Omgång 20: Brynäs IF - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 20: Brynäs IF - HV71

Inläggav Yennefer » 26 november 2022, 21:33

Quila skrev:
shitkicker skrev:19 eller 4 ska ha hjälmen.

Instämmer! Kul att se de båda i afton!

Enig! Men vill slänga in Lindbäck och Gunnarsson där också. Mycket bra båda två.

Njut nu HV-vänner. Ta ett glas vin eller två :) Det är nu det vänder! ( tror jag :) )
Yennefer

Inläggav Farzan » 26 november 2022, 21:34

Yennefer skrev:
Quila skrev:
shitkicker skrev:19 eller 4 ska ha hjälmen.

Instämmer! Kul att se de båda i afton!

Enig! Men vill slänga in Lindbäck och Gunnarsson där också. Mycket bra båda två.

Njut nu HV-vänner. Ta ett glas vin eller två :) Det är nu det vänder! ( tror jag :) )

Självklart! Redan upphällt.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav CJ#17 » 26 november 2022, 21:39

lejacques skrev:
Robert.76 skrev:Rödin är sur :lol:

Åke Unger dock helt offside när han frågar "Hur det känns efter den här matchen" och syftar på att det var Börjes hyllningsmatch.

Allt med Börje är skitsorgligt. Det är otroligt fint att han hyllas. Han ska hyllas. Men otroligt korkat av Unger att tro att det är det första Brynäs tänker på efter att man precis blivit utskåpade på hemmaplan.

Rödins lag har torkat med 1-5. Rätt tydligt att han inte fattade vad Åke syftade på. Och jag förstår att han blir sur.

Ja jag instämmer. Även om Börje är stor så hade det varit en skillnad om det varit en eldsjäl som ägnat sitt liv åt Brynäs och kanske dött plötsligt, en person som inte ens kanske varit känd utanför Gävle.
CJ#17

Inläggav Sir Ward » 26 november 2022, 21:46

Donald Sandström JP

Känslosamt före och efter matchen när HV plockade fram säsongens bästa spel
HV71 svarade för säsongens bästa match när man besegrade Brynäs på bortaplan med 5-1. Med tre segrar på de fyra senaste matcherna kan man konstatera att HV71 är på gång på allvar.

Här är statistiken, JP-femman och kommentaren efter matchen i Monitor ERP Arena.

JP/Jnyttfemman

5) Jonas Gunnarsson, målvakt
Han har fått stå i båset ett tag och titta på när kollegan Joni Ortio vaktat kassen. Nu kom han in och gjorde en kanonmatch. Visade ett lugn som smittade av sig på hela försvarsspelet. ”Gunnar” hade en stor del i att HV gick till pausvila med 3-0 i ryggen efter två perioder.
4) Måns Lindbäck, forward
Såg ut att ha käkat taggtråd innan matchen och hade ett finger med i det mesta som hände på isen, framförallt offensivt. Full fart in i varenda närkamp, hårt arbete och en tuff inställning. Genombrottet för Måns är nu definitivt.
3) Sam Vigneault, forward
Vi har gnällt lite på den väldige forwarden från Modo och tyckt att det kanske går lite för fort för honom i SHL trots allt. Men något har hänt den senaste tiden och spelar ”Big Sam” så här även i fortsättningen så visar han med råge att han vuxit in i SHL-kostymen.
2) Tyler Vessel, forward
Gjorde sin bästa match på länge i HV-tröjan. Var rappare än tidigare och hans förmåga att täcka skott i egen zon visade han återigen vid åtskilliga tillfällen. Lite mer pondus även i anfallszonen så är Vesel uppe på en hög nivå.
1) Nicklas Hjalmarsson, back
Han behövde en match, mot Skellefteå i torsdags, innan han var inne i spelet igen. Hjalmarssons defensiva kvalitéer är enorma. Han står rätt, bryter passningar, håller undan motståndare och täcker skott. Snart är han uppe och får högre poäng i den här ligan.

Donald Sandströms kommentar...
Det började med seger mot Malmö. Fortsatte med en ny triumf mot Oskarshamn innan man, trots en stark insats, föll på bortaplan mot Skellefteå.
Men det som HV visade upp i Gävle mot Brynäs var det bästa vi har sett den här säsongen. Och äntligen har HV71 fått igång sin offensiv, samtidigt som man den här gången även var oerhört disciplinerat i sitt försvarsspel.
Om man enskilt ska titta på matchen mot Brynäs så är det svårt att förstå att HV ligger allra längst ner i tabellen. Å andra sidan har det tagit drygt 20 omgångar innan man kommit hit.

Kan vi då slå fast att det har vänt nu?

Ja, man brukar ju säga att en gång är ingen gång. Två gånger kan vara snudd på en tillfällighet, men när HV nu har plockat tre fullpoängare på kort tid så kan man nog konstatera att det handlar om ett trendbrott.
Mot Brynäs avgjorde HV egentligen matchen redan efter två perioder då man var klockrena i avslutningarna. Utnyttjade sina chanser hänsynslöst och man gjorde dessutom två mål i numerärt överläge.
Plötsligt fungerade flera formationer. Inte bara den med Hansson, Lindbäck och Davidsson, utan inför ögonen på tränare Samuelsson körde man runt med fyra kedjor.

I den tredje perioden satsade Brynäs allt för att komma ikapp. Det såg ut att lyckas till en början då Taylor Matson åkte ut för en onödig crosschecking. Men när samme Matson kom direkt från utvisningsbåset och gjorde 4-0 var allt förlåtet.
Och matchen var klar.
Fortsättningen kommer bli oerhört intressant med ett HV som på allvar fått hugg på lagen ovanför. När spelare som jag tidigare kraftigt har ifrågasatt, typ Chad Billins, Sam Vigneault, Tyler Vesel, Andy Miele och inte minst Eric Martinsson lyfter sig både ett och två snäpp så ger det otroligt mycket energi till hela gruppen.

Sedan har vi förstås Niklas Hjalmarsson också.

Jag vet inte hur betydelsefull han är i omklädningsrummet eftersom jag inte får vara där. Men är han lika viktig där som han är på isen så förstår jag varför både Fredrik Stillman och Tommy Samuelsson är så otroligt nöjda med hans inträde i laget.
Niklas Hjalmarsson kommer dessutom bara att bli bättre och bättre och vänta bara. Om några omgångar är han säkerligen uppe och nosar på 20 minuter per match, eller mer.

Till sist, vi måste också nämna de otroliga hyllningarna till Börje Salming innan matchen där spelarna ställde upp på blålinjen. Jag lovar, det var många tårar som kom fram under den känslosamma stunden.

Brynäs-HV71 1-5
(0-1, 0-2, 1-2)
Första perioden: 0-1 (15.55) Chad Billins (Sam Vigneault).
Andra perioden: 0-2 (6.42) Sam Vigneault (Tyler Vesel/Eric Martinsson) spel fem mot fyra. 0-3 (13.24) Radan Lenc (Andy Miele/Chad Billins) spel fem mot fyra.
Tredje perioden: 0-4 (6.44) Taylor Matson (-). 4-1 (16.09) Greg Scott (Hannes Björninen/Dmytro Timashov) spel sex mot fem. 1-5 (17.29) Fredrik Forsberg (-) spel fem mot sex.
Skott: 26-23 (8-7, 7-10, 11-6)
Utvisningar, Brynäs: William Strömberg 2+2, Oscar Eklind 2, Dmytro Timashov 2.
Utvisningar, HV71: Joey LaLeggia 2, Andy Miele 2, Taylor Matson 2.
Domare: Linus Öhlund och Mattias Enroth
Publik: 6797
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav frippe-borås » 26 november 2022, 21:48

En mycket bra match över hela banan i 60min. Man spelar enkelt när det behövs och Hjalmarssons insats är ju oerhört bra. Han spelar precis lika enkelt och stabilt som han gjorde i Chicago.
Sam gör en otroligt bra match idag och hoppas det fortsätter. Otroligt viktigt mål både för honom och för laget.
Lindbäck är ju en maskin idag och känns som han kommit in i SHL kostymen och gör det han är bra på. Likaså hans kedjekamrat Hansson!
Miele gör också mycket bra idag och känns som hans kurva pekar sakta men säkert uppåt!
Gunnarsson förtjänade att hålla nollan och gav ett otroligt lugn bakåt.

Fan alla gör det bra! Rejält och enkelt och lyfter ut när man måste istället för att slå indianare. Kanske att Hjalmarsson har visat våra backar ett och annat.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav 15:48 » 26 november 2022, 21:49

Så skön och stabil seger! Första matchen i år man inte behövde gravöl eller lugnande. Dock milsvid skillnad på Brunsås och SAIK som motstånd!
15:48

Inläggav shitkicker » 26 november 2022, 22:01

15:48 skrev:Så skön och stabil seger! Första matchen i år man inte behövde gravöl eller lugnande. Dock milsvid skillnad på Brunsås och SAIK som motstånd!

Jo så är det. Men den stora skillnaden vill jag ändå tillskriva HVs prestation. Hade man spelat hela matchen och inte bara periods 2 och 3 samt om Ortio spelat lika bra som Gunnar gjorde ikväll, så hade HV minst tagit poäng även mot SAIK.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Quila » 26 november 2022, 22:06

shitkicker skrev:
15:48 skrev:Så skön och stabil seger! Första matchen i år man inte behövde gravöl eller lugnande. Dock milsvid skillnad på Brunsås och SAIK som motstånd!

Jo så är det. Men den stora skillnaden vill jag ändå tillskriva HVs prestation. Hade man spelat hela matchen och inte bara periods 2 och 3 samt om Ortio spelat lika bra som Gunnar gjorde ikväll, så hade HV minst tagit poäng även mot SAIK.

Ja idag hade man inga direkta dippar. Kanske första gången denna säsongen man presterar i 60 min?
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Yennefer » 26 november 2022, 22:11

Legogubbe skrev:Vi har inte vunnit ett enda poäng än. Chilla lite.

Du kan chilla lite. :D
Yennefer

Inläggav jordfelsbrytare » 26 november 2022, 22:12

HV71 gör en väldigt solid match.
Kanske säsongens bästa insats över 60 minuter.
jordfelsbrytare

Inläggav Gustavsson » 26 november 2022, 22:16

Tja!
tillbaka efter typ 3års frånvaro på forumet, men var så säkra, jag har lurkat omkring här minst 1-5ggr/dag under samma tidsram.

Har räknat lite, bara för att jinxa lite (i ärlighetens namn så är detta bara ett svar på ingressen till denna matchtråd)...

Vi har satt oss i det läge där vi (hv) nu sitter och det vore kul att se vad olika målsättningar innebär:

jag har sammanställt serien de senaste 5 åren och räknat på ett snitt...

1) Klara SHL kontrakt...
för detta krävs statistiskt 63p (dvs senaste årens 12:e plats = säker mark)
1,25p/match

2) 6:e plats och direkt slutspel...
för detta krävs statistiskt 85p.
1,94p/match

3) vinna serien och således spöa "Miracle on Ice" i form av prestation
för detta krävs statistiskt 104p (har kollat på medianvärde här då 116p av VHL 17/18 inte är jämförbart).
2,53p/match (max 5 förluster till under resterande säsong samt övrigt, 3p)

vet inte riktigt vad jag vill komma med ovan nämnda siffror men... Känns ändå som vi har häng på något (speciellt utifrån hur det defacto såg ut på isen ikväll)

väl mött och skål i ölbärts för en oerhört skön seger!!!
Gustavsson

Inläggav 15:48 » 26 november 2022, 22:17

https://twitter.com/manskarlssonyao/sta ... 0W1oPyn11w

Skön han är! Men man blir ju nervös…får bli lugnande efter matchen idag istället… :?
15:48

Inläggav Legogubbe » 26 november 2022, 22:20

Yennefer skrev:

??
Legogubbe

Inläggav jordfelsbrytare » 26 november 2022, 22:40

Jag såg att någon tidigare i tråden kritiserade Billins idag.
Jag håller inte med. Jag tycker att Billins senaste 2 matcherna presterat sina 2 bästa matcher för säsongen.
Gör 1 mål och 2 assist idag tex.
jordfelsbrytare

Inläggav BlackIce » 26 november 2022, 23:00

jordfelsbrytare skrev:Jag såg att någon tidigare i tråden kritiserade Billins idag.
Jag håller inte med. Jag tycker att Billins senaste 2 matcherna presterat sina 2 bästa matcher för säsongen.
Gör 1 mål och 2 assist idag tex.

Han spelar bra i det stora hela, framförallt i defensiven. Men lyckas av någon anledning i varje match göra 2-3 riktigt farliga misstag i fel läge utan att vara under speciellt hård press. Blir inte klok på honom.
John Byce, Risto Kurkinen, Kamil Kastak, Vesa Salo, Johan Brummer, Vesa Viitakoski, Alexei Salomatin, Antti Törmänen, Jarkko Varvio, Anders Lönn, Jani Nikko, David Nemirovsky, Lubomir Korhon, Stefan Hellkvist
Användarvisningsbild
BlackIce

Inläggav Yennefer » 26 november 2022, 23:15

Legogubbe skrev:
Yennefer skrev:

??

Du kan chilla nu när vi tog tre poäng. Ber om ursäkt om jag var otydlig eller missförstod.
Yennefer

Inläggav tibia » 26 november 2022, 23:38

Jag är nöjd med denna matchen.
tibia

Inläggav Diabolics » 27 november 2022, 00:44

Vilken jävla insats... har precis kollat reprisen.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Småläninen » 27 november 2022, 01:09

Missade matchen ikväll men låter här som att vi gjort en riktigt bra match. Otroligt sköna poäng oavsett! Lite extra skönt att inte längre ligga på jumboplats heller. Nu fortsätter vi såhär gubbs!
Småläninen

Inläggav PapaEmeritus » 27 november 2022, 01:38

50% i PP och 100% i BP. Fem mål framåt och bara ett i röven.
Finns inget att klaga på idag. Skönt så.

*edit: Och så härligt att se glädjen hos HV-lägret när Vingnååå får göra sitt första mål. Kul att se!
Senast redigerad av PapaEmeritus 27 november 2022, 01:43, redigerad totalt 1 gång.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav mrnorrland » 27 november 2022, 01:43

På hv bild på facebook och instagram med slutresultatet så ser de ut att en person framför i bild och tar billins i skrevet. Hans minspel stärker teorin

Förlåt för jag skrev
mrnorrland

Inläggav Quila » 27 november 2022, 09:03

Gustavsson skrev:Tja!
tillbaka efter typ 3års frånvaro på forumet, men var så säkra, jag har lurkat omkring här minst 1-5ggr/dag under samma tidsram.

Har räknat lite, bara för att jinxa lite (i ärlighetens namn så är detta bara ett svar på ingressen till denna matchtråd)...

Vi har satt oss i det läge där vi (hv) nu sitter och det vore kul att se vad olika målsättningar innebär:

jag har sammanställt serien de senaste 5 åren och räknat på ett snitt...

1) Klara SHL kontrakt...
för detta krävs statistiskt 63p (dvs senaste årens 12:e plats = säker mark)
1,25p/match

2) 6:e plats och direkt slutspel...
för detta krävs statistiskt 85p.
1,94p/match

3) vinna serien och således spöa "Miracle on Ice" i form av prestation
för detta krävs statistiskt 104p (har kollat på medianvärde här då 116p av VHL 17/18 inte är jämförbart).
2,53p/match (max 5 förluster till under resterande säsong samt övrigt, 3p)

vet inte riktigt vad jag vill komma med ovan nämnda siffror men... Känns ändå som vi har häng på något (speciellt utifrån hur det defacto såg ut på isen ikväll)

väl mött och skål i ölbärts för en oerhört skön seger!!!

Välkommen (tillbaka)! Helt riktigt att ta sitt förnuft till fånga och registrera sig :D
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Diabolics » 27 november 2022, 11:30

Vilken jävla bragd igår. Jag är mållös. Nja, kanske inte ;)

Med den uppställningen vi går in, så är resultatet helt häpnadsväckande. Otroligt, så otroligt att när jag kom ut från ishallen jag var så hörde jag fel på P4 och trodde vi torskade med 1-5. Jag var så säker på att vi torskat att jag stängde av radion och bara tjurade i tystnaden.

Så när jag väl kom hem så möttes jag av en chock, en positiv sådan, som sedan växte ju längre in i reprismatchen jag kom. Inte nog med att vi vann, vi var väl värda segern.

Nu kanske en del av forumets läsare tänker att vi mer kritiska skribenter på något sätt blivit "ägda" och borde hålla käft/skämmas/tystna eller gå i självutnämnd exil. Men vad folk kanske inte förstår är att vi (kan inte tala för alla förvisso) är precis lika glada för detta under som de mest hundvalpiga av er andra. Det finns ingen motsättning här.

Jag kan, trots att jag inte vill ha Sam i truppen, bli känslosam när jag ser Sam's glädje vid andra målet, när jag ser hur glada alla blir för Sam's skull, i laget.

Det är Tommy och Stilles förtjänst tänker jag, och deras styrka. Jag vill att det skall gå bra för dem, samtidigt som jag inte ser Tommy som en coach för framtiden.

Måns. Vilken match. Tyckte även Martinsson gjorde en av sina bättre matcher. Hammer's ryggrad börjar kicka in. Miele och Billins blandar och ger. Bägge bidrar positivt till segern men de två har oxå de djupaste dalarna av någon i laget.

Team Foppisch osynliga men trots det flera mål, om än oortodoxa.

Gunnar var viktigt väldans vass.

På tisdag sitter jag i Husqvarna Garden när tedenfart i ren inspiration, kosläpp style, gör en bejublad comeback. Å vad jag vill att det blir så. Säg att det blir så.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav matsqq » 27 november 2022, 12:45

Diabolics skrev:Nu kanske en del av forumets läsare tänker att vi mer kritiska skribenter på något sätt blivit "ägda" och borde hålla käft/skämmas/tystna eller gå i självutnämnd exil. Men vad folk kanske inte förstår är att vi (kan inte tala för alla förvisso) är precis lika glada för detta under som de mest hundvalpiga av er andra. Det finns ingen motsättning här.

Det är nog ingen som tycker så - vi går väl alla upp och ner.
Ge det 20 år så blir du mer balanserad , lagom till att vi hänger din tröja i taket

Diabolics skrev:Jag kan, trots att jag inte vill ha Sam i truppen, bli känslosam när jag ser Sam's glädje vid andra målet, när jag ser hur glada alla blir för Sam's skull, i laget.

När det gäller Sam så tycker jag många är väldigt antingen eller!
Gör han 2 mål är han skitbra, nästa match är han urusel.
Harald Luckner kan man i och för sig kritisera (som ni säkert kommer göra nu när jag skriver detta) , men han var lyrisk över Sam förra året och jag såg honom också göra riktigt bra grejer i Modo.
Grejen är att han har styrkor och svagheter. Svagheter : inte så snabb, lite trög i starten och hade delvis haft svårt att anpassa sig till
tempot i SHL.
Styrkor att han är stor,stark och bra att skymma, bra med pucken, ganska smart att lämna över pucken och bra att hålla den från motståndare.
Jag ser inte det som en panik att få bort honom, kan man få med honom i spelet på det han är bra på, kan han OCKSÅ bidra och vara bra. När spelet inte passar hans spelsätt kan det bli en anonym tillvaro och ibland ser det dåligt ut. Sen gjorde han ju en dålig överlämning som kostade oss poäng nyligen, men nu å andra sidan i högsta grad bidrog till två första målen.
Vi kan avvakta och se om senaste poängen lyfter honom och ger honom självförtroende.
matsqq

Inläggav Diabolics » 27 november 2022, 13:40

Är det något Sam inte är, så är det bra med pucken. Killen har ju betonghandleder. Sämst i laget på puckhantering, med råge, utan konkurrens.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav matsqq » 27 november 2022, 14:14

Diabolics skrev:Är det något Sam inte är, så är det bra med pucken. Killen har ju betonghandleder. Sämst i laget på puckhantering, med råge, utan konkurrens.

Det betydde inte att jag menade att han dribblar bäst i laget - men han håller pucken bra undan motståndarna med sin långa klubba.

Lite utom räckhåll, och vid 1-0 och 3-0 senast mot Brynäs visade han att han är mer än tillräckligt bra med pucken för mig i alla fall ...
matsqq

Inläggav Diabolics » 27 november 2022, 17:25

Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Henke67 » 28 november 2022, 14:44

Jag förstår fortfarande inte riktigt hur jag skall tolka gamescore.
Två saker jag får ut är:
1: Billins verkar ha gjort en ännu bättre match än vad jag förstod. Men oprovocerade misstag/ pucktapp var väl inte med i matrisen…
2: Man spelade alltså Torp, Billins och kedjan med Glad när Brynäs tog ut målvakten.
Det är inte riktigt den formationen jag skulle välja. Ok nu tog de ut målvakten ganska tidigt och man kan ju inte gå med Hammer non-stop.
Men det känns inte som optimal coachning.
Henke67

Inläggav Diabolics » 28 november 2022, 15:13

Finns inte jättemycket från denna källa i hur just han viktar alla ingående parametrar, men det är enbart dem i listan. Allt till höger sammanräknas och viktas, vilket ger gamescore. Man kan säkert ladda in allt det i en miltivariabel-optimerare och köra en kurvanpassning för att få ut vikterna. Eller kanske inte... kan vara lite för stor lösningsrymd.

Det enda jag vet är:

"Backmål värderars nu högre än forwardmål."

Från bilden, kolla på Emil och lilldansk:
Troligtvis värderas en CF-CA-enhet, som 0.05 ty:
Lilldansk har -0.15 och en CF-CA = -3. Således -3*0.05
Emil har oxå -0.15. Men han har -6 i CF-CA. således -0.3, dock har han en positiv del i ett SOG, som jag då antar är viktat med +0.15.

Sedan får man jobba sig vidare i matten och se om man kan lista ut skiten, om det nu är så viktigt.

Vidare:
Boedker har -13*.05 = -0.65 samt 2 BkS (blocked shots) och en "minus-etta". För att få -0.5
Hjalmarsson har en pluss-etta, -7*0.05 (-0.35) samt en BkS för totalt 0.18

-0.65 +2*bks -1*etta = -0.5
+1*etta -0.35 + 1*BkS = 0.18.

Detta kan lösas ut, om nu +1 och -1 har samma vikt.

en etta är: 0.3
Ett blockerat skott: 0.23 (oavsett plus eller minus, är antagandet)

Tittar man nu på Berras rad så ser man att detta inte stämmer :D

Tillbaka till ritbordet.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Henke67 » 28 november 2022, 15:57

Ha ha,
Ja då kanske jag inte behöver känna mig helt pantad för att jag inte fått ihop det...

Men stämmer det att man bara fortsatte rulla på femmorna även när de tog ut målvakten?
Henke67

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna