Omgång 19: Skellefteå AIK - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 19: Skellefteå AIK - HV71

Inläggav tibia » 24 november 2022, 22:21

Kan vi spela som 2 o 3 per. I 60 min kommer vi kunna vinna matcher... Men då måste vi vara påkopplade från start
tibia

Inläggav Robert.76 » 24 november 2022, 22:22

Quila skrev:Svårt att vinna matcher om man släpper in 6 mål, men sett till förutsättningarna var detta ändå bättre spelmässigt och resultatmässigt än vad åtminstone jag trott på förhand.

Håller inte med, jag hade hoppats på att HV skulle kämpa och slita och visa att de ville uppåt i tabellen. Men första perioden visar ju återigen att man inte är vaken från start. Oskarshamn och Malmö vinner svåra bortamatcher så vi är tillbaka på ruta ett igen.
Robert.76
Moderator

Inläggav shitkicker » 24 november 2022, 22:23

Diabolics skrev:Stillman. Ärlig. Rak. Ingen skit.

Känns som han är missnöjd med kents jobb... men vad vet jag....

Kan någon vara nöjd med Kents jobb? Förutom alla andra lag i SHL?
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav tibia » 24 november 2022, 22:24

Omtag till lördag. Ber till alla gudar som finns att vi lyckas ta 3 pinnar på lör och följer upp med 3 pinnar hemma på tisdag. Nåväl, drömma får man väl
tibia

Inläggav Lakun » 24 november 2022, 22:24

Åt helvete med att det blir förlust. Åt helvete att alla andra bottenlag vinet. SKIT!
Lakun

Inläggav JonahHV71 » 24 november 2022, 22:25

Robert.76 skrev:
JonahHV71 skrev:
Robert.76 skrev:Jaja, HV var aldrig nära, så fort HV gjorde mål så ökade saik tempot.

Kan du banna dig själv? Genuin fråga.

För att jag inte tycker som dig, eller vadå? Jag tycker det är klasskillnad mellan lagen. Du får gärna tycka motsatsen.

Så galet mycke negativt, hv var nära. Det är inte vad jag tycker, utan ren fakta :geek:
JonahHV71

Inläggav Quila » 24 november 2022, 22:25

Robert.76 skrev:
Quila skrev:Svårt att vinna matcher om man släpper in 6 mål, men sett till förutsättningarna var detta ändå bättre spelmässigt och resultatmässigt än vad åtminstone jag trott på förhand.

Håller inte med, jag hade hoppats på att HV skulle kämpa och slita och visa att de ville uppåt i tabellen. Men första perioden visar ju återigen att man inte är vaken från start. Oskarshamn och Malmö vinner svåra bortamatcher så vi är tillbaka på ruta ett igen.

Trodde du verkligen på annat utfall sett till den trupp vi kommer med mot tabelltvåan. På bortaplan. Med deras vinststreak? Ja, då förstår jag att man blir besviken.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav shitkicker » 24 november 2022, 22:26

Det säger en hel del om både fans och HV när man läser kommentarerna i den här tråden.

Förlorarmentalitet rakt igenom. Med få undantag.
shitkicker
Moderator

Inläggav Quila » 24 november 2022, 22:26

shitkicker skrev:
Diabolics skrev:Stillman. Ärlig. Rak. Ingen skit.

Känns som han är missnöjd med kents jobb... men vad vet jag....

Kan någon vara nöjd med Kents jobb? Förutom alla andra lag i SHL?

Ytterst få isf :cry:
Quila
Moderator

Inläggav Quila » 24 november 2022, 22:28

shitkicker skrev:Det säger en hel del om både fans och HV när man läser kommentarerna i den här tråden.

Tveksamt att kalla det förlorarmentalitet.
Quila
Moderator

Inläggav Robert.76 » 24 november 2022, 22:33

[quote="JonahHV71"

Så galet mycke negativt, hv var nära. Det är inte vad jag tycker, utan ren fakta :geek:[/quote]

Du får gärna vara positiv, men HV ligget sist, de ligger där av en anledning. Det är FAKTA.
Robert.76
Moderator

Inläggav Sir Ward » 24 november 2022, 22:36

Donald Sandström JP
Mardrömsstarten fällde HV71 - men oj vad nära man var att skapa ”bragden i Skellefteå”
Det kunde ha blivit bragden i Skellefteå, där HV71 efter en mardrömsinledning var ytterst nära att få med sig poäng tack vare en stark forcering. Hemmalaget vann dock med 6-4 sedan man avgjort med mål i tom kasse i slutet.

Här är statistiken, JP-femman och kommentaren efter matchen i Skellefteå Kraft Arena.

JP/Jnyttfemman
5) Joey LaLeggia, back
HV:s klart bästa back mot Skellefteå och belönades också med att få göra mål. Är väldigt stark i det offensiva spelet men får också städa upp i defensiven efter Chad Billins. LaLeggia har en formkurva som pekar uppåt precis som hela HV.
4) Herman Hansson, forward
Det börjar att bli tjatigt nu. Hansson hyllas i match efter match men det är han också förtjänt av. Spelar med oerhört mycket attityd och jobbar stenhårt i varje byte. Nyförvärvet från Kristianstad måste vara en dröm för en hockeytränare att ha i laget.
3) Måns Lindbäck, forward
Håller precis som kedjekompisen Herman Hansson en hög klass i match efter match och är med sitt fysiska spel och hårda arbete mycket viktig när HV jagar högt uppe i planen. Vinner tillbaka puck väldigt ofta vilket skapar målchanser.
2) Oscar Fisker Mølgaard, forward
Han kom från ingenstans och har slagit igenom med dunder och brak i HV. Ingen - absolut ingen - hade räknat med att 17-åringen skulle utvecklas så mycket på kort tid. Placerades den här gången i förstakedjan och gjorde det bra igen.
1) Victor Sjöholm, back
Jag vet inte vad som har hänt med Sjöholm men utlåningen till Södertälje verkar ha gjort honom gott. För efter hemkomsten har han lyft sitt spel betänkligt och använder sin fina fysik i närkamperna. Gjorde sitt första SHL-mål mot Skellefteå.

Donald Sandströms kommentar...

Efter två raka segrar så fanns det åtminstone en gnutta hopp om att HV71 skulle kunna störa Skellefteå på bortaplan.
Det gick sådär i början om jag ska vara ärlig. Skellefteå, seriens formstarkaste lag körde fullständigt över HV i den första perioden och satte stundtals en våldsam press med en intensiv forechecking mot HV:s backar som hade all möda i världen att freda sig.
Man måste också vara brutalt ärlig och erkänna att Skellefteå är ett helt annat motstånd än vad HV haft i sina två senaste matcher mot Malmö och Oskarshamn.
Det hjälpte inte ens att Niklas Hjalmarsson gjorde comeback i HV efter många år. Hjalmarsson kunde inte göra något han heller i sin debutmatch och det kommer att ta ett tag innan innan den trefaldige Stanley Cup-vinnaren blivit varm i kläderna.

HV blev stundtals brutalt avslöjade när det gäller spelet i egen zon. Jag satt och funderade flera gånger om det är en tillfällighet att motståndaren pressar tillbaka HV när Chad Billins är på isen. Billins är en klar säkerhetsrisk i defensiven men här verkar tränartrojkan tycka helt annorlunda.

Sedan hände det något i den andra perioden som vi har sett tidigare, inte minst mot Malmö. Man ”tryckte på knappen” och satte fart. Började skapa chanser och hade förutom målen två klockrena stolpskott under de första två perioderna.
Och det HV visade upp efter mardrömsinledningen är något som HV kan ta med sig framöver. Klarar man av att komma tillbaka så starkt mot Skellefteå på bortaplan så kan man göra det mot vilket lag som helst.
För i den tredje perioden klev man fram ännu mer. Reducerade två gånger och hade vid ställningen 4-3 och 5-4 ”hugg” på poäng vilket hade varit en bragd efter en tuffa inledningen, men det gick inte vägen den här gången. Man får ta med att man efter den första perioden faktiskt vann resten av matchen.

FAKTA SHL
Skellefteå-HV71 6-4
(3-0, 1-2, 2-2)
Första perioden: 1-0 (3.40) Pär Lindholm (Max Lindholm/Andreas Wingerli) spel fem mot fyra. 2-0 (16.37) Max Lindholm (Albin Sundsvik). 3-0 (19.19) Oscar Möller (Jonathan Johansson/Rickard Hugg).
Andra perioden: 3-1 (5.22) Andy Miele (Joey LaLeggia/Emil Andrae) spel fem mot fyra. 4-1 (10.45) Arvid Lundberg (Elias Stenman/Axel Sandin-Pelika). 4-2 (16.05) Joey LaLeggia (Marcus Davidsson/Herman Hansson).
Tredje perioden: 4-3 (1.01) Victor Sjöholm (Oscar Fisker Mølgaard/Andy Miele). 5-3 (8.30) Pär Lindholm (Filip Sandberg/Joakim Lindström). 5-4 (13.36) Emil Andrae (Radan Lenc). 6-4 (18.09) Albin Sundsvik (Max Lindholm) spel fem mot sex.
Skott: 24-32 (10-6, 7-15, 7-11)
Utvisningar, Skellefteå: Oscar Möller 2, Elias Stenman 2.
Utvisningar, HV71: Andy Miele 2.
Domare: Marcus Linde och Pehr Claesson.
Publik: 7464
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav JonahHV71 » 24 november 2022, 22:37

Robert.76 skrev:
JonahHV71 skrev:

Så galet mycke negativt, hv var nära. Det är inte vad jag tycker, utan ren fakta :geek:

Du får gärna vara positiv, men HV ligget sist, de ligger där av en anledning. Det är FAKTA.

Förstår inte vad tabellplaceringen hade för effekt som gjorde att man inte va nära :lol: Bra kämparglöd idag, nu tar vi nästa
JonahHV71

Inläggav sqz » 24 november 2022, 22:46

+Fisker Molgaard

-Spelet sitter inte i ryggmärgen. Det tar fruktansvärt lång tid att ta ett beslut med puck
-försvarspelet (inkluderat målvakt och forwards)
-PP. P9 har bättre uppspel och zoningångar. Tränar dom bara på uppställt spel?
-Sam, Boedker, Lenc osv..
-Passningsspelet
-zonutgångar. Titta upp innan ni jagar puck. Hur svårt kan det vara? Fruktansvärt dåligt spelsinne på många. (Hjalmarsson gjorde ingen toppmatch, speciellt utan puck. men han vet iallafall vad han ska göra innan han får pucken)

Nej jag tycker inte vi var riktigt nära. Klasskillnad på lagen.
Användarvisningsbild
sqz

Inläggav 15:48 » 24 november 2022, 22:49

Ingen mer som snappat upp att Nubben börjat twittra…? Känns oprofessionellt…
15:48

Inläggav Robert.76 » 24 november 2022, 22:53

JonahHV71 skrev:
Robert.76 skrev:
JonahHV71 skrev:

Förstår inte vad tabellplaceringen hade för effekt som gjorde att man inte va nära :lol: Bra kämparglöd idag, nu tar vi nästa

Hv var inte nära, Saik spelade inte på topp, men de vann tillslut ganska komfortabelt.
Robert.76
Moderator

Inläggav CROHB » 24 november 2022, 22:55

Håller med JP Donald i det mesta idag och det hör inte till vanligheterna.

Invänder dock kraftigt emot publiksiffran annars tycker jag han var spot on ikväll.

Skellefteå gjorde ju ingen bra match ikväll så vi hade läge att knipa extrapoäng men med en sådan förstaperiod är inget annat att vänta än torsk.
CROHB

Inläggav Sir Ward » 24 november 2022, 22:55

sqz skrev:+Fisker Molgaard

-Spelet sitter inte i ryggmärgen. Det tar fruktansvärt lång tid att ta ett beslut med puck
-Passningsspelet
-zonutgångar. Titta upp innan ni jagar puck. Hur svårt kan det vara? Fruktansvärt dåligt spelsinne på många. (Hjalmarsson gjorde ingen toppmatch, speciellt utan puck. men han vet iallafall vad han ska göra innan han får pucken)

Bra sammanfattning förutom P9, lite onödigt i en annars bra summering.
Tack sqz.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Danken » 24 november 2022, 22:57

Lite kul att JP håller med om att bara tränarna tycker Billins är bra. Jag ser bara sett misstag på isen hela säsongen. Westerlund var åtminstånde osynlig vilket är bättre.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav shitkicker » 24 november 2022, 22:59

15:48 skrev:Ingen mer som snappat upp att Nubben börjat twittra…? Känns oprofessionellt…

Ja den här nubben är en katastrof på alla sätt och vis. Hur gick den här värvningen egentligen till och på vilka grunder och på vilka meriter skedde den? Det skulle jag vilja att Lindbom svarade på.
shitkicker
Moderator

Inläggav Yennefer » 24 november 2022, 23:00

shitkicker skrev:Det säger en hel del om både fans och HV när man läser kommentarerna i den här tråden.

Det är inte förloramentalitet att vi står upp bra mot ett topplag på bortaplan.
Vi är nykomlingar och jumbo. Vi får vara ödmjuka inför det.
Yennefer

Inläggav Quila » 24 november 2022, 23:01

Tycker ändå det känns lite knepigt att hävda att vi inte var nära när vi tog ut mv med två minuter kvar vid ställningen 5-4.
Saik gjorde ingen supermatch, men det gjorde inte HV heller. Uselt försvarsspel och Ortio dålig.
Quila
Moderator

Inläggav CJ#17 » 24 november 2022, 23:05

SAIK har ju en hyfsad förstalina. Sandbergs pass var inte dumt alltså.
CJ#17

Inläggav Yennefer » 24 november 2022, 23:07

Quila skrev:Tycker ändå det känns lite knepigt att hävda att vi inte var nära när vi tog ut mv med två minuter kvar vid ställningen 5-4.
Saik gjorde ingen supermatch, men det gjorde inte HV heller. Uselt försvarsspel och Ortio dålig.

Vi var definitivt med i matchen till slutet. Ändå imponerad över hur laget krigade sig tillbaka.
Var andra halvan av första perioden som ställde till det, då var vi inte alls med tyvärr ..
Yennefer

Inläggav shitkicker » 24 november 2022, 23:07

Quila skrev:

Tveksamt att kalla det förlorarmentalitet.

Min poäng är att bara för att HV väljer att förlora matchen genom en rakt igenom usel och pinsam insats i första perioden, där man inte la två strån i kors för att ens komma i närheten av att kämpa, för att sen typ rycka upp sig (eller var det SAIK som sänkte tempot?….) och ”kämpa in i slutet” när allt redan var för sent sen länge är inget att ta med sig. Man hittade ju bara en ny väg att förlora. Det är allt. Att inte kunna se detta är förlorarmentalitet, enligt min åsikt.

Speedmetalversionen av matchen:
Pucken släpps - Tempot är sådär - båda lagen hänger med - SAIK drog upp tempot och drog ifrån - matchen i princip över - SAIK drog ner tempot - HV närmade sig - SAIK drog upp tempot och drog ifrån - SAIK drog ner på tempot - HV närmade sig - SAIK drog upp tempot och drog ifrån - Slutsignal.
shitkicker
Moderator

Inläggav Zico » 24 november 2022, 23:25

När HV vinner mot Malmö, presterar en viss herre 2 inlägg på forumet. När HV vinner mot Oskarshamn, presterar samma herre 1 inlägg. När HV förlorar mot Skellefteå, skriver denne herre typ 200 inlägg, som alla handlar om hur jävla dåligt allt med HV är. Organisation, sportchef, spelare, tränare, spel, allt, allt allt. Var är balansen?
Zico

Inläggav DocSeverinsen » 24 november 2022, 23:25

Sett till hela matchen tycker jag HV skapar väl så bra lägen som SAIK. Första halvan av första perioden såg okej ut. Hjalmarssons miss på 0-1. Andra halvan på första fäller oss, då va vi inte näre och SAIK är effektiva.

Resten av matchen tycker jag HV är det bättre laget, men där SAIK biter sig fast stundtals.

Det som fäller oss är brister i defensiven.

Jag tar med mig fem mål framåt, i ett läge där vi haft svårt att göra mål tidigare. Vi skapar mycket chanser.
Utifrån att jag inte hade större förväntningar att man skulle ta poäng denna match är jag nöjd.

Reflektioner: Hjalmarsson har en bit kvar till toppform. Kändes inte så självklar med pucken som man vill se honom. Det kommer bli bra, men han behöver komma in i matchtempo.
Vi har ett gäng spelare som tar för sig mer och mer. Gillar se Hansson, Lindbäck, Davidssons ock Matson som står för mycket av tempot i spelet, har förmågan att plocka av motståndarna pucken och bita sig fast i zon. Hoppas våra toppkedjespelare kan bli inspirerade, för där har vi mycket sparkapital. Fisker är en frisk fläkt. Får lite Fiala-vibbar. Kan bli riktigt bra den grabben.

Hur svårt är det att plocka upp en målvaktsklubba?

Trist att våra "konkurrenter" i botten fick med sig poäng. Intressant att Rögle inte lyfter.
Tror stressen där är betydligt större där än hos HV. Hör att det finns slitningar i tränarstaben. Lite HV20/21 och DIF 21/22-vibbar...

Nu vänder vi blad och ser fram emot nästa match. Krossa BIF!
DocSeverinsen

Inläggav Pg79an » 24 november 2022, 23:32

15:48 skrev:Ingen mer som snappat upp att Nubben börjat twittra…? Känns oprofessionellt…

Det har jag missat, vad är hans nick?
Pg79an

Inläggav Yennefer » 24 november 2022, 23:34

Zico skrev:När HV vinner mot Malmö, presterar en viss herre 2 inlägg på forumet. När HV vinner mot Oskarshamn, presterar samma herre 1 inlägg. När HV förlorar mot Skellefteå, skriver denne herre typ 200 inlägg, som alla handlar om hur jävla dåligt allt med HV är. Organisation, sportchef, spelare, tränare, spel, allt, allt allt. Var är balansen?

Har noterat samma. En del människor verkar få energi av att HV ligger under/förlorar.
Det är lite intressant, men också ganska sorgligt.
Yennefer

Inläggav sqz » 24 november 2022, 23:36

Sir Ward skrev:
sqz skrev:+Fisker Molgaard

-Passningsspelet

Bra sammanfattning förutom P9, lite onödigt i en annars bra summering.
Tack sqz.

Du har rätt. Det smög in en gnutta frustration i inlägget. Tar tillbaka det.
Användarvisningsbild
sqz

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 Matcherna