Omgång 19: Skellefteå AIK - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 19: Skellefteå AIK - HV71

Inläggav shitkicker » 24 november 2022, 23:41

Zico skrev:När HV vinner mot Malmö, presterar en viss herre 2 inlägg på forumet. När HV vinner mot Oskarshamn, presterar samma herre 1 inlägg. När HV förlorar mot Skellefteå, skriver denne herre typ 200 inlägg, som alla handlar om hur jävla dåligt allt med HV är. Organisation, sportchef, spelare, tränare, spel, allt, allt allt. Var är balansen?

Finns ingen. Samma som med lagbygget och HVs prestation. Men det finns en förklaring. Såg inte MIF och IKO pga annan verksamhet. Ska uppenbarligen hålla mig till att inte titta.

Vad tycker du f ö att jag har fel om vad gäller organisationen, sportchefen, spelare osv. osv.? Du kan svara i PM så slipper det drabba alla andra.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Sir Ward » 24 november 2022, 23:41

Zico skrev:När HV vinner mot Malmö, presterar en viss herre 2 inlägg på forumet. När HV vinner mot Oskarshamn, presterar samma herre 1 inlägg. När HV förlorar mot Skellefteå, skriver denne herre typ 200 inlägg, som alla handlar om hur jävla dåligt allt med HV är. Organisation, sportchef, spelare, tränare, spel, allt, allt allt. Var är balansen?

Måste ju vara Diabolics, som ändå mjödar och hänger tungt med huvudet mellan knäna med iphonen live med HV på sina möten ;)

Nu blev jag rejält nyfiken. Den värste är ju borta och ge oss fler ledtrådar.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Quila » 24 november 2022, 23:43

shitkicker skrev:
Quila skrev:
shitkicker skrev:Det säger en hel del om både fans och HV när man läser kommentarerna i den här tråden.

Förlorarmentalitet rakt igenom. Med få undantag.

Tveksamt att kalla det förlorarmentalitet.

Min poäng är att bara för att HV väljer att förlora matchen genom en rakt igenom usel och pinsam insats i första perioden, där man inte la två strån i kors för att ens komma i närheten av att kämpa, för att sen typ rycka upp sig (eller var det SAIK som sänkte tempot?….) och ”kämpa in i slutet” när allt redan var för sent sen länge är inget att ta med sig. Man hittade ju bara en ny väg att förlora. Det är allt. Att inte kunna se detta är förlorarmentalitet, enligt min åsikt.

Speedmetalversionen av matchen:
Pucken släpps - Tempot är sådär - båda lagen hänger med - SAIK drog upp tempot och drog ifrån - matchen i princip över - SAIK drog ner tempot - HV närmade sig - SAIK drog upp tempot och drog ifrån - SAIK drog ner på tempot - HV närmade sig - SAIK drog upp tempot och drog ifrån - Slutsignal.

För min del är förlorarmentalitet att säga att något är slut innan visslan ljuder.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav shitkicker » 24 november 2022, 23:45

Quila skrev:För min del är förlorarmentalitet att säga att något är slut innan visslan ljuder.

Ok. För min del är det att inte spela hela matchen. Oavsett om det är den första delen, eller den sista.... Båda är lika avgörande. Det såg vi ju idag. Igen.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Quila » 25 november 2022, 00:02

shitkicker skrev:
Quila skrev:För min del är förlorarmentalitet att säga att något är slut innan visslan ljuder.

Ok. För min del är det att inte spela hela matchen. Oavsett om det är den första delen, eller den sista.... Båda är lika avgörande. Det såg vi ju idag. Igen.

Ganska lik syn på definition med andra ord. Då har vi rett ut det.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav lejacques » 25 november 2022, 00:26

Varje förlust blir tyngre och tyngre ju längre säsongen går. Vad det verkar måste HV snitta runt 1,3 poäng resterande omgångar. Det innebär i praktiken att man knappt har råd att torska två i rad (på full tid), förutsatt man nu inte skulle hamna i någon winningstreak, vilket skulle skapa lite utrymme. Just nu känns dock det lika osannolikt som att man inte skulle torska två i rad.

Det lilla hopp jag har handlar egentligen inte om HV. Det handlar om att två andra lag ska gå åt h-vete. Och visst, nu går ju inte resultaten vår väg just ikväll. Men känslan är att bottenlagen i år är snäppet sämre än vad de var 20/21, alternativt att HV faktiskt kan slå dem. För två säsonger sedan kändes ju allt i princip kört. Man visste att HV skulle ryka mot Brynäs.

Shitkicker skriver att årets säsong påminner exakt om 20/21. Jag håller med om det mesta. Men en sak skiljer upplagorna åt. Jag tycker det här gänget i alla fall försöker så gott de kan. Det finns väldigt få spelare som jag direkt ogillar (ha, det trodde ni inte va!). Spelarna är bara helt enkelt för dåliga. På så sätt kan jag tycka synd om spelare som Vigneault, bröderna Davidsson, Billins, Torp med flera med flera. De vill, men de kan inte.

Men med vilja och lite inställning kan man i alla fall komma en bit. Och det tycker jag HV visat mot Malmö och Oskarshamn, samt i avslutningen nu mot Skellefteå.

Tro nu inte att jag har gått och blivit en drömmare som försöker fånga halmstrån. Jag är fortfarande en surk*k.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Wildzide » 25 november 2022, 00:41

Boedker och Vigneault måste bort nu, dom är sämst varje match. In med 2 junisar istället, de lär göra det bättre. Erik Påhlsson har öst in poäng i j20, låt han få chansen.
Wildzide

Inläggav magnus b » 25 november 2022, 09:49

HV gjorde igen det man inte ska göra, bjuda på pucktapp överallt på banan. Det är den där förbannade puckkontrollsfilosofin och självbilden som spökar. Man behöver inte spela sig ur varje situation och vara det dominerande laget borta mot SAIK. Bättre att försök få upp på forward i förstaläget alternativt max en sidledspass. Visst kommer man inte komma samlat in i zon, men då ligger det på forwards att få fast pucken eller ordna offensiv tek så resten av laget kan följa med upp.

Visst är det binärt, man vinner eller förlorar. Men iaf så tycker jag man gör en OK match. Man har många skador och sjukdomar, och lyckas nästan rätta till vad man ställt till med i första perioden. Dessutom tycker jag att forechecken har bitit bra i flera matcher nu. Det enkla spelet har också förbättrats markant. Man är konstant farliga med puckarna in på kassen och forwards vill verkligen vinna kampen där. Så det känns för första gången under säsongen att man är på väg någonstans. En första center på detta och man kommer undvika kval, det är jag säker på.

Jag ser att många klagar på Boedker, men jag tycker han gör det bra i spelet utan puck. Där är han klart en av de bättre i laget. Han är snabbt upp i forecheck och stark i sarghörnerna. Jag tror han kan bli väldigt viktig senare under säsongen. Hockey handlar inte bara om poäng. Men Vigneault borde ligga risigt till med en center till in, dock så vet man ju att han är slö på att anpassa sig. Så jag skulle nog kunna tänka mig att ge honom chansen att konkurrera fram till fönstret stänger. Då finns det säkert en del klubbar som är villiga att ta kontraktet rätt av.

Sedan enorma plus till Mölggaard. Stark, smart och orädd. Vilken spelare. Viktigt att ha unga i truppen och inte ha legosoldater längre ner i hierarkin.
Senast redigerad av magnus b 25 november 2022, 10:29, redigerad totalt 1 gång.
magnus b

Inläggav Zico » 25 november 2022, 10:22

Jag såg inte matchen, men när jag läser matchtråden ser jag att Billins får mycket kritik medan t ex Emil Andrae knappt kritiseras alls. Ni som såg matchen...var Billins så dålig och Andrae hyfsat bra?

Billins var inte inne på något baklängesmål men ett framåt, alltså +1. Emil var inne på 2 framåt och hemska 5 bakåt, alltså-3. Eftersom jag inte sett matchen kan jag inte avgöra vem av dessa som var sämst. Hur var det, egentligen?
Zico

Inläggav magnus b » 25 november 2022, 10:26

Zico,

Emil var bra offensivt, hade en i stolpen utöver målet. Men det fanns mycket att önska defensivt från honom, lite samma problem som förra året att han spelar fast sig ibland genom att göra det för svårt. (Dock var ett av målen han var inne på i öppen kasse.)

Billins och LaLeggia spelar i enklare lägen än Andrae och Sjöholm. Det kan ha något med +/- att göra. Det känns som att Andrae och Sjöholm är HVs go-to backpar fram tills Hammer är inne i det.
magnus b

Inläggav jordfelsbrytare » 25 november 2022, 10:40

Zico skrev:Jag såg inte matchen, men när jag läser matchtråden ser jag att Billins får mycket kritik medan t ex Emil Andrae knappt kritiseras alls. Ni som såg matchen...var Billins så dålig och Andrae hyfsat bra?

Billins var inte inne på något baklängesmål men ett framåt, alltså +1. Emil var inne på 2 framåt och hemska 5 bakåt, alltså-3. Eftersom jag inte sett matchen kan jag inte avgöra vem av dessa som var sämst. Hur var det, egentligen?

Billins var helt okej igår, Rentav en ganska solid insats.
Andre var däremot allt annat en bra defensivt.
Han spelar som ofta med små marginaler och gör det för svårt för sig själv och laget.
Ibland kan man slå sarg ut och inte leta snygga mackor.
Kanske att man kommer undan med detta i allsvenskan men inte mot ett ramstarkt Saik borta då blir man straffad.
Tyvärr är Martinsson är en skugga av sitt forna jag vilket är tufft att beskåda. Hoppas att han kan få en boost av att spela med Hjalmarsson när han kommit igång.
jordfelsbrytare

Inläggav magnus b » 25 november 2022, 12:28

jordfelsbrytare skrev:
Zico skrev:Jag såg inte matchen, men när jag läser matchtråden ser jag att Billins får mycket kritik medan t ex Emil Andrae knappt kritiseras alls. Ni som såg matchen...var Billins så dålig och Andrae hyfsat bra?

Billins var helt okej igår, Rentav en ganska solid insats.
Andre var däremot allt annat en bra defensivt.
Han spelar som ofta med små marginaler och gör det för svårt för sig själv och laget.
Ibland kan man slå sarg ut och inte leta snygga mackor.
Kanske att man kommer undan med detta i allsvenskan men inte mot ett ramstarkt Saik borta då blir man straffad.
Tyvärr är Martinsson är en skugga av sitt forna jag vilket är tufft att beskåda. Hoppas att han kan få en boost av att spela med Hjalmarsson när han kommit igång.

Martinsson är en gåta. Det är i normala fall en riktigt bra och solid tvåvägsback. Killen spelade ju VM för några år sedan. Men som någon har nämnt tidigare, det kan vara så att han har lite vagt psyke. Det känns som att misstagen sitter i länge och hämmar hans spel. Han har ju trots allt gjort några riktigt oförklarliga grejer i år mot LHC och puckouten mot VF t ex.

Det vore dumt att göra sig av med en spelare som Martinsson då han är riktigt duktig i normala fall. Det kan vara så att han inte har klarat av att bära en svag backsida på sina egna axlar och det helt enkelt låst sig för honom. Jag tror precis som du att Hammers intåg kommer göra honom gott. Han blir inte den ledande backen som har störst krav på sig utan kan istället stå lite i skuggan av #4. Jag tror det är därför S&S kör honom med Hammer.
magnus b

Inläggav DocSeverinsen » 25 november 2022, 14:19

Jag tror samma ang. Martinsson. Hoppas och tror han lyfter sig mer och mer nu när Hammer kommit in i spel.
Martinsson har en hög högstanivå, som vi tyvärr inte fått se mycket av i år hittills.
DocSeverinsen

Inläggav Farzan » 25 november 2022, 19:24

lejacques skrev:Varje förlust blir tyngre och tyngre ju längre säsongen går. Vad det verkar måste HV snitta runt 1,3 poäng resterande omgångar. Det innebär i praktiken att man knappt har råd att torska två i rad (på full tid), förutsatt man nu inte skulle hamna i någon winningstreak, vilket skulle skapa lite utrymme. Just nu känns dock det lika osannolikt som att man inte skulle torska två i rad.

Det lilla hopp jag har handlar egentligen inte om HV. Det handlar om att två andra lag ska gå åt h-vete. Och visst, nu går ju inte resultaten vår väg just ikväll. Men känslan är att bottenlagen i år är snäppet sämre än vad de var 20/21, alternativt att HV faktiskt kan slå dem. För två säsonger sedan kändes ju allt i princip kört. Man visste att HV skulle ryka mot Brynäs.

Shitkicker skriver att årets säsong påminner exakt om 20/21. Jag håller med om det mesta. Men en sak skiljer upplagorna åt. Jag tycker det här gänget i alla fall försöker så gott de kan. Det finns väldigt få spelare som jag direkt ogillar (ha, det trodde ni inte va!). Spelarna är bara helt enkelt för dåliga. På så sätt kan jag tycka synd om spelare som Vigneault, bröderna Davidsson, Billins, Torp med flera med flera. De vill, men de kan inte.

Men med vilja och lite inställning kan man i alla fall komma en bit. Och det tycker jag HV visat mot Malmö och Oskarshamn, samt i avslutningen nu mot Skellefteå.

Tro nu inte att jag har gått och blivit en drömmare som försöker fånga halmstrån. Jag är fortfarande en surk*k.

:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Yennefer » 25 november 2022, 20:34

lejacques skrev:Varje förlust blir tyngre och tyngre ju längre säsongen går. Vad det verkar måste HV snitta runt 1,3 poäng resterande omgångar. Det innebär i praktiken att man knappt har råd att torska två i rad (på full tid), förutsatt man nu inte skulle hamna i någon winningstreak, vilket skulle skapa lite utrymme. Just nu känns dock det lika osannolikt som att man inte skulle torska två i rad.

Jag håller med om mycket i det här men kanske inte det sista :D
Men framförallt inställningen är en väsentlig skillnad jämfört med 20/21. Laget försöker efter bästa förmåga och det är ändå något att hitta tröst i. 20/21 var det allt för många som hängde med huvudena och visade bristande inställning.
Malmö och Oskarshamn ser inte skräckinjagande ut direkt. Jag tror att vi spelar SHL nästa säsong.
Yennefer

Inläggav lillskogen » 25 november 2022, 22:19

Man får väl tycka som man vill.
Gårdagens match ger jag cred till Hv som inte gav upp mot ett övermäktigt motstånd. Men tabellen ljuger inte...
Men om lilldansken (inget illa menat) spelar i första kedjan då är det nåt som är osynk i lagbygget (iofs onödig kommentar).
Dock tror jag ändå på fortsatt spel i SHL förutsatt att inte spelarna tappar motivationen totalt.
Nån mer seger inom snar framtid gör oss stärkta, men fortsatta förluster då är det bara att säga hej till nedflyttning igen.
Dessutom de två segarna har gett lite mer självförtroende i intervjuerna med cmore, (Kan vara jag som inbillar mig)
lillskogen

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna