Tråden om: HV71!

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om: HV71!

Inläggav James » 11 november 2022, 19:49

CJ#17 skrev:Absolut Diabolics. Rörde ihop det. Det Det är något med ditt och Lejacques smeknamn som gör dem lika i känslan.

Samma här. Som flitig forumläsare har jag alltid blandat ihop dessa skribenter, trots att namnen egentligen är ganska olika...
James

Inläggav Diabolics » 11 november 2022, 20:13

James skrev:
CJ#17 skrev:Absolut Diabolics. Rörde ihop det. Det Det är något med ditt och Lejacques smeknamn som gör dem lika i känslan.

Samma här. Som flitig forumläsare har jag alltid blandat ihop dessa skribenter, trots att namnen egentligen är ganska olika...

Det finns värre skribenter att bli förväxlad med :D
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Kamy » 11 november 2022, 21:04

Diabolics skrev:
James skrev:

Det finns värre skribenter att bli förväxlad med :D

Jag förväxlar dig alltid med Pawhlen. Samma nivå på era inlägg. Sorry för OT, var bara tvungen :D
Kamy

Inläggav frippe-borås » 11 november 2022, 21:46

Om nu Tommy tycker det är för dåliga uppspel från backarna så kan man ju undra hur så många fick följa med från Allsvenskan. Kvalitén borde ju inte ha varit bättre då. Eller det va inte bättre då! Märkligt!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav lillskogen » 11 november 2022, 22:10

frippe-borås skrev:Om nu Tommy tycker det är för dåliga uppspel från backarna så kan man ju undra hur så många fick följa med från Allsvenskan. Kvalitén borde ju inte ha varit bättre då. Eller det va inte bättre då! Märkligt!

Ser man helheten och som vanligt vill vissa ha ryggen fri.
Dock när det gäller så säger man givetvis nåt annat.
Sen skall man alltid säga att en pappersprodukt som många trodde på inför seriespel kanske inte var det vi som förening behövde.
Tyvärr i verkligheten ingen leverans. Och sen när en av högsta hönsen skall flytta sin morsa när man vill ha svar på väsentliga frågor. Vad fan hände där?
MEN
Vissa spelare kan göra mål i rätt sällskap. Det såg jag på tv.
lillskogen

Inläggav Diabolics » 11 november 2022, 22:11

Kamy skrev:
Jag förväxlar dig alltid med Pawhlen. Samma nivå på era inlägg. Sorry för OT, var bara tvungen :D

sssshhhhh jag är pawhlen... åtminstone hans mini-me.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Sir Ward » 11 november 2022, 23:16

Diabolics skrev:Jobbigt att höra sin egen röst i sändning... :D

https://www.youtube.com/watch?v=C4C8jpZH55M

Alltid så. Hörde dig och du skulle tryckt mer på HVs ekonomi OCH HVs damer. Gillar att du fick mikrofonen iofs. Snyggt.

"kuriosa"Fan, ändå pratades vi vid strax innan. Jag är medlem och kan ställa obehagliga och jobbiga frågor.
Vann med det efter 20-års eget företag.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav shitkicker » 12 november 2022, 13:04

lejacques skrev:Rätt befriande att få se Petersson i Tre Kronor. Många är benägna att dissa stjärnorna i HV men Petersson visar ju att han är toppklass. Som diskuteras ovan. Är det fel på lagbygget eller spelsystemet. Säger som andra. Både och.

Känslan av att Nubben och Tommy inte är de som kan eller ska föra HV framåt förstärks ytterligare.

Ja. Samtidigt visar det på att AP inte kommer att frälsa HV. Han är alldeles för beroende av omgivningen och så länge den inte är på plats så kommer han att göra en lika slät figur som alla andra. För han är inte spelaren som visar vägen och leder laget.

Och ett förändrat spelsystem, med mer defensivt och äckligt disciplinerat försvarsspel kommer inte gynna spelare som AP. Känns tyvärr som en lose-lose-situation just nu.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav shitkicker » 12 november 2022, 13:17

Måste säga att ingenting jag hört, läst eller sett under uppehållet och sen HV insåg att de återigen är alldeles för dåliga för SHL, ger något hopp om att man ska klara sig ifrån play out. Snarare tvärtom. Wilander, Lindbom och nubben redogör på ett från säsongen 20/21 närmast spöklikt karbonkopierat sätt, för sakernas sammanhang som gör att vi är där vi är. Och på ett lika obehagligt som obegripligt sätt som senast det begav sig, så kommer de med samma förhoppningar, drömmar och fria fantasier om hur HV ska ta sig ur situationen och lägger på allt detta en helt orimlig målsättning att gå till slutspel.

Allt ont från 20/21 upprepar sig alltså.

Någon borde förklara för ”The Three Amigos” Wilander, Lindbom och nubben, att en målsättning utan en tydlig plan att nå dit, gör att målet bara är en dröm. Och där är vi nu. Igen. Trots allt.

Vi har pratat om att HV borde lärt sin läxa från 20/21. Men hur ska man ha kunnat göra det? Alla de som ansvarade för det förfall som ledde till praktfiaskot är utbytta. De nya som nu sitter i ledningen osv. var inte med.

Man brukar säga att ”den vise lär sig av andras misstag, dåren av sina egna”. Av hur det låter nu så kan man dra sina egna slutsatser av vilken kategori ”The Three Amigos” tillhör…..
shitkicker
Moderator

Inläggav Robert.76 » 17 november 2022, 15:36

https://www.hv71.se/article/jts7alal3-3 ... ten-av-shl

Intervju med Tommy, verkar som det blivit bakslag för Nättinen som blivit "sjuk". Inte mkt spännande, Han hyllar lilldansken och säger att Bödker tränat på bra.
Robert.76
Moderator

Inläggav Diabolics » 17 november 2022, 20:09

Robert.76 skrev:https://www.hv71.se/article/jts7alal3-3iaijd/tommy-samuelsson-om-uppehallet-och-omstarten-av-shl

Intervju med Tommy, verkar som det blivit bakslag för Nättinen som blivit "sjuk". Inte mkt spännande, Han hyllar lilldansken och säger att Bödker tränat på bra.

"sjuk" och "Skeppad" börjar med samma fonem. 8-)
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav frippe-borås » 17 november 2022, 20:21

Wilander som säger att man vinner inte med mest pengar på banken.
Kanske dax att hosta upp vad som krävs då. Mista ytterliga 30miljoner om man åker ner blir dyrbart!
Bättre att hosta upp ett par för att rädda oss kvar denna gång.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav shitkicker » 18 november 2022, 23:26

Lite siffror.

14/16=0,875
52-16=36
1,3*52=67,6 (68)
68-14=54
54/36=1,5

HV måste vinna hälften av alla återstående matcher bara för att undvika negativt kval.

De 20 kommande matcherna kommer att vara riktigt tuffa. Nykomlingar som inte tar poäng under första tredjedelen, då man går på rus och är nyhetens behag, kommer inte få det lättare att ta poäng i den mitten tredjedelen.

Tougher times ahead.
shitkicker
Moderator

Inläggav Yennefer » 18 november 2022, 23:38

shitkicker skrev:Lite siffror.

14/16=0,875
52-16=36
1,3*52=67,6 (68)
68-14=54
54/36=1,5

HV måste vinna hälften av alla återstående matcher bara för att undvika negativt kval.

De 20 kommande matcherna kommer att vara riktigt tuffa. Nykomlingar som inte tar poäng under första tredjedelen, då man går på rus och är nyhetens behag, kommer inte få det lättare att ta poäng i den mitten tredjedelen.

Tougher times ahead.

Var kommer siffran 68 ifrån? Något snitt för att undvika kval antar jag?
Det blir tufft helt klart. Men långt ifrån omöjligt.
Yennefer

Inläggav shitkicker » 18 november 2022, 23:47

Yennefer skrev:
shitkicker skrev:Lite siffror.

14/16=0,875
52-16=36
1,3*52=67,6 (68)
68-14=54
54/36=1,5

Tougher times ahead.

Var kommer siffran 68 ifrån? Något snitt för att undvika kval antar jag?
Det blir tufft helt klart. Men långt ifrån omöjligt.

Ja siffran 68 är den poäng som med de senaste 12 årens statistik, med få undantag har krävts för att inte vara något av de 2 sämst placerade lagen. Självklart kan det hända att 65p räcker, eller nåt i den stilen. Men med 68p så kan man mer eller mindre garantera att man har två lag bakom sig.

Och för play in brukar det krävas ca 70-72p och då måste man vinna fler än varannan återstående match.

Så ja. Läget är rejält tufft. Omöjligt - nej. Men med tanke på hur HV sett ut och vad som kan plockas ut av truppen så ser det ännu tuffare ut. Sannolikheten för att man lyckas vända trenden och börja ta flera 3-poängare i rad är mycket låg. Särskilt eftersom man inte gjort några direkta förändringar alls. Samma lag som bara vunnit en enda 3-poängare på 16 matcher, ska nu ta 18 3-poängare på 36 matcher.
shitkicker
Moderator

Inläggav CROHB » 19 november 2022, 00:00

Det är ett tufft läge helt klart och därför är jag förvånad över att Wilander ens pratar om slutspel i detta läget, deja vu 20/21 tyvärr.
Följer resten av serien snittet hittills så hade vi behövt komma trea i resterande 36 matcher motsvarande första 16, 17 matcher och det är tufft, mycket tufft, för att nå en tionde plats.
Kan ev räcka med mindre poäng men nästan säkert behöver vi bli topp 6 resten av serien för att ha chans på tionde plats vilket är svårt nog.

Sjuk resa att göra att ens lyckas gå förbi två lag på resterande matcher och det kan behövas 1,5 poäng i snitt vilket är extremt svårt, kan räcka med 1,4 poäng men är långt ifrån säkert.

Så är ju det faktiska läget och därför känns allt prat om annat än att nå plats 12 helt galet i nuläget. Agne / Sten-Åke vibbar tyvärr och förvånande enligt mig då jag inte trodde dagens ledning skulle göra samma misstag igen.

Så sjukt nervös inför de två närmaste matcherna som är ödesmatcher trots att det bara är omgång 17 och 18.

Stor skillnad enligt mig på att vara realist och därmed inte per automatik negativ än ogrundat positiv. Klyschor och självklarheter hjälper inte. Inse läget och sen ta action utifrån det är vad som krävs. Inga heliga kor får finnas, göra vad som krävs, inget mindre än det.
CROHB

Inläggav Ljuslykta » 19 november 2022, 11:56

Jag har länge försökt att se positivt på situationen, tänkte att ledning med flera måste lärt sig något efter inställningen 20/21 och vad det sen ledde till. När man nu inte gör några egentliga förändringar under uppehållet (förutom Hammer) och samtidigt pratar om play-in, så börjar mörkret sänka sig även över mig.
Ljuslykta

Inläggav CROHB » 19 november 2022, 19:44

Tror vi kommer att klara att undvika kval nu faktiskt, viktig seger idag. Malmö och IKO verkar helt under isen och vi är inte så långt efter i tabellen längre. Även LHC är inom räckhåll. Kan nog räcka med i snitt 1,4 poäng från och med idag är känslan.

Rögle tror jag blir svårt att komma ifatt då man får anta att de kommer igång men man vet aldrig, inte helt lätt att komma ur en ond spiral.

Vi kan ju på ett helt annat sätt förstärka än våra bottenkonkurrenter.

Lenc och LaLeggia har ju gjort skillnad och Hjalmarsson lär ju också bidra så där har Nubben lyckats bra.
CROHB

Inläggav Junior » 19 november 2022, 22:18

Jag tror som du faktiskt. Men enbart på grund av att det känns bättre i själen. Det hjälper mig att sova.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Robert.76 » 19 november 2022, 22:21

CROHB skrev:Tror vi kommer att klara att undvika kval nu faktiskt, viktig seger idag. Malmö och IKO verkar helt under isen och vi är inte så långt efter i tabellen längre. Även LHC är inom räckhåll. Kan nog räcka med i snitt 1,4 poäng från och med idag är känslan.

Rögle tror jag blir svårt att komma ifatt då man får anta att de kommer igång men man vet aldrig, inte helt lätt att komma ur en ond spiral.

Vi kan ju på ett helt annat sätt förstärka än våra bottenkonkurrenter.

Lenc och LaLeggia har ju gjort skillnad och Hjalmarsson lär ju också bidra så där har Nubben lyckats bra.

Är verkligen Hjalmarsson Nubbens förtjänst? Eller har Hanmer på eget bevåg tagit kontakt?
Robert.76
Moderator

Inläggav magnus b » 19 november 2022, 22:21

Enkelt att vara positiv efter en seger.

Men faktum är att det såg förjävligt ut stora delen av matchen. Tommy måste tyvärr gå. HV har en nu en OK trupp. Men en uråldrig tränare. Tyvärr.

Tommy verkar vara en enormt trevlig, kunnig och respekterad person. Men hans tid är nog förbi.
magnus b

Inläggav CROHB » 19 november 2022, 23:10

Håller med om att det inte såg bra ut i stora delar av matchen men med de skadade på väg in och Hjalmarsson snart på plats så kommer det att bli bättre.
Samtidigt är våra huvudkonkurrenter i princip under isen så jag tycker chanserna har ökat avsevärt.

Rögle påminner om oss 2020 och dessutom verkar det finnas osämja emellan bröderna och nye assisterande Lasse Johansson.
Malmö trubbigt och finns nog inte pengar till några stora förändringar. Rosdahl in borde inte göra stor skillnad om det blir så.
IKO har nog verkligheten hunnit ifatt och är ju svårt att trolla år efter år. Får ut mycket på varje satsad krona men kanske inte räcker.
LHC går lite bättre men känns inte heller stabila så kan gå ifatt även dem eventuellt.

Så en kombination med att vi blir bättre och att konkurrenterna tappar lite gör att jag ändå är försiktigt positiv.
Kommer ju att vända för vissa lag men definitivt inte för alla så vi kan nog ha stora förhoppningar om att slippa Play Out.

Vi har ju en väldigt bred trupp om än lite trubbig spets hittills men nyförvärven gör ju skillnad för oss.
Vi har ju också mest pengar att agera med om det dyker upp rätt spelare. Tycker dock Nubben och föreningen gjort rätt som inte hugger på allting som en del antyder vi borde göra.
Få in spelare som ev är endast marginellt bättre än vår sämsta tycker jag inte vi ska satsa på utan endast ta in spelare som går in i de första två femmorna tycker jag är rätt melodi.

Byta ut Tommy kan jag dock tycka vore rätt men är nog svårt att hitta någon ledig bra tränare på marknaden så kan ev få vänta till nästa säsong.

Palve, Rosdahl och Quenneville tycker jag är rätt att avstå ifrån och även Palmu känns fel då vi inte behöver fler småvuxna spelare om det inte är säkra kort.

Tycker kritiken mot Nubben är lite orättvis även om jag kan förstå stora delar av den men inte fullt ut. Han har ju diskuterat alla nyförvärv med coacherna och till stor del tror jag problemet är hur vi utnyttjar spelarna. Nubben har inte varit en succé på något sätt men ej heller en katastrof och kan inte utvärderas fullt ut förrän efter andra säsongen då han också valt headcoach.
CROHB

Inläggav Wildzide » 19 november 2022, 23:45

magnus b skrev:Enkelt att vara positiv efter en seger.

Men faktum är att det såg förjävligt ut stora delen av matchen. Tommy måste tyvärr gå. HV har en nu en OK trupp. Men en uråldrig tränare. Tyvärr.

Tommy verkar vara en enormt trevlig, kunnig och respekterad person. Men hans tid är nog förbi.

Tyckte faktiskt det såg rätt bra ut efter 1-1 målet, vi hade kunnat gjort ytterligare ett mål. Innan såg det inte speciellt bra ut dock.
Wildzide

Inläggav Farzan » 20 november 2022, 11:01

Nästa match mot OIK är ännu viktigare än gårdagens. En seger där visar att man kan vinna flera i rad och att man börjar knapra in lite på lagen ovanför. Det skulle ge luft under våra sargade vingar och även mer tro på oss själva.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Diabolics » 20 november 2022, 11:31

Farzan skrev:Nästa match mot OIK är ännu viktigare än gårdagens. En seger där visar att man kan vinna flera i rad och att man börjar knapra in lite på lagen ovanför. Det skulle ge luft under våra sargade vingar och även mer tro på oss själva.

jag tror alltid på vinst!
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Farzan » 20 november 2022, 14:05

Diabolics skrev:
Farzan skrev:Nästa match mot OIK är ännu viktigare än gårdagens. En seger där visar att man kan vinna flera i rad och att man börjar knapra in lite på lagen ovanför. Det skulle ge luft under våra sargade vingar och även mer tro på oss själva.

jag tror alltid på vinst!

Självklart gör vi det!
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav 1586kvadrat » 20 november 2022, 22:01

Enligt hockeylabbet på CMore så är det högst troligt att HV kommer vara ett av kvallagen i vår. De säger att HV måste överprestera de kommande matcherna. HV har minst xG och skapar ''sämst lägen'' i 5v5. Rent statistiskt ser det inte jättebra och starten är på pappret sämre än 20/21 men jag tror att denna gång så är det en annan historia. Känner att de värvningarna som kommit redan är bättre än bla Stoa som kom in förra gången. Vad känner ni?
1586kvadrat

Inläggav Dovahkiin » 20 november 2022, 22:19

1586kvadrat skrev:Enligt hockeylabbet på CMore så är det högst troligt att HV kommer vara ett av kvallagen i vår. De säger att HV måste överprestera de kommande matcherna. HV har minst xG och skapar ''sämst lägen'' i 5v5. Rent statistiskt ser det inte jättebra och starten är på pappret sämre än 20/21 men jag tror att denna gång så är det en annan historia. Känner att de värvningarna som kommit redan är bättre än bla Stoa som kom in förra gången. Vad känner ni?

Helt övertygad om det blir kval och bara hoppas man slipper Rögle där. Det som kan ändra är de kommer en topp center och Hammer höjer nivån rejält!
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Diabolics » 20 november 2022, 22:45

Dovahkiin skrev:
1586kvadrat skrev:Enligt hockeylabbet på CMore så är det högst troligt att HV kommer vara ett av kvallagen i vår. De säger att HV måste överprestera de kommande matcherna. HV har minst xG och skapar ''sämst lägen'' i 5v5. Rent statistiskt ser det inte jättebra och starten är på pappret sämre än 20/21 men jag tror att denna gång så är det en annan historia. Känner att de värvningarna som kommit redan är bättre än bla Stoa som kom in förra gången. Vad känner ni?

Helt övertygad om det blir kval och bara hoppas man slipper Rögle där. Det som kan ändra är de kommer en topp center och Hammer höjer nivån rejält!

Nu liknar detta något som skall vara i tråden om lagbygget, men det är högst troligt att vi måste få jackpot på intåget av Hammer, samt att en center värvas som kommer vara så bra att han får ett toppkontrakt i NHL direkt efter HV klarar sig undan kval i vår.

Men, mest troligt är att det blir kval.

Det enda som kan få oss att undvika det är en osedvanligt lång win streak av enbart vinster vid full tid, sådär 5-8 matcher, direkt nu.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav piscean33 » 21 november 2022, 00:30

Jag tror vi slipper kval, med hammers intåg kommer det bli så mycket bättre, med hans rutin och skills. Backspelet kommer höja sig! när Nättinen och Teden kommer tillbaka så kommer det bli bättre. Hoppas nubben finner en center, tar hellre Julius Nättinen före kempe.

Vinsten igår och sättet man vände på matchen lär ge ringar på vattnet.
piscean33

FöregåendeNästa

Återgå till HV71