativt" så har han ju rätt tyvärr. Att vi fans ska sitta och se vad som "är rätt för hv" är ganska mediokert egentligen. Hur tänker tränarstaben där? Att köra på med samma spelide trots att alla ser att det funkar fan inte. Det är det jag menar med konstgjord luft nu i början när nyförvärven kom in, det höjdes för stunden men är nog på väg tillbaka. Matchen mot Växjö var fan inte bra, skillnaden där var att vi fick utdelning framåt på våra korträknade chanser, då glömmer man oftast hur uruselt laget spelade. Matchen mot Örebro likadant, där spelade Örebro sig framåt i matchen trots underläge. Det verkar inte HV kunna göra, utan det är alltid de sista minuterna innan matchen är slut som det sätts press på motståndarlaget. Ska det verkligen vara så?
Jag håller med dig om allt du säger. Vi lever på konstgjord andning. Helt ärligt hade vi inte fått in Rajala och Salmela så då hade vi garanterat legat tok sist i tabellen. Vi vinner matcher för att det finns sådan individuell kvalitet. Men man vinner inget mästerskap om man inte spelar som ett lag. Precis som du säger problemen som finns sopas tillfälligt under mattan så länge man vinner. Men i de flesta matcher vi förlorar blir lagets brister så extremt tydliga.
mille

Inläggav Zico » 7 december 2013, 23:17

Lux och husmanis och alla andra: om ni tror att HVs spelidé går ut på dump and chase så tror ni fel. Jag ser en hel del träningar och man tränar på nåt helt annat än dump and chase. Men även jag kan tycka att det ibland ser ut så. Men enligt mig så bottnar allting i ett bedrövligt och ibland obefintligt försvarsspel. Och att det är så är inte i första hand backarnas fel utan ett jättestort ansvar faller på forwards som inte jobbar tillbaka tillräckligt djupt ner i försvarszonen.

I och med att man inte kommer ner tillräckligt djupt, blir backarnas uppspel för långa och för dåliga. Passningarna kommer väldigt sällan på bladet. Ofta hamnar passen på skridskorna eller bakom mottagaren som då får stanna upp. Kedjekompisarna får stanna upp, man förlorar fart och för att inte dra på sig en kontring, slänger man ner pucken i kortsargen. Man har inget vägvinnande spel överhuvudtaget.

Vem är då ansvarig för att det ser ut så? Självklart är det huvudtränaren även om en av de assisterande är ansvarig för just försvarsspelet. Jag har varit väldigt kluven i frågan huruvida HV måste byta tränare. Tyvärr tror jag inte att Dahlén får laget att lyfta så jag lutar mer och mer åt att det måste bli ett tränarbyte i samband med juluppehållet.
Zico

Inläggav mille » 7 december 2013, 23:19

Jag tycker att det är helt korrekt att Krog är bänkad. Dock tycker jag att Nilsson och Bengtsson är väldigt ur slag vilket märks tydligt. Samtidigt är det svårt. Vill man i detta utsatta läge spela en junior? Jag förstår varför man inte gör det. Hade Hv71 legat i toppen av tabellen då hade man nog låtit flera som underpresterar nött bänk samt prövat spela andra oprövade kort. Dock tycker jag att Liket borde få speltid. Ändra om i kedjorna säger vissa? Det är man nog av förklarliga själ rädda för dels har man börjat vinna dels vill man nog inte skapa tvivel och osäkerhet i detta läge. Rätt eller fel men det är nog så det ligger till tror jag.
mille

Inläggav lejacques » 7 december 2013, 23:30

Konstgjord andning är vad det är. Kan till viss del förstå de som tycker det är bättre att behålla Dahlén så länge det går "bra" för att på så sätt inte skapa mer oro i truppen. Samtidigt tror jag att det kan vara en idé att göra sig av med tränaren så fort laget kommit upp på säker mark för att på så sätt förhoppningsvis få ut all den potential som faktiskt finns i det här laget.

Se Czarnecki som hade "fullt förtroende" hos FBK. När laget låg på en säker sjätteplats kickades han. Carlsson ersatte och tog laget till semifinal - efter att ha slagit ut Dahléns HV.

Å andra sidan bör HV byta tränare om vi fortfarande ligger och harvar kring kvalseriestrecket när det är dags för juluppehåll. Med andra ord byt tränare oavsett hur det går.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Henning » 8 december 2013, 00:04

Såg inte matchen idag men det känns väl som att Dahlén borde hänga löst nu. Tycker som många vet att Dahlén får mycket oförtjänt kritik men tror inte han är rätt man att vända hv. Hv måste hitta tillbaka till sina grunder, men Dahlén fortsätter dunka huvudet mot betongväggen. Men fick en tillfällig boost av nyförvärven och man har nu äntligen fått igång en kedja till, men frågan är om det räcker?

Sen har vi den eviga frågan? Vem ska ersätta? Jag är verkligen ingen auktoritet på tränare så jag kan inte uttala mig i frågan. Men jag tror, tyvärr, att hv behöver en så kallad tråkig tränare. Till nästa år vill jag se Anders Ohlsson, men inte i år.
Henning

Inläggav CROHB » 8 december 2013, 00:24

Dagens match visade på många olika saker och det måste alla ansvariga inse och agera, varför är Leksand klart före HV i tabellen?
Om vi jämför lagen och spelarbudgeten så ligger Leksand 3a och vi 10a med spelarbudgetar som är totalt motsatta. Salo har lyckats med det Stillman misslyckats med senaste säsongerna. Jag tror på fullt allvar att HV innan säsongen inte velat ha någon Leksandsspelare i sin trupp! Snacka om ledare och sportchef som vågar satsa på spelare som Stillman inte ens skulle drömma om att ta värva eller ta in, Alsenfeldt, Kapstad, Hersley, Ryno, Blomqvist, Linder, Rönnberg, Svedberg osv, osv, osv. Salo kickar tränare då han kräver att Blomqvist ska spela en större roll än vad han fick, skulle vara helt otänkbart i HV! Vem bestämmer i HV? Thorwalls uttalar sig mer och mer och inte Stillman eller osynlige mannen Ekelund.

Var det Thorwalls och inte Stillman som bad om ursäkt å HVs vägnar för Jämtins otroligt pinsamma och korkade intervju i tv, helt rätt gjort i alla fall? Den som utsåg Jämtin till A borde nog fundera på om han ska vara kvar i HV. Jag har sett intervjun och man skäms, solklar slashing som han tycker är hämnd från Vinnerborg! Herregud man tror inte det är sant! Ta bort A från Jämtin och förbjud honom att ge intervjuer! Han är ju inte riktigt som han ska intellektuellt tyvärr, skämmer ut HV ännu mer ju mer han uttalar sig med ett stort A på bröstet. Hur ska de andra ens kunna se honom som en ledare? Ska bli intressant att se om HV vågar ta tag i problemet eller som vanligt tystnar ner allt.

Var helt säker på seger idag och tredjeplatsen inom räckhåll men får väl nu inse att vi klarar inte att spela som vi borde utan bara klarar att bränna massa pengar utan att få utdelning i närheten av vad andra lag lyckas med och att ingen behöver ta ansvar i organisationen. Verkar som hela gänget sitter säkert utan krav på framgång och bara vända stenar och snacka strunt om föryngring och generationsväxling. Ord, ord, ord och inget annat, blir nog ingen final i år heller och vi får väl vara glada med kvartsfinal och nya fina ord och bortförklaringar, precis som vanligt med andra ord, same procedure as every year.

Ryggdunkarklubb utan krav tyvärr, de enda som får godkänt är de som lyckas fixa sponsorpengar så vi kan ha dyraste truppen år efter år som lyckas nå kvartsfinal år efter år! Bra jobbat av er i alla fall?
CROHB

Inläggav Kungkeno » 8 december 2013, 00:56

Dags att skriva på listan angående Uffes avgång. Besviken som fan.
Användarvisningsbild
Kungkeno

Inläggav mep » 8 december 2013, 04:13

Jag kramade precis om toni rajala och ansi salmela på harrys! Vilka jävla killar!
mep

Inläggav kungaron » 8 december 2013, 12:08

Tack Jönköping för en trevlig vistelse. Åkte äntligen ner från Stockholm (har småbarn så vart svårt) för att se älskade HV. Tyvärr spelar dom inte den hockey man ville se och som man har sett. Så jävla jobbigt att gå från hallen med dyster min, speciellt när man åker ner med 2 jävla leksingar :/ aja man får bita i det sura äpplet och hoppas på lite ändringar i spelidèn. Tyckte dom gled för mycket och ska man köra dump and chase så ska man fan ha fart i rören. Det hade dom inte.

Sen som tidigare nämts, Rajala och Salmela spelade waaay to long vid många av deras byten. En trött spelare gör mer misstag och presterar sämre även om de är elitidrottare. Det var tydligt under matchen.

Uffe måste tänka om. Tror inte på att kicka honom nu. Bara en enkel utväg som jag tror är sämre. Det jag tror på är att de tar åt sig utav kritken och tänker om. Att ta fram en annorlunda spelidè. Vad är upp till tränarstaben
kungaron

Inläggav Calle2 » 8 december 2013, 12:28

Simon skrev:Jag vet inte hur ni andra ställer mig till min frågeställning men ni får mer än gärna fylla i åsikter om jag har fel eller inte. Jag var på plats idag, säsongens första match live då LF bjöd med oss till deras bås, härlig upplevelse i säg.
Men vad jag såg idag bekräftar bara mina egna tankar om hur säsongen sett ut i det stora hela, jag har sett varje match hemifrån hitills och man får lite andra synpunkter efter att ha sett det live.
Och jag anser följande:

1. HV71 består idag av invidualister, inte av ett lag. Leksand visade det tydligt idag då de står upp som ett lag i med och motgång och spelar som ett lag, kompakt i varje del av laget från målvakt i Alsenfelt till sista forward, de har en tydlig spelide att spela sig in i zon och täcka upp högt upp i banan.

2. HV71`s förbannade dumpande av puckar är så sönderläst så det är pinsamt.

3. HV71 går på konstgjord luft. Att de spelare som kom in har höjt laget är ett faktum men frågan är om inte detta har börjat att sättas in att UD`s spelsystem har börjat visa tecken att "förstöra" även dessa spelare. Jag fick höra idag av en "mycket god vän" till Grillfors att ända sedan UD anlände till HV71 så har det funnits grupperingar som är både för och emot UD, och detta är från första dagen. Kommentarer som sas var att "Ge det en säsong så kommer det märkas att det är på väg åt helvete". Det måste ju ha betytt att det redan från första dag har funnits ett missnöje i spelarna att "man ger inte allt" i alla situationer, detta smittar ju även av sig på sina medspelare. Det gör ju automatiskt att spelet tryter och prestationen minskar och man ger inte allt för laget. Ett slags missnöje som inte alls är bra för laget i det stora hela och det sas även att detsamma gällde Oscar Sundhs vara eller icke vara i HV.

Jag hoppas verkligen jag har fel i mina tankar efter kvällens match, men jag tycker det ser konstigt ut att ett lag med så i grunden skickliga spelare som HV har. Ska dumpa pucken ner i zon och sen köra efter, jag försökte att räkna de ggr som detta slutade i fatalt misslyckande men jag fick sluta räkna efter en bra bit in i första perioden.

Jag tror att det är din första punkt och tabelläget som är de största problemen. I framgång går de flesta grupper ihop men i motgång blir motsättningarna tydligare. Jag tycker dock inte det är konstigt att det finns olika åsikter om tränaren. Jag har haft ett antal jobb och det har alltid funnits grupperingar som tycker chefen är dålig och vill byta ut honom.

Jag tror det var ett misstag att utse Petrasek och Jämtin till kaptener. Ok jag känner dem inte så detta är bara spekulationer men jag tycker de verkar vara väldigt starka personligheter och sådana tenderar folk att antingen verkligen gilla eller verkligen ogilla och det tycker inte jag är någon bra grund för att få förtroende från andra spelare.
Calle2

Inläggav bogani » 8 december 2013, 14:04

mep skrev:Jag kramade precis om toni rajala och ansi salmela på harrys! Vilka jävla killar!

Känns väl sådär om dessa killar är ute och roar sig på harrys kl. 04 efter en förlust?
bogani

Inläggav Sevin » 8 december 2013, 14:41

bogani skrev:
mep skrev:Jag kramade precis om toni rajala och ansi salmela på harrys! Vilka jävla killar!

Känns väl sådär om dessa killar är ute och roar sig på harrys kl. 04 efter en förlust?

Tycker jag verkligen inte att det gör.
Användarvisningsbild
Sevin

Inläggav PapaEmeritus » 8 december 2013, 14:54

Sevin skrev:
bogani skrev:Känns väl sådär om dessa killar är ute och roar sig på harrys kl. 04 efter en förlust?

De är spellediga till tisdag och de är vuxna människor så det vet nog vad som gäller. Låt killarna roa sig lite.
Hur ofta såg man inte Petrasek och Melin ute då det begav sig? Man vann SM-guld ändå.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Henning » 8 december 2013, 15:18

En utekväll på Harrys kan göra underverk för sammanhållningen. Ser inga problem alls med det.
Henning

Inläggav Kallesgranne » 8 december 2013, 15:22

Simon skrev:Jag vet inte hur ni andra ställer mig till min frågeställning men ni får mer än gärna fylla i åsikter om jag har fel eller inte. Jag var på plats idag, säsongens första match live då LF bjöd med oss till deras bås, härlig upplevelse i säg.
Men vad jag såg idag bekräftar bara mina egna tankar om hur säsongen sett ut i det stora hela, jag har sett varje match hemifrån hitills och man får lite andra synpunkter efter att ha sett det live.
Och jag anser följande:

1. HV71 består idag av invidualister, inte av ett lag. Leksand visade det tydligt idag då de står upp som ett lag i med och motgång och spelar som ett lag, kompakt i varje del av laget från målvakt i Alsenfelt till sista forward, de har en tydlig spelide att spela sig in i zon och täcka upp högt upp i banan.

3. HV71 går på konstgjord luft. Att de spelare som kom in har höjt laget är ett faktum men frågan är om inte detta har börjat att sättas in att UD`s spelsystem har börjat visa tecken att "förstöra" även dessa spelare. Jag fick höra idag av en "mycket god vän" till Grillfors att ända sedan UD anlände till HV71 så har det funnits grupperingar som är både för och emot UD, och detta är från första dagen. Kommentarer som sas var att "Ge det en säsong så kommer det märkas att det är på väg åt helvete". Det måste ju ha betytt att det redan från första dag har funnits ett missnöje i spelarna att "man ger inte allt" i alla situationer, detta smittar ju även av sig på sina medspelare. Det gör ju automatiskt att spelet tryter och prestationen minskar och man ger inte allt för laget. Ett slags missnöje som inte alls är bra för laget i det stora hela och det sas även att detsamma gällde Oscar Sundhs vara eller icke vara i HV.

Jag hoppas verkligen jag har fel i mina tankar efter kvällens match, men jag tycker det ser konstigt ut att ett lag med så i grunden skickliga spelare som HV har. Ska dumpa pucken ner i zon och sen köra efter, jag försökte att räkna de ggr som detta slutade i fatalt misslyckande men jag fick sluta räkna efter en bra bit in i första perioden.

Håller med dig fullt ut Simon.
Det bekymrar mig oerhört att de som är ansvariga inte inser att problemet inte sitter i spelartruppen. Laget är på papperet starkt, men de som ska sätta ihop det klarar inte av det. De har fått tid utan att lyfta det här, så nu är det verkligen hög tid för förändring.
#vijävlabarakör
Kallesgranne

Inläggav Sevin » 8 december 2013, 16:54

Inzaneclown skrev:
Sevin skrev:
bogani skrev:Känns väl sådär om dessa killar är ute och roar sig på harrys kl. 04 efter en förlust?

De är spellediga till tisdag och de är vuxna människor så det vet nog vad som gäller. Låt killarna roa sig lite.
Hur ofta såg man inte Petrasek och Melin ute då det begav sig? Man vann SM-guld ändå.

Det jag menar. Killarna vet nog bäst själva vad som passar dom.
Användarvisningsbild
Sevin

Inläggav Sir Ward » 9 december 2013, 10:12

JP-femman:

5- William Karlsson
Smart, aggressiv, skridskoskicklig. Är en av HV: absolut bästa varje gång.

4- Erik Christensen
Kommer mer och mer in i SHL-spelet. Skottvillig och passningsskicklig.

3- Chris Campoli
Får massor av istid varje match – och förtjänar det.

2- David Petrasek
Har minimerat misstagen från säsongsinledningen – och nu gör han mål också!

1- Anssi Salmela
Får stort förtroende, överarbetar situationerna emellanåt. Men visst är han bra.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Razz » 9 december 2013, 10:56

Och jag anser följande:

Precis det här jag har varit inne på ett tag nu. Att vi vinner matcher är pga individuell skicklighet från oftast Rajala eller Wesslau. Det kommer inte att hålla i längden. Jag vill verkligen bli av med honom men vad finns tillgängligt?
dumpNchange.blogspot.com
Användarvisningsbild
Razz

Inläggav Robert.76 » 9 december 2013, 13:45

Höll på att sätta maten i halsen när jag läste dagens Jönköpingsposten, Ulf Dahlén var nöjd med powerplayspelet i lördags. Undrar om vi såg samma match....
Robert.76
Moderator

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna