Omgång 25: HV71 - Örebro HK

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 25: HV71 - Örebro HK

Inläggav Robert.76 » 27 november 2013, 23:05

Tur att jag fick biljetten gratis, för detta var en parodi från början till slut, hade inte Wesslau storspelat så hade det blivit noll poäng, var så säkra. Varför ger man inte Liket speltid när flertalet spelare bara åker och fyller år, pinsamt uppträdande av HV. 2 plus ikväll, klacken som maler på, och Wesslau.
Robert.76
Moderator

Inläggav stang » 27 november 2013, 23:11

Robert.76 skrev:Tur att jag fick biljetten gratis, för detta var en parodi från början till slut, hade inte Wesslau storspelat så hade det blivit noll poäng, var så säkra. Varför ger man inte Liket speltid när flertalet spelare bara åker och fyller år, pinsamt uppträdande av HV. 2 plus ikväll, klacken som maler på, och Wesslau.

Att inte liket spelar beror på att han inte är bättre snarare sämre,hans bäst datum gick ut för två är sedan och har igentligen aldrig varit bättre än en ,plats i 3-4 line i Shl/Elitserien.Men jag är med på vad du menar,tycker det är dags att bänka flera av (gubbarna) och ta in några från J20
stang

Inläggav Henning » 27 november 2013, 23:15

Ja, vad ska man säga? Sittplatspubliken behöver knappast sova inatt, dom fick tre timmars djupsömn på matchen idag. Maken till sömnpiller..

Hv vaknar inte förrän Örebro för 1-1 men då var det alldeles för sent att hinna komma igång med något spel. Känns som man åker och väntar på förlängningen som man vet att man är väldigt stark i. Avgör också direkt där.

En sån här match är det helt klart tränarnas ansvar att få igång benen på grabbarna. Idag var det inga individuella misstag som avgjorde som vi oftast sett tidigare under säsongen, idag var hela kollektivet HV under isen.

Förhoppningsvis har man skridskorna med sig mot Färjestad på fredag, för då blir det åka av! Man har ett gyllene läge att plocka både 1, 2 och 3 pinnhål i tabellen på en vecka nu om man sköter sina kort rätt.
Henning

Inläggav shitkicker » 27 november 2013, 23:32

Jaha. Nyss hemkommen. Knappt man orkar kommentera. Det här var den sämsta match jag sett live på MYCKET länge.

HV blir i långa stunder u t s p e l a d e av Ö r e b r o på h e m m a p l a n.

Att vi har ett av SHLs bästa backpar i Salmela/Campoli spelar nästan ingen roll när vi har SHLs avgjort sämsta backpar i Johansson/Petrasek. HV hade klarat sig bättre med 2 backpar och Williamsson som avlastare. Johansson och Petrasek spelar i alla andra lag än HV.

Det känns nästan som att komma hem efter en förlust ärligt talat. Så jävla uselt var det.

Men den enkla anledningen till HVs usla spel stavas: skridskoåkning. Man åker ju för fasen inte skridskor. Det var hur många situationer som helst där HV bara åkte och tittade på pucken i egen zon (och anfallszon också för den delen) istället för att skrinna dit och ta den.

Det måste kännas fruktansvärt surt att vara Örebro-supporter ikväll. Dom blev ta mig fan rånade av HV. 17-34 i skott på mål säger allt. Precis sån var matchbilden. Örebro skapa långa anfall med en otrolig press och kom till farliga avslut i nästan varje anfall. I långa stunder kom HV inte ur egen zon utan man fick lyfta till icing efter icing efter icing.

Sen måste jag nämna några ord om transatlanterna. Dom är en gåta. Jag fattar inte hur man ska få igång dom. Krog - ointresserad, Christensen - slö, Sterling - osynlig, Holzapfel - kämpar men får inte ut något. Detta gäller även Nilson och till viss del Jämtin. Det händer inte mycket när dom är inne på isen, särskilt inte framåt. Och faktum är, vilket känns allvarligt, alla här nämnda spelare hängde med huvudet redan från första bytet! Varför?!

Det känns som att laget är på tillbakagång igen efter några veckor då det pekade uppåt. Allt annat än kvalserien i vår är bara bonus. Det är iallafall min känsla.

Men det finns faktiskt ljuspunkter:
1. Wesslau. Spelar lugnt och stabilt och ser ensam till att HV inte blir utklassade ikväll. Matchens lirare utan konkurrens.
2. Att HV faktiskt inte blir utklassade ikväll. Trots ett så otroligt uselt spel så lyckas man ta 2p istället. HV har förlorat matcher i år där man spelat mycket bättre än ikväll, så att istället få med sig poäng efter en sån här katastrofinsats är bra.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav aimstar » 27 november 2013, 23:37

Jag är nyfiken på vad man har för idé i boxplay. Som det ser ut nu så går det ut på att inte ligga i skottlinje, inte stressa och helst inte få ut pucken. Ge motståndarna öppna lägen och hoppas att Wesslau tar den. Man ligger ju för bövelen fel HELA tiden när man spelar boxplay.
aimstar

Inläggav CROHB » 28 november 2013, 00:33

Ännu en turlig seger efter dåligt spel, starkt i sig men väldigt konstigt att en sådan trupp inte kan spela bättre. Vi blir i princip utspelade av Örebro på våran hemmaplan och räddas av en återuppstånden Wesslau. Börjar bli orolig på allvar, med detta spelet når vi inte ens semifinal, knappt ens kvartsfinal.
Ser inga linjer eller intentioner i spelet utan soloprestationer och virrigt försvarsspel. Såg inte Ljungbergh i båset idag, något på gång eller bara sjukdom?
Ska bli intressant att se om vi lyfter oss i derbyna på fredag / lördag annars vete f..n om vi inte ska fundera på förändringar i ledarstaben. Det MÅSTE gå att få ut mera av denna dyra trupp, känns som om vi går på halvfart hela tiden utan ett stabilt grundspel.
Otroligt glest på läktarna trots det OK stämning i hallen faktiskt.
CROHB

Inläggav hausmanis » 28 november 2013, 00:46

jag stör mig något så otroligt på Hv´s brist på att agera, visst vi har vunnit endel efter värvningarna men det är ju ENBART därför, Dahlen bidrar inte med ett skit och ledningen bara tittar på, va ska dom göra om detta fortsätter, värva ännu mer i denna "föryngringen" av Hv som måste ha 400K/månaden spelare påvarje possiton för att Dahlen inte ska ligga sist i SHL....
hausmanis

Inläggav bogani » 28 november 2013, 08:32

aimstar skrev:Jag är nyfiken på vad man har för idé i boxplay. Som det ser ut nu så går det ut på att inte ligga i skottlinje, inte stressa och helst inte få ut pucken. Ge motståndarna öppna lägen och hoppas att Wesslau tar den. Man ligger ju för bövelen fel HELA tiden när man spelar boxplay.

Boxen är så statisk att tiden står stilla. man spelar varenda 4 mot 5 som om det vore 3 mot 5.
bogani

Inläggav Surfcruiser » 28 november 2013, 09:28

Med den här coachningen så får vi nog vara realistiska och sänka målsättningen
som får bli att klara sig förbi kvalstrecket när serien slutar i vår.
Publiktappet borde också bli märkbart ju längre detta usla spel fortgår... :(
Användarvisningsbild
Surfcruiser

Inläggav Lux » 28 november 2013, 10:33

Längesen man såg ett helt lag spela utan energi (bortsett från Wesslau). Svårt att säga vad det skulle bero på och det vet nog knappt spelarna själva.

Har nog aldrig sett så många felpass, sarg ut eller icing från HVs sida. Det är för stressat. Spelarna är för rädda för att göra ett misstag och det blir det precis som igår. Fattar inte riktigt hur det kan svänga så pass mycket från match till match.

Örebro gör det riktigt bra. Med lite tur så hade de tagit hem alla 3 poäng. De åker mycket skridskor och passarna sitter. Lite läskigt att det är så pass stor skillnad på lagen då jag typ känner igen 3 namn i laguppställningen....

Topp tre
1. Wesslau - väldigt stabil och klart bäst i HV.
2. Salmela - Spelar väldigt mycket men gör knappt några misstag.
3. Rajala - gör mål och visar att han vill. Bör dock vara försiktigt med sina slashingar i anfallszon.
Användarvisningsbild
Lux

Inläggav hausmanis » 28 november 2013, 14:00

Sen undrar jag återigen vad PC gör i första kedjan, PC är en brunkare ... en bra brunkare men är han spets nog för att vara i första kedjan ? nej absolut inte Dahlen har varit förälskad i honom sen han kom till Hv och har evigt förtroende, vår första kedja behöver vara 100% spetts, nu är det en felande länk.

Rajala och WK är bra ändå men fatta hur bra dom kunde vara med en tredje spetsspelare, skulle mycket hellre se Sterling Holza eller kanske tom Christiansen där, Jämtin skulle man kunna testa med fast han tar lite väl mycket utvisningar
hausmanis

Inläggav Henning » 28 november 2013, 15:29

hausmanis skrev:Sen undrar jag återigen vad PC gör i första kedjan, PC är en brunkare ... en bra brunkare men är han spets nog för att vara i första kedjan ? nej absolut inte Dahlen har varit förälskad i honom sen han kom till Hv och har evigt förtroende, vår första kedja behöver vara 100% spetts, nu är det en felande länk.

Rajala och WK är bra ändå men fatta hur bra dom kunde vara med en tredje spetsspelare, skulle mycket hellre se Sterling Holza eller kanske tom Christiansen där, Jämtin skulle man kunna testa med fast han tar lite väl mycket utvisningar

Förstakedjan dalade när PC blev skadad och lyfte igen när han kom tillbaka. Ser du sambandet?
Han gör mycket jobb i det dolda i den kedjan, vinner t.ex. nästan alla puckdueller vid sargen.

HV hade en riktigt bra kedja i Ledin - Hrdina - Jämtin för några år sedan, två brunkare i den kedjan. Man behöver spelare som skapar några extra sekunder åt dom andra så att dom har tid att placera pucken.

Sen tycker jag också du underskattar PCs förmåga att hitta mål, han är inte bara en brunkare.
Henning

Inläggav Nick » 28 november 2013, 15:30

Ja för sterling har ju verkligen visat att han är spets..?
Han får ju ut absolut ingenting tycker jag.
holzie känns också väldigt överskattad.

nä jag tycker pc passar perfekt i den kedjan perfekt komponerad tycker jag. Målskytt, spelfördelare,grovjobbare. Precis som de ska va enligt mig m
Nick

Inläggav Sir Ward » 28 november 2013, 17:20

JP-femman:

5 Gustaf Wesslau
Räddade Hv71 gång på gång i en match som Örebro kunde avgjort tidigt om inte HV-målvakten storspelat.

4 Anssi Salmela
Spelskicklig, stabil och lugn även när det hettar till i egen zon, som det gjorde rätt ofta mot Örebro.

3 Toni Rajala
En av ligans absolut vassaste anfallare.

2 Oscar Fantenberg
Kanske på väg mot fjolårsformen, även om det är en bit kvar ännu.

1 Ted Brithén
Jobbade hårt, tog väl vara på den istid han fick.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Lux » 28 november 2013, 17:26

Haha, tydligen är jag och JP överens om top 3. =)
Användarvisningsbild
Lux

Inläggav dekman » 28 november 2013, 17:32

Fälth sa det efter matchen: rädslan att förlora verkar vara större än viljan att vinna.

Rent psykologiskt är det förståeligt.

En förlust mot Örebro och man hade återigen halkat ner till sistaplatsen - även om gapet uppåt inte är lika illa som för en månad sen så är det nog ingen som vill dit igen. Då är det inte konstigt det ser så förbaskat krampaktigt ut. Och så kombinerar vi det med att man som enda lag haft en hel jävla veckas uppehåll. (och möter ett lag som får den där högst tillfälliga boosten som ett tränarbyte brukar innebära).

Jag är övertygad om att det kommer se iaf något stabilare ut om man lyckas kravla sig ut värsta bottenslasket och hamna på mer säker mark. Självklart är det en enorm anspänning i och med att man i princip måste vinna varje match just nu för att återigen inte halka ner.

Den skiten man satte sig i under säsongens 15 första matcher kommer man med mycket stor risk få kämpa emot resten av säsongen, tyvärr. Man hamnade totalt snett från början i säsongen och då kvittar det hur många bra verktyg man har i lådan eller hur bra snickaren är - att vara i ett läge där man är nästan tvingad att vinna varenda match är inte lätt.

Dock, det som oroar mig mest, är att nästan inte en enda av de spelarna som varit med under hela säsongen har lyft sig - förutom Wesslau. Man är sjukt beroende av Rajala-kedjan och när den inte får utrymme så är man lika kassa som innan, fast man släpper in färre mål nu. Om man bara kunde få igång en till kedja så de får lite självförtroende och geist så skulle jag känna mig lite lugnare.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav KungSune » 28 november 2013, 19:54

dekman skrev:Dock, det som oroar mig mest, är att nästan inte en enda av de spelarna som varit med under hela säsongen har lyft sig - förutom Wesslau. Man är sjukt beroende av Rajala-kedjan och när den inte får utrymme så är man lika kassa som innan, fast man släpper in färre mål nu. Om man bara kunde få igång en till kedja så de får lite självförtroende och geist så skulle jag känna mig lite lugnare.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Användarvisningsbild
KungSune

Inläggav shitkicker » 28 november 2013, 21:30

dekman skrev:Den skiten man satte sig i under säsongens 15 första matcher kommer man med mycket stor risk få kämpa emot resten av säsongen, tyvärr. Man hamnade totalt snett från början i säsongen och då kvittar det hur många bra verktyg man har i lådan eller hur bra snickaren är - att vara i ett läge där man är nästan tvingad att vinna varenda match är inte lätt.

Dock, det som oroar mig mest, är att nästan inte en enda av de spelarna som varit med under hela säsongen har lyft sig - förutom Wesslau. Man är sjukt beroende av Rajala-kedjan och när den inte får utrymme så är man lika kassa som innan, fast man släpper in färre mål nu. Om man bara kunde få igång en till kedja så de får lite självförtroende och geist så skulle jag känna mig lite lugnare.

Jättebra inlägg, Dekman! Jag säger som KungSune: Kunde inte ha sagt det bättre själv. Dock vill jag tillägga att det är en spelare till som jag tycker har lyft sig ordentligt, om än inte i Wesslau-klass men ändå, och det är Fantenberg.

Men precis som du säger så tror jag också att HV i kraft av den usla inledningen kommer att dallra runt strecket hela återstoden av säsongen. Och det är ju bara att vid Gud hoppas att de slutar på rätt sida strecket. Den usla starten kommer troligen att visa sig mer kostsam än många vill inse.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav matsqq » 29 november 2013, 20:42

Brithen har varit grymt bra ... han är för bra för att spela fjärdelina ... och kan utvecklas mer dessutom ...
matsqq

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna