Omgång 22: HV71 - Växjö Lakers HC

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 22: HV71 - Växjö Lakers HC

Inläggav Lakun » 16 november 2013, 19:31

Med tanke på hur matchen utvecklade sig är jag grymt nöjd med 2 poäng. Tur att vi har TR,WK & PC. Tack Salmela för bonuspinnen. Ha en fortsatt trevlig kväll kära hv-fans!
Lakun

Inläggav chinobar » 16 november 2013, 19:32

Sevin skrev:Så jävla tråkigt med poängtapp igen.

Ja, det är ju onödigt att vara glad ;)
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav Regnet » 16 november 2013, 19:33

SÅ skönt att Salmela får avgöra och att sätta växjö på plats. :D

Sen är det ju roligt att dom snackar om 10 matchers avstängning på Jämtin för att han var 6:e spelare på isen när växjö OCKSÅ hade 6 man på plan... humor påhör nivå :lol:

O priset som dagens mest negativa komentar går till...

Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav Dovahkiin » 16 november 2013, 19:34

Såklart HV ska vara nöjda! Vi har klättrat och tagit fem raka nu. Nu åker vi till Götet och vinner!
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Robert.76 » 16 november 2013, 19:34

Minus ikväll HV:s agerande i BP, Krogs beteende på isen, ser loj och helt ointresserad ut, ge Liket istid och låt Krog se några matcher fr läktaren.
Plus, Rajala Salmela Nilsson W.K
Robert.76
Moderator

Inläggav Dovahkiin » 16 november 2013, 19:36

Vem hade ens trott Hv skulle klara ta fem raka denna säsong när de såg som sämst ut? Tycker den där svackan är borta nu. Vesslan spelar bra igen tycker jag. Dock måste fler kedjor göra mål!
Senast redigerad av Dovahkiin 16 november 2013, 19:37, redigerad totalt 1 gång.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Jompii » 16 november 2013, 19:36

Optimist utöver det vanliga ser jag. Glaset är inte halvfullt utan halvtomt...

Riktigt gött med ännu en seger. Jag nöjer mig med 2 poäng alla dagar i veckan.
Tycker att Växjö var bättre idag vilket gör de 2 poängen ännu goare.
Nu är vi äntligen över bottenstrecket och jobbar oss uppåt.
Rajal, W.Karlsson och R.Carlsson fortsätter att leda laget. Patrik gör en riktigt bra match, bästa spelare idag.
Ett stort frågetecken efter dagens match är dock Wolves-kedjan. Vad har hänt? Var riktigt vassa förre uppehållet och har nu de tre senaste matcherna varit helt osynliga. Holzapfel har dock gjort det helt okej, Sterling och Krog däremot, inte lika bra.
Passion oavsett division
Användarvisningsbild
Jompii

Inläggav Maidensoldier » 16 november 2013, 19:40

Skön vinst! Jag tar vinster mot pisslaget alla dagar i veckan, hur de än ser ut!

Viktigt med segrar det kommer ge utdelning genom bättre spel i framtiden, vi måste ha tålamod :)

Menar inte att de är ett pisslag kvalitetsmässigt, de är bra och det var en jämn match vilket gör det skönt att vinna!
Tror dock inte Lakers håller sig, sämre självförtroende snart och det kan gå neråt.
Maidensoldier

Inläggav Regnet » 16 november 2013, 19:43

Jompii skrev:

Rajal, W.Karlsson och R.Carlsson fortsätter att leda laget. Patrik gör en riktigt bra match, bästa spelare idag.
Ett stort frågetecken efter dagens match är dock Wolves-kedjan. Vad har hänt? Var riktigt vassa förre uppehållet och har nu de tre senaste matcherna varit helt osynliga. Holzapfel har dock gjort det helt okej, Sterling och Krog däremot, inte lika bra.

Holza har också 7-8 min mer speltid än Sterling och Krog. Tillochmed Strandberg och Brithén i 4:e kedjan har flera minuter mer i speltid.
Säger en del om hur dom står i rang hos Uffe just nu
Senast redigerad av Regnet 16 november 2013, 19:46, redigerad totalt 1 gång.
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav tommy1985a » 16 november 2013, 19:44

Kort analys av matchen!!

Tycker vi gör oss förtjänta av poängen idag, vi spelar bättre en Växjö växjö i 3 perioder, Samt att vi har domaren mot oss hela matchen, Fanns grymt mycket man kunde plockat ut Växjö för men friade gång på gång, Men så fort HV71 petar på en Växjöspelare så åker det ut, Luktar kompensation för att dom tog bort 2 Växjömål. Så jävla fult av domarna, Det var inga regelrätta mål och det ska därmed tas bort, sen behöver man inte kompensera bara för att det var nära mål för Växjö.. Väldigt starkt av HV71 att ta extrapoängen trots detta utgångsläge.

Tänkte på en annan viss grej, HV71 hade matchen riktigt bra kontrollerad, men den vände direkt efter gruffet när Växjöspelaren går på och slår på Rajala. Riktigt fult gjort och dom tjänar på det. Orättvist.

Hade Domaren dömt som man ska göra hade HV71 haft minst lika många PP som Växjö ikväll och där hade vi garanterat tryckt in minst ett mål och kanske haft 3-0 istället och matchen hade slutat helt annorlunda. Små marginaler som domaren tyvärr styr över.

Trodde man skulle ha nolltollerans mot hakningar fasthållningar slashing klubba i ansiktet mm som HV71 hade mot sig oändligt många gånger denna match men inte fick något för. Dessutom gjorde Växjö ett mål med hjälp av en fasthållning av klubba. Jag gillar inte Växjö dom spelar fult och får göra det, Och drar många fördelar av det. Hade minst sagt varit rättvist att HV71 fått 3 poäng med sig.
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav shitkicker » 16 november 2013, 19:44

Bra med 2p idag! 7p av 9 på de senaste tre matcherna och över strecket. Och detta med bara en producerande kedja. Fantastisk prestation med tanke på inledningen. 1a kedjan är fantastisk och tänk om man kan få igång de andra också. Vem vet var det slutar.....

Växjö är ingen slagpåse så även om 3p självklart hade varit bättre så är 2p godkänt. Är det första gången vi är över strecket i år?
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Norrastååå » 16 november 2013, 19:47

Jag kanske skriver detta varje gång men det kan inte hjälpas:

Domarinsatsen är. U N D E R. A L L. K R I T I K. Fullkomligt värdelös. Jag vet inte vad vad som är problemet.

Jag hade förmånen att få se intressanta slyngel-DIF mot Mora här i apstan i onsdags (tror jag det var) så då kunde jag titta med båda ögonen. Jag tror problemet är att den här idén med att helt eliminera "spelförstörande" moment har fått domarna att se spöken i väl upplysta hockeyhallar. Eller nåt.

// JV
Norrastååå

Inläggav Guld » 16 november 2013, 19:50

Andersson711 skrev:
Guld skrev:Jag räknar till två matcher nu där HV inte fått spela PP.
Hur vanligt är detta? Drabbas också andra lag?
Kan nån seriöst kolla upp detta?

Det är strängare regler nu, men det märks liksom inte.

Idag hade man PP.

Hade man? Det missade jag i så fall.
Va bra! :D
Guld

Inläggav FirstSwitch » 16 november 2013, 19:51

tommy1985a skrev:Tänkte på en annan viss grej, HV71 hade matchen riktigt bra kontrollerad, men den vände direkt efter gruffet när Växjöspelaren går på och slår på Rajala. Riktigt fult gjort och dom tjänar på det. Orättvist.

Säger bara "Ward", då hade detta aldrig hänt eller så hade det blivit en rejäl läxa för Växjö om rör Rajala.
FirstSwitch

Inläggav Sevin » 16 november 2013, 19:52

Ja, jag tycker det är jävligt tråkigt med poängtapp. Gott med seger, men är så tråkigt att det alltid ska behöva dras in i sudden och vi förlorar ett poäng på det. Vi ska vara bättre än det. Alldeles för lite reflektion kring det faktum att vi förlorar poäng där.
Användarvisningsbild
Sevin

Inläggav tommy1985a » 16 november 2013, 19:54

Sterling och Holzapfel har syns knappt längre, Krog har ju alltid varit osynlig, Men dessa herrar har försvunnit nu när dom spelar med Krog. Jag har velat ge Krog tid att komma igång, nu har han också fått chansen i den kedjan som han vill spela i men det fungerar fortfarande inte. Nä mitt tålamod är slut när det gäller Krog nu, Bänka honom så kommer både Sterling och Holzapfel bli bättre. Krog drar ner hela kedjan just nu. Tar mest onödiga utvisningar och slår svåra passningar som aldrig går fram. Därför gör denna kedja inte mål. Sätt in Christ istället som ändå har varit bra trots inga poäng så ni se att det blir bättre fart på den linan.

Krog får helt enkelt träna utanför laget tills han är bra nog att förtjäna en plats i laget, Våra junisar är hästlängder bättre.

Förstakedjan kommer inte klara att ösa in poäng match efter match i 55 omgångar dom behöver avlastning, Vi måste hitta den avlastning illa kvickt nu, Så bra som det gått nu för den så kommer det snart komma en match där dom inte gör poäng och då är vi tillbaka på förlustspåret för att ingen annan levererar.

Tycker annars försvarspelet fortfarande inte är bra, Men lite lite bättre ändå, inte så jättemånga misstag idag, man kommer in i det bättre så längre matchen går och spelar mer utmed sargerna i försvaret.
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Cyruz » 16 november 2013, 19:56

Vi gör det väldigt enkelt för oss när vi börjar prata om dåliga domarinsatser, fanns lika mycket åt andra hållet som domarna släppte.
Det andra bortdömda Lakers målet var visserligen korrekt men då var det även paragrafrytteri på hög nivå.

Även om jag fortfarande är missnöjd över vår oförmåga att föra spelet måste man vara realistisk och inse att det överlag var en välspelad match. Växjö är ett bra lag och två poäng måste ses som godkänt.

Matchens första stjärna går i min bok till NBS och publiken, konstant högt tryck och positiv stämning bar laget fram ännu en match.
Cyruz

Inläggav dekman » 16 november 2013, 19:59

Som en klok person skrev till mig på Twitter:
" jag tror att mycket kan släppa nu när man tagit sig över strecket.Det har stor psykologisk faktor"

Ligger nog myckt i det. Tror många faktiskt får ännu "lättare huvuden" nu när man plötsligt har framtiden i egna händer. Ett par poäng-matcher till med lite halvsäker mark neråt så tror jag många kommer att spela bättre helt naturligt. Även om man vunnit matcher så har läget ändå varit pressat, en förlust och det är plötsligt ett litet glapp uppåt igen. Mycket psykologi inblandat. Därför inte så konstigt om nyförvärven däremot levererar, då de inte har det där tunga oket på sina axlar - då speciellt Salmela och Rajala.

Christensen och Campoli däremot var ju spelare med stukat självförtroende som kom till ett lag med likaledes stukat självförtroende.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav tommy1985a » 16 november 2013, 20:09

Tänker lite på när man inte spelade så bra tidigare säsonger och ändå knep dessa viktiga poäng. Det är nog lite så nu, Många spelare spelar inte bra men man tar viktiga poäng ändå. Då ska det bli intressant att se vad som händer när vi börjar spela bra över hela laget :D Då kommer det gå fort uppåt :) Om första linan kan stå för 3 mål varje match tänk er om andra och tredje åtminstone gör 1 mål var framåt också. Då är vi helt plötsligt outstanding likt Skellefteå!
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav HV-supportern » 16 november 2013, 20:28

Rajala är nu totalt uppe i 12 (7+5) poäng på tio matcher! Att se Rajala-W Karlsson spela för tillfället får en att minnas tillbaka till Keskinen-Nurminens dagar i HV.
HV-supportern

Inläggav Izon » 16 november 2013, 20:31

Glöm inte att det finns 11 andra lag som vill ha SM-guld varav majoriteten av dem har 0-1 guld. Så att tro att HV skall kunna segla iväg med 4-0 i varje match är löjligt.

2 poäng var rättvist till HV och mycket skönt.

Vi tog denna vecka 7/9 poäng. Det är starkt, riktigt starkt.
"Det var getingar ta mig fan över hela Sverige"
Användarvisningsbild
Izon

Inläggav #22 Bemersten » 16 november 2013, 20:41

Jag gick av när Läjkers gjorde 2-3 mest för att jag kände hur ilskan kom inom mig och skulle ha sabbat ytterligare en lördag. Direkt efteråt gör Hv 3-3(sa min sambo efteråt) men var kanske lika bra för att sen ta 2 poäng iaf.

Minus att tappa en ledning igen.
Plus till Rajala igen.
Mina fiender får jag gratis, mina vänner köper jag.
Användarvisningsbild
#22 Bemersten

Inläggav Zico » 16 november 2013, 21:13

Förstakedjan helt lysande. Men sen...offensivt sett? Absolut ingenting och det håller ju inte i längden. Jason Krog, och framför allt, Brett Sterling tillför ju absolut ingenting. Kunde Dahle'n bänka Rakhshani förra året, borde han självklart bänka Krog och Sterling nu. Det blev betydligt bättre på slutet när man satte ihop Jämtin-Holzapfel-Nilson samt Strandberg-Brithe'n-Christensen. Fortsätt gärna så och kör en fjärdeline med Lindström-Johnsson-Bengtsson.
Zico

Inläggav Calle2 » 16 november 2013, 23:12

Sevin skrev:Ja, jag tycker det är jävligt tråkigt med poängtapp. Gott med seger, men är så tråkigt att det alltid ska behöva dras in i sudden och vi förlorar ett poäng på det. Vi ska vara bättre än det. Alldeles för lite reflektion kring det faktum att vi förlorar poäng där.

Kom igen nu - vi talar om ett lag som efter att ha tagit åtta poäng på de 11 första omgångarna nu tar sin femte raka seger. Det är riktigt starkt gjort. Sakta men säkert bygger de nu upp ett självförtroende och spelglädje. Varje seger och poäng är jätteviktig.

Ett problem är dock att både Christensens och Krogs kedja inte får ihop det. Krog gjorde tyvärr en av de sämre matcherna jag sett honom göra. Märkligt med tanke på hur bra Krogs kedja var mot Brynäs. Efter uppehållet har de inte sett alls bra ut. Krog måste snäppa upp sig annars förlorar han den centerplatsen. Hade jag varit Dahlen hade jag nog prövat Christensen som center mellan Holzapfel och Sterling på nästa träning.
Calle2

Inläggav Sevin » 16 november 2013, 23:20

Jag är fortfarande glad över de två poängen men är ändå besviken på att vi tappar ett poäng, inget konstigt med det. Är alltså inte bara just i den här matchen, eller överlag. Tycker i allmänhet att sudden-segrar känns som halvsegrar, inte mer.
Användarvisningsbild
Sevin

Inläggav CROHB » 16 november 2013, 23:56

Denna vecka har varit en riktig flytvecka där vi skrapat ihop sju av förväntade nio poäng. Är ändå godkänt med tanke på att spelet inte stämt och att vi inte varit värda ens sju egentligen. På något sätt känns det som om något inte stämmer och att vi helt lever på soloprestationer och förstafemman, vilket är farligt, lex LHC.
Vi kommer undan med blotta förskräckelsen igen då Lakers får två mål bortdömda, iofs korrekt, och faktiskt är bättre spelmässigt.
Nu har vi vittring på tredjeplatsen och även andraplatsen om vi slår VF på onsdag vilket vi bör göra då vi har ett klart bättre lag och deras flyt borde ta slut, två mål i samma boxplay idag!
Salmela påminner mer och mer om Eloranta och ett bättre betyg går inte att få.
CROHB

Inläggav PapaEmeritus » 17 november 2013, 01:07

Såg matchen på plats och ska försöka mig på en analys.

Första perioden spelade vi bra i fyra minuter, sen tog vi en utvisning och efter det var det Växjö i större delen av perioden. Vi får med oss ett flytmål efter en soloprestation av PC och en tavla av Munroe. Perioden vinns av Växjö.

Andra perioden handlade nästan bara om Växjö men vi lyckas få in ett flytmål till efter ännu en soloprestation av Rajala (vilken lirare). Växjö äger den här perioden och hade bud på fler mål än de de lyckades göra och här kommer HV undan med blotta förskräckelsen. Perioden helt klart till Växjö.

I tredje gör Lakers 2-3 och det är tydligen tre raka mål i röven som göra att HV börjar spela hockey igen. Alltså, fram till att Lakers gör sitt tredje mål börjar HV71 spela ishockey igen. Perioden till Växjö.

Vi låter motståndarna göra tre raka mål på oss, på hemmaplan, innan vi inser att vi håller på att tappa matchen. Ja då kanske det är dags att börja åka skridskor igen. Känns mönstret igen? Med den inställningen kommer slutspelet att vara långt borta. Denna veckan har vi haft tur men vi kan inte fortsätta spela så här, för då kommer vi att börja förlora. Vi kan inte släppa in tre mål i varje match och tro att vi ska klara oss.

Till det positiva.
Vi har bara en kedja som producerar. Ändå vinner vi.
Vi spelar bra på hemmaplan i fyra minuter av första och åtta minuter av tredje. Ändå vinner vi.
Vi har ett försvarsspel som till och från liknar en hönsgård. Ändå vinner vi.
Vi låter Växjö ställer upp i anfallszon i våg efter våg. Ändå vinner vi.
Vi klarar knappt att spela oss ut ur egen zon eftersom våra backar är så stressade. Ändå vinner vi.
Vi hade knappt uppställt spel och press på Växjö i anfallszon en enda gång. Ändå vinner vi.
Vårt enda PP är en ren katastrof. Ändå vinner vi.
Vårt BP i kväll såg ut som en hink med skit. Ändå vinner vi.
Våra backar har knappt skjutit ett skott på 22 omgångar. Ändå vinner vi.

Jag är jävligt glad för sju poäng av nio möjliga under denna veckan men jag står fast vid min åsikt: Så länge vi har tränarstaben vi har, så kommer HV71 inte få ut sin fulla potential. Vi har ett jävligt bra lag på pappret men Dahlén och Co får inte ut denna potentialen. Till nästa säsong vill jag se en annan huvudtränare med hjälpredor i HV71.
I övrigt anser jag att Salmela och Campoli inte bör husera ihop, de är alldeles för dåliga defensivt för det.

Tack för mig.
Senast redigerad av PapaEmeritus 17 november 2013, 02:23, redigerad totalt 1 gång.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav 327 Karlsson » 17 november 2013, 02:10

Mycket negativt här inne efter ännu en vinst, om än i förlängningen.

Var tvungen att stänga av när tredje var slut för att åka och fira en väns födelsedag. Möttes på plats av en bitter Lakerssupporter som gjorde mig riktigt glad. :D När jag sen såg att Salmela avgjorde blev jag ännu gladare. Att han efter sin dust med Welch, där Welch vid två tillfällen i samma byte försöker provocera Salmela, sen får runda av med att finta bort densamme och stänka upp den i krysset var inget annat än underbart! Våra finländare har verkligen skottränat i sina dagar, hittar krysset i princip jämt.

Det jag blev irriterad på är hur man släpper Murphy flera gånger i deras PP och låter honom skjuta. Man borde inse vad de vill göra och ta bort passningarna till honom. Att först släppa in ett mål som blir bortdömt och sen, i samma PP, gå på tricket igen är för dåligt. Målen var ju i princip helt identiska. Snacka om att inte lära sig av sina misstag.

Men vi vinner till slut och det är jag väldigt glad för!
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav DenGråe » 17 november 2013, 03:43

Det är väl klart det är tråkigt som fan att vi inte tog full pott, efter att vi haft en 2-0 ledning? Dumsnällt att tycka annat.

Jompii skrev:

Användarvisningsbild
DenGråe

Inläggav Davester » 17 november 2013, 11:13

Härligt med seger igen även om vi alla hade önskat tre poäng. Sju av nio poäng är dock ett grymt facit på tre hemmamatcher. Kul att Salmela ( vår bästa back sedan Pettan var som bäst) fick avgöra och dessutom förnedra pajas Welch innan målet. Mindre kul att Rhett reste sig efter smällen han fick- satt och hoppades på en skada.
Hur länge ska vi fortsätta lida? AVGÅ Uffe!
Davester

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 Matcherna